Bekrymret pga. ændret adfærd Bekrymret pga. ændret adfærd
Hej folkens,
Jeg går ofte tur med- /passer en dansk svensk gårdhund på ca. 7 år. Jeg har kendt hende i flere år og tidl. hundetræner sagde at hun var en usikker hund. Når vi går tur gemmer hun sig ofte bag mine ben, hvilket hun kun plejede at gøre i tunneller el. lign.
Hun plejer altid gerne at ville hilse på andre hunde og mennesker og det vil hun stadigvæk meget gerne, men så bliver hun forskrækket. Når jeg kommer og henter hende hver dag for at gå tur er hun begyndt at gemme sig for mig og ryste så snart jeg griber snoren hvor hun før var helt utålmodig for at komme ud.
Det har ikke med mig eller kropsselen at gøre da hun agerer på samme måde med ejernen når de går (med halsbånd).
Hun halter ikke og synes ikke til at have ondt. Jeg har overvejet om det kunne være hendes kløer, men det tror jeg ikke. Hun er normalt en meget glad og energisk hund. Det er ikke pfa. Varmen, for det var også sådan inden sommeren tog fat.
Hun har heller ikke været ude for noget traumatisk på turene så vidt jeg ved (jeg kan dog ikke vide hvordan hun selv opfatter det).
Hun plejede at elske at gå tur, så nu er jeg meget bekymret. Er der nogen, der har idé om hvad det kunne skyldes?
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 81 Hunde: 8 Emner: 522 Svar: 12.583
Ellers så KAN hun jo have oplevet noget, som du eller ejerne ikke har opdaget. Fx. en høj skarp lyd, eller nogle ubehagelig dufte. Men før man begynder at arbejde på adfærdsdelen, ville jeg bestemt få helt styr på, om der er smerter inde over, ved at konsultere dyrlæge, og videre til kiropraktor, hvis dyrlægen ikke finder noget.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.930
Prøv at arbejd med at få noget sikkerhed ind i hundens hverdag:
Gå de samme ture, undgå kontakt med ukendte hunde, lav små øvelser, den kender og beløn massivt for meget lidt, aftal med ejer at de gør det samme, så hunden virkelig får noget forudsigelighed ind i sit liv. Det vil hjælpe på et usikkert sind:)
maj 2015
Følger: 52 Følgere: 1010 Emner: 210 Svar: 5.475
Før ville jeg ikke begynde at træne noget, for træningen nytter næppe noget, hvis hunden har ondt.
apr 2018
Følgere: 667 Svar: 5.765
jeg ser en del med den adfærd hvor årsagen er dårlige tænder. hun har alderen
Bekrymret pga. ændret adfærd