{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.337 visninger | Oprettet:

regler for opførsel i " hundeparker"?? {{forumTopicSubject}}

ja skriver her fordi jeg er lidt i tvivl om hvordan reglerne egentlig er i forhold til at opholde sig med sine hunde på diverse hundeområder rundt omkring.

Her til aften var en ude på et område når en skov tæt på hvor jeg bor med min hund og hendes sidste hvalp, her møder vi så hvalpens søster og nye ejer og deres store gamle hund, som vi kender godt gennem mange år.

vi går og snakker og hvalpene leger og hygger sig, her mødre vi så en masse andre hunde og detgår helt fint, lige indtil en af mine andre bekendte kommer med sin hund.
og ja det er lidt kringlet når man ikke skal nævne navne:)

her hilser den nye ejeres gamle store hund på min bekendtes hund, lige så stille, men pludseligt fare den gamle hen imod den ny ankomne og markere højlydt, uden tænder heller noget, bare højt.
dette sker et par gange, hvor den nyankomne igen så våger sig hen til den gamle osv men 3 gang losser min bekendte den gamle hund ind i siden, og det er så her jeg bliver forvirret.

den nye ejere af min lille hvalp og også ejere af den gamle hund, bliver meget forbavset og fortvivlet over at han ligefrem sparkede ham, og overvejer nu at melde ham for overgreb på hendes hund.

det skal siges at hendes den gamle hund før har gjordt det samme, da han kom gående fordi hendes hus med sin hund, her var den gamle uden snor og fløj ud på fortovet på samme maner, her fik han også et ordentligt spark, men måske mere forståeligt.

dertil skal dettil siges, at der ikke var nogen form for kamp i det hele, og det ikke var af den slags der ville udvikle sig, bare en højlydt voldsom markering af hvem der her er ældst og højst i herakiet. Og havde det været min hund havde jeg selv bare set til, da jeg ville mene de selv skal finde deres plads osv. og fordi det blot kan skærpe en situation at blande sig, når to hanhunde skal markere sig.

kan måske godt forstå at min bekendte synes at det blev for meget, men så kan man vel bede om at hunden kommer i snor eller hvad ved jeg.

bare meget akavet for mig da de begge er søde mennesker der hver især elsker deres hunde overalt på jorden:)

lad mig høre hvad i synes og hvad reglerne evt er i sådan en situation?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  regler for opførsel i " hundeparker"??
  • #1   20. aug 2007 Nu er det ikke alle folk der er lige gode til at skelne mellem overfald og markeringer og observere generelt hundesprog.. Jeg ville mene at det er generel høflighed at tage sin hund i snor hvis man ved at den har behov for at lave højlydte markeringer overfor fremmede hunde, for ikke at gøre ejere og hunde usikre på den med voldsom adfærd.. Selvfølgelig skal man ikke sparke men vedkommende har vel gentagne gange følt sin hund truet uden at ejeren har grebet ind..

  • #2   20. aug 2007 Jeg vil godt nok også blive tosset vis Noah blev sparket fordi han ville makere sig og det gør han tit og ofte men også uden bid elelr tænder og det jo en normal måde de regere på så kan godt forstå din hvalpekøber .



  • #3   20. aug 2007 Ja, den situation kan være lidt kringlet, men er kommet til det punkt, at den som skal passe på min hund er mig selv og andre skal ikke "rører" ham, uden jeg beder om det....synes at vedkommende skulle have bedt ejeren af den ældre hund gøre noget istedet for at "sparke" den i siden, jeg var blevet tosse hvis det var mig, også fordi den jo ikke gik til angreb, men markede sig sådan jeg forstår det.

  • #4   20. aug 2007 Ps...og så sparker man ikke på en hund eller ander dyr i det hele taget med mindre man virkerlig bliver overfaldet med bid og ligne, så kunne jeg nok komme til det for at beskytte min hund.

  • #5   20. aug 2007 Var det et hårdt spark, eller var det mere et "skub" med foden? For der er stor forskel. Min veninde måt bla. også lige tage foden og skubbe en hund lidt væk i dag, som var meget nærgående overfor hendes hund som ikke kan med andre hanner. Ejeren var meget langt væk og kaldte ikke på hunden eller noget som helst. Er det et skub synes jeg det er ok, men er det et decideret spark synes jeg det er fuldstændig uacceptabelt, situationen taget i betragtning.

  • #6   20. aug 2007 Det er S** svineri , intet mindre ...prøv at minde vedkommende om den boxer der mistede livet for et par år siden , den døde af 1 spark i siden smiley

  • #7   20. aug 2007 Jeg mener jo bestemt at at man overhovedet ikke skal sparke sin hund i det hele taget (du sparker jo ikke dit barn fordi det råber højlyt af et andet barn) men ville helt klart melde det.. Men ville nok ha bedt personen om at tage sin hund i snor for der skal være plads til alle..

  • #8   20. aug 2007 nej nemlig er helt enig og vidste slet ikke hvordan jeg skulle reagere, nu jeg kender dem begge.

    havde 100% gjordt det samme hvis min malou var blevet angrebet af en anden hund uden grund og som ikke ville stoppe, så det vel en form for selvforsvar.

    og er ikke i tvivl om at han også selv så det lidt på denne måde, men der var ingen tænder, ingen poter på ryggen til dominans , den gamle er så stiv i ryggen at at næsten halter af sted, så det var lyd, og så er han halvt grand danoirs og derfor virker han voldsom i den situation.

    men i forhold til at tage ham i snor, havde jeg nok også ventet lidt, da de jo som regl bare skal have lov til at mødes på neutral grund og finde ud af deres plads i flokken, og skal siges at min bekendtes hund ikke er så gammel, så han var jo lidt tirende men helt tydeligt underdanig.

    men pu ha kan ikke have at man skal sparke på et dyr, der bare reagere naturligt og ikke en gang aggrasivt som sådan for alvor. og ved at mion bekendte godt kender til dens slags, han er selv meget vant til at omgår mange hunde og ellers bare god med dem og ved dem.

    men hvis hun gør det til en sag, hvordan står det så til, nogen der kan se sig ud afd et:)?, har prøvet og se under hundeloven, men kan ikke finde noget relevant.

    og hvis en hund ikke må markere sig offentligt uden snor mere har jeg selv et problem med min dominerende hunhund:), pu ha



  • #9   20. aug 2007 helt enig julie b!!!!!

  • #10   20. aug 2007 Jeg ville da også uden tøven tage mine hunde i forsvar ..hvis det virkeligt galt ..men man skal sætte tingene i perspektiv , og her kan jeg ikke se nogen grund overhovedet , ham/hun kunne bede dig tage hunden i snor som du også selv nævner smiley

  • #11   20. aug 2007 ej har slet ikke hørt den historie om boxeren, pu ha den skal min nye hvalpe ejer ikke høre om, så hun da helt ødelagt, den gamle hund har ellers overlevet både kræft og diverse ting, men han så ikke ud til og have lidt noget særligt under det, han er såå stor og robust
    halv rotweiller og kvart grand danoir og kvart lab,
    så vente bare om og luntede tilbage til mig og så på de andre hunde helt ubemærket, men det er rincippet i det,
    havde det været en lille hund kunne den have fået smadret hovedet jo!!!


  • #12   20. aug 2007 De må da godt markere sig offentlig, men mener nu at hvis en hund gør af en ny ankommende det er nærmest en regl der hvor vi går med vores også er de gamle kun i snor til de har lært at enes med den nye.. ved ikke om det står i hundeloven men elleer's henvend dig til dogsdating de ved en del om det og eller's er der hunde advokater der kan fortælle dig mere om det..

  • #13   20. aug 2007 Jeg plejer at sige inden noah makere at det godt kan være han gør det men ser da helst at de selv får lov til at ordne det da det jo som sagt er naturlig hunde adfær og ved selv fra Noah at vis jeg tager ham i snor uden han får lov til at ordne det så bliver det værre og det ligesom at han så ikke kan hilse på hunden igen .

    Men det var ikke bare et puf men et sprk ?


  • #14   20. aug 2007 Lea Marie .

    Ja den med Boxeren var alvorlig , og så var det enda en hundetræner der gjore det ...


  • #15   20. aug 2007 ja nemlig, vender den mnemlig lige herinde fordi hun ringede til mig før, og havde det meget dårligt med det, og overvejede hvad hun skulle gøre ved det, og ja måtte jo tilstå jeg ikke ved om hun har loven på hendes side heller, men der skal jo vre plads til alle uden man skal væe bange for at ens hun får et los fordi den markere og folk ikke kan skelne mellem det og et angreb:)

    men takker for alle kommentare!!


  • #16   20. aug 2007 pu ha shit, jeg havde røget lige i struben selv på den hundetræner!!!! folk har bare ingen situations fornemmelse nogen gange

  • #17   20. aug 2007 Enig, Bodil! Det var det jeg forsøgte at formulere tidligere..

  • #18   20. aug 2007 jammen burde man ikke sige det så, i stedet for at reagere sådan uden varsel, man kan jo selv meget vel resikere at den gamle var blevet agressiv på min bekendte i stedet.

    for normalt finder de jo ud af det, og det havde de sikkert også gjordt, kan jeg jo kun formode self, og så er det altså svært og bedømme hvornår man skynder sig at tage sin hund i snor før den får et los i siden, og så er det ikke så behageligt og gå med sin hund et åbent hunde sted længere, og havde den unge hund reageret bange og søgt væk var et også en anden situation, men den blev jo ved med at kredse omkring den gamle frem og tilbage flere gange, godt nok ikke opfordrende, men heller ikke bange som sådan.

    men tak er glad for alles meninger, for et selv lidt forvirret


  • #19   20. aug 2007 Lea, selvfølgelig skal man ikke sparke, men istedet have bedt ejeren om at tage sin hund i snor, eller bedre, ejeren burde selv have vist det hensyn at tage sin hund i snor..

    Dernæst vil jeg sige at jeg ikke går tur i det fri med min hund for at en fremmed, dominant tæve skal forklare hende paragraffer og få hende til at underkaste sig, den rangorden klares indenfor egen flok og det burde slet ikke være nødvendigt fremmede hunde imellem. jeg ville dældulme blive muggen hvis din dominante tæve kom hen og tvang min til underkastelse på en gåtur.. Jeg er helt generelt set ikke tilhænger af at 'hunde selv skal finde ud af det'. Det er en kæmpe misforståelse efter min mening og ofte så efterlader man sin hund i situationer mange af dem slet ikke kan magte og derfor ser vi hunde overreagere fordi de bliver pressede..


  • #20   20. aug 2007 nej men altå "mie med grækeren" jeg forstår altså godt et korekt hundesprog, hvis det er det du mener!!???
    og skulle mene at alle de til stedeværende gjorde det samme, men må vel tage fejl for ellers gør men vel heller ikke sådan, alts hvis ikke man føler at ens hund er truet mener jeg.


  • #21   20. aug 2007 selvfølgelig skal man tage hensyn til den hund man har, de er alle forskellige, og kræver forskellige hensyn, men vi må ikke glemme at der var en gang vi ikke var der for dem, og der fandt de altså selv ud af det.
    dertil vil jeg lige sige dig, at self render min hun ikke rndt og overfalder/markere andre hunde på den måde, det er kun hvis de løber hen til mig løse og spinger op af mig eller jeg hilser på fremmede hunde uden at være opmærksom på hende, så springer hun imellem lyder sur! men ikke mere, det ville være en unaturligt usikker hund der lagde sig for det, hun kan også sagtens lege og tit anser hun ikke de andre. men kommer de for tæt og bliver ved reagere hun, og det sku som det skal være

    desuden er det meget mre problematist for de hunde der ikke lære at omgår andre hunde, frie og med mulighed for at kunne løbe hvis de er usikre og signalere korrekt til hinanden, det kan de ikke i snor, og her opstår de fleste problemer også!


  • #23   20. aug 2007 nej når det kommer ned til kernen er et bare ikke okay! så kan man have den mening til hvordan det skulle være blevet håndteret, men at sparke et dyr er aldrig acceptabelt

  • #24   20. aug 2007 Lea, hvor har jeg skrevet noget om at du ikke forstår hundesprog?

    Og uanset at hunde engang var ulve og alt det der, så lever alle hunde i Danmark i en flokstruktur med den familie de nu bor i, og dermed er det ikke naturligt at hunde der møder hinanden på gåture skal opdrage/markere på hinanden. Der mener jeg at hvis nogle skal opdrage på min hund skal jeg nok selv klare det, eller i det mindste lade hunde jeg kender og stoler på klare den opgave. Og nu var det ikke fordi jeg troede at din hund sprang i hovedet på alle hun mødte men fordi du skrev længere oppe at hvis hunde ikke måtte opdrage på hinanden så ville du have et problem med din dominante tæve..


  • #25   20. aug 2007 med det sidste mente jeg sige fra; så det rettet!:)
    og det var længere oppe i teksten , ved ikke omd en var mynstret på mig s spørger.
    og er delvis enig i den flokkultur der eksistere idag, men (siger jeg med en af de racer der er pillet mindst ved siden ulven), så er der stadig så mange ur instinkter i hundene, som de bare reagere på, vi skal ikke gøre dem til små mennesker, og sige uh i hvor er det synd for dig at der er hunde der er stærkere end dig , den dur, det g
    ør dem bare usikre på os som flokledere.

    du kan heller ikke rende rundt og sørge for at dine børn kun møder søde mennesker og får an opfattelse af at alle logre med halen og er søde ved mig, for hvad så den dag din hund lige bestemmer sig for at se sit smut til en at gå en tur alene og møder en farmmed hund i snor, der ikke er så sød og til at stole på.

    mener bare at de har brug for at få de indtryk og lære per erfaring hvad der accepteres og hvad der ikke gør, ikke at man skal kaste sin hund for ulvene og sådan, kun til rimligheddens grænser og til det gavnlige.
    der skal netop være plads til alle sådan et sted, og hvis min hund en dag overfaldt en anden eller jeg ikke synes jeg kunne kontrolere hendes adfærd over for andre hunde, og kunne ende med at give små hvalpe en rigtig dårlig start på livet med en grov markering, ville jeg holde mig væk derfra.




  • #26   20. aug 2007 pu ha det gik lidt stærkt, håber du fik fat i pointen, ud af snakken;)

  • #27   20. aug 2007 Lea, den med hundesproget var ikke møntet på dig, men den person der sparkede som måske ikke har haft så stor indsigt i hvad den dominerende hund kommunikerede og dermed troede at sin egen var i fare.

    Det er ikke fordi at jeg vil pakke min hund ind i vat og bomuld, men min hund skal vide at jeg klarer paragrafferne hvis hun kommer i en situation som hun ikke kan magte overfor en fremmed hund, der har uhensigtsmæssig adfærd. Derfor søger hun mig når hun føler sig presset og det finder jeg langt bedre end at hun ville være nødt til at reagere uheldigt fordi hun ikke fik den støtte fra sin flokleder som hun burde have.


  • #29   21. aug 2007 Synes det er utroligt at folk ikke kan finde ud af at lære deres hunde ikke bare at fise op i hovederne på hinanden. Der er ikke noget at sige til at de engang imellem kommer galt afsted.
    Havde der været en hund der havde opført sig som beskrevet overfor min, havde den også fået et los .. det skal man ikke finde sig i, når ejeren ikke kan finde ud af at holde den til sig, hvis den opfører sig på den måde.



  • #30   21. aug 2007 til mie med grækeren:
    er helt enig i det med støtten. sådan havde den også fungeres i "virkeligheden" der ville den lavere hun søge støtte hos sin egen flokleder i en presset situation og sådan skal det også være, havde før problemer med at min egen blev bange for andre hunde og søgte hjem lige da jeg havde overtaget hende 11 måneder gammel, men nu er det mig hun søger og passer på og jeg passer i situationer hvor hun er trykket på hende, der er jeg helt enig med dig:)

    til martine: synes godt nok det er en primitiv holdning at have! glad for jeg ikke lige kommer til og løbe ind i dig så, man kan vel i givne situationer snakke om tingene først! vold bør da aldrig være første løsning, så ser det sku sort ud! der var ingen fare på stedet, måske kan der være noget om snakken ved at han har misforstået situationen og troet der var og derfor reageret som han gjorde.


  • #31   21. aug 2007 Lea Marie -

    Primitiv holdning ??? Ja, måske i din verden. I min lader man ikke en hund lave den samme fejl op til flere gange.

    <b>men pludseligt fare den gamle hen imod den ny ankomne og markere højlydt, uden tænder heller noget, bare højt.
    dette sker et par gange</b>

    hvorfor ikke bare stoppe hunden istedet for at lade den køre sit show ? Nope, den havde også fået et los her hos undertegnede - hvad er der at tale om for mig, hvis I står og lader jeres hund brøle ned i hovedet på min ? Nej, I må lære at styre jeres løse hunde, ellers må I holde dem i snor !!

    - eller acceptere at nogle mennesker ikke står stille og finder sig i at deres hund bliver overfuset af andres ...





  • #32   21. aug 2007 Og iøvrigt - du kan roligt løbe ind i mig .. hvis du ellers har styr på din hund, men det er måske for meget for langt ??

  • #33   21. aug 2007 ved du hvad har man den holdning kan man da bare holde sig væk fra sådan et område, det er på eget ansvar og kan man ikke lide det er det da nemmere at holde sin agen i snor og gå et andet sted hen.

    og jeg ser det ikke som e´n fejl skal siges, dete r self en holdningssmag, jehg mener at man lige skulle lade dem ordne det selv, og så ellers tagetd en derfra, i det mindste have sagt at man ikke ville finde ´sig i det og om hunden ikke kunne komme i snor i stedet.

    jeg er sku nok ikke som dig en der opfordre til at ´vold på nogen måde, hverken via min hund eller mig selv på nogen måde. i min lille positive verden snakker man omtingene og løber ikke rundt og bander hinanden en for at få sit budskab ud, hvis det er sådan det fungere i din

    og gør du det vil jeg fortsat nødigt ikke rende ind i dig, oig jeg kan styre min hund eller ej, og det håber jeg ikke andre gør heller,


    det er iorden og se deyt som en felj at hun ikke tog sin hund i snor, men så siger man da bare det og så er den ikke længere,

    håber bare ikke du reagere sådan i alle mulige og umulige situationer i hverdagen også


  • #34   21. aug 2007 hov det var lige skrevet fra min søsters nye bærbar, så tasterne drillede;)

    og igen så er det jo bare min holdning, og her er vi jo alle forskellige:)

    tak for kommentare alle sammen


  • #35   21. aug 2007 Okay, det er altså MIG der skal holde mig væk fra området fordi I har problemer med at styre jeres hunde ???

    Det er da lidt af en omvendt logik du har dig der *GGGG*

    Prøv nu at forstå - din hund, eller andres, skal IKKE "klare" noget som helst selv med min hund - du skal bare lære at holde den væk fra andre, det er så enormt simpelt. Ellers må du acceptere at du engang imellem støder ind i sådan nogle volds-psykopater som du åbenbart mener jeg er en af - og din hund får losset sig et par, hvis du ikke holder den i snor og væk fra de andre hunde.

    Jeg gider - som jeg også skrev tidligere - IKKE stå og diskutere med dig eller nogen anden når min hund først ER blevet overfaldet på den ene eller den anden måde. Jeres hunde får bare ikke chancen til at nå så langt. Og hvis du i din lille positive verden ellers vil gøre din egen og venindernes hunde en stor tjeneste - så lær dem at komme når der bliver kaldt. Så kan de nemlig uden problemer færdes alle vegne uden at komme i klammeri med sådan nogle som mig .. men som tidligere sagt, det er måske for svært for dig at holde styr på din hund ??

    og mht hvordan jeg reagerer eller ej i hverdagen .. hvad filan har det med sagen om din uopdragne hund at gøre ???

    ?????????????



  • #36   22. aug 2007 min hund er skan velopdragen og kommer når jeg kalder, har ikke selv haft nogen problemer af den her slags, og går kun få steder uden snor, hvor jeg ved det ver sikkert for hende og andre, og jeg ved hvilke folk jeg møder og hvordan min egen hund hard et med dem. så det slet ikke sagen.

    mit problem er altså ikke min hund, men folk med din holdning der bare patout losser en hund der møder din uden snor som jeg næsten må tolke din sidste besked.

    Sebastian N.::

    ikke et lille spark nej, han er bare stor nok i forhold til at dejse om eller havd du regner med. og det er i den forstand og sagen uvedkommende egentlig.

    og hallo folksens der er ikke tale om noget overfald af nogen art, men en markering.

    og har jeg skrevet nogen steder at jeg synes det er okay at hunde skal have lov til at bide hinanden, hvor får du i såfald lige det fra!!!?

    skal også lige siges at jeg kun opserverede situationen, det er ingen af mine hunde!

    og hr ufatteligt erfarne hundeejer, kan du så fortælle mig hvordan du socialisere din hund, så du er sikker på den ikke bliver gak, og ikke løber ind i andre hunde med typisk uerfarne hundejere.

    og nej mener ikke at de er en flok når de mødes første gang, men at de automatisk skal finde deres rang blandt de hundeomkring dem, og hvorfor er det lige synd, hallo man dete r deres natur!.

    og desuden, tog den anden hund ikke psykisk skade på nogen måde,. han blev selv ved med at søge den store.
    og i forhold til at give sin hund gode oplevelser, var det jo ikke en situation nogen af personerne søgte da de kom, man havnede i og taklede på forskellig vis, det er det du kan være uenig i ikke andet!


  • #37   23. aug 2007 uh ja der er vist en der har set lyset hva! hehe

    jammen du der er ikke den store forskel.

    de hunde vi møder derude i parken er 90% de samme hunde, og indtil jeg ved at min hund kan med de andre holdes hun også nær mig. og for det meste har vi 3 forskellige gå turs partner som vi mødres og går med, de har lært hinanden og kende og så kommer legenførst fra min hunds side af
    meen ville aldrig have en hund der ikke tålte andre hunde den ikke kendte, min hund skal også kunne møde andre nye hunde uden den endten går amok eller stikker halen mellem benene, når hun ved de få hunde bliver usikker, går vi igen.

    er da enig i at en gang blandene fremmede hunde ikke udgør en flok, men de har deres retualer når de møder en ny hund og en naturlig del er at finde ud af hvem der bestemmer det behøver jo ikke en gang en markering at finde ud af det, de fleste gange, kun når to dominerende hunde mødes.
    og hvad er der galt med det!?

    og ja det fint du, ved ikke om dete r en hentydning til at jeg ikke gør det!! haha for så er der noget du har misforstået, jeg havde ikke del i det indlæg jeg lagde ind, det var ikke mine hunde.

    og det jeg ville med det var at høre hvad de faktiske regler sagde og samtidigt sige at så længe der ikke er tænder og blod inde i billedet er det ikke okay at sparke en hund.


  • #38   24. aug 2007 det var da for vildt som du bliver ved med ikke at forstå hvad jeg skriver!!!

    jeg har ikke sagt en fis om hvem jeg synes har erfaringen af de to, bare at jeg er enig med hende med den sparkede hund i at det ikke er okay, ikke hvordan hun håndterede situationen, det er en smags sag. det jeg diskuetere i denne tråd er at jeg ikke synes det er okay sådan som han reagere i forhold til hvordan det forholder sig her.

    og ja lille ven det er nok fordi du bliver ved med at fortælle mig hvad du synes og tro jeg gør forkert med min hund må jeg så formåde!


  • #39   30. aug 2007 samme til dig vil jeg sige ja, vi misforstår bare hinanden så, eller er bare af forskellig opfattelse og det er der vel plads til, eller hvad>:)

    og nææ du egentlig ikke sys jeg er omgivet nok af børn til hverdag, men følte måske nærmere jeg måtte ned på det plan for at du forstod hvad jeg sagde men du er ude for pædagogisk rækkevide *GGG*;)


Kommentér på:
regler for opførsel i " hundeparker"??

Annonce