{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.124 visninger | Oprettet:

Foder til hvalpe af store racer {{forumTopicSubject}}

Kære HG

Jeg har brug for jeres indspark i forhold til hvalpefoder til store, hurtigtvoksende racer.
Hvilke mærker bruger/kender I, som indeholder primært kød (dvs over 60% kød) og som har rette forhold mellem calcium og fosfor, så den rolige vækst og sunde ledudvikling er sikret?

Indsæt gerne link og skriv meget gerne om egne erfaringer med foderet.

Tusind tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder til hvalpe af store racer
  • #1   16. dec 2021 Vil du bruge noget andet end Essentials?

  • #2   16. dec 2021 Sidst jeg tjekkede havde Virbac bedste calcium-fosfor forhold til hvalpe af store racer. Tvivler dog på at der er så meget kød i, som du ønsker.




  • #4   16. dec 2021 Vi kan vist kalde det at sondere terrænet smiley der dukker jo nyt foder op jævnligt, og det er rart at vide hvad der er af muligheder.

    Jeg kigger på både fedtindhold og energimæssig sammensætning også, idet det har stor indflydelse på både vækst, vægt og adfærd.
    Hele pakken skal være der, for at jeg overvejer et foder.

    Virbac er så kedeligt at hundene ikke engang gider smage på det, når vi møder firmaet på deres stande smiley Desuden er det altid et skidt tegn, når kødindhold ikke noteres i procent. Jeg vil vide hvad jeg betaler for. Virbacs hvalpefoder indeholder desuden alt for meget fedt til at kunne bruges til store racer (21%).


  • #5   17. dec 2021 https://www.monsterpetfood.com/product/original-puppy-l

    Kylling/and baseret. 55% animalskindhold. Med korn - havre.
    1,2/1,0. Og 15,5% fedt.
    Svensk produceret.


    Nå jeg kan se link åbenbart på hg bare føre tilbage til egen side - typisk hg.
    Men søg på monster hundefoder og så er det l/xl puppy.


  • #6   17. dec 2021 Og ja ellers så er vi også bare virkelig virkelig glade for now fresh. I dk føres dog kun et standard hvalpefoder. Ingen tvivl om at kunne man få deres large breed så havde det været endnu bedre til de store racer.
    Det er så også over dobbelt så dyrt som feks. Monster.


  • #7   17. dec 2021 Farmina n&d.
    De minder faktisk en del om essentials i deres tilgang til foder og hvad de bruger og kommer i osv.
    de har 5 linier - et kornfrit (grønt blad) som er helt kornfrit. Og ellers kan der være korn i deres andre linier - men ikke nærheden af et traditionelt kortbaseret foder. Feks bruges gamle kornsorter og ikke raffineret hvede osv.
    pumpkin er til hunde med lettere mavebøvl.
    De har også en serie til forskellige småproblemer - et som er ekstra godt til hud og pels osv.

    Du skal læse om det inde på deres egen hjemmeside. Forhandlerne i dk er mildest talt ringe til at vise foderet frem online.
    Dethar vi også brugt en del men aldrig til hvalp.
    Men det turde jeg personligt godt.


  • #8   17. dec 2021 Tak smiley
    Monster ser ret godt ud. Prisen er som Essential, lige under 700 kr pr sæk.
    Hvis Now Fresh er dobbelt så dyrt, er det da fuldstændigt vanvittigt!

    Jeg har selv fundet Wolf of wilderness og Purizon, som umiddelbart begge lever op til mine krav i deres hvalpefoder.

    N&D har jeg afprøvet for mange år siden, så jeg kender det sådan perifert. Det er lidt spøjse ingredienser smiley


  • #10   17. dec 2021 Malene synes du ikke at der er for meget protein i WOW OG Purizon?
    Vi har selv brugt Essential i mange pr, og været yderst tilfreds. Dog til de små. Vi har kun fået 2 Airedale kuld og jeg må indrømme, at det fungerede ikke. Begge gange har tæven haft tynd mave og ligeså hvalpene. Da jeg har hørt om lignende fra andre vedrørende The Beginnig, så mistænker jeg at det også her er foderet der har givet racermave. Hun jar haft mad ad libitum da der var 14 og 10 hvalpe.
    Vi er også på udkig efter andet, men synes egentlig at protein og calcium indholdet er for højt hos Purizon. Har også kigge på Profine Junior Large breed salmon/potato, men jeg er ikke kæmpe fan af majs. Dog mest fordi det misfarvet de små hvide.


  • #11   17. dec 2021 Deres 12 kg poser får du som opdrætter ude hos forhandlerne til lidt over 400kr med korn (havre) og uden korn til lidt over 500kr.
    Petcurean now står til omkring 800kr pr. Pose.
    Når vi har de unge bologneser som jo kun spiser en pose eller sådan i deres hvalpetid, så betyder det ikke alverden. Men har man et kuld på 9 HSH hvalpe og skal bruge 15 sække før kuldet er rejst hjemmefra, så kan dobbelt pris mærkes. Så vi prøver af med monster selv nu her. Og hvis det bare fungerer så kunne det være et muligt alternativ her.
    Der er også et udemærket vådfoder som jeg delvist bruger til de små bologneser.


  • #12   18. dec 2021 Tusind tak for alle tanker, bud og links smiley

    Louise - jeg er ikke proteinforskrækket. Jeg holder langt mere øje med energifordelingen.

    Essential har aldrig givet tynd mave her hos os.


  • #13   18. dec 2021 Næh men højt protein kan godt give hurtigere vækst. Derfor er jeg ikke så pjattet emd det. Jeg ser udfordringen hos Airedalen som vokser sindssygt hurtigt.

    Det havde heller aldrig givet tynd mave her tidligere. Tror det var fordi tæven skulle have så store mængder, for ikke at miste huld samtidig med at hun havde de store kuld.
    Det er jo ikke ukendt at det giver Lind mave ved for meget foder. Det skriver de også selv.


  • #14   18. dec 2021 Louise
    Næste gang så prøv at blande med Balanced. Er udmærket klar over at den ikke er kornfrit, men netop udviklet til dem som oplever lind mave som hvalpe eller diegivende tæver. Kasper kan selvfølgelig forklare nærmere smiley


  • #15   18. dec 2021 Ja, flere har oplevet lind mave med foder med højt indhold kød. Jeg tænker det er fordi mange hunde er vant til foder med meget ris og majs, som tarmen ikke rigtigt skal arbejde med, og derfor får tarmfloraen et chok med den meget kompakte sammensætning.
    Mine er opvokset på kød, så her kan tynd mave tælles på én hånd hen over hundens hele liv. De har så ekstremt stærke maver.

    Wow har samme proteinindhold som Essential.
    Min race står også i fuld voksenhøjde med 6-7 mdr, så vi skal også passe på væksten.


  • #16   18. dec 2021 Kennel Hi..
    Det var bestemt et forsøg værd. Det er jo ikke gluten, men havre. Havre er som udgangspunkt glutenfrit.


  • #17   18. dec 2021 Malene vores hunde har aldrig fået foder med ris eller korn. Maja er lige blevet 7 år. Hun er opvokset på Essential. Pt fodrer vi råt.
    Så lige her holder den ikke.


  • #18   18. dec 2021 Kennel Hi..
    Det var bestemt et forsøg værd. Det er jo ikke gluten, men havre. Havre er som udgangspunkt glutenfrit.


    Kan vi ikke lige blive enige om, at gluten ikke er dårligt eller farligt. Det er et protein, fuldstændig som andre vegetabilske proteiner. Og jo, der er gluten i havre, med mindre det er mærket glutenfrit, og derfor ikke er dyrket nær marker med glutenholdige kornsorter, som har kontamineret.

    Sorry, har ikke noget at byde ind med i forhold til hvalpefoder, men læser interesseret med i tråden. Og lige det med gluten, er noget jeg ved lidt om smiley


  • #19   18. dec 2021 A sagtens! Jeg har bare erfaret, at risikoen for svamp er lidt større ved gluten indtag. Det har vi prøvet tidligere. Da jeg skrev var det egentlig udfra mine hunde og ikke andres.

  • #20   18. dec 2021 Men Balance er IKKE glutenfri, sådan som du hævder. Hvis man ikke vil have gluten, men har en hund, der skal have korn, så brug ris eller majs. Det er ikke kontamineret.

    Og risiko for svamp? På hunden? Det har intet med gluten at gøre, men stivelsen (som der er meget af i hvede). Selve gluten er, som sagt, et protein. Proteiner får muskler og knogler til at gro. Sukker får svampe og fedt til at gro smiley


  • #21   18. dec 2021 Hvor i Balance finder du gluten? Jeg kan umiddelbart ikke finde det.

  • #22   18. dec 2021 Der er havre i, havre er i ren form glutenfri, men almindelig dyrket havre vil altid indeholde andre former for korn og er derfor ikke glutenfri smiley

  • #23   18. dec 2021 Ja havre er nemlig glutenfri ligesom ris. Men de kan forurenes under "produktion". Men det er så lidt, så det anser jeg ikke for en glutenholdig ingrediens.

  • #24   18. dec 2021 I havren, for pokker smiley Havre er ikke glutenfrit, med mindre det fremgår, at der er brugt “ren havre”. Havre dyrkes på almindelige marker med andre korntyper ved siden af. De andre kornsorter kontaminerer enten marken, eller kontaminering sker ved forarbejdning.

    Det er sådan nogle standpunkter, som gør det virkelig svært at diskutere gluten, med folk der ikke ved hvad det handler om smiley

    Der er STOR forskel på glutenindhold og hvedeindhold. Vi kan nemt blive enige om at hvede er skidt, rent ernæringsmæssigt. Ikke pga gluten., men den høje mængde stivelse. Rug og byg er glimrende, rent ernæringsmæssigt, så det er de kornsorter man skal gå efter, hvis man tænker i ernæring.


  • #25   18. dec 2021 Louise, så skidt med at indholdet af gluten er så højt, at dem der faktisk ikke kan tåle gluten, bliver syge? smiley Dét er altså helt tosset smiley

  • #26   18. dec 2021 Jeg taler ikke om gluten allergi her.
    Jeg tåler ikke gluten selv. Jeg ved udmærket at man kan købe glutenfrie havregryn. Jeg anser stadig ikke almindelig havre som værende glutenholdig på samme niveau som gængse kornsorter.


  • #27   18. dec 2021 Men det er jo ret ligegyldigt, hvad du synes, når faktum er anderledes. Jeg synes også det er dumt, at man får en bøde for at køre for stærkt, men det ændrer jo ikke på, at man ikke må smiley

    Du skriver at gluten giver svamp (?????). Der er gluten i Balance. Så Balance giver svamp.


  • #28   18. dec 2021 Af ren interesse, hvordan skal nærringsstoffordeling være i et hvalpefoder?

    Malene nævner at der er meget fedt i Virbac, der er 21% - det er en del og hvis man regner på den mængde energi der kommer fra fedt er det næsten 47%

    Min forrige hvalp voksede op på virbac, fordi det var det foder jeg lige kunne finde på det tidspunkt, som havde den bedste Calcium/fosfor fordeling. Og han voksede fint og ikke for hurtigt til ca 30 kg (labrador - han synes det smagte fantsitisk)!

    Min sidste hvalp er vokset op på hjemmeblandet råt, ud fra en plan fra Hundefodernørden og der er ca 20% fedt i - har ikke udregnet energi%, men vil tro at den ligger omkring 40-45 af energien fra fedt. I hans "voksen-plan" har jeg trukket 4-5 % af fedtet ud.

    Noget andet som jeg er i tvivl om med meget kornfrit foder er det ofte høje indhold af bælgfrugter som kikærter, linser, ærter, lucerne mm.
    Jeg ved ikke om det har noget på sig, men læst et par steder at det muligvis kan være problematisk til hvalpe pga fytoøstrogenerne fra bælgfrugter og udvikling af reproduktivt system. Jeg aner ikke om der et lavet noget på det i fprhold til hunde eller om det bare er noget urte-voodoo, men det kan være et problem for nogle planteædere, som har svært ved at blive drægtige på meget kløver/lucerne.


  • #29   18. dec 2021 A jeg skriver at vi oplevede svamp på hundene ved de glutenholdige fodertyper vi tidligere brugte. Dem med hvede. Ja jeg går uden om hvede, byg, rig osv. Om der er ris eller havre i foderet, er for mig underordnet når det ikke er første ingrediens.
    Pt fodrer vi i øvrigt slet ikke med tørfoder, da vi ingen drægtige tæver eller hvalpe kuld har.


  • #30   18. dec 2021 Hvordan næringsindholdet skal være, afhænger af racen.
    Min race har brug for omkring 15% fedt mens de vokser, og kan dermed ikke bruge alm hvalpefoder til alle racer, idet det ofte er over 20% fedt og bliver for tæt energimæssigt. Hundene vokser i smadder.


  • #31   20. dec 2021 Enten pronature holistic eller purelife maxi. Højt animalsk protein og lav på calcium og fosfor. Mine vokser langsommere på de to og jeg har gode maver undervejs. Og så har mine hunde meget mod racens sædvane alle dysplasi fri hofter.


  • #32   21. dec 2021 En husky hører vel ikke til blandt de 'store' racer?
    "SIZE AND WEIGHT:
    Height at withers: Dogs: 21 to 23,5 inches (53,5 - 60 cm).
    Females: 20 to 22 inches (50,5 - 56 cm).
    Weight: Dogs: 45 to 60 pounds (20,5 - 28 kg).
    Females: 35 to 50 pounds (15,5 - 23 kg)."
    Det er jo også en forholdsvis let bygget race. Er det virkelig en race der er i risiko for at 'vokse i smadder' ?
    Og jeg ved i elsker at hade det mærke men jeg har brugt RC til de sidste 3 hunde (1 Irsk Terrier, 2 Dobermann) helt fra starten af. Den ene kom fra en opdrætter, der selv fodrer med RC. Hverken Perle eller Clinton har været 'vokset i smadder' men er begge groet pænt og harmonisk og ikke for hurtigt. Penny får også RC maxi puppy og jeg er godt tilfreds med hendes vækst. Hun er rigtig pæn; til den tynde side men delene følges pænt ad i væksten og energiniveauet er som det skal være hos en Doberhvalp - enten sover man eller også er man på 'hyperdrive' smiley


  • #33   21. dec 2021 Jo, Mette, en husky hører vækstmæssigt til de store racer. De vokser ekstremt stærkt og skal derfor fodres helt som gigantracer.

    Utroligt mange hunde ender med skæve ben, udaddrejede poter mv., fordi de fodres forkert. Dette fænomen er helt tydeligt hvis du kigger fotos af racen igennem.

    Om du vil fodre med RC og betale for ris og majs er op til dig. Jeg vil ikke. Derfor dette indlæg.
    Der findes masser af såkaldt premium foder med kun 30 % kød. Det efterlader 70% til ris, majs, kartoffel eller andet fyld. Det er spild af penge, synes jeg.


  • #34   21. dec 2021 Macushla - pronature indeholder kun omkring 30% kød - resten er ris og korn. Så det lever ikke rigtigt op til mine krav.

  • #35   21. dec 2021 Hvad med real nature wilderness fra maxi zoo? Der er en maxi puppy

  • #36   21. dec 2021 Tja, vores har nu også altid fået RC som "primært foder".

    You would be amazed, hvis I vidste hvad en gang majs og ris, kan gøre for hundene smiley

    Bliv dog ved Essentials - er dette ikke bare en tråd hvor du kan flashe din ensporethed og disse alt andet ???

    .. eller ??


  • #37   21. dec 2021 Hvorfor overhovedet bruge energi på at deltage, Martine?
    Du er jo ikke mindre ensporet end vi andre.

    Som jeg har beskrevet øverst, er det rart at vide hvad der er på markedet. Det ændrer sig jo hele tiden.


  • #38   21. dec 2021 Salla - Real Nature ser faktisk spændende ud. Tak for det smiley

  • #39   21. dec 2021 Selv tak smiley

  • #40   21. dec 2021 Hvorfor overhovedet bruge energi på at deltage, Martine?
    Du er jo ikke mindre ensporet end vi andre.


    Det er heller ikke mig, der opretter en tråd fordi jeg vil skifte foder jo smiley
    Jeg er fan af at alle vores hunde har A og 0, og uden anmærkninger i ryggen.
    Og at de iøvrigt fysisk kan klare det aktive liv de har fortjent.

    Men hvis du er oprigtig i din søgen, har du så prøvet at kigge på Isegrim?


  • #41   21. dec 2021 Det er utroligt at folk der udstiller sig selv som forstandige på foder, ikke ser forskellen i et foder med højt indhold af “ frisk” kød som indeholder 70-80 % væske og et foder med tørret kød, har aldrig oplevet et tørfoder indeholde vådt kød, se på proteindindholdet så er der i mange tilfælde ikke forskel på foder med 70% “ frisk kød og et foder med 40 % tørret kød, derefter kan du spørge hvor stort en andel der er animalske proteiner af hele protein indholdet. Hvalpe vokser ikke af fedt, som har en meget lille indflydelse på væksten

  • #42   21. dec 2021 Som en slags overspringshandlig (i stedet for at købe julegaver mm) har jeg forsøgt at udregne energi-% for makronærringstofferne, samt skrevet calcium og fosfor værdier ind i et regneark.
    Jeg ved godt at jeg ikke regner helt rigtigt i forhold til kulhydrater - håber I kan tilgive.

    I forhold til calcium og fosfor har jeg brugt denne side - jeg ved den er gammel og jeg ander ikke om retningslinjerne har ændret sig https://www.netdyredoktor.dk/hund/tema/def/fodring-af-den-hurtigtvoksende-hvalp/

    Jeg er lidt overrasket over hvor meget kulhydrat der er i meget af det kornfrie foder og over hvor meget for meget calcium der er i mange af produkterne, selv om de er til hvalpe af store racer.


    profilbillede
  • #43   21. dec 2021 Det er helt rigtigt. Det er nemlig svært at finde foder hvor calcium er lavt nok. Mange af de dyre og på papiret super lækre fodermmrker, har enormt højt indhold. Ikke sjældent dobbelt op.

  • #45   21. dec 2021 Randi, kan du sætte lidt flere ord på det Excel-ark? Er der korrekt forstået, at de røde er dem, der er helt forkerte ift k/f-mængden? Og de grønne er ok (bortset fra at ingen er under 2 g/1000 kcal)?

  • #46   21. dec 2021 Ja, det er korrekt, men de er sat på lidt tilfældigt - så dem der er røde har åbenbart virkelig provokeret mig smiley
    (Jeg har fx ikke fået excel til at farvelægge dem, for der er jo stort set ingen af dem der overholder de grænser jeg har fundet)


  • #47   22. dec 2021 @42: Kornfrit er jo ikke 'kulhydratfrit' smiley Man har erstattet korn (majs, hvede, byg, havre, ris) med andre planteprodukter = kulhydrater: kartofler, ærter, søde kartofler, gulerødder, roetrævler, spinat osv osv osv.
    Om det er bedre tør jeg ikke gøre mig klog på. Jeg føler så heller ikke at jeg spilder mine penge på at give et foder der indeholder ris, majs osv, hvis min hund trives og vokser fint på det. Jeg er så typen der står lidt af på alle de lidt for rørende historier man åbenbart er nødt til at skrive på meget af det kornfrie foder. Virkeligheden er sikkert at det er præcis de samme animalske proteinkilder, som i de mere konventionelle mærker uden de fine historier på poserne og hjemmesiderne; de dele man ikke bruger til human konsum. Og det er altså udmærkede proteinkilder også selvom det ikke er det skære kød i oksefileten eller kyllingebrystet.


  • #48   22. dec 2021 Godt skrevet Mette, der er da heller aldrig nogen der har kunnet dokumentere at korn, majs og ris er dårligere kulhydratkilder end kartofler, ærter, søde kartofler, spinat mmm,
    Blot kødet er 1. priotet, men det er der jo også mange det ikke forstår for der er jo mega forskel på tørret kød og frisk kød, selv nogle der reklamerer med 70 % kød i opskriften, præsterer ikke mere protein i det færdige foder en dem der ærligt siger der er 40 % tørret kød i opskriften, fordi når fodret står færdig produceret er alt det friske kød jo også tørret ned til omkring 10% væske indhold


Kommentér på:
Foder til hvalpe af store racer

Annonce