{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.902 visninger | Oprettet:

Underskriftsindsamling besidder/ejer i dansk hunderegister {{forumTopicSubject}}

På en af de hundesider jeg er medlem af på Facebook er denne underskriftsindsamling blevet lagt op: https://www.wechange.dk/indsamling/anmodning-om-lovaendring-fra-besidder-til-ejer-i-dansk-hunderegister-958?fbclid=IwAR0uljnR1uQ98JQOoIUdrHm0FKOqS-6UoON3GNiTgMLuwzR9Jou_TkvHUes

I den forklarer de at man ikke er ‘ejer’ men derimod ‘besidder’ i dansk hunderegister og at det derfor(?) er for nemt at få registreret en hund i sit eget navn hvis man f.eks. Finder den og kan tjekke dens chipnummer da hunderegisteret så bare ændrer det for dig uden nødvendigvis at give den originale besidder besked. Det skulle være startet pga en sag fra Fyn hvor nogle hunde er blevet solgt fra et internat uden at deres ejere har fået besked om at de var på internatet.

Er det virkelig så nemt at besidderskifte (og evt. stjæle) en hund? Og kender I til andre (eller denne) sager om at det er sket? Jeg har ikke hørt om det som et problem før men de får det da til at lyde som et stort problem smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Underskriftsindsamling besidder/ejer i dansk hunderegister
  • #1   22. jan 2022 Det var i hvert fald let at få ejerskiftet Mimi, men nu har jeg så også alle hendes papirer. smiley

  • #2   22. jan 2022 Jeg har aldrig hørt om det, men det burde vel ikke være muligt igennem et internat?
    Hvis hunden er væk, har man vel anmeldt det til politiet?
    Samtidig hvis hunden er chippet og de rigtige oplysninger er der, vil man vel blive kontaktet når hunden kommer ind til dyrlæge/internat?

    Ellers fungere det da i hvert fald væsentligt anderledes end jeg har oplevet/indtryk af.

    Jeg har fået en ekstra hund med hjem fra dyrlægen engang, for der kom en mand med en stor hvalp, for at få tjekket chippen. Manden stod og skulle på arbejde og kunne altså ikke have den hos sig, dyrlægen havde ikke plads og kunne ikke få fat i ejeren. så jeg sagde at manden kunne smide hunden hjem til mig, så kunne den da være der til den kunne blive hentet. Desværre havde de allerede fået fat i politiet på det tidspunkt, så den blev hentet af internatet og ikke af ejer, men jeg hørte fra ejer senere at den var kommet godt hjem og at de var meget glade for hjælpen smiley

    Hvis ikke hunden er chippet, oplysningerne er korrekte, man ikke har efterlyst hunden osv. så er det jo selvfølgelig nok en anden sag, men så er man vel også selv lidt skyld i, at hunden ikke kan komme hjem og derfor får et nyt.


  • #3   22. jan 2022 Der er tale om to cases med udstationerings hunde hvor værten har indleveret til internat.
    Opdrætter ejer hundene.
    Internatet har besidderskiftet hundene og intet info går til ejer/opdrætter. Hundene har fået nyt hjem inden de opdager det.

    Derfor ønskes det at der registreres ejer i databasen og at ændringer ikke rutinemæssigt kan laves uden om ejer.


  • #4   22. jan 2022 ah Ginne så giver det hele mening.
    Men det ville da være smart, hvis man kunne lave så der kunne være både besidder og ejer registreret.

    jeg troede normalt at opdrætter der ejer hunden, ville være den der stod registreret hos hunderegisteret, indtil udstationeringsfamilien overtager hunden. Men jeg har aldrig prøvet det, så jeg ved ikke så meget om det.


  • #5   22. jan 2022 Ginne - okay det lyder stadig skidt men heldigvis ikke så forfærdeligt som de fik det til at lyde på Facebook.

    My little - Ja jeg synes egentlig det ville give god mening at kunne have begge dele registreret. Især når noget som udstationeringer osv. findes.

    Jeg mener også at man ift. besidder så skal der hvor hunden bor registreres så der vil udstationeringen vel så være registreret i stedet for opdrætteren? Det kan nok godt give bøvl hvis noget bliver misforstået eller der opstår uenigheder.


  • #6   22. jan 2022 My little - de skriver (og jeg skal sige jeg ikke selv har erfaring med det, så om det er rigtigt eller ej pas) men at hvis du kontakter DHR med chipnummer og siger du har hunden hos dig, så skifter de dig på som besidder. De tar ikke stilling til ejerskab - blot at du har hunden i hånden og derfor er besidder..

    Går man ind og læser på DHR sider så er det også hvad de skriver. De efterlever retningslinier fra fødevarestyrrelsen. Og registrere besidder.


  • #7   22. jan 2022 Ginne, jeg tror da på det de siger, og at det er sådan. Jeg troede bare det var anderledes smiley Men det er nok hos DKK de så ikke om registrerer måske? aner det ikke. uanset hvad, ville det da være smart, hvis der var noget mere sikkerhed i forhold til ejerforhold når det er udstationering, så man ikke bare kan sælge hunden/aflevere den på internat uden den andens viden.

  • #8   22. jan 2022 DHR har aldrig været ment som et ejerregister. Det er jo meningen, at hvis Fido bliver fundet et sted eller laver ulykker, så kan man finde frem til hver der har ansvaret for den - det vil oftest, men ikke altid være ejeren.
    Det synes jeg egentlig ikke, der er noget forkert i, det giver jo bedst mening, at den der har ansvaret for hunden, også er den der kan kontaktes, hvis man har fundet den e.l.

    Man kunne jo overveje, om man, ligesom ved heste, skulle indføre ejercertifikat på hunde - indleverer man den så på internat, skal ejercertifikatet følge med inkl underskrift til ejerskifte.

    Jeg mener dog internatet har fejlet - hvis hunden indleveres af en anden end den, der står i papirerne (stambog, DHR osv), så bør det da få internatet til at tjekke, om hunden har en anden ejer


  • #9   23. jan 2022 Michelle, det ville jo være smart. Men kunne man så ikke ligeså godt bare gøre at man kunne registrere ejer udover besidder på DHR? så er det hele samlet et sted. Hvis så ejer og besidder er samme, står der jo bare kun et navn.

    Så er det jo stadig besidder der har ansvaret, men man kan så nemt finde ejer, når man f.eks. aflevere på internat og lign. på den måde undgår man da i hvert fald, at ting som dette kan ske.
    Hvis ikke udstationeringsfamilien har afleveret stambog osv. så kan internatet vel ikke se at der skulle være en anden ejer, men jeg kender som sagt ikke historien, så jeg ved ikke hvad der er sket, hvem der har fejlet osv. Men jeg synes da det er vildt og lidt skræmmende at tænke på, at man bare kan aflevere hunden til internat uden ejers samtykke fordi det er besidder og ikke ejer der skal være registreret, og ejer ikke bliver informeret.


  • #10   23. jan 2022 Altså jeg antager, at man giver sit navn, når man afleverer hunden. Er det navn ikke det samme som i DHR skal internatet da gerne reagere.

    Ift ejercertifikat, så er fordelen, at det kan man skrive på ved overdragelsen af hunden - dvs selvom man ikke lige fik det send ind (som det ofte er tilfældet med DHR - folk får det ikke lige gjort) så fremgår det af papiret, at ejer har underskrivet for ejerskifte.


  • #11   23. jan 2022 Men internatet skal jo stadig besidder skifte hunden til dem selv.
    Og det er der informationerne ikke er nået ud til ejer.
    Og så er hunden formidlet videre uden ejer ved det, fordi informationerne kun går til tidligere besidder.


  • #12   23. jan 2022 Problemet er vel egentlig at man antar at besidder er ejer i omplaceringssager.

  • #13   23. jan 2022 Og der mener jeg jo så, at hvis internatet er ved at ejerskifte en hund, og det navn der står i DHR ikke er den der afleverede hunden, så burde de da ikke bare fortsætte ufortrødent.
    Som jeg forstår det i denne sag var hunden i DHR reg med ejers navn og ikke besidder


  • #14   23. jan 2022 Det siges der ja.
    Men ret beset ejerskifter de jo ikke.

    De besidderskifter og sælger hunden til en intetanende køber.


  • #15   23. jan 2022 En lidt sjov ting - katte ik.
    Der registrere man ejeren af dyret. Så mærkningen har tilknytning til ejerskab.

    Mærkningen af en hund har intet med ejerskab at gøre. Vi har ingen officielt sted hvor ejeren af en hund fremgår. Hvem ejer hunden? Ingen ved det. De ved hvem der sidst har holdt fast i snoren og været i besiddelse af den.


  • #16   24. jan 2022 At besidde betyder da vist først og fremmest at eje noget. Men det kan også betyde at have rådighed over. Det dækker altså et lidt bredere end ordet 'ejer'.
    Bliver det ikke lidt en strid om ord smiley Og måske det er lidt voldsomt at forsøge at ændre lovgivning pga en enkelt sag. Den slags hændelser, hvor der nok ligger et eller andet privat opgør bag, kommer man alligvel aldrig helt til at kunne undgå selvom man ændrer ordvalg. Ændrer man ordvalg til 'ejer', vil man formegentlig være nødt til skrive 'ejer eller rådighedshaver' for at dække alle de forhold som loven skal omfatte. Og dermed er man lige vidt smiley
    Forsikringsselskaber taler ofte også om besiddere og ikke ejere.
    Mht at der er forskel på katte og hunderegister så kommer det nok af at der er forskel på formålet med de to registre: katteregister skal binde en kat sammen med en ejer så bortløbne katte kan komme hjem og ejerløse katte kan bortskaffes, hvis de er til gene. Hunderegistret skal binde den person, der har ansvaret for en hund sammen med denne. Bl.a. så man kan placere et erstatningsansvar i de tilfælde hvor det er nødvendigt.


Kommentér på:
Underskriftsindsamling besidder/ejer i dansk hunderegister

Annonce