{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
789 visninger | Oprettet:

Allergivaccine efter 28/1 {{forumTopicSubject}}

Jeg er medlem af Frikanin, på Facebook og i et opslag om at der kommer nye EU regler fra 28/1 blevet opmærksom på dette smiley
Se billede.

Dette kunne da godt gå hen og blive et stort problem, for de ejere af allergihunde, som nu skal over på en anden vaccine smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Allergivaccine efter 28/1
  • #1   25. jan 2022 Det kan være det "bare" er navnet de mener smiley

    Fx får jeg Ritalin Uno, men nogle gange får jeg den billigste version, som hedder er eller andet langt med M

    indholdet er det samme smiley


  • #2   25. jan 2022 Har redigeret min kommentar, fik ikke læst det ordentligt, troede det omhandlede noget andet som vist også har været oppe og vende i Frikanin med de nye regler smiley

    Der var det noget med at man som ejer skulle have medicinhåndteringskursus, men det gjaldt ikke for hunde og katte, fordi det ikke betegnes som produktionsdyr, men derimod kaniner.

    Beklager forvirringen smiley


  • #3   25. jan 2022 Jeg tænker som Astrid - for heste er der nogen ændringer fra samme dato ift konsum, hvor man tidligere kunne melde hesten ud af fødekæden for at slippe for besvær med registrering af foder, medicinkursus (hvilket IKKE kræves hvis den er afmeldt, heller ikke fremadrettet) mm.
    Så jeg gætter på det ikke vil gælde kæledyr.
    Men er ikke stødt på det nogen steder så who knows

    Det undrer mig da, hvis dyrlægen ikke må give medicin off label til et ikke-produktionsdyr.... det må læger til mennesker, ligesom dosis også ved behov kan afvige fra retningslinjerne


  • #4   26. jan 2022 Michelle

    Kaniner opfattes ikke som kæledyr, men som produktionsdyr, uanset om de er det eller er kæledyr, som er chippet.

    Jeg har pt en kanin som skal have smertestillende medicin 2x dagligt og tarm stimulerende 3x dagligt. Havde det været i næste uge, så skulle han til dyrlægen ved hver dosis.

    Men, der er stadig mange ubekendte endnu, måske det kun gælder medicin givet med kanyle, det vides ikke


  • #5   26. jan 2022 Damn... (Dog mener jeg rent faktisk, at Quila's vaccine bliver lavet herhjemme), men ellers må jeg jo gøre alvor af at kontakte en homøopat (der også er dyrlæge) og få hjælp den vej smiley

  • #6   26. jan 2022 Gælder det ikke kun dyr der slagtes, heste skal jo udtages af konsum for at komme ud over de nye regler, hverken kat eller hund slagtes jo her, så tror ikke de regler gælder for dem.

  • #7   26. jan 2022 Det største problem er også vat vi ikke kan udtage vores kælekaniner fra konsum, uanset om de er chippet eller ej

  • #8   26. jan 2022 Maya - heste har hele tiden skulle udtages for at undgå de regler, der er kun meget begrænser nyt der. Blandt det nye er så, at heste ikke længere kan udtages "på forhånd". Altså kan de kun udtages af dyrlægen den dag de rent faktisk har behov for medicin der kræver det (og det er der ikke meget medicin der gør, det meste kræver blot en tilbaholdelsestid).

    Salla - det er jeg med på, heste vil jo fremover heller ikke kunne afmeldes "bare fordi".
    Men mon ikke det samme gælder kaniner ift, at hvis bare du har medicinkursus må du fortsat selv give (noget) medicin. En hest der ikke er afmeldt må du f.eks. heller ikke give ormekur selv uden medicinkursus, og det er ikke nyt.


  • #9   27. jan 2022 Jo, har man det kursusbevis må man selvfølgelig få medicin udleveret. Men hvor mange kaninejere har det bevis? Eller ved at de fremadrettet skal have det, for at kunne få medicin til deres kælekanin? Det finder de desværre først ud af, når de står med en syg kanin, eller en kanin der skal smertedækkes efter neutralisering.


  • #10   27. jan 2022 Michelle.

    Min pointe var bare at jeg ikke tror det rammer hunde og katte.


  • #11   27. jan 2022 #10
    Det gør det heller ikke, da disse ikke anses som slagtedyr.

    Men det rammer ejerer af hunde der er afhængige af allergivaccine. Da de måske ikke længere kan få den vaccine de plejer


  • #12   27. jan 2022 Det virker som hul i hovedet..
    Ved enhver forlængelse af recept, skal dyrlægen se hunden igen. Bare se punktet hvor de siger, at hvis man f.eks. kun må give smertestillende i 2 dage i følge indlægssedlen, men de ved det er nødvendigt i 7, så skal de se hunden 2-3 gange mere for at forlænge? smiley


  • #13   27. jan 2022 Erika - og det vil jeg så godt stille spørgsmål ved, om det er rigtigt, når der ikke er tale om produktionsdyr

  • #14   27. jan 2022 Michelle, det ér korrekt. Desværre.

  • #15   27. jan 2022 Michelle - Kan se DKK også har meldt ud omkring det nu. Det gælder skam hund og kat.

  • #16   27. jan 2022 Ok, det synes jeg virker super underligt, når nu man erkender ved mennesker, at der er tilfælde, hvor der er behov for en anden behandlingslængde eller dosis end normalt - det gælder naturligvis også dyr, sygdomme læser jo ikke altid indlægssedlen.

    Jeg kan godt forstå man er nødt til at være ekstra forsigtig med produktionsdyr og at man evt også kunne have særlige regler for bl.a. antibiotika, ormemidler o.l. med risiko for resistens... men smertestillende o.l. er da helt tåbeligt.


  • #17   28. jan 2022 Det er da en vanvittig dyr regel hvis man eksempelvis skal behandle hunden medicinsk mod slidgigt eller inkontinens. Så skal dyrlæge tilse den hver 2. måned? 600kr pr konsultation. Det bliver 3.600kr pr år alene i konsultation.

Kommentér på:
Allergivaccine efter 28/1

Annonce