{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
726 visninger | Oprettet:

Opsyn? {{forumTopicSubject}}

Hejsa HG,

Jeg læser tit at en hvalp ikke bør efterlades uden opsyn med ben osv., og jeg er også klar over at dette ofte menes når den skal være alene hjemme.

Men hvornår efterlader man ellers en hvalp uden opsyn?

Måske er jeg helt gal på den, men de sidste 4 uger har jeg vel haft en helt eller minimum et halvt øje på min hvalp hele tiden, både hvis den trisser rundt i haven eller hvis den er inde...
Er det mig som er hønemor?
Kan jeg lade ham gå udenfor alene når haven er hegnet ind?
Jeg tror ikke jeg ville, men på et tidspunkt skal han jo kunne fise rundt alene indenfor et afgrænset område smiley

Hvornår er jeres hunde ikke under jeres opsyn, hvis vi ser bort fra alene-hjemme-delen? smiley

Kommentarer på:  Opsyn?
  • #1   6. jun Fra jeg får dem smiley mine hunde og hvalpe bliver lukket ud når jeg vasker gulv fx, hvis vi har gået tur og de ikke gider med ind bliver de bare ude smiley så længe du har en sikker indhegning så går det helt sikkert fint smiley

• #2   6. jun Haven er helt sikker smiley Alt hegnet er i hvert fald blevet kontrolleret af frihedssøgeren her i huset 2 gange mindst smiley Der er heller ingen umiddelbart giftige planter eller skarpe genstande, for botanik er ellers en stor underholdningsfaktor for Otis smiley

Jeg kan godt høre jeg måske er aaaaalt for meget hønemor smiley smiley

• #3   6. jun Mine hunde er ikke “under opsyn” når de er i haven og når jeg laver noget, hvor jeg laver andet end at sidde og kigge smiley

De har også altid spist ben alene i haven eller i bryggerset, for de har som regel fået ben for at jeg kan få fred til noget andet. Når hvalpen kommer, vil jeg lige holde øje med den, de første gange den får ben, for at være sikker på at den spiser dem pænt og uden at der er en risiko for at det går galt.

Én ting er jo at du er en hønemor, og det tror jeg de fleste forstår. Men pas på med at pylre for meget om hunden, så den er vant til at du altid er der. Det kan give bagslag i forhold til selvstændighed og alene-træning. Du er nødt til at finde en fornuftig balance smiley

• #4   6. jun Tak, Anne smiley
    Jeg tror jeg skal på jagt efter en god balance, for jeg er ret sikker på at jeg er skyldig i at pylre smiley

• #5   6. jun Hvalpen er ofte uden opsyn. Men jeg sørger altid for at den færdes hvor der er rimelig hvalpesikret. Altså ingen ledninger eller andre “farlige” ting. Bruger hegn og babygitter til at kontrollere bæstet.

• #6   6. jun Bæstet, AG smiley smiley Flad af grin...
    det værste er jo at hele grunden og det meste af huset er hvalpe sikret, men jeg er åbenbart så bange for at han skal spise noget forkert, stikke sig på en bi eller noget andet forfærdelig smiley
    ... Ej jeg kan godt selv se det, når jeg skriver det her smiley

• #7   6. jun Kommer måske også an på ens boligforhold. Da Coco var lille boede jeg i en lille lejlighed i Kbh, så der var ikke meget plads til "uden opsyn" smiley
    Faktisk til en sådan grad at da hun blev lidt ældre og mere selvstændig valgt hun ofte selv at skride ind i soveværelset/ud i køkkenet (aka så langt væk fra mig som muligt smiley Hvilket jeg virkelig nød btw:))

Nu hvor vi bor i hus får hun stort set altid ben udenfor og jeg gider meget sjældent gå med, til gengæld er hun holdt med at smutte i soveværelset for at få fred, det har nok hjulpet at der er andre muligheder:)

• Isabelle
    Isabelle Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    dec 2014

Følger: 13 Følgere: 284 Hunde: 4 Emner: 550 Svar: 25.558
    #8   6. jun Kenia er ofte uden opsyn i løbet af dagen - i haven især, men også i huset.
    Haven er umulig at komme ud af, og ledninger indendørs er enten gemt væk eller trukket ud af stikket.
    Uden-opsyn tiden i haven har medført, at hun har hjulpet Kenia med at bygge en hule under terrassen smiley smiley Hulestedet er gemt inde ved/under en busk, så vi ikke lige har opdaget det. Smart egentlig - men den bliver nu lukket lige om et øjeblik smiley

• #9   6. jun Collier som vores gider ikke være alene i haven. De vil være, hvor vi er. Desuden får vores aldrig ben uden opsyn, da han kan finde på at sluge temmelig store stykker. Vi har oplevet, at et stykke sad fast i hans hals.

• #10   6. jun Isabelle, er det Kenia som har hjulpet Kenia, eller skulle det måske ha' været Vilma? smiley
    Det er ellers unfair når du sådan bare fjerner en hule, der med garanti har kostet opfindsomhed og energi smiley

• #11   6. jun Susanne, betyder det at dine hunde altid er ved dig når du er hjemme? smiley Altså mere eller mindre i samme rum hele tiden?

• Isabelle
    Online Tilmeldt:
    dec 2014

#12   6. jun Ups. Jeg mente Vilma er ofte uden opsyn smiley

Ja. Det er lidt tarveligt at ødelægge hulen smiley Men jeg vil ikke risikere, at de graver så meget, at jeg ikke kan nå dem, eller at terrassen braser sammen smiley

• #13   6. jun Ja, det betyder det. Og da jeg stort set altid er hjemme, er jeg altid sammen med Balder. Mimi vælger ofte at gå på loftet sammen med drengene, når de kommer hjem.

• #14   6. jun Isabelle, må jeg foreslå at du flytter terrassen til fordel for hundenes hule? smiley

• Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

Følgere: 2 Svar: 228
    #15   6. jun Jeg er åbenbart også en hønemor - jeg er altid ude sammen med mine hvalpe,
    først for at se de gør sig "rene" så jeg kan rose dem.

Det næste for at guide dem hvis de laver ulykker og kunne finde på at spiser dumme ting.

Indenfor er de hele tiden sammen med mig, da jeg hverken har kravlegård eller bur.
    De bliver utrolig hurtig renlige,
    ganske, ganske få uheld indenfor (og jeg taber et par kilo smiley )

De lærer derfor hurtigt hvad der er ok og hvad der ikke er så godt.
    og hvis de er trætte så ligger de sig bare til at sove på deres pude eller gulvet.

Jeg har aldrig haft problemer med de ikke kan være alene hjemme

Det er nærmere mig der har svært ved de skal være alene hjemme
    - så derfor har jeg også købt en kamera, så jeg kan se at de har det fint. smiley

(jeg har haft Schæferhunde og Sheltie hvalpe )

• #16   7. jun Jeg har det som Hama; jeg går også altid med ud de første mange uger og hvalpen følger mig overalt inde. Og min erfaring er også at det gør dem renlige superhurtigt. De sidste 3 (Perle, Clinton og Penny) har nærmest ikke haft uheld indenfor. Et par enkelte tissetåre hvis jeg - eller gemalen - var uopmærksomme og ingen pøller overhovedet. Penny har så fint sagt til med et ganske bestemt 'piiiv' siden hun var 10 uger smiley
    Med Penny har vi endda været så heldige at coronaen har skaffet os begge hjemmearbejde meget af tiden. Så det er meget lidt hundene har skullet være alene hjemme - fantastisk.
    Alligevel er det lykkedes at få lært hende at være tryg i det (vores er så aldrig helt alene idet de jo er to). Penny var 6 mdr før de prøvede en hel arbejdsdag alene hjemme. Ellers havde det været en time hist og pist mens vi kørte en ærinde. Det er gået over al forventning smiley
    Nu er Penny 8½ mdr og jeg går ikke med ud hver gang hun siger til mere. Og nu hvor temperaturen udenfor er til det står havedøren ofte åben det meste af dagen, så går Penny faktisk ofte alene ud og ligger og sover udenfor på græsset hvis solen skinner (Clinton er en velcrohund - han er nærmest aldrig mere end 2 m væk fra mig - så er jeg inden er han også inde smiley ).

• Isabelle
    Online Tilmeldt:
    dec 2014

#17   7. jun Selv om jeg ikke går med i haven, har Vilma, med et par enkelte uheld, været renlig siden jeg fik hende smiley Hvis opdrætteren gør et godt stykke arbejde, er det så dejlig nemt for hvalpekøberne, hvad angår renlighed smiley

Jeg synes, det er lidt koldt at sidde ude i timevis. Hundene holder meget af at sove ude - dog ikke om natten for Vilmas vedkommende. Bl.a. derfor er jeg ikke konstant med lilleungen, hvor hun står, går OG ligger smiley

• #18   7. jun Jeg ligger midt imellem, at lade hvalpen være alene i haven og være der. Jeg har været med, når det har været tid til en tisse tår og en lille pølle. Så de kan få en godbid og masser af ros. De har også fået lov til at være alene i haven med ben og gå på oplevelser. Det har kostet huller i græsplænen og blomsterhoveder.

Kommentér på:
Opsyn?

x