Psykisk servicedyr? Psykisk servicedyr?
Er der nogen herinde der har styr på service dyr? Jeg ønsker at ansøge om at min kanin kan blive mit psykiske støttedyr.
Der står i paragraf 10, ingen husdyr, samt i paragraf 12, ingen hold af husdyr og kæledyr.
Men, han har boet her i over 2 år nu, hvor det først er nu her han påpeger at han bor her. Dette sker pga min nabos lortehund, som hun tydeligvis ikke bare passer. Tror han arbejder på at få hende ud.
Nå, men, jeg har bl.a en psykisk diagnose, og har stor glæde af at have kaninen omkring mig, derfor vil jeg kæmpe for at han kan blive et servicedyr. Min læge kan også se hvor godt det er for mig med kanin, har en bostøtte, der sikkert også gerne skriver et par bevingede ord.
Men hvordan gør jeg? Hvor henvender jeg mig?
Jeg kan kun finde om servicehunde, men jeg er i diaglog med en, hvis kæreste har asbergers, og derfor er kaninerne anførte som terapidyr for ham.
jul 2009
Følger: 23 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 3.477
Som jeg læser det, kræver det bare en lægeerklæring
Ups, kunne ikke sætte linket ind, prøver lige igen.
maj 2015
Følger: 52 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.478
Han bor ude i haven.
Jeg har brug for at have Sammi, som at du har brug for hektor
jul 2009
Stegemueller.dk servicekat
maj 2015
Venter på svar, fra ham som har asbergers, og deraf gavn af at have kaniner omkring sig
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 10.935
hund og kat. Eftersom flere danskere er begyndt at holde fugle, fisk, kaniner og andre smådyr, så er der opstået en tvivl i praksis om hvordan disse skal defineres. Udgangspunktet må være, at disse kategoriseres som ”smådyr” og dermed ikke underlagt ”husdyr”.
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 10.935
Flere personer har flere kaniner 4-8 stk .
Da kaniner ikke går under betegnelsen husdyr / kæledyr ... Men Smådyr ... må de gerne have så mange de vil ...
Det har en advokat i boligselskabet undersøgt
maj 2009
Følger: 3 Følgere: 31 Emner: 186 Svar: 10.556
Jeg vil endda mene, at du endda må have en servicehund selv om der er forbud mod husdyr.
I det boligkvarter ikke ret langt fra mig er der en yngre mand som har servicehund selv om det ikke er tilladt med husdyr.
maj 2015
Vi havde en plan om at hvis nogen spørger, så er han en futtelut. Der står ikke noget om hold af futtelut i kontrakten, og da udlejer næppe har set en futtelut før, ved udlejer ikke hvordan den ser ud
maj 2009
Følger: 3 Følgere: 31 Emner: 186 Svar: 10.556
Det er som Hippie skriver.
Du kan endda anskaffe dig en servicehund hvis du kan blive godkendt til sådan en.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.948
Nå, men helt ærligt, den slags burde man altså tjekke op på, før man anskaffer sig dyret, og selvom jeg selvfølgelig håber på, at kaniner er ikke tæller med , så Sammi er helt lovlig, så håber jeg altså ikke at "titlen" service-støttedyr uddeles så lemfældigt, som "nå, jeg måtte ikke gave x dyr i min lejlighed, det har jeg alligevel, så nu er den støttedyr".
jul 2009
Som jeg læser det, er problemet opstået fordi en anden lejer har en hund (som ikke må være i lejligheden). Det lader til, at der nu skal "ryddes op" i "ulovlige" dyr.
Salla, har du fået besked om, at kaninen ikke må bo udenfor fremover? Eller forventer du, at der vil ske?
Rettelse: når jeg læser dit indlæg igen, ser det ud som om du har fået besked om, at kaninen ikke må være der.
Men der er vel stadig forskel på at have en kanin udenfor og at have en hund i lejligheden.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1317 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.362
Men den kat er med rundt lige som en hund ville være
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.518
Fordi, så vidt jeg forstår det, så handler det i sidste ende ikke om hvorvidt du må have den i lejligheden eller ej, men at du har brug for dyret som støtte/servicedyr. Og du reelt har haft det behov i al tiden.
Ikke fordi det ikke kan hjælpe at høre hvad andre har gjort, men du skal have reglerne for dig, i din kommune, i din situation. Så der er mit bud at du alligevel skal helt ned med fingrene i det, i stedet for andenhåndsberetninger fra andre med kaniner eller hunde. Som Michelle siger er det vel - forhåbentlig - ikke så let som bare at gå ind og registrere et eller andet på nettet.
Held og lykke med søgningen
okt 2010
Og jo nogen katte kan godt trænes til ikke at være nervøse i ukendte omgivelser..
Nogle katte er bare naturligt nysgerrig på verden..
Min kat kan jeg fx gå tur med som en hund, også i ukendte områder..
Han har lært sig selv at apportere, og jeg har lært ham hi-5, sit og dut (på finger eller target stick)
Så jo det kan de godt, og jeg ved der findes (eller hvertfald har været) min. 1 kat der fungerede som en psykiatrisk servicekat..
okt 2010
Den der havde katten havde katten servicehunde-vest på, og den var med i supermarkeder osv, præsis som en psykiatrisk servicehund ville..
jeg skriver med vilje psykriatrisk foran.
https://trinitas-st.dk/psykiatrisk-servicehund/
En støttehund må så vidt jeg ved ikke komme i butikker
okt 2010
okt 2010
okt 2010
og nej jeg blandede det ikke sammen..
okt 2010
Klikkertræning er ikke kun forbeholdt hunde
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.518
Men der er ikke nogen officiel eller offentligt anerkendt forening, sådan ala FCI/DKK proportioner, og psykiatrisk servicehund er derfor heller ikke en beskyttet titel om man vil.
Det lyder underligt, men jeg tror gerne på at der et eller andet sted er trænet en kat, i en eller anden privat forening.. netop fordi at det ikke forholder sig sådan, at der er en offentlig forening som uddanner hundene, og så kan man bare tage den med allevegne, fordi den har en beskyttet titel som kun de må bruge. Det er også derfor der er mange brugere som kommer i klemme, når de bliver afvist i butikker, fordi det er svært at gøre indsigelser.
Bare lige en lille off-topic
okt 2010
Men katte er lige så nemme at træne som hunde, når man har fundet den rette motivation..
Jeg har hvertfald altid trænet hunde og katte på samme måde..
mest ros, og et ah ah som nej og så også klikkertræning.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.948
Hippie - der er muligt DU ikke kan forestille dig en kat, der kan alt det, dit servicedyr kan, men dels er det jo slet ikke sikkert den slal kunne det samme (forskellige brugere har jo forskellige behov) og dels så ER der faktisk en del der træner katte helt som der trænes hunde, slæber dem med ud i verden i snor osv.
Nå, men hvis kaninen ikke må være i boligen, så tror jeg desværre ikke, det nytter at den klassificeres som støttedyr. Hvad jeg har kunnet søge mig frem til, så har f.eks. en social støttehund ingen særlige rettigheder ift hvor de må være, så det har en kanin nok heller ikke.
Jeg kan ikke finde noget som helst om følelsesmæssige/psykiske støttedyr (i Danmark) - er der overhovedet sådan nogen (altså officielt) eller er vi så ovre i psykiatriske servicehunde, som jo er lidt noget andet
Psykisk servicedyr?