5.895 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

Psykisk servicedyr? Psykisk servicedyr?

Er der nogen herinde der har styr på service dyr? Jeg ønsker at ansøge om at min kanin kan blive mit psykiske støttedyr.

Der står i paragraf 10, ingen husdyr, samt i paragraf 12, ingen hold af husdyr og kæledyr.
Men, han har boet her i over 2 år nu, hvor det først er nu her han påpeger at han bor her. Dette sker pga min nabos lortehund, som hun tydeligvis ikke bare passer. Tror han arbejder på at få hende ud.

Nå, men, jeg har bl.a en psykisk diagnose, og har stor glæde af at have kaninen omkring mig, derfor vil jeg kæmpe for at han kan blive et servicedyr. Min læge kan også se hvor godt det er for mig med kanin, har en bostøtte, der sikkert også gerne skriver et par bevingede ord.

Men hvordan gør jeg? Hvor henvender jeg mig?
Jeg kan kun finde om servicehunde, men jeg er i diaglog med en, hvis kæreste har asbergers, og derfor er kaninerne anførte som terapidyr for ham.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Samling af havemøbler 300 kr.
  • Kør fliser/sten på genbrugspladsen 500 kr.
  • Slå græs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Psykisk servicedyr?
  • #2   22. jul 2022 Salla, prøv at læse denne tråd.
    Som jeg læser det, kræver det bare en lægeerklæring smiley

Ups, kunne ikke sætte linket ind, prøver lige igen.

• #3   22. jul 2022 Der står ingen kæledyr i kontrakten, ergo heller ikke dyr i bur.
    Han bor ude i haven.

Jeg har brug for at have Sammi, som at du har brug for hektor

• #4   22. jul 2022 Prøv at google:
    Stegemueller.dk servicekat

• #6   22. jul 2022 Så Hector smiley men der er ikke tale om at de skal dække udgifter til sammi?
    Venter på svar, fra ham som har asbergers, og deraf gavn af at have kaniner omkring sig

• #9   22. jul 2022 Dette står på nettet

hund og kat. Eftersom flere danskere er begyndt at holde fugle, fisk, kaniner og andre smådyr, så er der opstået en tvivl i praksis om hvordan disse skal defineres. Udgangspunktet må være, at disse kategoriseres som ”smådyr” og dermed ikke underlagt ”husdyr”.

• #11   22. jul 2022 Her hos os må vi holde 2 stk husdyr / kæledyr.

Flere personer har flere kaniner 4-8 stk .
    Da kaniner ikke går under betegnelsen husdyr / kæledyr ... Men Smådyr ... må de gerne have så mange de vil ...

Det har en advokat i boligselskabet undersøgt

• #12   22. jul 2022 Salla, som andre påpeger, så selv om der står husdyr, så må man godt have burdyr som fugle, hamster, kaniner mm.

Jeg vil endda mene, at du endda må have en servicehund selv om der er forbud mod husdyr.

I det boligkvarter ikke ret langt fra mig er der en yngre mand som har servicehund selv om det ikke er tilladt med husdyr.

• #15   22. jul 2022 Men hører han ikke under kæledyr? Også selvom han faktisk ikke er særlig kælen smiley
    Vi havde en plan om at hvis nogen spørger, så er han en futtelut. Der står ikke noget om hold af futtelut i kontrakten, og da udlejer næppe har set en futtelut før, ved udlejer ikke hvordan den ser ud smiley

• #17   22. jul 2022 Salla, kaniner er ikke husdyr.
    Det er som Hippie skriver.
    Du kan endda anskaffe dig en servicehund hvis du kan blive godkendt til sådan en.

• #18   22. jul 2022 Når der netop ikke bare står "husdyr", men også "kæledyr" i kontrakten, kan jeg nu godt være i tvivl, om man må have kanin. Typisk står der blot "ingen husdyr", og så vil små burdyr normalt være undtaget.

Nå, men helt ærligt, den slags burde man altså tjekke op på, før man anskaffer sig dyret, og selvom jeg selvfølgelig håber på, at kaniner er ikke tæller med , så Sammi er helt lovlig, så håber jeg altså ikke at "titlen" service-støttedyr uddeles så lemfældigt, som "nå, jeg måtte ikke gave x dyr i min lejlighed, det har jeg alligevel, så nu er den støttedyr".

• #20   22. jul 2022 Som jeg har forstået det, så bor kaninen udenfor, og jeg forstår derfor ikke, at der igen og igen tales om kaniner i lejlighed.

Som jeg læser det, er problemet opstået fordi en anden lejer har en hund (som ikke må være i lejligheden). Det lader til, at der nu skal "ryddes op" i "ulovlige" dyr.

Salla, har du fået besked om, at kaninen ikke må bo udenfor fremover? Eller forventer du, at der vil ske?

Rettelse: når jeg læser dit indlæg igen, ser det ud som om du har fået besked om, at kaninen ikke må være der.

Men der er vel stadig forskel på at have en kanin udenfor og at have en hund i lejligheden.

• #21   22. jul 2022 Jeg ved ikke om den kan gå ind under psykiatrisk servicehund, mener der er en kat der går ind under det..

Men den kat er med rundt lige som en hund ville være

• #23   22. jul 2022 Nu hvor der er så forskellige holdninger til hvad der kan lade sig gøre/ikke kan lade sig gøre osv osv, så ville jeg ganske enkelt spørge din bostøtte om vedkommende ikke kunne hjælpe med at undersøge det for dig. Han/hun har måske nogle andre kontakter eller erfaring fra andre i lignende situationer.

Fordi, så vidt jeg forstår det, så handler det i sidste ende ikke om hvorvidt du må have den i lejligheden eller ej, men at du har brug for dyret som støtte/servicedyr. Og du reelt har haft det behov i al tiden.
    Ikke fordi det ikke kan hjælpe at høre hvad andre har gjort, men du skal have reglerne for dig, i din kommune, i din situation. Så der er mit bud at du alligevel skal helt ned med fingrene i det, i stedet for andenhåndsberetninger fra andre med kaniner eller hunde. Som Michelle siger er det vel - forhåbentlig - ikke så let som bare at gå ind og registrere et eller andet på nettet.
    Held og lykke med søgningen smiley

• #24   22. jul 2022 Hippie - Nu er vi altså i Danmark, så derfor det danske navn..

Og jo nogen katte kan godt trænes til ikke at være nervøse i ukendte omgivelser..

Nogle katte er bare naturligt nysgerrig på verden..

Min kat kan jeg fx gå tur med som en hund, også i ukendte områder..

Han har lært sig selv at apportere, og jeg har lært ham hi-5, sit og dut (på finger eller target stick)

Så jo det kan de godt, og jeg ved der findes (eller hvertfald har været) min. 1 kat der fungerede som en psykiatrisk servicekat..

• #26   22. jul 2022 Hippie - Jeg skriver psykistrisk servicehund ikke støttehund..

Den der havde katten havde katten servicehunde-vest på, og den var med i supermarkeder osv, præsis som en psykiatrisk servicehund ville..

jeg skriver med vilje psykriatrisk foran.

https://trinitas-st.dk/psykiatrisk-servicehund/

En støttehund må så vidt jeg ved ikke komme i butikker

• #29   22. jul 2022 Jamen tillykke med det.. Så burde du også vide at jeg ikke taler om et støttedyr ??

• #30   22. jul 2022 Hippie - Hvorfor skulle det ikke være lovligt?

• #33   22. jul 2022 Hippie - Den havde fået vesten fra en forening.

og nej jeg blandede det ikke sammen..

• #35   22. jul 2022 Hippie - Hvorfor mener du det er anderledes at træne katte?

Klikkertræning er ikke kun forbeholdt hunde smiley

• #37   22. jul 2022 Der er flere forskellige servicehundeforeninger, og selvom din nok er den største på landsplan, Hippie (og mest brugt af kommunerne), så tror jeg egentlig der kan være ret meget forskel på de mindre - både hvad angår regler, tilgang, træning osv.

Men der er ikke nogen officiel eller offentligt anerkendt forening, sådan ala FCI/DKK proportioner, og psykiatrisk servicehund er derfor heller ikke en beskyttet titel om man vil.
    Det lyder underligt, men jeg tror gerne på at der et eller andet sted er trænet en kat, i en eller anden privat forening.. netop fordi at det ikke forholder sig sådan, at der er en offentlig forening som uddanner hundene, og så kan man bare tage den med allevegne, fordi den har en beskyttet titel som kun de må bruge. Det er også derfor der er mange brugere som kommer i klemme, når de bliver afvist i butikker, fordi det er svært at gøre indsigelser.

Bare lige en lille off-topic smiley

• #38   22. jul 2022 Hippie - Det kommer helt an på hvad den skal kunne smiley

Men katte er lige så nemme at træne som hunde, når man har fundet den rette motivation..

Jeg har hvertfald altid trænet hunde og katte på samme måde..

mest ros, og et ah ah som nej og så også klikkertræning.

• #40   22. jul 2022 Lise-Lotte - om den bor i haven eller inde er lidt ligemeget. Der er tale om en lejebolig, og haven er selvsagt også lejet (eller evt fælles, men sådan lyder det ikke). Må jeg ikke have hund i min lejebolig, så gives der nok ikke grønt lys, hvis blot jeg bygger en hundegård og gar den ude. Det samme gælder normalt andre dyr - enten må man holde det dyr, eller også må man ikke uanset om der er have eller ej.

Hippie - der er muligt DU ikke kan forestille dig en kat, der kan alt det, dit servicedyr kan, men dels er det jo slet ikke sikkert den slal kunne det samme (forskellige brugere har jo forskellige behov) og dels så ER der faktisk en del der træner katte helt som der trænes hunde, slæber dem med ud i verden i snor osv.

Nå, men hvis kaninen ikke må være i boligen, så tror jeg desværre ikke, det nytter at den klassificeres som støttedyr. Hvad jeg har kunnet søge mig frem til, så har f.eks. en social støttehund ingen særlige rettigheder ift hvor de må være, så det har en kanin nok heller ikke.
    Jeg kan ikke finde noget som helst om følelsesmæssige/psykiske støttedyr (i Danmark) - er der overhovedet sådan nogen (altså officielt) eller er vi så ovre i psykiatriske servicehunde, som jo er lidt noget andet

Kommentér på:
Psykisk servicedyr?

Annonce