1.366 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 213 Svar

Kupering af ører? Kupering af ører?

Hvorfor er det at nogle folk vælger at kuperer deres hunds ører?

Altså personligt har jeg ikke decideret noget imod det så længe hunden ikke har lidt under det, men forstår bare ikke at man vil have det gjort? smiley Har det noglefordele for enkelte racer?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Inspicering af opgave 205 kr.
  • Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Afbryde gulv varme i el tavle 1.000 kr.
  • Afmontering af defekt opvaskemaskine og montering af ny brugt 1.000 kr.
  • Rengøring af tomt hus 1.700 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kupering af ører?
  • #1   14. sep 2007 næ, ingen fordele, ud over nogle racer er i følge nogle Flottere med det.
    så det bliver gjort af egoistiske årsager smiley Weee. Så den diskution slut smiley

• #2   14. sep 2007 Jamen tak Marc Blom.. Jeg spurgte jo også kun fordi jeg var nysgerrig.

• #3   14. sep 2007 Lutter egoistiske årsager :o)

Én har jeg selv bestilt det på - på resten blev det bare gjort, for det gjorde man i den pågældene Kennel.

• #4   14. sep 2007 Ja, men kunne være nogle andre havde nogle andre historier smiley

• #5   14. sep 2007 Jeniki - Går ud fra du køber i udlandet så? Du gør det fordi du synes det er pænest?

• #6   14. sep 2007 Den jeg bestilte en kupering på gjorde jeg fordi jeg syntes det er pænt og de får et mere vågent udtryk.
    Men at den opgældene hund så i dag ville havde været pænere med ører p.ga hendes hovedform er så en anden historie.
    Men hovedsageligt syntes jeg det er pænest.
    - men omvendt elsker jeg også et par helt perfekte rosenører.

• #7   14. sep 2007 Jeg synes hunde er sødest som de fødes.. men hvad folk gør er deres egen sag.. har bare undret mig over at det var meget enkelte racer der fik det.. tænkte det havde et specielt formål.. evt. at hunden skal se mere farlig ud?

Jeniki - mere vågen? tja.. rosenører - hedder det virkelig det? hehe hvor sødt..

• #8   14. sep 2007 Jamen så et friskt udtryk - og ikke "bidsk" som nogen syntes :o)

Ja, det hedder Rosenører smiley

• #9   14. sep 2007 Maritta - hun har jo også selv kunne tage valget, men kan godt se din pointe smiley Når du siger i taske og bruger substantivet lady - var det så en af slagsen hvor hunden har tøj på? for synes jeg sgu er mere forfærdeligt.

• #10   14. sep 2007 Jeniki - synes bare nogle kuperinger på amstaff's er for meget.. eller jeg mener der er taget for meget.. gang på gang møder jeg hunde af denne race, som faktisk ikke har noget øre tilbage.. er det så måske fordi det er lavet et lidt mindre lovligt sted måske?

Sødt ord for det synes jeg nu nok smiley

• #11   14. sep 2007 det er sgu synd for hunden og det er bare så grimt, samt ulovligt

• #12   14. sep 2007 man kan mange gange se på hunde med kuperde øre- se disse hunde i øjne- nej de er ikke glade, jeg syntes det dyreplageri ....

• #13   14. sep 2007 Team frosty -forstår heller ikke ideen i at man gør det ulovligt at kupere ører og hale i DK men at man godt må eje en hund med det.. for åndsvagt - enten går man helt imod ellers lader man være.

• #15   14. sep 2007 Kan man stille op til udstilling med en hund der har kuperet ører og eller hale?

• #18   14. sep 2007 spørg hunden om det er iorden og den vil sige nej, disse mennekser som gør sådan burde selv få kappet ørene - hvad fanden tænker i på - jeg bliver sgu så harm over at folk bare kan tænke det - : (

• #19   14. sep 2007 Jeg ville personligt aldrig selv købe en hund , der er skåret i uden grund, men kan trods alt godt se , at nogle øere er kuperet pænt , og andre ligner noget der er klippet af med en døv hæk saks.... så der er stor forskel på resultatet ..

• #20   14. sep 2007 Maritta - havde hunden valgt det for ladyen eller ??

• #21   14. sep 2007 DFFD - Tak..

• #23   14. sep 2007 DFFD ;O) så kan der vist ikke klages

• #24   14. sep 2007 dffd Elsker når folk siger sådan i tråde hvor du er med smiley hihi

• #25   14. sep 2007 Jeg må altså indrømme at jeg syntes det ser så sødt ud,
    når det kommer sådan en "farlig" hund gående med flapøre..
    Begynder altid og smile.. det ser altså sødt ud.. smiley

• #26   14. sep 2007 Der er en grund til nogen hunde er født med hænge øre og de derfor ikke skal have dem rejst op. Og det er hvis i ligger mære til det, så har hunde med oprejste øre meget hår i ørene som derfor beskytter øregangen og løfter i øret på en hund med hænge øre vil i se de ikke har ret meget hår i ørene hvilket kan give dem store problmer i øregangene hvis man rejser dem op.
    Derfor skal man ikke kuppere ørene på en hund. der er en grund til de hænger smiley

• #27   14. sep 2007 Ja, hvor er mine kuperede hunde kede af det, de er virkelig nedtrygte :o)

Men spørg så hunden:

- Skal jeg tage dine boller så du bliver nemmere for mig at have?
    - skal jeg steriliserer dig så ikke du drypper på mit gulvtæppe?
    - skal du liiige have en kuld hvalpe så du kan føle moderglæden?
    - kan du hygge dig 12 timer mens jeg går på job

Og sådan kan man blive ved.
    Men selvfølgelig lever hunde med kuperede ører et trist og sørgmodigt liv..

• #28   14. sep 2007 ~• Jeniki - Tilhænger af Tavlekræ•~ - Uha det var faktisk rigtig godt skrevet.. smiley

• #31   14. sep 2007 For det første har jeg ikke en tissemand :o)

Og for det andet var det ikke helt så "barnligt?" som at sige hunde med kuperede ører er nedtrygte.

Tue & Signe, og jeg taler ikke ned til jer, så måske i heller ikke skulle gøre det.

• #32   14. sep 2007 Det er kun mennesker med små tissemænd som kuppere øre på deres hund, så de kan føle sig mere værd og mere sej.

Beviser lidt om str. på dine skyklappere, og evne til at se ud over egen næsetip.

• #33   14. sep 2007 ja min Nova har et øre der er bidt af og det står op pga manglende tyngde. og vi har fandes til bøvl med mellemørebetændelse pga dette. Får i med kuperede hunde ikke det? For deres øre er jo ikke lavet til at tage vand ind?

• #34   14. sep 2007 lol sorry signe her. Jamen så hvorfor ikke også bare kappe hale på alle hunde den er jo alligevel bare i vejen. og skære stemmebåndet over hvis man har en hund der gør. Har snakket med rigtig mange dyrelæger om det og de siger det intet godt er for hunden. Kun for mennesket som ejer hunden. Det er på mode og derfor bliver det gjort.
    Amen hvor er mennesler dog nogle egoistiske svin, men det bliver jo nok aldrig anerledes.

• #35   14. sep 2007 Hej Sarah
    Ingen af mine hunde har problemer med ørene, slet ikke.
    Men Shcæferhunde, pinchere o.a med opretstående ører har vell grovest talt heller ikke flere øreproblemer?

• #36   14. sep 2007 tue: helt ærlig - det var da en være gang bavl...en cocker feks har vildt meget hår i ørerne og så vidt jeg ved så hænger de ører - og der er mange andre racer med lang pels og hænge ører har det også - så din teori holder altså ikke

aj - DFFD - har du kuperet tissemanden ;O)

• #37   14. sep 2007 sarah , øret på en AST er jo smalt når det er kuperet, og ikke lavet som en regn Fanger lige som normale Strit øre f.eks er, hundene kan sagtens lukke ørene til så det ikke står ind smiley

• #39   14. sep 2007 Synes måske lige vi skulle få kammertonentilbage her. synes det her er blevet til en gang mudderkastning.

• #40   14. sep 2007 Ja men hvorfor er det så ikke lovligt hvis det er så skide godt for hunden?

• #41   14. sep 2007 Altså hvis I tager en almindelig schæferhund (som vi også har i familien ) og åbner øret og kigger ned er der pels til at tage fra for den værste regn og fugtighed. Det er der ikke i en hund med hængeøres øre.. derfor spørger jeg. For hverken amstaff eller dobermann er jo lavet til stritøre fra naturens side.

• #42   14. sep 2007 Tue og Signe....
    nu har jeg undersøgt Fie nøje hun har da store opretstående øre...Jeg kan altså ikke finde hår i dem....

• #43   14. sep 2007 Sarah, det er rigtigt - men så lad Schæferhundene "ligge" og tag en pincher f.eks.
    Den har heller ikke hår i øret, ikke mere end en kuperet Amstaff.
    Og de hunde jeg har som er kuperet, der er pelsen trukket lidt frem (hvis du forstår) så der faktisk er hår lige inden øregangen - men jeg tror nu ikke det har noget at sige, for de ligger dem jo ned på lige fod med andre hunde med opretstående ører.

• #45   14. sep 2007 Giver Sarah ret.

tue: helt ærlig - det var da en være gang bavl...en cocker feks har vildt meget hår i ørerne og så vidt jeg ved så hænger de ører - og der er mange andre racer med lang pels og hænge ører har det også - så din teori holder altså ikke...
    Har nu aldrig hørt tale om nogen vil kupere ørene på en cocker og så kan man jo spørger sig selv hvorfor mon? Fordi flok med en cocker ikke har brug for at spille sej ???
    eller hvad tror i?

• #46   14. sep 2007 sarah ,
    nej , for de er menneske skabte smiley

Amstaffen har jo siden racen opstod Været kuperet, og det er det udseende den skulle have smiley
    Da det så bliver ulovligt flere og flere steder, må den så ha rosen øre og kip øre eller hvad de nu hedder smiley

• #47   14. sep 2007 signe, Den latterlige generalisering er jo helt ude i hampen.
    har ondt af dig, at du ikke bare forholder dig til hvad der bliver skrevet..
    Folk indrømmer det bliver gjort for mennesket skyld. Sådan er mennesket, Egoistisk.
    men at du så siger at alle gør det for at spille sej, Tja, der må jeg lige give dig et LOL.... for du helt væk smiley

• #49   14. sep 2007 Nå ok jamen DFFD så forstår jeg det jo meget bedre. Det er dem som styre danmark den er galt med, jamen helt ok så skal jeg da nok tie stille.
    Ej øv hvorfor vidste jeg dog ikke det.
    Det er jo også bare lige sådan at lave et lovforslag og få det igennem.
    Og mærkeligt at dyrenes beskyttelse også er i mod det og også var inden det blev ulovligt, MEN de er sgu også så mærkelige, hvad ved de også om dyr og hvad der er godt for dem. Det ved du jo meget bedre.
    Synes da du skal stille op til næste valg for der er da noget HELT galt i danmark.

• #50   14. sep 2007 Cockere har faktisk mange øreproblemer :o)

Specielt blodøre.

• #51   14. sep 2007 Eva må lige fortælle dig at du har nogle super flotte hunde og at jeg er meget imponeret over dine ører smiley Så dig første gang i et "mandeblad" for nogle år tilbage. (Til dem der ikke har set det, så var det en meget seriøs artikel og ingen nøgenbilleder)

• #52   14. sep 2007 Nå ja Eva - lige 2 min. for sent på den smiley

• #53   14. sep 2007 har ondt af dig smiley

Dyreetisk råd sys os af dyre sex er ok smiley sys du ?

Sjovt så dårlige folk er til at diskutere.

• #54   14. sep 2007 jeanet ØV .... LOL

• #55   14. sep 2007 Gad vide hvem det nu er der har en lille bitte tissemand *gs*

• #56   14. sep 2007 Mark: lige meget hvordan du vender og drejer sagen tilpasser racen sig jo også efter det brug den er lavet til og hvis du tjekker på alle de racer der er lavet til at modstå vind og vejr er pels i ørene en del af det hvis de er opretstående, hvis de klapper er pelsen knap så vigtig da der så er lukket af.

Også er det jeg tænker at nu er amstaffen jo ikke ligefrem lavet til at vogte kvæg i dagevis eller lign og resten af dens krop er jo ikke videre pelset (lige så dobermann´) og derfor tænker jeg jo straks ørebøvl på de kuperede hunde.

Men det er da udemærket hvis I slipper for disse problemer for min Nova (som har dobermanns øregang) lider meget under den manglende kip på øret.

At vi aldrig bliver enige om emnet kupering er en anden sag, som jeg ikke har lyst til at gå nærmere ind i.

Spurgte af ren interesse i hundenes sundhed efter indgrebet.

• #57   14. sep 2007 Amstaffen synes jeg er langt pænere med rigtige hænge øre smiley

Du mener forhåbenlig rosenøre smiley for total hængeøre hos en amstaff er ikke for kønt smiley *G*

• #58   14. sep 2007 Nej må bare sige man bliver sgu træt af jer mennesker her inde, hvert fald mange af jer. I sidder bare her og græder over det ene og andet hele tiden.
    EEJJJJJ nu er en stakkels kamphund blevet aflivet igen fordi den bed et barn halvt ihjel....... stakkels hund!
    og nu er øre kuppering bare helt i top.
    Måske er der bare alt for mange forkerte mennesker som har hund eller bruger for meget tid på at græde på en internet side, frem for at opdrage hunden og for helvede dog lade den se sådan ud som den nu en gang er født.

• #59   14. sep 2007 At vi aldrig bliver enige om emnet kupering er en anden sag, som jeg ikke har lyst til at gå nærmere ind i.

du har ret, Vi kan aldrig blive enige i så lamme generaliseringer det er helt sikkert *G*

havde du ført en God debat i et ordenligt sprog, Så måske.
    men det lykkedes ikke for dig i dag smiley Der endte det med det blev lidt barnligt , og nogle generaliseringer som ikke holder i længden.

smiley

• #60   14. sep 2007 Tror du der oprindeligt fandtes Ruhåret hønsehunde og Belgiske hyrdehunde af den kaliber som dem du har?
    Hvis der er noget der er menneskeskabt, så er det de forskellige racer.

Men hvem snakker nu om opdragelse?
    Det hænger måske også sammen med kuperingen, mister de hørelsen også eller?

• #61   14. sep 2007 signe, Tak fordi du lige beviste det igen smiley

Sig til hvis du vil have fif til at udtrykke dig ordenligt en anden dag smiley

• #62   14. sep 2007 øh mark.. det var mig der skrev det og jeg har da ikke generet nogen herinde...?????

• #64   14. sep 2007 Mark - Sarah har da ført en god debat?

• #65   14. sep 2007 Xenia, ja vidste du ikke det smiley Shit.....

• #66   14. sep 2007 Mark: LOL ja men det var nu nogle flotte billeder alligevel smiley

• #67   14. sep 2007 lol smiley My bad :D:D:D

• #69   14. sep 2007 Jenki: ja synes da heller ikke jeg har trådt nogen over tæerne;-) og mod racen kan man næppe sige jeg er.. da jeg vidst nok er kommet til at reservere en.

• #70   14. sep 2007 sarah , havde ikke set det var dig *G*

så bare noget grønt i baggrunden smiley

• #71   14. sep 2007 Eva..tror det er exstensions smiley

(flotte negle ;))

• #72   14. sep 2007 DFFD: ja det er dælme da godt nok et noget pelset øre...;-) måske de udvikler ekstra hårlag i øret når det bliver udsat for elementerne??

• #73   14. sep 2007 jeg er imod kupering og det er både af ører og hale. der er en årsag til det nu en gang er blevet forbudt. desuden er der flere problemer med at holde ørerne rene når de er kuperet og når halen er det er det svære at læse hunden. Og ja en rotte unden hale er måske pænere men igen ville aldrig købe sådan en. heldigvis er der sådan at man hverken kan tage en brugsprøve eller udstille i dk med en rotte der er kuperet og det gælder også importeret hunde fra lande hvor det er ok

• #74   14. sep 2007 Lige en ting mere inden jeg bliver frosset.
    Kunne det og jeg spørger kun. Kunne det være man skulle købe en hund af andre grunden end udseende?
    Jeg, Signe; har f.eks. 2 Ruhåret hønsehunde, med kupperet hale da de er jagthunde og de ville smadre deres hale på en jagt hvis de havde den, fider jeg godt kan lide jagt og jagt træning, det interesere mig så deres har jeg en hund som passer til mig.
    Så har jeg en Belgisk Hyrdehund, dette er så en agility og IPO hund og ganske god til lydighed og da dette også interese mig har jeg sådanne en hund også.
    Sååååå det vil sige jeg nyder at træne mine hunde selv 2 af dem har hænge øre, prutter og ikke just er de køneste hunde, MEN vi passer sammen og det giver et godt forhold til hunden.
    Og min belgiske hyrdehund som også har hale, selvom man i sin tid også kuperede dem, og ja de ser da sejere ud uden. Men sådan er han nu engang født og hale er ikke til gene for ham så hvorfor skære den af?
    Synes i burde blive voksne. Men som sagt det er nok mest en side for børn.

• #75   14. sep 2007 heldigvis er der sådan at man hverken kan tage en brugsprøve eller udstille i dk med en rotte der er kuperet og det gælder også importeret hunde fra lande hvor det er ok

Og det glæder jeg mig til at det også sker hos amstaffen smiley

• #76   14. sep 2007 Der er da rigtig man ge jagthunde der fungere fint med hale - uden den bliver smadret?
    Men mht. at blive voksen, så skulle du prøve det ;o)

Sarah hvor har du reserveret hund fra?

• #77   14. sep 2007 Mark: det lukker meget hvis hunden er kuperet. Du kan heller ikke træne i DCH, racespecifikkeforeninger eller hos os Redningshundeverdnen.

• #78   14. sep 2007 Kuperede ører er nu ganske nemme at holde rene?
    Og faktisk bliver rosenørene mere beskidte end de kuperede, så den holder altså ikke :o)

• #79   14. sep 2007 Jeg træner i DCH - med mine kuperede hunde :o)

• #80   14. sep 2007 du må godt træne i DCH med en kuperet hund

du må bare ikke gå til konkurrencer

stor forskel

• #81   14. sep 2007 "Jeg, Signe; har f.eks. 2 Ruhåret hønsehunde, med kupperet hale da de er jagthunde og de ville smadre deres hale på en jagt hvis de havde den, fider jeg godt kan lide jagt og jagt træning, det interesere mig så deres har jeg en hund som passer til mig." - Sådan skriver du Signe.. Men hvis du VIRKELIG var imod kupering - så ville du vælge en anden form for jagthund som IKKE behøver at blive kuperet for at bla. DU kan få din lyst stillet til at jage...
    Bare lige et surt opstød herfra....

• #82   14. sep 2007 Jenki: fra en kammerat som har verdens dejligste hunde og som har dem på "min" måde, så jeg ved de får den bedste opvækst overhovedt. Hvornår den kommer vides ikke, men det er aftalt.

• #83   14. sep 2007 Blub, High five. LOL smiley

• #84   14. sep 2007 okay Sarah - det bliver spændene.

• #85   14. sep 2007 Ang DCH okay i "min" DCH må man bare ikke... og har aldrig set kuperede hunde til konkurrencerne.. så gik ud fra at det var generelt.

• #86   14. sep 2007 Touche´ Anne smiley

• #87   14. sep 2007 jenki: meget... og da mor har blå øjne håber vi den får det også..

• #88   14. sep 2007 mark. det kan jeg godt forstå. :O)

Jenikï. Jeg var for nogle år i kontakt med en der opdrættede dobber og som tog til tyskland og fik ørerne kuperet. han sagde til mig at han ikke vil sælge hunde med kuperet ører til folk som ikke havde haft den før, da det var en stort arbejde at holde ørerne rene på dem. men måske er jeg fejlinformeret???

• #89   14. sep 2007 sarah, jeg vi andre håber ikke hundene får blå øjne, da det er en fejl i følge standarden... *G*

• #90   14. sep 2007 Tja jeg har set en jagthund med hale efter en jagt og det var den første gang og den skulle direkte til dyrlægen.
    Du ved vist ikke hvad du snakker om.
    Har du nogensinde set en jagt tændt hund?
    Hvad kan jeres hunde egentlig? hvad bruger man en amstaff til? Ser nogen når jeg er til hundetræning med Beni og det kan da ikke være lydighed i hvert fald? Er det bare en selskab, kæle hund man lære sjove tricks?

• #91   14. sep 2007 Mark: det er ikke en stamtavle hund, men køkkenavl.. så om der er fejl er ikke så vigtig. Bare den er dejlig.:-)

• #92   14. sep 2007 Ved det ikke Linda - men ørene på mine hunde bliver ikke mere beskidte end på de andre.
    Og de andre Amstaffejere jar heg kontakt til som har kuperede hunde, de døjer altså heller ikke mere med beskidte ører end på hunde med "normale" ører.

• #93   14. sep 2007 Forresten så har jeg en kuperet rotte. Se billede nr. 4 øverst på Tysons profil. he he en rotteamstaff

• #94   14. sep 2007 signe, En amstaff har fysik til at følge med i næsten alt slags sport.
    smiley

og jo, du kan sagtens træne lydighed , men da det er en terrier har den en selektiv hørelse, der gør at du bare skal arbejde mere med den smiley

• #96   14. sep 2007 Hvad Amstraff kan : lad mig lige henvise opmærksomheden på denne smukke dreng : (link fjernet)

Han bliver trænet til redningshund og er ganske god til det.

• #97   14. sep 2007 lille blub eller hvad du nu hedder. Er imod kupering uden grund. Skulle jeg lade være med at have stående jagt hunde fordi de får kuperet halen? lol tja nu du er så klog hvilken jagt hund skulle jeg så vælge med lige så meget power og jagt glæde i som Ruhåret er?

• #98   14. sep 2007 Tja Signe, jeg har set en tændt jagthund... Men det handler vel om dobbeltmorale ikk??? Hvis du godt kan lide jagt - så betyder det at du må have en hund med kuperet hale??? I så fald giver du okay for at kupere halen... Men hvis du ikke havde et behov for at jage - så kunne din SAGTENS blive stimuleret på andre måder... Men du vælger at jage - ergo vælger du en hund med kuperet hale... Jeg kan personligt ikke se forskellen når DU skriver den...

Og vores hunde - tja jeg har ikke Amstaff - men bulldog og bullterrier (og nej hvis du skulle være i tvivl er en bullterriers ører ikke kuperet men sådan er de født....!!! LÆS VENLIGST min sarkasme!!!) Og rent faktisk kan vores hunde sagtens bruges til lydighed, agility, spor, redningshund for ikke at nævne WP.... Og til de ting behøver de ikke at få kuperet halen....!

• #100   14. sep 2007 Signe - du vil påstå at en jagthunde med hale bare ikke kan fungere?

Og hvad vores hunde kan - hvornår er det her blevet en diskussion om hvad hunde der kan hvad?
    Hvorfor begynder du at snakke om det?

Men en Amstaf kan grovest talt det du vil have den til - hvis man gider bruge tiden på at lære den det.
    For uanset hvordan du vender det, så er det en Terrier, med sin egen mening.
    Men der er Amstaffs der er redninghunde - aglitityhunde - lydighed og kender en Kennel i udlandet som udelukkende burger dem til IPO med stor succes.

• #101   14. sep 2007 Signe: Hvis du virkelig var imod kupering - ville du jo vælge en helt anden hund og så lave det som hunden var lavet til.... I stedet for en jagt hund - og så ligge dine egne behov bagerst... Enten er man imod kupering eller også er man ikke...

• #102   14. sep 2007 Jeniki: Nej nej - du ved jo godt, at en amstaff er en amstaff uanset hvordan du vender og drejer det - skidt med om det rent faktisk "bare" er en terrier....

• #103   14. sep 2007 Dffd. Har som sagt kun den viden som ham opdrætteren fortalte mig om kuperet ører, da jeg aldrig selv har eller ville have en hund med det. Det er dyrplageri og jeg mener ikke at man skal udsætte hunden for smerte for synets skyld. Derfor er jeg heller ikke tilhænger af en rotte uden hale og er glad for at der er lukket af for den slags indenfor min race.

• #104   14. sep 2007 Angående manglende hale.. havde faktisk også altid troet at den ville have svært ved at blive læst.. FX mødte jeg en fransk bulldog en dag jeg gik hjem.. den blev ved med at stoppe op og stirre på mig.. synes det var lidt ubehageligt da jeg ikke kunne se om det var fordi den ville lege eller fordi den "var sur". Men du siger du aldrig har haft problemer med det?

• #105   14. sep 2007 He he Anne

• #107   14. sep 2007 MEN Signe - lad mig så droppe en bombe her....!!!! Jeg er faktisk også imod kupering... DERFOR kunne jeg heller aldrig drømme om at få mig en jagthund bare fordi JEG godt kan lide at gå på jagt... Men det er jo nok en princip sag.... tsk tsk...

• #108   14. sep 2007 DFFD - Okay.. kommer vel også an på om man kender hunden?

• #109   14. sep 2007 Ok så det vil sige at når man køre et dyr ned har man jo ikke brug for en sweisshund? Nej det er vel ikke vigtigt, det skal vel bare ligge og lide til det dør selv. Troede også vi snakkede om kupering af øre, skal man kupere noget på hunden skal der vel være anden grund end udseende.
    Og i år er der blevet kørt over 20.000 råvildt ned, og størstedelen af sweisshunde er Ruhåret og lab. Men vores arbejde er jo ikke så vigtig, når man tænker på hvor tit man har brug for en rednings hund i danmark.

• #110   14. sep 2007 Vores hanhund er født med en stump af en hale - men han lærte hurtigt at han ikke kunne kommunikere med den og fandt andre måder at kommunikere på...

• #112   14. sep 2007 Og Ruhåret mangler også kun 2/3 dele af halen, mindre er ikke lovligt og så kan man ikke bruge dem til noget. så derfor kan man også stadig læse hunden.

• #113   14. sep 2007 når hunden ikke har en hale er der signaler den ikke kan udtrykke. feks det at putte halen mellem benene.....

nå men jeg er mod hele pisset. hygge og god fredag

• #114   14. sep 2007 Det handler ikke om hvorvidt Jeres arbejde er vigtigt - det handler om, at enten er man imod kupering ellers så er man ikke... Dobbeltmorale er dobbelt så godt... Hvis du, som jeg, ønsker at der skal være jagthunde og lignende til at gøre et stykke arbejde, så lad folk om det som ikke har noget imod kupering.... Ellers støtter du kupering...

• #115   14. sep 2007 SIgne: vil liiiige påpege at vi bliver kaldt ud til udlandet også og når lille virgil er forsvundet eller gamle oda er gået hjemmefra. SÅ lad være med at gå derud.

• #116   14. sep 2007 så kunne du vel havde købt en lab???

kan ikke se at bare fordi man gerne må kupere halen på en jagthund så er det ok????

den ene grund er da lige så god som den anden

• #117   14. sep 2007 Ja - vi snakkede om kupering af hunde.
    - men du begyndte "Hvad kan en Amstaff egentlig"

Hvem kom ud af kurs?
    Og som skrevet længere oppe: "man bliver distraheret af en der ikke kan diskutere ordentligt"

Så foresat god diskussion - nu vil jeg putte mig ind sammen med mine triste kuperede hunde smiley

• #118   14. sep 2007 Signe: Nååååh så hvis man kun tager noget af halen så er det okay??? Hvori ligger problemet med at læse en hund med kuperet ører? Dem jeg har mødt kan sagtens kommunikere....

• #119   14. sep 2007 Hvad kan en Amstaff? Tja min Asta trænes i lydighed hos DcH og er (ikke for at prale) den bedste på hele holdet. Lige siden hvalpeholdet er hun bare stormet fremad og nu er det ligesom om at det ingen ende vil tage smiley

• #120   14. sep 2007 signe, Du havde ikke så meget at sige til Alt det amstaffen var god til ?

først fik du det til at lyde som om den nada ku, så får du smækket en masse i hovedet, så bliver der stille. Hmm... Dårlig stil

• #121   14. sep 2007 Uha ja Jeniki - stakkels stakkels kuperede hunde... De har de GARANTERET ikke godt... Nat nat til Jer i flokken :O)

• #122   14. sep 2007 Sov godt Xenia og husk nu at give dine vuffer deres lykkepiller smiley

• #123   14. sep 2007 "når hunden ikke har en hale er der signaler den ikke kan udtrykke. feks det at putte halen mellem benene....."

stakkels de racer der er født uden hale...

• #124   14. sep 2007 Ikke mig som siger det ikke er vigtigt, siger bare det er meget sjældent man har brug for en, men så er det jo godt jeg har hunde til at finde lille bambi og lille virgil.
    Men forsat god aften.

• #125   14. sep 2007 Janne - ja stakkels vores Baloo.... Men vi kan nu godt se forskel på om halen er "mellem benene" eller rejst.... :O)

• #126   14. sep 2007 okay jeg står af nu, denne her diskution er simpelthen for underlig nu..

• #127   14. sep 2007 Må sige jeg er imponeret, også ville da meget gerne se en amstaff gøre det, møder også gerne op for at se det så hvis nogen har en som kan alt dset vil jeg meget gerne se det. helt sikkert.
    Troede det var en hyggehund så vil da gerne se dem arbejde smiley

• #128   14. sep 2007 Signe: Du smutter lidt uden om emnet her.... Dårlig stil... Men bortset fra det - så ja - så er det godt du har hunde som kan finde både bambi og virgil... (???) Men det tror jeg de kunne uanset om de har hale/ ører eller ej.... tænk sig jeg tror de bruger hovedsageligt snuden... Men som du skriver - jeg ved jo ingenting....

• #130   14. sep 2007 grunden til jeg ikke kan lide kuperet øre er fordi det er meningsløst.

• #131   14. sep 2007 Stamtavler med klapvogn: nej nej du kan jo se signe ikke mener vi laver en skid gavn...

• #132   14. sep 2007 Du er da velkomen til at komme og se Asta, men det er jo bare alm lydighed, der er nok dem der laver noget der er mere spændende. Men ellers er det torsdag kl 17.30 hos DcH Vesthimmerland.

• #133   14. sep 2007 (hvis nogen er i tvivl er Nova uddannet redningshund.)

• #134   14. sep 2007 http://www.youtube.com/watch?v=oVClqFuwDo0

• #135   14. sep 2007 Sarah: Jamen det kan Nova jo også sagtens - hun er jo ikke amstaff.... !!! (christ - læs venligst min sarkasme endnu engang....)

• #136   14. sep 2007 Er der en sundhedsmæsig grund til kupering eller for at hunden ikke skal igennem meget smerte så synes jeg kupering er ok. Nok også en grund til kupering af jagthunde stadig er lovligt. Jeg følger egentlig bare loven vi er jo selv med til at stemme dem ind.

• #138   14. sep 2007 Lille Blub: ja men den amstaff jeg henviste til længere oppe er da også redningshund, og nova er halvt dobermann.

Anyway så ser jeg rødt når folk påstår at redningshunde ikke er nyttige. Nåååårh nej, skidt med at redde menneskeliv.(Se min sarkasme.)

• #139   14. sep 2007 Signe: Tror du der er mere smerte forbundet hos en hund hvis den får kuperet halen end hvis det er ørerne??? Hvis man tænker at begge dele bliver gjort professionelt???

• #141   14. sep 2007 jeg nægter at tro på at der ikke findes jagthunde der ikke er kuperet og ingen problemer har..

• #142   14. sep 2007 Sarah: Jaaaah... Jeg drillede jo også bare... *ss* Men havde ikke lige fanget den med at du havde skrevet at der var en amstaff også som var redningshund... Nu var det jo pludselig Amstaffs Signe skulle forfølge som værende hunde der ikke kunne noget... ;O)

• #143   14. sep 2007 Jamen tillykke med de kan IPO. Din hund kan løbe hen og bide det er fint og det skal Beni da helt sikkert også lære. Men hvad menning har det så at din hundes øre er kuperet? giver det mere fart når de skal angribe eller hvad?

• #144   14. sep 2007 Ps: De er så små når halen ryger Anne, så har de jo ingen følelser, og så behøver de heller ikke blive bedøvet, de siger jo ikke noget til det :suck:

Og nu Godnat til alle i gode debatører ;o)

• #145   14. sep 2007 Janne: Lidt det samme jeg tænker... Nægter at tror på at ALLE jagthunde i hele DK har kuperede haler.... Tænk sig de labber jeg har set brugt til jagt - det har sgisme deres haler... Godt nok er de vist ikke stående jagthunde- men så må man jo tilpasse sig til hunden...

• #147   14. sep 2007 Lille Blub: det er ikke dig der pisser mig af bare rolig, kunne godt læse ironien mellem linierne...

Smider gerne linket igen: (link fjernet)

• #148   14. sep 2007 Jeniki: Nååååååååååh ja det er self. dér forskellen ligger... tsk tsk tsk... nat nat til dig *ss*

Signe: Ud fra din udtalelse omkring IPO - så kan jeg se at i din verden er det eneste der virker redningshunde og jagthunde???

• #150   14. sep 2007 blub: nej redningshunde er der heller ikke plads til.

• #151   14. sep 2007 Jeg synes også at en doberman er SMUK med kuperede ører... Og se jeg har lige sagt at jeg er imod kupering og ville ikke selv købe en hund med kuperinger - men guess what - jeg står sgu gerne ved at jeg er dobbeltmoralsk på det område.... Forskellen på dig og mig Signe...

• #152   14. sep 2007 http://www.youtube.com/watch?v=NFM5UDMMQgY

• #154   14. sep 2007 Jeg har kun set en Ruhåret med hale. og nu er det også sådan er Ruhåret har hårde haler end lab, Plus de er mere jagt tændte og ligger derfor ikke mærke til når deres hale blive slået til bløds. Ligesom Ra som er ved at få en god fart på marken ikke kan gå på stupmarken mere da han slår hans poter til bløds og han stopper ikke alligevel, så vi må gå i brak og græs i stedet for.
    Hende der bor overfor os avler Lab og bruger dem også til jagt og hun har aldrig set noget lign, så det forklare vist en del om forskellen mellem de to hunde.

• #155   14. sep 2007 Reese: Du kan seeeeeeeeeeeeeelv være en grisebasse.... (Man må da ikke skrive svin hvis man som dig har fået HG mundkurv på... *gg*)

• #157   14. sep 2007 Ja dét gør det Signe - men det forklare ikke hvorfor du vælger en hund som åbenbart er nødt til at få kuperet halen for at dække dit behov for jagt...

• #158   14. sep 2007 Var nu ironisk, Beni skal oplæres i IPO, rednings arbejde, lydighed og agility. Derfor jeg har ham. Er også begyndt at overveje hyrdning da han har anlæg for det.

• #159   14. sep 2007 Fordi jeg ikke har problemer med den danske lov, er hverken mod eller med kupering. Men er noget ulovligt tror jeg på at de kloge hoveder har en grund til det smiley

• #160   14. sep 2007 kan stadig ikke se der skal være forskel på racer

enten er det forbudt eller osse er det ikke

• #161   14. sep 2007 i øvrigt

en rigtig dober har kuperet ører og hale!

• #163   14. sep 2007 http://www.youtube.com/watch?v=DgdOGPGHOew&mode=related&search=

se hvor ked af det den kuperede hund er

• #164   14. sep 2007 Men som DFFD også var inden på tidligere så ved flokketinget ikke hvad de laver, så måske skulle man bare gøre al kupering lovligt igen. For min skyld ingen alarm bare det bliver gjort ordenligt. Synes bare det er dumt når der ikke er en grund til det. det er jo ikke rart for hunden.

• #165   14. sep 2007 Reese: Du ved jo hvordan det her emne kan florere i dagevis på HG.... ;O)

Signe: Nååååh så fra sit synspunkt er det ren og skær lovmæssigt set???? Du stoler på alt hvad "de kloge hoveder" som du kalder dem gør...?

• #166   14. sep 2007 signe, Hvem her bryder loven ?

• #167   14. sep 2007 Reese: Næh det gør man jo ikke så længe man ikke får det gjort i DK

• #168   14. sep 2007 ok du synes det er dumt fordi der ingen grund til det, og det ikke er rart for hunden, alligevel har du en hund med kuperet hale???

og så synes du det skal gøres lovligt igen?

ok, der blev jeg tabt

• #170   14. sep 2007 Janne: Er glad for at det ikke kun var mit eget BUMP i gulvet jeg kunne høre da jeg følte mig tabt... Det må have været dit jeg også hørte...

• #171   14. sep 2007 Det vidste jeg faktisk ikke DFFD sagde de i min hundklab at man godt kunne, men er glad for du infomere mig om det eller kunne jeg jo have lavet lort i den. Men så bliver det helt sikkert IPO som ryger fra. Må den så heller ikke lære at finde mennesker og gø af dem til man kommmer hen og henter hunden? Kan ikke huske hvad det hedder.

• #172   14. sep 2007 Blurb: ja er lidt øm nu

• #174   14. sep 2007 DFFD: Ej helt ærligt - det er jo meget logisk set...

Nu tænker nogen måske - hmm jamen hende Anne har da lige skrevet at hun i princippet er imod kuperinger... Og ja, jeg kunne pludselig se at jeg ikke fik mig udtrykt korrekt.... Lad mig definere - jeg er ikke IMOD kupering, men ville aldrig selv købe en hund som er kuperet... Men så længe det er gjort under ordentlige forhold, synes jeg at det er iorden... Giver det mening??? Anyways - synes lige jeg ville definere min egen holdning til det... :o) Og jeg har ingen problemer med, at folk siger at dét er dobbeltmoralsk - som sagt, jeg tør i det mindste indrømme det... *ss*

• #175   14. sep 2007 Nej synes ikke det skal gøres lovligt, men folk for det jo alligevel gjort på den ene eller anden måde.
    Prøver lige igen, Mine hunde har ingen hale fordi de er jagthunde og de slår ofte halen i stykker, hvilket gør meget mere ondt på dem, end hvis de får halen fjernet som lille.
    Og jeg jeg er selv med at til stemme på hvem der skal lave reglerne i danmark så støtter det da også 100%
    Hvis kupering på Ruhåret ville jeg stadig have haft dem for de er nogle gode hunde, men ville ikke bruge dem til skovarbejde så.

• #176   14. sep 2007 Reese: Høne??? nu tror jeg du skal i seng... Det er altså hunde hun har.... *gg*

Janne: Ihh jeg tænkte det nok... Er faktisk lidt glad for at det ikke bare var min røv alene der gav den larm... *gg*

• #178   14. sep 2007 Blurb: siger du jeg har en stor røv? *GGG* og ja Reese skal i seng, så hun kan være frisk til i morgen, når jeg endelig husker at komme hen og sige hej, EFTER hun har været i ringen

hvis jeg altså kan nå det

iøvrigt kan jeg da lige indskyde at min hund har naturlige ører, desværre hængeører, og jeg vil da vædde på at han har flere problemer med dem som hængeører, end hvis de havde været kuperet

• #179   14. sep 2007 Kan da også være jeg er dobbelt moralsk. Jeg er imod ørekupering, men ikke imod 2/3 kupering af hale for hundens eget bedste.
    Tja det er vel dobbelmoralsk. men hvad fanden jeg er glade for mine hunde som de er og ser ud, med hel og 2/3 hale. Bare de ikke lider så er det fint for mig.

• #180   14. sep 2007 DFFD: Ihh jamen... Du kan jo godt se hvad jeg mener ikk? Eller hvor jeg vil hen...? Jeg synes at det er SÅ flot til mange hunde når de er kuperede - men det skal ske under ordentlige forhold... Men alligevel ville jeg ikke selv vælge en hund som var kuperet - uanset om det var hale eller øre... En princip sag for mig... Og jeg er (desværre?) meget principfast.... ;O)
    Men der er da ikke noget skønnere end folk som vil anerkende hvem de i virkeligheden er - også uden for Cyber-verden... *gg*

• #182   14. sep 2007 Janne: NEEEEEEEEEEEEEEEEJ det kunne jeg ALDRIG finde på at sige... *LOL*

Reese: Tja okay - jeg har kun mødt én ruhåret - den fløj i hånden på mig og bed mig til blods - så jeg ved sgisme ikke om det var en høne... *gg*

Signe: Jamen tror du måske ikke - at mange af dem med hunde med kuperede øre tænker det samme som dig? At de er glade for deres hunde SELV om de har kuperede ører??? Så længe de ved at det er gjort ordentligt...

• #183   14. sep 2007 Ved godt det gør ondt og synes også det er tragisk men har også set hunden ved dyrelægen med hele haler som har haft det meget værre. Og det er oftes de jagthunde det er lovligt på hvor de af en eller grund har hale som skal have kuperet dem som voksen.

• #185   14. sep 2007 Jamen Signe - hvis man så vitterligt og jeg mener vitterligt er så meget imod kupering som du giver udtryk for, så finder man da en anden form for aktivering/ sund stimulering til hunden så den kan beholde sin hale, gør man ikk?

• #186   14. sep 2007 Jo helt sikkert, man at finde en Ruhåret med hale er ikke nemt og de gode steder nægter faktisk at sælge hunde med haler. Men jo man kan godt aktivere dem så deres haler ikke kommer til skade.

• #187   14. sep 2007 Okay Signe - jamen så har du jo langt om længe fanget min meget sarkastiske pointe, eller ihvert fald nærmet dig den! At i bund og grund er en kupering af en jagt hund lige så egoistisk som du påstår at en kupering af ørerne er...

• #188   14. sep 2007 Ja har set et kuld blive halekuperet. og de siger piv piv og så er det det. men jo ingen tvivl om at det gør ondt på dem og kunne heller ikke lide at se det. og min eks stedmor hakkede selv halen af hendes hund med en kødkniv, en rotte. Men nej har ikke set en ørekupering men har set en hund pive bagefter en når de har det det bind på.

• #189   14. sep 2007 Øhh har din stedmor hakket halen af sin hund???

Øhm men bortset fra det, prøv og spørg Eva om hvordan det er at få kuperet øre... Hun har trods alt selv fået det gjort...

• #190   14. sep 2007 åh nej så tror jeg ikke du har fanget mig. kupering af jagthunde og grunden til de nægter det er for ikke at hunden skal lide større smerte senere i deres liv. Tror nok de ved hvad de snakker om og gør.

• #191   14. sep 2007 Ja det gjorde hun, vi så heldigvis ikke påm men tror ikke det var rart for hunden, var ikke så gammel og han var i hvert fald ikke normal, hun var træt af den væltede alt på bordet.

• #192   14. sep 2007 Signe: JA det gør de måske nok... MEN hvis man vitterligt var imod kupering ville man enten finde en anden type jagthund eller en helt anden race... Eller en ruhåret hvis det er drømme racen - men MED hale...

• #193   14. sep 2007 siger det lige igen er ikke imod kupering så længe det tjener et godt formål.

• #194   14. sep 2007 Tja en sådan kvinde burde jo meldes til politiet... Men i forhold til at kupere øre må det jo tjene et formål Reese...!!!

• #195   14. sep 2007 Ja sådan findes der desværre nogen mennesker som er og derfor jeg har stoppet alt kontakt til min far. Kan man bo med sådan en er man heller ikke normal.

• #196   14. sep 2007 Du får det til at lyde som om jeg syntes det er ok?

• #198   14. sep 2007 fuld stændig rigtigt. Men jeg kan ikke lave en race om. Er nok heller ikke som sådan i mod det. Jeg kan bare bedst lide når ting har et formål og ser ikke noget godt komme ud af at fjerne ørene på sin hund eller noget af dem i hvert fald. hvordan tror du ikke mine ruhåret ville se ud uden øre? og hvor mange problem ville det ikke give når de arbejder så meget i jord og vand?

• #199   14. sep 2007 *DFFD* Egoisten.... *

Bliver nød til at spørge dig om en ting..

Jeg synes dobermann er en sindsygt flot hund.. og specielt med kuperet øre.. Men hvis man så køber en dobermann herhjemme med øre.. (ja.. hele øre) hehe
    vil den så få problemer med øre der klør og skal til dyrelæge?

For det forstår jeg med et indlæg du skriver tidligere... =)

Mener bare... så er der vel ingen ide i at avle dem herhjemme, hvis man ved de kommer til at lide ved deres hænge øre... eller har jeg misforstået dig?

• #201   14. sep 2007 DFFD: I LUV YOU lige nu... Jeg sad og frygtede at jeg talte sort og ingen forstod hvad det var jeg mente - men jeg kan se at du nu får skrevet det samme som jeg har prøvet på at få igennem... :O)

• #204   14. sep 2007 Hunden er avlet til jagtbrug og man kan ikke helt lade være med at bruge den til jagt. når de bliver 2-3 år gamle begynder de at blive jagt tændte og det er der den alm familie får problemer med dem. Synes du skal ringe til Kennel Kragborg og spørger om jagten er for hunden eller ejerens skyld for ved at han vil mene at det er lige over. Og han lever af at træne alle slags hunde. og vant VM i jagthundetræning.

• #205   14. sep 2007 *DFFD* Egoisten.... *

Okay... så er jeg med.. =)

• #206   14. sep 2007 DFFD: Ihh skønt... Der er også blevet blondine hjelm herhjemme - så måske derfor du forstod... *LOL*

Signe: Jo jo - men at man så fx (og undskyld på forhånd hvis nogle bliver stødt - og husk jeg selv har ambull og bullterrier) køber en amstaff og der måske er lidt for meget kampgen i, så skal den have lov at få løb for det? Æhm var det så ikke bedre at bruge den til noget andet hvis man ikke synes at det var de egenskaber de skal have frem????

Jeg lyder dybt dum og naiv nu - men det jeg vil frem til er princippet i det... At ja en jagt hund vil på et tidspunkt få sine jagtinstinkter tændt, lige så vel som en hyrdehund gerne vil hyrde... MEN hvis man har den hyrde hund men ingen får - så kan man altså SAGTENS gøre hunden tilfreds alligevel..

• #207   14. sep 2007 Ja selfølgelig hvis du også vil ud og kræve skatter op haha. og ja på kamphunde blev ørene kuperet for at de ikke skulle blive bidt af.
    sådan kan man jo blive ved, men det har man jo ikke brug for i dag. men man har stadig brug for jagthunde for at holde bestanden af vildt nede. og for at et skamskudt dyr ikke ligger og lider. Jeg skyder ikke selv dyr, træner bare mine hunde eller vi gør vi er jo to. Man skal jo have hund med på jagt, så vi kan tage med som hundeføre.

• #210   14. sep 2007 Hønsehunden bliver ikke anbefalet at købe hvis man ikke vil træne jagt med den. Men jo den kan vel godt fungere uden jagt, men hvis det er det den brænder for hvorfor så ikke gøre det? Så man skal altså stoppe med at drive jagt med hønsehunde?

• #211   14. sep 2007 Nej Signe - kun hvis man er imod kupering....!

• #212   14. sep 2007 Ok nu går det da helt galt. nu er alt bare galt i danmark fordi kun nogle få hunderacer må få kuperet halerne. og jeg skulle så ikke have købt mine hunde fordi de ingen hale har?
    selvom de er en af de bedste hunde til stående jagt? Racen er kun 100 år gammel og er lavet 100% til jagt.

• #214   14. sep 2007 Synes der er stor forskel på øre kupering og hale kupering. det er i hver sin ene og giv mig en god grund til ørekupering og jeg skal nok indrømme at min forstilling om halekupering til jagt hunde er meget mere fornuftig, er forkert.

• #215   14. sep 2007 Signe: Næh du læser det du vil læse... Det det handler om er dobbeltmoralen i det... HVIS man vitterligt - og jeg siger det igen som jeg har gjort 3 eller 4 gange før - vitterligt er imod kupering - så skal man ikke købe en race som skal have kuperet halen for at DU som ejer kan gå på jagt med den.... Så finder man en jagt-race som man kan bruge MED hale...
    Med mindre man ikke er imod kupering... Så vælger man en jagt-race som gerne må få kuperet halen...

• #216   14. sep 2007 ok DFFD det var lidt lamt sagt. men kom igen.

• #217   14. sep 2007 Seriøst Signe??? Du skriver at det er i hver sin ende??? Eller læser jeg forkert?

• #219   14. sep 2007 Ja DFFD og når du nu var igang så skulle du begynde at avle dem frem mod at blive lyserøde.... (EJ sorry - kunne bare ikke lade være.... Undskyld!)

• #220   14. sep 2007 Siger det så igen igen er ikke mod kupering, hvad er det i ikke fatter? i imod kupering uden et formål. læser du også kun hvad du vil læse? synes ikke bare man skal kupere alt og alle, det er meningsløst og derfor synes jeg det er forkert. Jeg synes ikke en ruhåret bliver smukkere uden hale tværtdigmod, men det gør sådan et den ikke kommer til skade når den er på arbejde.

• #222   14. sep 2007 Okay - du er ikke imod kupering... Det skal bare ikke være ørerne der bliver kuperet... Og KUN halen på de fem gældende jagtracer som loven foreskriver???

• #223   14. sep 2007 kopier lige min egen tekst

Kan da også være jeg er dobbelt moralsk. Jeg er imod ørekupering, men ikke imod 2/3 kupering af hale for hundens eget bedste.
    Tja det er vel dobbelmoralsk. men hvad fanden jeg er glade for mine hunde som de er og ser ud, med hel og 2/3 hale. Bare de ikke lider så er det fint for mig.

• #225   14. sep 2007 Jamen så kan jeg også sagtens gentage mig selv: Det er iorden at dine hunde ser ud som de gør - bare de ikke lider... Men folk med hunde som har kuperet ører - har ikke ret til at sige det samme?

• #226   14. sep 2007 Synes alle jagt hunde og andre hunde hvor halen er i fare for at blive ødelagt skulle have lov. Men kan bare ikke se nogen grund til ørekupering, derfor kan jeg jo heller ikke stå inde for det. Kan jo ikke støtte op om noget jeg synes er menningsløst vel?

• #227   14. sep 2007 Ja jeg tror faktisk at jeg vil følge DFFD´s gode eksempel... Gider ikke skrive og pensle mere ud... :O) Skal tidligt op imorgen og lave stue....
    Så godnat herfra....

• #228   14. sep 2007 åhh kommer de da til at lide ved at have øre?

• #229   14. sep 2007 Så lige en sidste ting - nu har jeg fx set eksempler på Ambulls med skader på halen fordi de er så evigt glade og logre den ind i alt... Så dem må vi også godt kupere hvis det stod til dig... ?

• #230   14. sep 2007 Hmmm kommer de til at lide ved ikke at have dem?

• #231   14. sep 2007 ja ok sov godt da så vil jeg gå i seng stadig uden en god grund til ørekupering. Men så kan jeg jo tænkte over det.

• #232   14. sep 2007 har bare et spørgsmål

ved du 100 % at din hund kommer til skade hvis den stadig havde sin hale?

• #233   14. sep 2007 ja de skal igennem noget smertefuldt for at få dem kuperet.

• #234   14. sep 2007 nej ikke 100% størstedelen gør. er der 1% chance for din hund kommer til skade hvis den har sine øre?

• #235   14. sep 2007 Hvordan er det du ved det? Altså at du ved hvor smertefuldt det er for dem at få dem kuperet? Så vidt jeg kan se, så har dem med erfaring skrevet at det fra deres syn er mere smerte fuldt når hundene får fjernet halen end når det er ørene...

• #236   14. sep 2007 nåååh, så du har en hund som du ikke ved om den ville kunne gå på jagt med hale...

og hvis du nu kiggede efter ville du se at min hund har sine ører

• #237   14. sep 2007 Ja når det sker men på nogen hunde gør det ondt længe efter de har fået dem fjernet, derfor det ikke er lovligt. og fordi det ikke giver mening at fjerne dem så hvorfor udsætte dem for smerte?

• #238   14. sep 2007 Ihhh jeg har holdt mig selv i tungen for ikke at bruge denne sammenligning - men nu gør jeg det alligevel... Hvorfor kasterere nogle deres hanhund selv om den er sund og rask??? Det gør mange fordi det er dejligt nemt hvis der skulle komme en tæve forbi... Eller hvis der skulle blive problemer med hunden... Bør det så også være ulovligt?

• #239   14. sep 2007 vi ses i morgen Reese

desværre har du jo ikke din smukke kuperet hund med ØV

• #240   14. sep 2007 EEEEJ Det er jo noget pjat at jeg har holdt mig selv i tungen - jeg har BIDT mig selv i tungen... Det andet ville blive noget være gris i længden...

• #241   14. sep 2007 hvis de tager halen når de er helt små, piver de lidt og så er det glemt. det giver varig mén hvis den ligger og skriger fordi dens hale er flået op. og at få en stresset hund bedøvet er heller ikke nemt. Det ved jeg i hvert fald alt om.

• #242   14. sep 2007 Kupering af ører : måske fordi ejer tror at hunden så hører bedre!

Nej spøj til side, min mening er at det ikke burde være nødvendigt. Når man bestemmer sig for en hunderace så bør man i mine øjne acceptere den som den er. At kuppere ører er i mine øjne en unødvendigt indgreb, som man får forretaget udenlukkende for ejerens skyld. Nogle gør det fordi det ser mere sejt og frygtindgydende ud andre fordi de syntes det er flot!!!! I mine øjne tåbelige undskyldninger, for en hund er da også flot med de ører de nu er født med. Der skal efter min mening kun skæres i en hund hvis det er til hundens bedste, hvilket det jo ikke er i denne sammenhæng.

Et hvert individ er som det er født, og så er der så nogle andre som mener at hvis man skærer lidt hist og her så bliver dit og dat bedre!!! Hmm..... tænk hvis vi mennesker kunne tage en anden person i nakken og sige " hvis du nu får skåret lidt af hist og her, så bliver du en bedre person og det mere moderne, og måske også lidt mere frygtindgydende, kom jeg følger dig til lægen!!"

Nøj hvor kunne vil lave om på hinanden!!! Næh, det er nog sience fiction, eller er det???????? Først hunden.........så..?????????

• #243   14. sep 2007 Ved ikke lige hvorfor vi snakker om hundens ældere dele, men grunden til man kastere en hanhund som aldrig skal bruges til alv er for den ikke så gå og være depri over duften af alle de dejlige tæver. Min Sille spiste nogen gange ikke i flere dage. Men han dog aldrig fået en hund kasteret. Men det burde vel være grunden til det.

• #244   14. sep 2007 Ikke nødvendigvis Signe... Mange får jo deres hunde neutraliseret for at undgå "døjet" hvad end det er tævens løbetid eller hanhunden dominerende adfærd over for andre hunde...

• #245   14. sep 2007 Ps jeg nævner det fordi du nævner unødig smerte...

• #246   14. sep 2007 What a unfair world!!!!!!!!! må give dig ret smiley unødvendige og meningsløse ting er der ingen grund til smiley

• #247   14. sep 2007 Jamen jeg går heller ikke ind for at skære ting af en hund som ikke giver nogen mening, som sagt mange gange, så mine drenge skal ikke kasteres. Medmindre de får en sygdom selfølgelig. Men vælger da ikke en han fopr at gøre ham til en halv han smiley hvis man ikke kan klre lidt dominas eller blød skal man nok ikke købe en hund smiley
    Men nogen hunde bliver jo vildt mærkelig når løbetiden kommer hvor det kan være hårdt for tæven fordi hun tror hun skal have hvalpe og det er så absolut ikke godt for hunden og så synes jeg det er ok for det er jo en metal sygdom. og han man en han som elsker damer og græder hver dag er det nok også bedst for ham og få noget andet i tankerne.

• #248   14. sep 2007 Men lige for at runde af synes jeg ikke man skal fjerne noget på de dejlige væsner medmindre at det i nogen tilfølge ville være bedre for hunden at leve foruden det. Som løbesk tæver som tror de har hvalpe.
    Og hanner som græder og hyler hver dag pga parringslyst.
    Eller jagt og andre brugs hunde hvor halen kan blive slået, klemt eller på anden måde komme til skade ved at de udføåre det stykke arbejde de er lavet til, inde for lovens grænsen selfølgelig.

• #249   14. sep 2007 Jamen Signe - det er slet ikke det jeg siger. Vi har selv en kastereret hanhund som slet ikke kunne forholde sig normalt pga hormonelt stress - derfor blev han kasteret.. Nu har vi en tæve også som ikke kan håndterer sine løbetider på en sund måde derfor skal hun steriliseres... MEN jeg nævner blot at mange andre gør det "fordi det er nemt" - og dermed påfører hunden evt unødig smerte... Det kan man jo ikke gå ind og gøre ulovligt...

Og nu SKAL jeg vitterligt i seng... Ellers kommer jeg aldrig op imorgen... :O)

• #250   14. sep 2007 Kan kun sige at hvis mine hunde skulle under kniven så skulle det være fordi der var behov for det, sygdom eller lign. Bestemt ikke fordi jeg fandt ud af at de ville være pænere med de og de ører samt at lige netop den type hale var sejt.

Man kan vælge tøj efter smag og behag og købe det for derefter måske at gå hjem og sy det lidt om.

Når man vælger hund og race, så vælger man efter hvordan den er og ser ud, man tænker ikke "nåh ja, den ser sådan ud, men hvis den rygger på operationsbordet, så kan den komme til at se sådan ud!!" Man bør accepterre det udseende som hunden har. Hunden valgte ikke dig/mig. Vi valgte den!!!!!!!!!!

Et ordsprog :

Vi er som vi er

elsk mig for hvad jeg er og ikke for hvad jeg kan blive!!

Lav mig ikke om, for jeg laver ikke om på dig.

Jeg elsker dig som du er, kunne du ikke gøre det samme??

• #252   15. sep 2007 Øre/hale kupering

--------------------------------------------------------------------------------

Ørekupering har siden 1951 været forbudt i Danmark.

Man ørekuperer ved, i bedøvelse, at skære i hvalpens ydre øre, så det får en form og en størrelse der svarer til standarden. Hvad der nu er tilbage af øret, forbindes på en skinne eller et stativ til det heler. Indgrebet er på ingen måder smertefrit.

Halekupering

Halekupering blev ved lov forbudt pr.1/9-91, dog med undtagelse af de 5 jagthunderacer: Ruhåret og korthåret Hønsehund, Weimaraner, Vizsla og Breton. Dette fordi de er i stor risiko for haleskader p.g.a. deres arbejde i marker og skove.

Kommentér på:
Kupering af ører?

Annonce