{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
810 visninger | Oprettet:

NKK cavalier {{forumTopicSubject}}

Nogen der har fulgt med i sagen om avl af cavalier og EB i Norge?
Faldt over et opslag på FB og måtte lige læse lidt mere.
Som jeg forstår det, er der faldet dom i en sag om, hvorvidt der må avles på de to racer på baggrund af de arvelige lidelser de slås med. Retten har vurderet, at det vil være i strid med lovgivningen at avle cavalier. Underligt nok er EB frikendt smiley

NKK har udtalt, at det er uklart ud fra dommen, om der er tale om et egentligt forbud mod at avle racen, eller om det er mere specifikt de opdrættere sagen handlede om.

Nogen der kender baggrunden for at sagen er kommet for en dommer? Synes mest jeg har kunnet finde noget om udfaldet, ikke hvad der har startet det hele


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  NKK cavalier
  • #1   22. nov 2022 Det er den norske DB,der er ude med riven efter de brachycefale racer og er startet med EB og CKCS…EB er så “gået fri” fordi man indvilger i div avlskrav,men det kniber med kravet til MRscanning for syringomyeli for CKCS,ved ikke hvorfor….men mange norske opdrættere af CKCS har vist siddet på deres hænder i alt for mange år…og har slet ikke undersøgt deres avlshunde i stil med Danmark…
    Men overordnet så er brachycefale racer bandlyst i Holland g de kan slet ikke udstille i Tyskland, og man vil egentlig raceavl med stambog til livs fordi mix racer er meget sundere i deres optik…. Hvalpefabrikkerne og de ligeglade avlere må være lykkelige..de kan jo avle som de vil


  • #2   22. nov 2022 Aslan - er det din fortolkning, at de vil af med racehunde, eller er det noget de faktisk har sagt?
    For så vidt jeg lige kan se, er de specifikt gået efter racer med ret seriøse problemer, som kennelklubberne ikke har taget hånd om på nogen meningsfuld måde. Der er ikke taget initiativ til at prøve at få ændret racestandarder eller lavet instrukser til en mere rimelig fortolkning af disse (tværtimod), man har i årevis prøvet at påstå problemerne bare forekom hos dårlig avl uden tavle osv.
    - det gælder også for Holland... og herhjemme i øvrigt.

    Og i dette tilfælde lyder det som om, sagen er startet på baggrund af en lille håndfuld opdrættere, så tænker om der mon er nogen opdrættere der har lavet noget skidt eller noget, døden det er lige netop dem, der er involveret? Derfor spørger jeg til baggrunden for sagen.



  • #3   22. nov 2022 Jeg ville ønske at det bare var mig,jeg lægger printscreen ind,både om Norge,men også Tysklands fortegnelse over torturracer,og det er ikke kun brachycefale racer de nævner,foreløbig gælder det “kun” udstillingerne og Østrig siges at følge efter..

    profilbillede
  • #4   22. nov 2022

    profilbillede
  • #5   23. nov 2022 Ok, så det er ikke noget, du har fra dyreværnsforeninger, det er din fortolkning, må jeg udlede af fine svar?

    Skal vi ikke lige skille tingene ad - den tyske lov er måske nok vedtaget på baggrund af årevis af pres fra dyreværn m.fl., men det er altså VDH's fortolkning af loven, der gør, at den rammer som den gør. Og jeg tvivler faktisk på, at det er hvad div dyreværnsgrupper havde af intentioner.

    Og et skriv fra en cavalier-passioneret person er en holdning, ikke fakta. Og siger i øvrigt inter om det jeg spurgte om: hvad er baggrunden for sagen, hvorfor blev netop disse specifikke opdrættere ramt?

    Jeg er ikke nødvendigvis enig i at de forsøg der har været på at lovgive sug ud af problemerne har ramt rigtigt, men det er ene og alene kennelklubberne og opdrættere der bærer ansvaret for, at det er kommet dertil. Man har set passivt til i årevis, mens avlen forblev så ekstrem, at dyrene led. Jo jo, man har i nogen racer testet for visse sygdomme, men man har ikke været villig til at gøre det, der virkeligt ville batte = bevæge sig væk fra ekstremerne.

    Men kan da godt se, det er nemt bare at kunne sige, det er dyreværn mm. der er dumme.

    Men det jeg faktisk spurgte om var: hvad er baggrunden for DENNE sag. Det er jo ikke racerne, men specifikke opdrættere, der på baggrund af avl af disse racer er havnet i en retssag. Hvorfor/Hvorfor netop disse opdrættere? Hvad er gået forud?


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #6   23. nov 2022 Der faldt dom i januar, men dommen blev anket og det der den nye dom, der deles p.t.

    Baggrunden for søgsmålet er her og giver dig svar på hvorfor de 6 opdrættere specifikt blev sagsøgt : https://www.dyrebeskyttelsen.no/wp-content/uploads/2021/01/2020-11-23-Stevning-fra-Dyrebeskyttelsen-Norge-sladdet.pdf



  • #7   23. nov 2022 Michelle,jeg vil da lige gøre dig opmærksom på at jeg dels ikke har cavalier mere og det har intet med racerelaterede sygdomme at gøre og dels ved jeg at den danske cavalierklub har knoklet siden 90’erne både med hjerteprogrammet og MRscanninger for at gøre racen sundere..hvilket er lykkedes i forhold til andre lande..

  • #8   23. nov 2022 Hvad fa*** er toturhunde? Listen i indlæg 4 er jo bare listen over racer der SKAL have foretaget racerelevante undersøgelser og være fundet i orden inden man kan stille dem til konkurrencer - herunder udstillinger. Min race er på listen og det giver virkelig god mening. Der er store problemer med DCM (dårligt hjerte) i racen. En udstilling giver en eller anden form for kvalitetsstempel til et potentielt avlsdyr. Så det giver sådan set ikke engang mening at dukke op med en hund med DCM: den skal man jo alligevel ALDRIG avle videre på.
    Kennelklubber og avlere har fejlet big-time i at avle sunde race-hunde, så jeg kan godt forstå at der kommer lovgivning på området efterhånden. I fx Dobermann er der i en del af racen fokuseret vildt meget på eksteriør og man har lavet en virkelig åndsvag matadoravl i europa på en enkelt hanhund, der så viste sig at videregive DCM.
    DCM ses sjældent i brugslinierne - som så tilgengæld ikke bliver udstillet og som heller aldrig ville få en præmie på en udstiling smiley


Kommentér på:
NKK cavalier

Annonce