{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.162 visninger | Oprettet:

Tyggedimser - søger inspiration {{forumTopicSubject}}

Jeg sætter meget, meget stor pris på tyggedimser. De giver mig 5-10 minutters ro hver aften, og det er jo en evighed, når man bor sammen med en 8 måneder gammel psykopat smiley

Jeg søger inspiration til tyggedimser. Uden okse, for det kan Dorit ikke tåle.

Pt har jeg hestehudsplader, grisetryner, hestestruber og griseinderører. Det tager de der 5-10 minutter at gnaske, og det er perfekt.

Kamelhud er prøvet, men er ikke helt et hit. Pandelapper og hovedhud gider de ikke. Lever holder ikke så længe. Oksehaler får de af og til, men som sagt tåler Dorit ikke så godt okse, så det er sjældent. Yakoksemælke-dimserne er prøvet, men ikke i høj kurs. Er der noget fisk, som holder i mere end et par minutter? Og er de der elghud-dimser pengene værd?

Det skal ikke være for store mængder, men gerne lidt hårdt eller ret chewy, så det ikke bare bliver slugt smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tyggedimser - søger inspiration
  • #1   28. jan 2023 Jeg køber bøffelhaler til mine, de er ca 30 cm, de holder længe hos mig, men de er også væsentlig mindre end Ellie smiley

  • #2   28. jan 2023 Tørrede grisehaler fra MUSH er et hit her smiley

    Også hits:

    Kaninører med og uden pels fra Treattime
    Tørrede kyllingehalse fra MUSH
    Dental frugt snacks fra Garden Bites

    Tyggeting som holder længe:

    Bowie elsker sin olivengren, sin trærod og sine gevirer. Især det flade dådyrgevir er et kæmpe hit her. Yaki mælkebaren er sådan ok i et par minutter hvis jeg holder den for hende...ellers gider hun den ikke smiley


    Jeg har ikke prøvet dem endnu men jeg ved at Treattime har nogle tørrede torske stykker og Snackit har vist også nogle tørrede hele rødspætter.....de ser ret lækre ud


  • #3   28. jan 2023 Kaninører, mine maltesere foretrækker dem med pels, jeg synes de er lidt klamme:-)

    Tørret fisk er godt, men det stinker, og jeg tror ikke, at hundene kan tåle for store mængder.


  • #4   28. jan 2023 Jeg er positivt overrasket over de der elghudsnogen - Sten er jo ikke den store spiser og mange af de tørrede tyggeting lader han ligge, så jeg havde ikke de store forhåbninger, men han er faktisk ganske glad for sin elgdims. Købte en meget stor af slagsen, så det er sådan en gå-til-og-fra-ting for ham, og altså ikke noget, han kværner på en aften, men når han går til den, er den faktisk overraskende solid og holdbar.
    Har man en hund af den slags, der ikke stopper før den er væk, ville jeg nok nøjes med at købe de små, som jeg alligevel vil tro holder ok.

    Jeg har tidligere prøvet kaffetræ, som jeg synes splintrer frygteligt, og diverse horn/gevir, som jeg dog af gensyn til tænder ikke bryder mig om at give helt fri adgang til.

    Zooplus har nu nogen ret store stykker hest - hesteskulderbrusk tror jeg de hedder. De er ikke sådan mega langtigsholdbare, en giver da 5+ min e.l. og Sten ELSKER det, absolut favorit herhjemme.

    Nå ja, og då har den lokale brugs ofte grisehaler - de er et hit og giver da ro nogen minutter smiley

    Sten med kæmpe elgdims (str L).


    profilbillede
  • #5   28. jan 2023 Kaffetræ holder længe.

  • #7   28. jan 2023 Bowie har prøvet kaffetræ det var ikke super spændende. Hun elsker til gengæld sin olivengren smiley

    profilbillede
  • #8   29. jan 2023 Kaninørerne med pels er lækre ja, men de bliver splittet og slugt meget hurtigt her, så tror måske ikke de har så stor beskæftigelsesværdi hos en glubsk schæfer smiley smiley

    Rådyrhud har jeg været meget glad for! Men hvis ikke kamelhud siger dem noget, så er det ikke sikkert, at rådyrhud er et hit? Jeg skal have bestilt nyt hjem og det er på listen igen


  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 247
    #9   29. jan 2023 Michelle - den "elgdims" smiley hvor køber du den ?

  • #10   29. jan 2023 Gevir, kaffetræ og olivengrene har vi, men det er ikke noget nogen af dem gider smiley

    Kaninører tager cirka 30 sekunder for Ellie smiley

    Rådyrhud kunne være et bud, det skal i hvert fald prøves. Kamel er jo ret specielt, og meget (!!!) hårdt, så jeg tror at det har noget med det at gøre. Grisehaler har jeg bestilt til næste runde. Kyllingehalse (og andre fjerkræhalse) er der ikke så meget tyggetid i, synes jeg. Til gengæld er der enormt mange “krummer” efter dem smiley

    Jeg køber noget elghud og de der heste-skuldre, og ser om det er noget for damerne smiley


  • #11   29. jan 2023 Egentlig er problemet vel ikke så stort, Ellie foretrækker jo at tygge i dine hænder smiley

  • #12   29. jan 2023 Hama - jeg kan faktisk ikke huske det, muligvis ved svenska djurapoteket.

    Anne - de grisehaler og kyllingehalse der gives her er rå, så krummer de ikke smiley Tørrede halse er et nej tak fra Stens side, men ja, bortset fra,det, så er de tørrede jo også væk meget hurtigt.

    Har i øvrigt lavet hjemmelavede mælkeben - detcer ret nemt, og de er rimelugt hårde, så det tager lidt tid at tygge. Og så er de interessante nok til, at Sten gider dem, men ikke så meget, at han bare går all ind på at kværne dem ned.


  • #13   29. jan 2023 Hvis man googler "elg tyggeben", kommer der en masse forslag op. De ser gode ud.

  • #15   29. jan 2023 Hvordan laver man hjemmelavede mælkeben?

  • #16   29. jan 2023 (Meget) mælk i en gryde varmes. Når det lige akkurat koger hældes kærnemælk/citron/lime i. Vallen hældes fra gennem et viskestykke (kan gemmes til bagværk mm om man vil) og væden vrides fra "osten" i viskestykket (for ja, mælkeben er reelt bare hårdt presset ost smiley )

    Hvis man er ejer af en ostepresse kan man bruge,sådan en. Det er jeg ikke, så jeg bruger to plastbøtter. Den ene har huller i bunden, så væden kan løbe fra, den putter man osteklumpen i og moser den lidt flad. Put den anden bøtte ovenpå og stak så vægt ovenpå - jo fastere der presses, jo hårdere bliver de i sidste ende, så find dine tungeste bøger e.l. frem smiley
    - næste gang tror jeg, jeg vil forsøge med et par voksne skruetvinger i stedet.

    Efter 2-3 timer tages osten ud, skæres i passende stykker og lægges til tørre enten i dehydrator eller ovn - kan eftersigende også lufttørre, men har ikke prøvet. I dehydratoren tager det ca 10-12 timer, de skal være helt hårde og lidt gule, når de er færdige.

    Jeg putter gerne lidt kelp i mine - Sten døjer med tandsten, og det er en nem måde at give det på, så skal man jo bare trække lidt fra dosis de dage, han har fået mælkeben smiley

    Der findes,diverse opskrifter på nettet med/uden diverse "fyld" - jeg synes de bliver bedst/hårdest hvis jeg ikke putter bær og andet i, og Sten er heller ikke til frugt mm. men det kan man jo gøre som man vil.
    Bruger man sødmælk bliver de lidt blødere, end hvis man bruger let- eller minimælk


  • #17   29. jan 2023 Du må jo lige lave en opdatering når du har fået et nyt læs af snacks hjem smiley

    Umi er heller ikke til vildt hårde ting - så gider hun dem ikke rigtig. Det gælder fx også for kaffetræ, og til dels bøffelhorn. Så vi vil da nok undgå at spilde penge på kamelhud. Men rådyrhud kan spises helt, så det er godkendt smiley

    Nogen der har erfaring med vandbøffelhud, som hundeparadiset også har? Mon det er for kedeligt? Det ser ellers ud til at være noget der kan holde mere end et halvt minut


  • #18   29. jan 2023 Har du prøvet Whimzees? Jeg synes de har ret god tyggeværdi i forhold til mange tørrede produkter. Altså jo større des længere tid tager de selvfølgelig.

  • #19   29. jan 2023 Hvad med nakke- og akillessener fra hest? De har en fornuftig tyggetid herhjemme smiley

  • #20   29. jan 2023 Akillessener er et hit, så dem plejer vi at have på laver. Deler dem i 2 med en grensaks, og det passer det lige med en lækker tyggehaps.

    Jeg tror ikke jeg orker at kaste mig ud i hjemmelavede osteben - og slet ikke når de ikke sådan er et kæmpe hit.


  • #21   29. jan 2023 Anne - kommer jo an på hvem hunden er - Sten siger også nej tak til kallunstykker, luftrør mm smiley
    Min mors er vild med dem, for Sten er det mere sådan en hyggeting at ligge og gumle på.
    De kan købes mange steder, så kan man jo prøve det af før man evt giver sig i kast med hjemmeproduktion - de er en del billigere at lave selv.


  • #22   29. jan 2023 Energistænger fra fx lam måske?

  • #23   29. jan 2023 Har brugt elghud fra Rauh i snart 8 år tror jeg. Det eneste som holder længe, og de ikke bliver kvalt i eller smadrer deres tænder fuldstændigt.

    Jeg bestiller hos Dogmania.se og bruger mest str L. XL er ret store og M synes jeg er for små. Jeg lader dem tygge i 20-30 min og tager det så væk. Junior har haft dem i lang tid på den måde.

    Alt det der fra Whimzees er fuldstændig spild af penge her.. og ja det samme gælder mange af de andre ting, da de sluger eller er færdig efter 2 min.

    Kaninører også hit her, men tager ikke engang 20 sek.


  • #24   29. jan 2023 https://zooplus.page.link/FMJqGNBqkbBWAZVt5

    Måske disse smiley

    Herhjemme kører vi især oksehovedhud ned, når der skal tygges. Det holder fantastisk, og hundene elsker det, men kan høre, der ikke lige er hittet med okse hos dig


  • #25   29. jan 2023 https://www.zooplus.de/shop/hunde/hundesnacks/kausnacks_natur_vom_rind/nacken/199695

    Dem her - dem kan de godt få ret meget tid til at gå med.


  • #26   29. jan 2023 Louise -

    Nu har jeg søgt på deres side og kan ikke finde Ruah elghud ?

    Kan du evt linke direkte til det ?


  • #27   29. jan 2023 https://dogmania.se/sv/artiklar/rauh-tuggben-alg-40-cm.html

    Og pt tilbud på dem. Ikke at de er billige.. har de aldrig været, men igen har jeg testet alt de sidste 8 år med Junior.

    Kan se de pt er udsolgt dog.. men de sælges flere steder. RAUH


  • #29   29. jan 2023 Tak Louise smiley

  • #30   29. jan 2023 Martine, dit link virker ikke smiley

    Danielle, hjorteakillessener er bitte små. Geniale til bittesmå hunde, men tager 4 sekunder for Ellie smiley


  • #31   29. jan 2023 Mine bernere har været ret begejstrede for dem her, og de holde også en tid. https://www.hundeparadiset.dk/hestehaler-500-g

  • #33   30. jan 2023 Julia - tænker man skal være opmærksom på slud på tænder, hvis man på mere eller mindre daglig basis giver knogler, gevir o.l. hårde sager (min gamle vovse havde stort set flade tænder som 10-årig netop af den grund).

    Oplever du ikke, at trærødderne splintrer? Har købt sådan et kaffebeb én gang, og den røg i skraldespanden allerede første dag, fordi jeg havde små træsplinter OVERALT. Da først Sten fik "hul" på, hyggede han sig vældig med at lave træ-konfetti. smiley


  • #34   30. jan 2023 Jeg har ekstreme tyggere… 2 stk og gevir er lige til at smadre tænderne. Tandlægen fraråder dem samt andre hårde ben, og har set så mange skader pga dem.

    Meningen er vel ikke at noget skal holde evigt.

    Jeg giver mine Rauh i 30 min, og så får de pause. Intet holder evigt her, men Rauh holder længe, de bliver ikke kvalt i det, og det ødelægger ikke tænder.


  • #35   30. jan 2023 Træ har som sagt ingen interesse, og gevir heller ikke. De får råt et par gange om ugen (som en del af deres almindelig kost), så ben er de dækket ind på smiley



  • #36   30. jan 2023 Louise - Altså jeg giver gerne gevirer mm, men det er sådan en lejlighedsvis ting - så gives der blødere ting resten af tiden, som så selvfølgelig heller ikke holder helt så længe.
    Tænker da ikke man helt behøver at undgå dem, bare alt med måde, så derfor kan det gor mig ikke stå i stedet for diverse tørrede dimser smiley


  • #37   30. jan 2023 Har aldrig oplevet at kaffetræ splintrer, og Gaddafi har ellers tygget godt i det, og der har intet været at se på gulve/tæpper.

  • #38   30. jan 2023 Ok - da først der var lidt hul, kunne Sten simpelthen trække "tråde" af splinter af, og det hyggede han sig så gevaldigt med. Min mors gjorde det samme. Så ikke mere træ her i huset smiley
    Undrer mig over, at ingen andre tilsyneladende oplever det - hører altid, at det er meget bedre end ben mm. fordi det ikke splintrer.
    For god ordens skyld, det træ min mor og jeg købte, var ikke fra samme butik og købt med måneders mellemrum, så det har næppe bare været et parti med fejl.


  • #39   30. jan 2023 Jeg holder mig helt fra gevir da begge mine tygger til de smadrer tænderne… jeg ville da ønske jeg havde hunde, som nippede lidt i alt, men her er det knuse eller sluge, så har brugt lang tid for at finde netop det som fungerer her.

    Jeg begyndte at bruge Jens Ruhnau til tænderne i 2020, og han er ret klar i forhold til, hvad han anbefaler, så det følger jeg.


  • #40   30. jan 2023 Vores har altid kaffetræ, lyngrødderne og bøffelhorn til rådighed. De tygger altid i ét eller andet. De har fine tænder og dem vi har sagt farvel til ligeså. Dvs fortænderne var slidt, men det er ikke dem de tygger med. Det er faktisk pga det sand der sætter sig i skægget. De sliber tænderne ligesom når de graver og bider i jorden.
    Kaffetræ kan godt give små små spli ter, men de er bløde og skader intet. Her spiser hundene dem.
    Vi tager ikke tyggeting fra hundene efter et stykke tid. Får de en oandelap, en knogle, en nakkesene eller lignende, så må de gnave til den er væk.


  • #42   30. jan 2023 Mine lader intet ligge.. det hele bliver ædt hvis jeg ikke fjerner det.

    Igen Jens Ruhnau, som nu engang er den bedste i dk, fraråder alle de meget hårde ting pga skader.... min den gamle havde ikke skader, men jeg stoppede med de hårde ting efter råd fra tandlægen. Og samme med, at alle de ting, som man tror renser tænderne, da siger han at det eneste der fungerer er at børste dem.


  • #43   30. jan 2023 Louise, må hunde så ikke få ben?

  • #44   30. jan 2023 Louise - i så fald kan hunde jo praktisk talt ikke råfodrer, for så er det jo slut med ben og den slags ( med mindre man da giver det der hakkede komplet BARF).

    Jeg har nu ikke nogen problemer med også at hove ben, klove mm. Blot i væsentligt mindre omfang end Reiki fik - det er ikke knækkede tænder jeg er bange for, men simpelthen slid.


  • #46   31. jan 2023 Jeg var tilbage og tjekke, og Louise skriver “hårde ben”. Det er vel rørknogler? Eller er det mon også ryg og hals fra fx okse? Det er knogler der kan gnaves på lææææænge, men som ikke splintrer eller flækker.

  • #49   31. jan 2023 Hverken jeg eller Ruhnau (tænker jeg) har en holdning til råfodring, MEN som jeg skriver hårde ben er et total no go… også selvom mange har brugt dem i 20 år uden problemer. At ben er naturlige ændrer ikke på de skader de kan gøre.

    Jens er nu engang den bedste i dk, og jeg er blevet en del klogere efter, at vi er begyndt at bruge ham.

    Hvad folk gør, må de selvfølgelig helt selv om smiley


Kommentér på:
Tyggedimser - søger inspiration

Annonce