{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forskning omkring neutralisering og sygdom
  • #1   6. feb 2023 Den har efterhånden et par år på bagen, men dejligt at flere og flere får øjnene op for den. Der er mange sære skrækhistorier forbundet med at neutralisere, og den her går meget grundigt og objektivt til værks.

  • #2   6. feb 2023 Jeg synes det er en trist udvikling hvis det bliver normen at neutralisere rutinemæssigt.
    Jeg ser ingen grund til at operere bare fordi.
    Hvis der er medicinske årsager så er det naturligvis en helt anden snak.

    PS.. Ved de lang- og tykpelsede racer kan det VIRKELIG blive en udfordring at holde pelsen


  • #3   6. feb 2023 Men Ib, sådan er det jo ikke herhjemme. Eller det er det måske i nogle kredse, men slet ikke som i andre lande. Men det er jo værd at tage med i overvejelserne, når der er evidens for det ene eller andet. Og at pelsen ændrer sig, varierer rigtig meget fra race til race. Man kan ikke sige at alle langpelsede får træls pels - det er i høj grad racebestemt.

    Har du læst linket egentlig?


  • #4   6. feb 2023 Anne. Nej heldigvis er det ikke normal praksis her.
    Jeg har ikke læst hele linket.
    Jeg har læst at der for nogle racer er større forekomst af visse kræftformer og ledlidelser ved steriliserede hunde end ved intakt hunde af samme racer.

    Der er ganske givet racer hvor pelsen ikke giver problemer efter sterilisering..
    Collie pels er ikke sjov kan jeg betro dig.
    Tervuerenen satte også enormt meget underuld, men til gengæld slap hun for falsk drægtighed, så det er jo en afvejning.

    Min mening er stadig at der skal være gjort nogle overvejelser inden man vælger at lade sin hund operere. Det må aldrig være bare fordi



  • #5   6. feb 2023 #2 "Jeg synes det er en trist udvikling hvis det bliver normen at neutralisere rutinemæssigt."

    Jeg vil så gå i modsatte grøft sige at der kunne være mange fordele ved at man (som hos katte) kunne neutralisere alt man solgte ud til kæl, for hold nu op hvor kunne man komme meget skod-avl til livs ved at gøre det sværere for idioterne at købe fertile hunde (specielt pudler er jo i risiko) som de så kan avle vanvittige blandinger på.

    Det bliver jo bare aldrig en mulighed fordi man ikke kan garantere om pelsen kan holde til det eller ej.

    Men hos katte har opdrættere efter de er begyndt at neutralisere før de overhovedet sælger (de katte der ikke skal indgå i videre avl) afhjulpet mange mange ups kuld og killinger som dumpes. Hvis bare vi så kunne få gjort det lovpligtigt at have katte neutraliseret før man måtte lade dem rende frit, så var vi da nået lidt længere......

    *bøvs*


  • #6   6. feb 2023 #5 Tja.. Kan se din pointe og så alligevel ikke.
    Jeg tror at dem der vil sterilisere hvalpe inden salg for at undgå ups kuld ved ny ejer er dem der allerede er dygtige til at vælge hvalpekøbere.
    Eller sagt på en anden måde så tror jeg ikke at dem der sælger hvalpe, der ender med at få upskuld interesserer sig nok til at lade hvalpene sterilisere inden salg.

    Overordnet set naturligvis.


  • #7   6. feb 2023 Ib, pointen er jo netop, at linket tager det race for race. Og det er rent faktisk evidens ift sygdom, og ikke “pelsen blev træls”.

    Der er da bestemt racer hvor jeg kun ville neutralisere, hvis det var tvingende nødvendigt, og der ikke var andre muligheder. Og så er det rart at kunne læne sig op af en undersøgelse som denne, som tager lidt mere med end bare pels og vægt.


  • #8   6. feb 2023 Anne ja så absolut dejligt med noget videnskabeligt at støtte sig til.
    Min tlf fucker op og teksten er skiftevis på dansk og engelsk så jeg magter ikke at læse det hele.
    Indtil videre er jeg kun nået til at det enten ikke gør en forskel eller øger risikoen for de sygdomme der indgår i undersøgelse.
    Kan du sige mig (bare kort) om der er racer hvor det vil være en fordel at sterilisere tidligt i forhold til de nævnte sygdomme og om der evt er andet der trækker i den anden retning?

    (det er fair nok hvis du siger "læs det selv" så tager det nok bare et par dage inden jeg er kommet igennem teksten)


  • #9   7. feb 2023 Hvorfor er det relevant, om der neutraliseres tidligt? Det er heldigvis kun en lille bitte del af hundeejere, der vælger det. Og heldigvis vejleder de fleste dyrlæger i at vente.

    Studiet er jo raceopdelt, og jeg har ikke siddet de sidste 2,5 år og tærsket det igennem race for race. Men uanset racen, så ér der fordele (og ulemper), og for hver race angives en alder man bør passere, inden man neutraliserer.

    Der var én dyrlæge, som neutraliserede hvalpe, inden de flyttede hjemmefra. Hun fik så meget shitstorm, at hun er stoppet smiley Det smittede af på hendes opdræt (corgi), så hun valgte at stoppe sit vanvittige projekt for den kendte hvalpefabrik.


  • #11   7. feb 2023 Vældig interessant artikel. Nej det er ikke ny viden, at tidlig neutralisering har sundhedsmlssige ulemper. De raceopdelte informationer er virkelig interessante.
    Jeg har jo længe undret mig over flere lidelser i mine 2 racer. De ses ikke sjældent i USA modsat Europa, hvor de ses med lavere frekvens. Det er feks lymphoma og ivdd. Der neutraliseres stadigvæk meget tidligt. Man kunne tænke at det skyldes forskellige linjer, men da genpuljsen i den ene racer er så beskeden, så er linjerne ikke opdelt længere. Det er samme dej..


  • #12   7. feb 2023 Det er vel også meget sjældent at dyrlægerne anbefaler neutralisering af hunde under 1 år her i dk.
    Så artiklen er nok ikke så relevant for danskere. Men i f.eks USA har det været helt normalt at neutralisere omkring 5-6 mdr alderen.
    Så dejligt at der kommer noget dokumentation.
    Archie blev kastreret pga cyster i prostata. Men der var han 7 år. Der har ingen forandring været, på hverken pels, vægt, aktivitetsniveau m.m.

    Ved katte er mange ejere så uansvarlige og katte så produktive at jeg kun ser fordele i at neutralisere så mange katte som muligt. Og helst inden hunkattene bliver drægtige.
    Vi har ALT for mange uønskede katte her i dk.


  • #13   7. feb 2023 AG, den er jo stadig relevant, for i visse racer anbefales det at vente til efter 2 år, og det er immervæk værd at tage med.

Kommentér på:
Forskning omkring neutralisering og sygdom

Annonce