3.559 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 44 Svar

Seniorhund med vorter/gevækster, der ændrer form Seniorhund med vorter/gevækster, der ændrer form

Jeg har Berta, der er rundet 10 år. Hun har i lang tid haft to små vorter/gevækster/bylder siddende, hvor dyrlæger har vurderet at det er uskyldige små vorter.

Men der er kommet flere vortelignende tingester til og den ene af dem, der har siddet i lang tid, er nu vokset.

Jeg skal have fat i dyrlægen, men kunne godt tænke mig at høre, om nogen har erfaringer med sådanne gevækster hos deres (senior)hunde.

En del af mig tænker, at det nok er helt normalt, at kroppen og huden ændrer sig i takt med alderen, mens en lille del af mig straks tænker det værste.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Luge ukrudt 1.375 kr.
  • Flyttet et klædeskab. 700 kr.
  • Løs flise skal repareres / udendørs 500 kr.
  • Skrue ting ned ifm flytning 550 kr.
  • Plæneklipning med opsamling 1.000 kr.
  • Samle Ikea sovesofa Landskrona sammen 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Seniorhund med vorter/gevækster, der ændrer form
  • Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 541
    #1   5. mar 2023 Alle gevækster uanset alder på en Boxer bør fjernes. Jeg ville uanset fjerne gevækster der vokser.
    Jeg mistede min soulmate og bedste hund nogensinde til cancer lige knap 6 år gammel. Hun havde fået fjernet en mastcelletumor et par år før på bagbenet, som også bare ligneðe en lille vorte.

• #2   5. mar 2023 Berta er ikke en Boxer, men en Mops smiley

• Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

#3   5. mar 2023 Frk jensen, det ved jeggodt, er ikke blind. Men Mops er som boxeren ret sygdomplaget, så tænker at den måske også er ramt af cancer som Boxeren.

• Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

#4   5. mar 2023 Jeg ville fjerne alle gevækster med det samme uanset race og alder. Så er det vist helt præciseret.

• #5   5. mar 2023 Jeg er enig med Cookie. Knuder, der vokser, skal som minimum undersøges.

Jeg har fået fjernet et par knuder på et par af mine ældre hunde, og selv om dyrlægen ikke mente, de var problematiske, har de vist sig af være mastcelletumorer. Den ene gav aldrig mere problemer, den anden hund blev aflivet af kræft et par mdr. senere.

Min Manilla - 9 år - har pt. en knude på indersiden af det ene lår, og vi skal til dyrlægen i morgen. Jeg er da bekymret, selv om det fint kan være en fedtknude.

• #6   5. mar 2023 Tak Lene og Cookie for jeres svar. Det bekræfter i hvert fald, at jeg ikke bare skal slå det hen med alderdom, men som minimum få dem undersøgt

• Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

#7   5. mar 2023 Det er jeg ked af at høre Lene. Håber det er godartet.
    Man kan ikke se forskel på cancer og ufarlige ting, fik jeg at vide af onkologen jeg var i kontakt med på KU Life.
    Det er simpelthen ammestuehistorier, når man taler om knuder der kan vrikkes, knuder der ikke vokser, små knuder, runde knuder osv osv ikke er cancer.
    Det kræver biopsi at fastslå om det er det ene eller andet.
    Og i racer med hyppighed i cancer så er det væk med lortet. Vi ser cancer på selv helt unge hunde. Min egen efter ovennævnte mor fik fjernet en knude 11 mdr gammel der godt kunne være cancer, men ikke blev sendt afsted da hun ikke skulle indgå i avl pga allergi.

• #8   5. mar 2023 Er i øvrigt ked af at høre, at I begge har mistet hunde til cancer smiley

• #9   5. mar 2023 Held og lykke med Manilla i morgen, Lene. Krydser fingre for at det er en harmløs fedtknude

• #10   5. mar 2023 Cookie - Har ikke skrevet du var blind, du kunne jo have set forkert..

• Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

#11   5. mar 2023 Frk Jensen, helt ok

• #12   5. mar 2023 Ida og Cookie, tak.

Manilla er en på alle andre måder sund og velholdt hund, der gerne skulle have flere gode år endnu.

Præcis, man kan bare ikke vide det med sikkerhed ved at føle, mærke og se

• #13   5. mar 2023 Manfred har hvad vi tror er en fedt knude (jeg vil ikke have den tjekket, for er det cancer vil jeg bare blive mere bekymret) den vokser, men sidder ikke et sted hvor den genere ham:)

Naboen wheaten har vandcyster og han har haft en siden han var 8 og i dag er han 12 og har nok 6 stk dyrlægen har tjekket dem alle. Og nogen gange springer en af dem

• #14   5. mar 2023 Der er godt nok også mange dimser på huden, der kan være forskellige ting. Altså både tumorer, fedtknopper og vandcyster. Suk. Synes det med at have en seniorhund giver mange bekymringer lige pludselig. Det går jo op for en, at de ikke lever evigt...

• #15   5. mar 2023 Har lige prøvet at tage billeder af de tre gevækster - den første er den der er vokset.

profilbillede
  • #16   5. mar 2023 Den her er kommet til for nylig

profilbillede
  • #17   5. mar 2023 Er hun steriliseret ??

• #18   5. mar 2023 Ja, det blev hun for mange år siden

• #19   5. mar 2023 Okay det var mere om det kunne være en hormonel forstyrrelse

• #20   5. mar 2023 Ah ja, det kunne selvfølgelig også have været en mulighed

• #21   5. mar 2023 Krydser for det bare er gammelmands/kvinde vorter smiley

• #22   6. mar 2023 Bare en par beroligende historier herfra.
    Igennem årene har to af mine hunde fået knuder/gevækster på deres ældre dage.
    Min allerførste husky Tai, fik en lille knop midt i panden da han var 10-11 år gammel, som på rekordtid voksede til en mindre pyramide, så han var tæt på at ligne en enhjørning. smiley
    Den blev fjernet, og var helt ufarlig, og han levede lykkeligt videre til han var tæt på 14 år.

Min beagle Punktum fik 2-3 knuder på sine gamle dage De blev undersøgt og var rene fedtknuder, så beskeden var, at de kun skulle fjernes, hvis de blev så store, at de begyndte at genere hende smiley

Så jeg er helt enig med de andre. Få dem tjekket, så du om ikke andet kan få ro i sindet. smiley

• #23   6. mar 2023 Nå, så fik dyrlægen set og mærket på Manillas knude, og vi var enige om, at den skulle væk, så det bliver på næste mandag.

Det var også min holdning, at det var det bedste, men det havde da været lidt mere beroligende, hvis dyrlægen havde sagt, at han troede nu mest, det var en talgknude, men det gjorde han så ikke. Han sagde, det kunne jo også være, at det bare var en talgknude, hvilket ikke helt er det samme, som at han troede det.

Den skal så selvfølgelig undersøges efterfølgende, og det er jo så spændende, hvad det viser sig at være. Så der vil blive gnavet negle et stykke tid endnu her.

• #24   6. mar 2023 Tak, Karina, for de beroligende historier. Det er godt at høre, at det også bare kan være gammelmands/dames ting. Det er også det, jeg hælder til, men jeg har nu fået tid på torsdag til at få det tjekket for at (forhåbentlig) få ro i sindet

• #25   6. mar 2023 Lene, godt at den bliver fjernet, omend jeg godt kan følge dig i, at det ville være rarere at have fået bekræftet, at der ikke var noget

• #26   8. mar 2023 Til dyrlæge og få fjernet og undersøgt den der vokser,ikke alt er gammelmands vorter,det kan gå forfærdelig galt

• #27   8. mar 2023 Ja, vi skal forbi dyrlægen i morgen og have dem alle tjekket - så må vi se

• #28   9. mar 2023 Held og lykke med Berta.

• #29   9. mar 2023 Tusind tak. Hun har lige været afsted og den ene bliver fjernet, fordi den på sigt kommer til at genere og i den forbindelse får hun også fjernet de andre og sendt til undersøgelse

• #30   9. mar 2023 Men dyrlægen mente det var gammelmands/dames-vorter

• #31   9. mar 2023 Lad os håbe det er rigtigt

• #32   13. mar 2023 Alt gik vel med vores lille, seje moppedelle smiley nu er alle tre knopper/gevækster/huddimser sendt ind til undersøgelse og så må vi se

profilbillede
  • #33   13. mar 2023 Det var godt. Og så kan vi vente sammen.

Manilla fik også sin fjernet i dag, og den viste sig at være fyldt med klar vandig væske. Den blev så også sendt til laboratorie undersøgelse.

• #34   13. mar 2023 Jeg krydser fingre for, at vi begge får svar tilbage om, at det ikke er noget særligt

• #35   13. mar 2023 Sød lille patient smiley

• #36   21. mar 2023 Har lige fået svar fra dyrlægen: Den ene af knuderne er en ondartet knude smiley så nu skal vi lige tænke over næste skridt

• #37   21. mar 2023 Det værste er, at vi har fået dyrlægen til at kigge på knuden før, hvor de mente, det var en fedtknude - og nu kan jeg bare slå mig selv oven i hovedet, for tænk, hvis det er blevet værre og jeg kunne have gjort noget

• Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

#38   21. mar 2023 Du har ikke fået dem fjernet med det samme..?
    Dyrlæger er sgu ret hurtige til at afskrive cancer sørgeligt nok. Det må en masse hunde så bøde for. Men spred budskabet om at tumorer ser ikke ud på en speciel måde, ej heller føles specielt. Så hundene kan få fjernet knuder når de opstår istedet. Og rigtig god bedring med både moppedellen og Manilla

• #39   21. mar 2023 Jo, knuden er blevet fjernet i sidste uge. Har fået svaret fra biopsien i dag. Heldigvis er alt blevet fjernet kirurgisk.

Næste skridt er om vi skal se, hvad der sker, eller om vi vil have henvisning til en onkolog

• #40   21. mar 2023 Øv, Ida. Det var en kedelig besked. Men hvis alt er fjernet, behøver der jo ikke blive flere beskeder.

Min dyrlæge har lige ringet til mig med besked, men jeg nåede ikke at få fat i telefonen, og da jeg ringede tilbage, endte jeg bare i en telefonkø. Så nu gnaver jeg negle, men jeg venter på endnu et opkald. Men nu ved jeg da, at resultatet er kommet, så jeg får beskeden her i eftermiddag.

• #41   22. mar 2023 Nu har jeg fået et hurtigt svar, at Manillas knude var godartet, så det var en lettelse. Den pågældende dyrlæge har fri i dag, men vil formentlig ringe til mig i morgen med et uddybende svar, hvad det så kan være. Men indtil videre vil jeg bare være lettet.

• #42   22. mar 2023 Åh, hvor er det godt at høre, Lene.

• #43   13. sep 2023 Hmm... nu har jeg lige fundet denne på Bertas ryg, som jeg egentlig troede var et myggestik, men det har været der for længe og ser knoldet ud. Jeg må vist til dyrlæge igen.

Hun er 11 år, den gode dame (faktisk i dag!), og øv jeg kan ikke lide de skavanker, der medfølger

• #44   13. sep 2023 Nu med billede

profilbillede
Kommentér på:
Seniorhund med vorter/gevækster, der ændrer form

Annonce