4.938 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Tungmetaller i Torskelever ? Tungmetaller i Torskelever ?

Er der lige så mange tungmetaller i Torskelever ( den på dåse med olie i ) som der er i tun ??
Har tænkt at købe det og give det i Lauras mad.. Men ikke hvis det er ligesom tun...

Ønsker facts smiley

( er ikke interesseret i at diskutere hvilken mad hun får og hvorfor at jeg dog vil gøre det !! smiley .. )

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løsne 10 skruer 800 kr.
  • Ophængning af 3 billeder og et spejl 1.500 kr.
  • Samling av sofa 500 kr.
  • Vandtilførsel 500 kr.
  • Afmontering af gammel vaskemaskine + montering af ny (væg-gennemføring) 1.000 kr.
  • Udskifte kuglehane 843 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tungmetaller i Torskelever ?
  • #1   26. sep 2007 Det vil jeg ikke mene der er.. Men det er ikke noget jeg ved det vilde om.. Men tun og torsk er jo to vidt forskellige fisk..

• #2   26. sep 2007 Ja Torsk er dybhavsfisk og tun lever tættere på overfladen, men de er begge rovfisk så er ikke helt sikker.... smiley

• #3   26. sep 2007 Jeg ved at i Sverige og Norge (mener det er begge lande), der fraråder de f.eks. gravide kvinder at spise torskelever pga tungmetaller og herhjemme mener de ikke at det er farligt i begrænsede mængder.

Men har ikke den store viden om det. :o(

• #4   26. sep 2007 Stine.......der kommer tungmetaller fra selve dåsen også. Sidste nyt jeg fik var, der er tungmetaller i leverpostej der kommer fra foliebakken.

Jeg må indrømme jeg ikke tror vi kan undgå det, men jeg vælger at stole på, det er i så begrænsede mængder jeg ikke behøver bekymrer mig alt for meget.

• #5   26. sep 2007 Fandt lige dette her på nettet:

De fleste mineraler og vitaminer findes i fede fisk. Det gør til gengæld også de fleste miljøgifte, hvor især indholdet af kviksølv og dioxin kan være et problem.
    Begge stoffer anses for at være sundhedsskadelige. Kviksølv er et tungmetal, der især kan påvirke fostre og nyfødtes nervesystem. Dioxin er både kræftfremkaldende og hormonforstyrrende.

Fisk fra hav og ferskvand bliver forurenet med kviksølv og dioxin gennem deres føde. Stofferne kan stamme fra industri, affaldsforbrænding mm. Både kviksølv og dioxin ophobes især i fede fisk og store rovfisk, som er sidst i fødekæden.

I Danmark anbefaler Fødevaredirektoratet, at man spiser fisk et par gange om ugen, men at man for en sikkerheds skyld veksler mellem fede og magre fisk, af hensyn til indholdet af miljøgifte.
    Generelt anbefales 200-300 gram fisk om ugen. Sundhedsgevinsten ved at spise flere og varierende fisk er mærkbart større end risikoen ved forurening, fastslår direktoratet.

Følgende fisk er særlig udsat :

Tun
    Helleflynder
    Sværdfisk
    Sildehaj
    Oliefisk
    Rokke
    Gedde
    Aborre
    Sandart

Anbefalingen er, at man kan godt spise disse fisk i begrænset omfang. F.eks. skader en tunsalat ikke, men man bør undgå en hel tunbøf. Alle andre almindelige fisk kan man spise uden problemer, fastslår Fødevaredirektoratet.

I Sverige er myndighederne imidlertid endnu mere forsigtige. Her fraråder man gravide og ammende at spise fede fiskeprodukter som ål og torskelever samt råder dem til kun at spise sild og laks fra Østersøen én gang om måneden. Specielt fisk fra Østersøen kan indeholde mere dioxin end EUs grænseværdi, jfr. Grøn Information.

• #6   26. sep 2007 Ok tak alle smiley

Jeg ville ikke ha' noget imod det hvis jeg bare skulle give hende det engang imellem. Ligesom med tun til min søn - Det er også kun skjældent pga tungmetallerne....
    Men havde planer om at hun skulle ha' det dagligt i sin mad. Men kan da godt se at med den beskrivelse Anette J kommer med så er det ikke ret smart, dagligt.....
    Må hellere bare købe almindeligt fiskeolie så smiley

Blev nu selv frarådet at spise fede fisk som laks da jeg var gravid - Så Dk er også ved at være påpasselige med det smiley

• #7   26. sep 2007 Hvis det er fordi hun skal fedes lidt op og ikke pga olierne i fisken, hvorfor så ikke give lidt rent kofedt? Det har jeg gjort med Blakie og det har virkelig haft sin virkning smiley

Jeg har det lidt som Janie ang tungmetallerne fra alverdens produkter.

• #8   26. sep 2007 I får lige en ekspert ind fra sidelinien her.... har arbejdet med torskelever en del år..

Jeg vil ikke anbefale dig at give hunden torskelever hver dag. Der er nogle grænseværdier som skal overholdes såfremt du vil sælge produktet i Europa, men værdierne læs indholdet af tungmetaller kan godt ligge meget tæt på grænserne. Hvis du som almindelig forbruger spiser en dåse engang imellem sker der intet, men alt med måde. Endvidere skal du være opmærksom på, at indholdet af A og D vitamin ligger helt ekstremt højt i forhold til de anbefalede daglige niveauer... Alt i alt i dum ide af fodre med det dagligt..

• #9   26. sep 2007 Miss Fich - Hmm.. Havde jeg også overvejet lidt... Det er måske mere effektivt ?
    Altså rent kofedt som i fedtet der er dryppet af en steg ?

• #10   26. sep 2007 Mine hunde får tun stort set dagligt, i små mængder, blandet med alm foder, opblødt, og så i et ben og en tur i fryseren.
    Derudover får de fiskeoliekapsler dagligt.

• #11   26. sep 2007 * Fru B Y - Tilbage 6. oktober * -
    Orv ja ok tak. Havde ikke lige tænkt på alle vitaminerne... Det ved jeg da egentlig godt nu jeg tænker over det....
    Stakkels Laura.. Så var hun da gået en tidlig død i møde med alle de A vitaminer smiley

• #12   26. sep 2007 Enig Connie.........alt med måde :o)

• #13   26. sep 2007 Gå til en slagter og spør om ikke han har en luns fedt du kan få/købe og giv det råt, evt hakket.
    Blackie var eldevild med det og han har taget godt på af det + han får et højenergifoder

• #14   26. sep 2007 Miss Fich - Det vil jeg gøre... Laura har vist taget lidt på. Man ser i hvert fald ikke hendes rygrad på samme måde mere. Men hun kunne sagtens tåle at få mere sul på kroppen..
    tak for tippet smiley

Kommentér på:
Tungmetaller i Torskelever ?

Annonce