Tungmetaller i Torskelever ? Tungmetaller i Torskelever ?
Er der lige så mange tungmetaller i Torskelever ( den på dåse med olie i ) som der er i tun ??
Har tænkt at købe det og give det i Lauras mad.. Men ikke hvis det er ligesom tun...
Ønsker facts
( er ikke interesseret i at diskutere hvilken mad hun får og hvorfor at jeg dog vil gøre det !! .. )
apr 2007
Følger: 101 Følgere: 100 Hunde: 3 Emner: 846 Svar: 3.539
jun 2007
Følger: 37 Følgere: 38 Hunde: 5 Emner: 979 Svar: 7.778
jan 2006
Følger: 28 Følgere: 27 Hunde: 2 Emner: 13 Svar: 1.493
Men har ikke den store viden om det. :o(
jun 2005
Følger: 84 Følgere: 76 Hunde: 5 Emner: 119 Svar: 8.030
Jeg må indrømme jeg ikke tror vi kan undgå det, men jeg vælger at stole på, det er i så begrænsede mængder jeg ikke behøver bekymrer mig alt for meget.
jan 2006
Følger: 28 Følgere: 27 Hunde: 2 Emner: 13 Svar: 1.493
De fleste mineraler og vitaminer findes i fede fisk. Det gør til gengæld også de fleste miljøgifte, hvor især indholdet af kviksølv og dioxin kan være et problem.
Begge stoffer anses for at være sundhedsskadelige. Kviksølv er et tungmetal, der især kan påvirke fostre og nyfødtes nervesystem. Dioxin er både kræftfremkaldende og hormonforstyrrende.
Fisk fra hav og ferskvand bliver forurenet med kviksølv og dioxin gennem deres føde. Stofferne kan stamme fra industri, affaldsforbrænding mm. Både kviksølv og dioxin ophobes især i fede fisk og store rovfisk, som er sidst i fødekæden.
I Danmark anbefaler Fødevaredirektoratet, at man spiser fisk et par gange om ugen, men at man for en sikkerheds skyld veksler mellem fede og magre fisk, af hensyn til indholdet af miljøgifte.
Generelt anbefales 200-300 gram fisk om ugen. Sundhedsgevinsten ved at spise flere og varierende fisk er mærkbart større end risikoen ved forurening, fastslår direktoratet.
Følgende fisk er særlig udsat :
Tun
Helleflynder
Sværdfisk
Sildehaj
Oliefisk
Rokke
Gedde
Aborre
Sandart
Anbefalingen er, at man kan godt spise disse fisk i begrænset omfang. F.eks. skader en tunsalat ikke, men man bør undgå en hel tunbøf. Alle andre almindelige fisk kan man spise uden problemer, fastslår Fødevaredirektoratet.
I Sverige er myndighederne imidlertid endnu mere forsigtige. Her fraråder man gravide og ammende at spise fede fiskeprodukter som ål og torskelever samt råder dem til kun at spise sild og laks fra Østersøen én gang om måneden. Specielt fisk fra Østersøen kan indeholde mere dioxin end EUs grænseværdi, jfr. Grøn Information.
jun 2007
Jeg ville ikke ha' noget imod det hvis jeg bare skulle give hende det engang imellem. Ligesom med tun til min søn - Det er også kun skjældent pga tungmetallerne....
Men havde planer om at hun skulle ha' det dagligt i sin mad. Men kan da godt se at med den beskrivelse Anette J kommer med så er det ikke ret smart, dagligt.....
Må hellere bare købe almindeligt fiskeolie så
Blev nu selv frarådet at spise fede fisk som laks da jeg var gravid - Så Dk er også ved at være påpasselige med det
jan 2006
Følger: 47 Følgere: 44 Emner: 137 Svar: 5.810
Jeg har det lidt som Janie ang tungmetallerne fra alverdens produkter.
feb 2006
Følger: 20 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 189 Svar: 2.955
Jeg vil ikke anbefale dig at give hunden torskelever hver dag. Der er nogle grænseværdier som skal overholdes såfremt du vil sælge produktet i Europa, men værdierne læs indholdet af tungmetaller kan godt ligge meget tæt på grænserne. Hvis du som almindelig forbruger spiser en dåse engang imellem sker der intet, men alt med måde. Endvidere skal du være opmærksom på, at indholdet af A og D vitamin ligger helt ekstremt højt i forhold til de anbefalede daglige niveauer... Alt i alt i dum ide af fodre med det dagligt..
jun 2007
Altså rent kofedt som i fedtet der er dryppet af en steg ?
jan 2006
Derudover får de fiskeoliekapsler dagligt.
jun 2007
Orv ja ok tak. Havde ikke lige tænkt på alle vitaminerne... Det ved jeg da egentlig godt nu jeg tænker over det....
Stakkels Laura.. Så var hun da gået en tidlig død i møde med alle de A vitaminer
jun 2005
Følger: 84 Følgere: 76 Hunde: 5 Emner: 119 Svar: 8.030
jan 2006
Blackie var eldevild med det og han har taget godt på af det + han får et højenergifoder
jun 2007
tak for tippet
Tungmetaller i Torskelever ?