{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
661 visninger | Oprettet:

Heidi B
Heidi B
Tilmeldt:
5. jun 2023
Emner: 1

Sterilisation pga.mælkekirtelknude {{forumTopicSubject}}

Min gravhunde tæve på 10 år fik for nyligt fjernet en knude i mælkekirtlen og jeg blev rådet til at få fjernet hele livmoderen, da knuderne ellers har tendens til at komme igen. Men jeg synes det lyder lidt drastisk, kunne man ikke nøjes med æggestokkene? Hun har aldrig fejlet andet og er i meget fin form (fortæller dyrlægen). Jeg kan læse på nettet, at man nogle steder nøjes med æggestokkene og evt. kikkertoperation og det lyder meget mere skånsom. Er min klinik gammeldags, har nogen herinde erfaringer med dette?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sterilisation pga.mælkekirtelknude
  • #1   5. jun 2023 Hvis du kan fjerner æggestokkene fjerne du ikke de hormoner der giver knuderne. Var det min ville jeg får fjernet det hele

  • #3   5. jun 2023 Sikke mange myter, der stadig er om den “lille” operation.

    https://www.anicura.dk/behandlinger/hund/sterilisation-med-kikkertoperation-for-hund/

    Om man vælger den ene eller anden operation, standses produktionen af hormon, og risikoen for både livmoderbetændelse og hormonrelaterede kræftformer forsvinder.

    Når det er sagt, er dyrlægerne i dag blevet så dygtige, at den gammeldags metode kun efterlader en lille hul. Og på en lille hund, giver det ikke altid mening at bruge kikkert. Men kontakt en anden dyreklinik for en 2. opinion smiley


  • #5   5. jun 2023 Bortset fra, at livmoderbetændelse kræver hormonel påvirkning, ifølge dyrlæger.

    TS, jeg ville spørge en uddannet dyrlæge, fremfor at spørge på et forum. Du kan evt. spørge i fb gruppen “Spørg Hundedyrlægerne”, eller bare søge i de gamle svar derinde. Lige det her med risikoen for livmoderbetændelse ved den lille operation, er besvaret derinde flere gange smiley


  • #7   5. jun 2023 TS, da jeg for 8år siden skulle tage stilling undersøgte jeg rigtig meget de to operationer. Også fordi jeg som du tænkte at den gammeldags metode er et stort indgreb.

    Jeg endte med den gammeldags metode, dels fordi der godt kan forekomme livmoderbetændelse (omend det er meget sjældent), når man ikke fjerner livmoderen, men ISÆR pga prisen. Kikkertoperation var dengang 3-4gange dyrere end den gammeldags metode, og min studiepung kunne ikke rigtig godtgøre det, når den anden metode også ER ganske sikker.

    Den er nemlig også ganske sikker, men det tager lidt længere tid at komme ovenpå for hunden. Min Coco var skidt i 4 dage (hvilket er længe ift andre ved jeg), hvor man med kikkert typisk vil forvente hunden er helt normal igen allerede dagen efter.
    Men de skal jo holdes i ro i en del dage uanset om de er friske eller ej.

    Jeg håber de andre har ret i at det er et lille snit de laver nu om dage, for 8 år siden fik men lille hund et 10cm langt snit og når man 32cm lang i alt, så er det altså ret stort...


  • #9   5. jun 2023 Hg er det eneste sted i verden, at det er dårligt at henvise til en dyrlæge smiley



  • #10   5. jun 2023 Anne: HVEM har sagt at det er dårligt at spørge en dyrlæge?? smiley

    Jeg deler den erfaring jeg gjorde mig for 8år siden og jeg understreger at da gerne at der er lang tid siden og alt kan have forandret sig, men jeg siger altså ikke på noget tidspunkt at det er skidt at spørge en dyrlæge!


  • #11   5. jun 2023 Isabelle: jeg fik at vide dengang at hun skulle holdes i ro i 10 dage og det holdt jeg! For jeg kender en opdrætter som fortalte en drabelig historie hun engang havde oplevet med en tæve hvor stingene gik op og den nærmest havde indvoldene hængende ud af kroppen inden de kom til er dyrehospital og fik det hele syet sammen..! (Hunden overlevede, men jeg gyser ved tanken om at det evt skulle ske..!)

  • #12   5. jun 2023 AS, det er Isabelles sarkastiske afslutning smiley

    Jeg tror ikke at nogen af os, kan give TS et bedre svar, end en dyrlæge kan. Særligt når man ser på de første 2 indlæg, som næppe er i nærheden af, hvad en dyrlæge vil svare smiley


  • #13   5. jun 2023 På en ældre tæve ville jeg få fjernet det hele. Med alderen følger nemlig en øget risiko for cyster og andre ting, der sidder på eller ved livmoder og æggestokke. Og det er ikke smart at lade disse forblive tilbage i tæven.

    På en ung tæve, der ikke har udvist problemer ifm løbetider, ville jeg gå for kikkertmetoden.
    Når man fjerner æggestokkene, fjerner man det der producerer hormonerne. Livmoderen skrumper let ind herefter, fordi den ikke næres med hormoner. Risikoen for livmoderbetændelse er lillebitte ved denne metode, fordi det er tævens hormonproduktion, der fremkalder livmoderbetændelse.
    Vil man være 99,99% procent sikker, skal livmoderen med ud.
    Når jeg ikke skriver 100%, så er det fordi der altid er en minimal risiko for at overse et stykke væv, som fortsat kan producere hormoner. Det sker utroligt sjældent, men det hænder. Og dette er ved begge metoder.


  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 247
    #15   6. jun 2023 For 9 år siden valgte jeg "den dyre løsning" til min Sheltie - så hun fik kun fjernet æggestokkene.

  • #17   6. jun 2023 Isabelle: eller fordi din dyrlæge ikke tilbyder indgrebet. Det er få dyrlæger der har udstyret og ekspertisen (fandt jeg ud af dengang).

    Malene: det er da ikke livmoderen i sig selv der skaber betændelse. Det er fordi den er hævet og indgang op til den er mere åben at der nemmere kommer urenheder ind og op og skaber betændelse.


  • #18   6. jun 2023 På en ældre tæve, der aldrig har haft bøvl med løbetider eller fx hormonelle issues ville jeg nøjes med at få fjernet de knuder der er i mælkekirtlerne. Sterilisation, hvor man fjerner det hele, er godt nok en rutine operation og mange dyrlæger er virkelig gode til det. For en ung hund er det et indgreb den hurtigt er ovre. Men for en ældre hund kan det godt være et stort indgreb.

  • #20   6. jun 2023 Nej A-S. Forskning de sidste år har påvist en anden sammenhæng.
    Det er den hormonelle sammensætning, der giver livmoderbetændelse. Det er ikke fordi der trænger bakterier op i ret mange tilfælde (det kan det være ifm parring - men ellers ikke). Det er langt mere komplekst end man hidtil har troet.


  • #21   6. jun 2023 Hvis muligheden for kikkertoperationen er indenfor rækkevidde på et hospital du har tillid til, ville jeg klart vælge det, med tanke på en ældre tæve. Risikoen for at der kommer livmoderbetændelse er teoretisk, men er nærmest ikke eksisterende, tyder al forskning på.
    Mine egne tæver har fået fjernet det hele da de var meget unge og bedre kunne klare den operation. Det er hårdere for tæverne at komme sig over den åbne operation, og nogle tæver kan bløde pænt meget, det har vi også selv oplevet.
    Dog er vi glade for at have fået de åbne da de 2 af dem har haft mange cyster på både livmoder og æggestokke.


Kommentér på:
Sterilisation pga.mælkekirtelknude

Annonce