{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
859 visninger | Oprettet:

Hanhunde-aversion... how to fix? {{forumTopicSubject}}

Vi starter lige med den hurtige version af baggrundshistorien.
Staffy-tæve bliver omplaceret, må IKKE avles på, hanhund får lov til at gå med hende under HELE løbetiden (jamen jeg troede ikke han kunne / jeg troede ikke han kunne nå) og uden noget menneske greb ind og fjernede dem fra hinanden. Resulatet (udover et kuld hvalpe) blev at tæven har det svært med hanhund generelt.
Det gik faktisk rigtigt fint... indtil hun (desværre) rendte ind i pågældende hanhund - som med min venindes ord straks så tæven som sin "bolledukke".
Nu har hun det VIRKELIG stramt med de der hanhunde, suk.

Jeg vil jo gerne at hun skal lære/forstå at ingen hanhunde kommer til at overskride hendes grænser igen hvor ingen hjælper hende... for mor har en STØVLE!

Nu tænker jeg, at vi må til at træne lidt hanhund... og til en start begynde med at finde nogen der gider gå små snorture med os, hvor hundene sådan set ikke må interagere med hinanden, og "bare" skal blive hver for sig i deres snor. Og så laaaangsomt udvide når hun kan gå sådan og være afslappet.
Lyder det fornuftigt, eller er jeg helt galt på afmarcheret?

Jeg har prøvet at se om der skulle være sådan en gå-ven i vores område, da jeg ikke altid har mulighed for at proppe hende ind i en bil (min lånebil er ukampdygtig).

Kommentarer på:  Hanhunde-aversion... how to fix?
  • #1   27. aug Hvad er det du vil udvide til, når det fungerer med gåture i snor?

• #2   27. aug Du kan jo ikke vide med sikkerhed hvad grunden er til hendes aversion.
    Måske hendes sterilisation spiller ind eller måske hun "bare" har gjort op med sig selv at hanhunde er en pestiiens og ikke værd at bruge tid på.
    Jeg ville nok bare respektere at sådan er det og lade hende få fred for hanhunde - jeg forstår ikke helt at hunde skal kunne med alle hunde.

• #3   27. aug Det er lidt der jeg vil hen- hvis det kan lade sig gøre, at hunden roligt kan være i nærheden af andre hunde uden at reagere uhensigtsmæssigt, ser jeg ikke grund til at udvide med mere interageren mellem hundene..?

• #4   27. aug Er det nødvendigt at lære hende?

• #5   27. aug hmmmm... jeg har muligvis ikke skåret det hårdt nok ud i pap.
    Jeg er IKKE ude på at vi skal være hilsetosser og elske alle hunde på vores vej. Jeg vil gerne have at min hund ikke stresser op bare ved synet af en hanhund, selvom den overhovedet ikke kommer tæt nok på hilseafstand - og jo, det stammer sgu fra at hun har gået med en hanhund under en hel løbetid uden nogen har grebet ind og skilt dem ad.
    Uanset hvordan verden er indrettet, så kan vi altså ikke undgå at støde på hanhunde engang imellem....

• #6   27. aug Hvis hun reagerer ved synet af en hund (allerede inden hun ved om det er en han eller hun), så har hun en generel udfordring.
    BAT-træning er klart den mest effektive, langsigtede og mest blide metode.

• #7   27. aug Men så forstår jeg stadig ikke hvad det er du vil udvide til, når hunden kan få afslappet i snor tæt på andre?

• #8   28. aug Du kan træne BAT eller modindlære

Hvis du søger herinde har det været beskrevet før

Men det lyder som et generelt problem som andre skriver. Og mig bekendt ligger det til racen?

• #9   28. aug hun var ikke sådan før hun var på den "mellemstation"

• Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

Følgere: 5 Emner: 5 Svar: 385
    #10   28. aug Hun er jo også blevet voksen i mellemtiden. Mine boxertæver før i tiden kunne ikke snuppe fremmede hanhunde. De skulle ikke snuses til, så fløj de i hovedet af den modige, hvis ikke han visnede når de stirrede.
    Så unormalt er det altså ikke.

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    aug 2023

Følgere: 15 Svar: 313
    #11   28. aug Uanset hvad der er grunden til, at hun stresser over hanhunde, vil det næppe skade at finde noget fx BAT træning. Du vil så også få en træners vurdering af problemet.

Min Kela fik i øvrigt et strammere og strammere forhold til hanhunde, da hun havde problemer med at tømme analkirtler. Hun viste ikke de sædvanlige tegn (køren rumpen hen ad gulvet) på bøvl med de kirtler - kun stigende vrede på hanhunde.
    Er hendes analkirtler tjekket fornylig?
    Bare en tanke smiley

• #12   28. aug det er de, og der er ikke noget

• #13   28. aug Hvordan ved du at det stammer fra at hun har gået med en hanhund - det er usædvanligt at tæver tillader en parring hvis de ikke er klar og de fleste tæver forstår at sætte grænser over for en han med uønskede hensigter?

Min gamle Tesla var ligedan og har aldrig været parret eller brugt som "bolle"dame. Hun ændrede syn på andre hunde generelt og hanhunde i særdeleshed da hun blev steriliseret...
    Som der skrives er hun jo blevet mere voksen, hundene ændrer sig ofte som de bliver ældre, deres mennesker kan også have betydning for en adfærd. Der ud over er der sterilisationen, som også kan give temperamentsændringer

Du behøver ikke skære noget ud i pap, jeg læser udmærket men tillader mig alligevel at stille mig tvivlende. Jeg enig med dem der foreslår BAT træning til dette

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    aug 2023

#14   28. aug OK - analkirtelproblemer er det ikke smiley

Jeg tænker lidt som Lise - at du skal passe på ikke at give skylden for ALT til det, at din tæve gik sammen med en hanhund under løbetiden. Jeg er helt med på, at det må have været ret stressende for begge hunde, men hanhunden får altså ikke bare lov til at parre løs. Tæven skal stå stille og flytte halen - og det gør hun IKKE, hvis hun ikke er klar. At det så må være voldsomt belastende for en tæve at have en pågående han halsende efter sig i dagevis, er der næppe nogen tvivl om. Det har også været belastende for hanhunden at være så meget i sine drifters vold i dagevis.

• #15   28. aug Jeg kan slet ikke forstå, at man ikke kan respektere sin hunds små "særhedder"
    Hvorfor skal ens hund absolut trænes til at skulle finde sig andre hunde når ikke den har lyst.
    Jeg synes at det er synd for hunden at den absolut skal tvinges til at synes om andre hunde/hanhunde.

Og jeg er fuldkommen med Lise.
    Og der er altid to sider af en sag

• #16   28. aug Er det mig der læser forkert eller er det dig Linda - jeg læser da ikke, at tæven allerede kan gå afslappet i snor, når hun møder hanhunde, tværtimod.

Hvis jeg har ret og hun ikke kan gå tur i snor sammen med hanhunde, så er det da en oplagt mulighed at finde en rolig hanhund, der kan opføre sig ordentlig og gå "snor-ture" sammen med.

Og en tæve kan afgjort blive hanhunde-negativ/angst, hvis hun går sammen med en hanhund, der ikke forstår hendes grænser. Hun har måske ikke været stærk nok til at sætte ham på plads, og så har hun haft ham i halen/riden på ryggen alt for mange gange, også selvom det ikke var reel parring.

Sådan en ung tæve har vi selv overtaget på et tidspunkt, hun havde også gået sammen med nogle ældre, stærkere hanhunde i en hundegård imens hun var i løb og hun var ræd for hanhunde i starten, dog ikke aggressiv som Hovsa's, men direkte bange. Gav ikke et hvalpekuld men en alt for ung tæve med voldsom livmoderbetændelse, så tidligere ejer ville bare aflive hende......... smiley smiley Hun blev hen ad vejen "vænnet til hanhunde" igen, vi startede i det små med en rar, rolig lille hanhund og udvidede efterhånden i størrelse og aktivitetsniveau.

Men hun var jo en anden, normalt ikke udadreagerende race, så om du kan få succes med din fremgangsmåde er et spørgsmål!

• #17   28. aug Kirsten - nej ikke endnu, men der står at hun langsomt vil udvide træningen NÅR hunden kan gå afslappet i snor sammen med andre hunde men uden kontakt.
    Det jeg undrer mig over er, at når hunden har lært at gå afslappet nær andre- hvad ønsker ts da at udvide til??

• Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    aug 2023

#18   28. aug "Hvorfor skal ens hund absolut trænes til at skulle finde sig andre hunde når ikke den har lyst."

Jeg læser det som, at TS ønsker at hendes hund ikke stresser voldsomt, når de møder/nærmer sig hanhunde - på afstand. Det forstår jeg sådan set godt, for det er ikke rart for hunden - og det kan måske være svært at lufte, der hvor TS bor, uden overhovedet at komme i nærheden af andre hunde.
    At stresse voldsomt vil jeg så dertil ikke kalde en "lille særhed".

• #19   29. aug Kirsten og Isabelle

spot on!

• #20   4. sep Enig med Lens - modindlæring/betingning eller BAT.
    Jeg ville personligt kun bruge BAT, hvis hun generelt er så stresset, at hun ikke vil tage godbidder, så snart der er en hund indenfor synsvidde på laaaaaang afstand.

Ellers ville jeg gå med modindlæringen, der den ikke blot kan ændre hendes opfattelse af "syn af hanhund" til noget neutralt, men faktisk kan vende det til noget positivt. Syn af hanhund = det regner med godbidder. smiley

Kommentér på:
Hanhunde-aversion... how to fix?

Annonce