{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
970 visninger | Oprettet:

Må hunde bade i søer i private skove? {{forumTopicSubject}}

I går var jeg - som så ofte før - i skoven med hundene, og holdt pause ved én af yndlingssøerne, hvor de lystigt badede og hyggede.

Pludselig fik vi selskab af en mand på ATV, som oplyste at hundene ikke måtte bade i søen.

Han var såmænd yderst venlig, og vi fik en god snak, men ifølge ham, så er det aldrig tilladt at for hunde at bade i søer, der ligger i private skove.

Er der nogen af jer, der tidligere er stødt på den oplysning?

Jeg har googlet og googlet, men kan ikke finde det nogle steder, men eftersom jeg bor rimeligt langt fra havet, og alle omkringliggende skov- og naturområder er privatejede, ville det betyder, at alle bademuligheder er forsvundet, og det ville jeg godt nok være ked af. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Må hunde bade i søer i private skove?
  • #1   5. sep 2023 Jeg går en del i private skove, og har heller aldrig hørt noget specifikt om søer, og de er heller ikke nævnt i naturbeskyttelsens lov om offentlighedens adgang til private skove. Men det er jo til gengæld kun tilladt at gå på veje og stier samt de dertil hørende rabatter, og eftersom søer normalt ikke er en del af det, kan man måske godt argumenterer for, at det er uden for det tilladte område.

Men ja, det er da super ærgerligt, hvis I har haft et godt badested, hvor hundene hyggede sig.

• #2   5. sep 2023 Det har du selvfølgelig ret i Lene - det er svært at argumentere for, at søer hører ind under "veje og stier". Det havde jeg ikke lige tænkt på.
    Vi har heldigvis mange søer i de andre skove, som jeg nok fortsat vil benytte, indtil jeg får anden besked.

• #3   5. sep 2023 Netop fordi man jo kun må gå på veje og stier, (ikke dyreveksler) kan det sjældent lade sig gøre at komme ind til en skovsø, detgiver da også god mening for mig, at skovejere gerne vil have man bliver væk fra vandet, der er højst sandsynlig en del vildt som drikker der og det giver god mening at ville holde stedet roligt så dyrene ikke forstyrres smiley

• #4   5. sep 2023 Der er nu mange af de steder, hvor jeg går, hvor (noget) af søbredden ligger lige ud til stien/vejen.
    Og det er STORE søer, hvor dyrene sagtens kan drikke i fred og ro, fra deres små stier, uden at blive forstyrret af hundene.
    Ænder, svaner osv. har også så god afstand, at de hverken letter eller svømmer længere væk smiley

Vi tramper ikke ind af dyreveksler for at finde et lille vandhul smiley

• #6   5. sep 2023 Ja ja, men nu er der så en person som har købt og betalt dyrt for et lille stykke skovhvor der er en lille sø, han siger at hundene ikke må bade i skovsøen, det er muligt det ikke står nogen steder at man ikke må;) men jeg kan slet ikke følge at man stiller spørgsmål til det, find da en statsejet skov, eller køb din egen skov! For mig giver det rigtig god mening at skov ejeren ikke gider have hunde i sin sø og under alle omstændigheden er det ham der har brugt penge på det, for mig svarer det til at folk vadede ind i en privat have med en svimmingpool for at bade;) sådan er jeg smiley

• #7   5. sep 2023 Under alle omstændigheder må man ikke gå væk fra vejen, det bliver nok lidt svært at gå i søen så. Hunde skal jo også altid være i snor i private skove.

• #9   5. sep 2023 Bodil - rolig nu. smiley

Jeg har jo skrevet, at jeg naturligvis ikke kommer til at lade hundene bade der. Og der er ikke tale om en lille lodsejer med en lille skov med et lille vandhul.

Der er tale om én af de mange mange kæmpestore skov-områder, der hører under godserne hernede.
    Og ham jeg talte med, var én af dem, der kører foder ud til fx. ænderne. Han er så samtidig med i det konsortium, der har lejet jagten i det område.

Der var ingen sure miner, hverken fra hans eller min side.
    Han kunne jo se, at ænderne ikke havde rykket sig, men glade plaskede rundt ude midt i søen, og han havde faktisk ret fin forståelse for, at jeg virkelig ikke vidste, det ikke var tilladt.

Som jeg skrev er ALLE skov/natur-områder rundt om mig privatejede, så at finde en statsskov med en tilgængelig sø, bliver ikke nemt smiley

Og jo - mine hunde bader altså uden problemer i deres snore.
    De går i 8m flexliner, når vi er i skoven

Og jeg efterspurgte ikke "dokumentation" for forbuddet, for at tage en konflikt med den flinke mand i skoven. Bare for at finde ud af, om jeg så faktisk overtræder reglerne, hver eneste gang mine hunde dypper poterne smiley

• #10   6. sep 2023 Her står faktisk lidt om det: https://gaanyeveje.dk/kend-reglerne/hvad-maa-du-naturen/hvad-maa-du-paa-soeer-vandloeb. Om man overtræder reglerne afhænger åbenbart af om søen har en eller flere ejere og om man lovligt kan komme til den.
    Det lader til at være vandløbsloven der er lovgrundlaget.
    Jeg bor jo lidt i samme landsdel som dig og ja, alt natur her er privatejet. Der er kun ganske små statsejede pletter. Det meste af den privatejede natur har man heldigvis fin adgang til smiley

• #11   6. sep 2023 Tak Mette. Det er godt nok en rodet regel:

Er der flere bredejere, må du gerne bade, hvis du kan komme lovligt frem til søen eller vandløbet, altså via en sti eller markvej, som ikke er undtaget i bestemmelserne for offentlighedens adgang. Er der kun en ejer, skal du have ejerens tilladelse i form af en generel skiltning eller en konkret tilladelse.

Så de søer, der ligger afgrænset på ét af godsernes ejendomme, må man ikke bade i. Men man må gerne, hvis søens ene side ejes af det ene gods, og den anden side af et andet smiley

Og åer og vandløb må man så altid bade i, for der vil jo altid være flere "bredejere"? Eller noget i den stil smiley smiley

• #12   6. sep 2023 Ja, det er godt nok en rodet regel smiley

Kommentér på:
Må hunde bade i søer i private skove?

Annonce