3.050 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Forskel ml. formel 1 og gammeldags lab Forskel ml. formel 1 og gammeldags lab

Med inspiration fra et tidligere indlæg undrer jeg mig over:

Hvordan hulen kan det være at man kan kende forskel på en gammeldags og en formel 1´er, når standarden nu siger at der ikke er forskel?

Er labradoren ikke snart udskilt i to former... Når tiden går, udvikler hundene sig så ikke??

i udstillingsverdenen, er der så ikke forskel på en formel 1´er og en gammeldags??

Temperamentsmæssigt må der da også være forskel???

Vi har en blanding af formel 1, gammeldags/golden retriever. 7 ud af 9 søskende er store bamser, der er rolige og afbalancerede, samt de er nogle store bamser, der er sådan lidt "kraftige" i bygningen... Min hund, samt hendes søster er nogle små langbenede spirrevipper, der mest af alt virker som om de er dampbørn!! Vi får seuden altid at vide at Trøffel må da afgjort være en formel 1´er!!!

Når man ser på denne hjemmeside

http://www.labrador-retriever.dk/

undrer man sig i hvert fald over, om det mon virkeligt er rigtigt, at det blot er "blodet" der gør en forskel???

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Slå græs 205 kr.
  • Hjælp til at samle TV skænk 550 kr.
  • Vaskemaskine 1.200 kr.
  • Samle skab og kommode 600 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo 1.100 kr.
  • Inspicering af opgave 205 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forskel ml. formel 1 og gammeldags lab
  • #1   7. okt 2007 SS vi kender et par der har en gammeldws en, han er godtnok meget kraftig og stor i forhold til de formel1 vi har set - men det er sikkert meget forskelligt S

• #3   7. okt 2007 SS men er der ikke også noget med, at typerne er udviklet til noget forskelligt??

• #4   7. okt 2007 Anna z:

Jow.... -men det jeg ikke forstår er, at nogle siger der ikke er forskel, mens andre siger der er:

(link fjernet)

Nu aner jeg intet om jagt overhovedet -men kunne forestille mig at en alm. labrador blev brugt p.g.a. dens samarbejdsvillighed og den gode næse, mens en formel 1 ville blive brugt til at kunne opsamle noget bytte HURTIGT... - Men - Aner det ikke:-)

• #5   7. okt 2007 SS det tror jeg du har ret i - vores venners lab. han er bred og meget kraftig ikke hurtig hvor en formel 1 må kunne komme hurtigt op i fart..S

• #6   7. okt 2007 To hvalpe søger gode hjem .

Skal jeg ikke være medlem for at deltage i debatten???

er det så bare en tilfældighed, at stort set alle de gammeldags labber jeg har mødt ser anderledes ud end formel 1´ere? -og umiddelbart temperamentsmæssigt virker anderledes??

-Hvis udseendet nu ikke kan adskilles, kan temperamentet så???

-Spørger kun fordi det irriterer mig at jeg ikke kan forstå forskellen smiley

• #7   8. okt 2007 Altså jeg vil jo mene at en Formel 1 labbe bliver ikke så høj er mere spinkel i bygning er mere damp i temp smiley

En gammeldags labbe er derimod kraftig i bygning og bliver højer og er mere rolig i sindet smiley

Min svigerfar har en formel 1 og han sagde til os at hvis vi skulle have en lab der passede til os skulle det være en alm labbe..... De 2 racer er vel det samme en formel 1 er bare meget hurtigere og har mere jagtinstinktet i sig !!!!!

• #8   8. okt 2007 Min Luna er ikke kraftig i bygning. Hun er en bette skid..

Og hun er ikke en Formel1 men en gammeldags.

Vi bliver ofte spurgt om hun er Formel1, men næh det er hun ikke..

• #9   8. okt 2007 TO hvalpe søger gode hjem:

Jamen jamen - jeg forsøger jo netop at forstå forskellen - det er derfor jeg spørger:-)

Jeg er med på hvad du siger om at der ikke er anden forskel end blodlinjerne, som jeg også læste i det link, som jeg smed tidligere - Men hvad betyder det så - for det må da vel betyde noget! - altså kan det passe, at det "bare" handler om at de labradoerer med betegnelsen formel 1, har de samme forfædre?

Som du selv siger er der forskel på labradorer (ja selvfølgelig er der det:-) - men at der er "udstillingsmodeller" og "jagtmodeller"! - Kan det mon være der folk misforstår??? - Så de kalder udstillingslabberne for gammeldags, og jagtlabberne for formel 1??

For at få det helt på det rene, så eksisterer betegnelsen formel 1´ere og gammeldags KUN i kraft af stamtavlen - altså om de har disse bestemte blodlinjer eller ej?

-Og så kan en formel 1´er både være udstillings og jagtmodel, lille, stor, tyk, tynd og langbenet???

• #10   8. okt 2007 OG vil lige sige at, hvis jeg har forstået det korrekt - så mangler de to betegnelser: jagt og udstillingsmodel i debatterne om labbere - det giver mere mening!!

Tror at det som folk stejler over, er at de kan SE, at der er en forskel blandt labradorer - og de hæfter automatisk de to betgelser på - formel 1 og gammeldags - for at kunne "adskille dem" - det er så bare en anden betegnelse, der skal bruges måske!

• #11   8. okt 2007 - Og havde glemt det andet du havde skrevet - kender både jagtlabbere og familiehunde - som bliver betegnet både formel 1 og gammeldags - af deres ejere!

-Og vil ikke just sige at min vaps er understimuleret - det er ikke det det handler om - hun har bare svært ved at slappe af generelt - sammen med andre hunde, herhjemme, og hun kan holde til enormt meget i forhold til hendes søskende:-)

• #12   8. okt 2007 Og gud hvor er jeg træt af navnet "formel1"...

Alle og enhver kan sige at det er formel 1 hvalpe, for da det ikke står på stamtavlerne, så skal man jo u i et grundigt arbejde, for at finde ud af om det er en formel 1'er..

Jeg får fnidder hver gang jeg hører det begreb.. Men det er måske kun mig..

• #13   8. okt 2007 Belinda;

Men hvorfor mon navnet så er blevet så "populært" at bruge? (bare et spørgsmål - for jeg aner ikke selv hvorfor man gør det)

TO hvalpe søger gode hjem.:
    Nej, jeg har ikke en oprigtig interesse - på den måde - , og det var et fint forslag - men jeg er bare træt af at være uvidende omkring hvad der er hvad - eller hvad der ikke er hvad . Min undren stammede fra - hvad jeg tidligere skrev - et indlæg, hvor der både var folk der kom med argumentet med at en formel 1´er ser sådan og sådan ud, min egen erfaring, -at jeg har haft en idé om at formel 1´ere var udprægede jagthunde (ved godt at alle labber er det) - men at formel 1´eren var "lavet" til at kunne løbe hurtigere og længere - og dermed havde kroppen til det - samtidig med at den hjemmeside jeg henviste til, kun snakker om blodlinjer - men ikke giver nogen anden forklaring på den store forskel der er indenfor racen.... Jeg undrede mig blot, og ville gerne finde ud af hvordan tingene hang sammen! - Måske fatter jeg lidt mere nu???

• #14   8. okt 2007 Jamen det er da simpelt nok.

"Formel 1" Det lyder jo lidt smart ikke?

• #15   8. okt 2007 -Og er lige nødt til at kommentere det du også har skrevet...

Jeg har ikke påstået at min hund har den og den adfærd fordi det er en formel 1´er - Jeg spurgte hvordan det kunne være at hun sammen med hendes søster - som i øvrigt afviger meget i udseende if.t. de andre - også har en anderledes adfærd. - det var i hvert fald det jeg MENTE

Jeg er sikker på at jeg har en ret aktiv labradorblanding - sammenlignet med andre - og vi har da også måtte indstille vores liv på det herhjemme. HUn går i gennemsnit 2 - 3 timer om dagen - Vi har gået til hundetræning, men måtte stoppe p.g.a. en bæ-træner, som flere af hundene var bange for - inkl. Trøffel, men vi træner stadig lydighed herhjemme - lineføring, kommandoer og kontaktøvelser. Vi er desuden begyndt på at træne mere seriøs aport samt spor.

Jeg fejler da helt sikkert som ejer, eftersom jeg aldrig har haft min egen hund før, og har aldrig haft en labrador/labradorblanding - og samtidig er jeg da også af og til en vatpik - når det gælder om at være konsekvent!

Dog mener jeg samtidig at jeg opfylder mange af hundens behov - værende en retriever - og jeg kan simpelthen ikke tro, at jeg fejler så meget som ejer, at det KUN er det, der gør at hun umiddelbart har mere energi end andre... Men det kan da godt være at jeg er så naiv??

-Det jeg egentlig bare ville frem til var, at mon ikke det kunne være at min vaps måske havde farens gen (han er jagthund - lab. med stamtavle- bliver kaldt formel 1.... ) Kunne det være at det lå i generne at have mere "drive", når han nu er jagthund - og at det er ført videre?

• #16   8. okt 2007 Binka er ikke formel 1'er, og hun har altså energi, så det står ud ad begge ører!

Så nej, det behøver ikke være en formel 1'er for at der skal være fut i den.

Binka kan stort set køre på så længe det skal være. Hun bliver ikke træt før hun er inden for døren igen herhjemme. Og hvis der en enkelt dag ikke lige sker så meget trænings og luftemæssigt, så røvkeder hun sig simpelthen.

• #17   9. okt 2007 Belinda;

Nej, jeg er med på at det ikke behøves være en formel 1´er for at have krudt i numsen:-) - der er vel enormt mange faktorer der spiller ind - arv og miljø...ikke...

Men en forklaring i mit tilfælde kunne til dels være at faren er en arbejdsom jagthund - og i farens gener ligger der evt. et drive, samt nogle lidt andre egenskaber, som gør at hunden har et større behov for aktivering og motion. -Man avler jo også på jagtvante/jagtglade hunde med bestemte karakteristika for netop at få mulige kommende "jagt-aspirant-lab-hvalpe" - og det er vel med et håb for at nogle af generne blivr videreført!

Tak for svarene - begge to:-)

Et sidste spørgsmål... Altså der står ikke "formel 1" på nogle stamtavler?? - Kan det passe? (det er lidt pinligt, for jeg har nøje gransket min hunds fars stamtavle, men kan slet ikke huske hvad der står på den - men der var også 9 hvalpe der fes rundt mellem mine ben på det tidspunkt:-)) - Men vil det sige at betegnelsen formel 1 - faktisk ikke eksisterer på papir/stamtavler? - For så giver det yderligere mening, at man ikke skal/kan kalde sin hund for formel 1´er!

(skal nok stoppe med at spørge nu!)

• #18   9. okt 2007 Nu har jeg jo overtaget en labbedreng på 3 år, efter hvad tidligere familie fik at vide, er han formel 1'er, og rent udseendetsmæssigt er han er sjov fætter at se på, mage til uhamonisk bygning har jeg aldrig før set hos et dyr med stamtavle.

Sindsmæssigt er han god og rolig som dagen er lang, mine naboer (erfarne jægere) har 'testet' ham lidt for at se om der skulle være lidt instinkt i ham på trods af hans 'sofa-opvækst', og han har efter deres mening et godt drive, og hvis vi ville kunne vi nok få noget ud af ham, rent jagt-mæssigt.
    De har selv en lab og en springer spaniel, ders labbetøs er en lille fin adræt pige, meget lavere end standarten foreskriver (tror jeg) men harmonisk og feminin.

Et eller andet sted syns jeg det er utrolig synd der er så stor forskel på labradoren, størrelses og udseendetsmæssigt, for det er jo ikke til at se om det er en blandingshund eller ej (ihvertfald når det kommer til min Blackie *ss*)

Kommentér på:
Forskel ml. formel 1 og gammeldags lab

Annonce