{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
983 visninger | Oprettet:

Isabelle
Isabelle
Tilmeldt:
14. okt 2023
Følgere: 49 Emner: 13 Svar: 1.603

Prutter I om prisen - for alle {{forumTopicSubject}}

Da Susanne, af årsager jeg ikke har nogen anelse om, har sat mig på filter, må jeg jo deltage i den fælles snak i en anden tråd end hendes smiley

Jeg kunne aldrig finde på at prutte om prisen på en hvalp. Jeg køber ikke hvalp hos en opdrætter, jeg ikke har tillid til - og dette gælder også mht, at hun sætter den pris, hun finder rimelig.
Forsøgte en potentiel hvalpekøber at prutte om prisen, ville jeg nok finde vedkommende usympatisk prangeragtig.

Jeg har haft en enkelt hvalp med en fejl, der gjorde, at jeg satte prisen ned. Hun havde et lillebitte, iflg. dyrlægen ikke operationskrævende, navlebrok.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Prutter I om prisen - for alle
  • #1   30. apr Nej, det kunne jeg aldrig drømme om, og jeg ville som opdrætter selv afvise mennesker, der forsøger at handle på den måde.

  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 49 Emner: 13 Svar: 1.603
    #2   30. apr Gad vide, hvorfor det tilsyneladende er OK at prutte om prisen på en hest, men afgjort ikke på en hund. Mon det handler om, at en hest koster en hel del mere som oftest?

  • #3   30. apr #2
    Det kan vel også dreje sig om, hvad der er normal inden for visse kredse.

    Jeg har aldrig pruttet om prisen på hvalp/hund. Men om jeg kunne finde på det, hvis jeg finder prisen urimelig højt ved jeg ikke, tror dog mere jeg vil takke nej til hunden.


  • #4   30. apr Egentlig havde jeg skrevet nedenstående i Susannes tråd, men nu kommer det her også:

    Jeg har heller aldrig pruttet om prisen på et dyr. Hvis jeg synes, at prisen er for høj, må jeg jo finde et andet sted.

    Jeg har dog lige set en maltipoo, købt for 25.000 for 4 dage siden, hvalpen er nu til salg for 28.000 inkl diverse tilbehør.
    Der må jeg sige, at den "hul-i-hækken-hund" er godt og vel betalt.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 49 Emner: 13 Svar: 1.603
    #5   30. apr Hvis jeg fandt prisen på en hvalp urimeligt høj, ville jeg som jer andre, finde en hvalp et andet sted. Jeg ville simpelthen ikke have tillid til sælger - og/eller have lyst til at købe hvalp hos én a la vedkommende med den malteser/puddel, du nævner, Lise-Lotte.

  • #6   30. apr Jeg tror måske også at filter-dronningen har glemt at forholde sig til konceptet med kildekritik. Så mon dog historien fra radioen er heeeeeelt sand smiley



  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 49 Emner: 13 Svar: 1.603
    #7   30. apr Var det i radioen, hun havde hørt historien om den måske haltende hvalp? Er "Skala" et lokalt radioprogram?


  • #8   30. apr Jeg prutter ikke om prisenog ville helt afgjort afvise hvalpekøbere som gjorde det;)

  • #9   30. apr Nej, Isabelle, det er en kommerciel kanal på linje med Voice m.m.

    https://skala.fm/


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 49 Emner: 13 Svar: 1.603
    #10   30. apr Tak for tip, Anne - endnu en snik,snak,popmusik-kanal. Den kan da HELT sikkert bruges som troværdig kilde, når det gælder hunde smiley

  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 49 Emner: 13 Svar: 1.603
    #11   30. apr PS. Jeg har intet imod snik,snak musikkanaler - bare jeg selv slipper for at høre på dem smiley

  • #12   30. apr Jeg tror også at de er bedre til snak og popmusik, frem for sandfærdige historier om hundekøb smiley

  • #13   30. apr jeg tror seriøst ikke jeg ville kunne finde ud af det... hvis det er reelt prisprutning og ikke fordi der er fejl som burde give nedslag i prisen.

  • #14   30. apr Jeg er bedst til at prutte ved at bede om mængderabat.
    Som i "Ok, de koster 100kr. stykket. Hvor meget skal du så have for alle tre?"
    Men den ville nok ikke være så gangbar, hvis det handlede om hundehvalpe smiley


  • Indica J
    Indica J Tilmeldt:
    jan 2024

    Følgere: 20 Emner: 12 Svar: 157
    #15   30. apr Men Karina, så tager du da bare 3 hundehvalpe smiley smiley smiley

    Jeg prutter aldrig om prisen på noget som helst - jeg kan helt enkelt ikke finde ud af det smiley


  • CK
    CK Tilmeldt:
    mar 2023

    Emner: 6 Svar: 59
    #16   30. apr Må indrømme jeg aldrig har tænkt over at prutte om prisen, og kommer heller ikke til det, selv om den hvalp jeg skal havde til sommer bliver dyr, så føler jeg ikke pengene er det vigtigste, har også brugt lang tid på at spare op, og har både penge til hvalp, udstyr og alt man skal havde i starten, plus ekstra penge på kontoen efter. smiley

  • #17   30. apr Jeg har heller aldrig pruttet om prisen på en hund, men jeg er da nysgerrig omkring, at det er helt okay at handle om prisen på en hest, som Isabelle skriver.
    Der har jeg også selv pruttet om prisen


  • #18   30. apr Jeg kunne ikke drømme om at prutte om prisen på hund eller kat for den sags skyld.
    Jeg ville nok pgså mene det var useriøst hvis opdrætter vitterlig gik meget ned i pris, og tænke hvad pokker er der galt med kræet så.
    Jeg kunne så til gengæld finde på at forære en hvalp væk og har også gjort det.
    Hvis det er det rigtige hjem så er pengene for mig ligegyldige. Men så er det jo også ved en man kender godt.


  • #19   30. apr En stor del af forskellen i at prutte i forbindelse med at købe hhv. hest eller hund, har da helt sikkert noget at gøre med tradition. Og så er prisen sikkert sat med henblik på at kunne gå lidt ned i pris, ganske lige som ved hushandler.

    Men der er vel også den forskel, at hunde solgt fra opdrætteren ofte er hvalpe på 8-10 uger, og selv om der er ting, man kan se på en lille hvalp, så kan meget ændre sig. På den måde virker det nemmere at sætte en fast pris på alle hvalpene i kuldet, med mindre der er en med tydelige fejl, det kunne f.eks. være bidfejl. Det har jeg f.eks. sat prisen ned for.

    De fleste handler med heste foregår vel med heste, der er det ældre, måske allerede i ridning, så man kan prøve den, så man ved lidt mere om, hvad man får for pengene. Og priserne er jo noget anderledes end ved en hvalp.

    Måske taler man sig også mere til rette om prisen, når man handler voksen hund med enten et brugs- eller avlsmæssigt formål.


  • #20   30. apr Er det en tråd som er slettet, I skriver om?

  • #21   30. apr *Skala FM* (Nu har jeg den jingle på hjernen :p)

  • #22   30. apr Man kan vidst hører det på Fyn og i Sydjylland

    https://skala.fm/hoer-os-her/

    Men tilbage til emnet, så ja, jeg kan godt finde på at "prutte" om prisen.

    Men ikke hvor jeg byder, men hvor jeg spørger om prisen er fast. Og hvis den ikke er det vil jg spørge hvor langt de vil gå ned.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 49 Emner: 13 Svar: 1.603
    #23   30. apr #20
    Nej, A-S. Susannes tråd er der stadig. Jeg lavede bare denne, fordi jeg synes emnet er interessant, og Susanne har mig på filter af en eller anden årsag, jeg ikke kender - måske en kat ved navn Bodil smiley

    Gælder det også prisen på dyr, Frk. Jensen?


  • #24   30. apr Isabelle - Ja, og hvis folk vil prutte om prisen når/hvis jeg sælger dyr, kan det være jeg sætter prisen ned, alt efter hvem der vil købe.

  • #25   30. apr Det kan jeg ikke finde ud af. Jeg er for konfliktsky, vil ikke gøre nogen kede af det, eller sure.

  • Mikes mor
    Mikes mor Tilmeldt:
    nov 2023

    Følgere: 30 Svar: 216
    #26   30. apr Nej det vil jeg ikke gøre med hvalpe.
    Hvis jeg synes de er for dyrer så kigger jeg på nogle andre.
    Feks så kigger jeg på en lulle blandingshund.
    Men de er godt nok dyrer.
    Skal have hund nr 3 snart.
    ( det drømmer jeg om) smiley


  • #27   1. maj #19 - det med at sætte en fast pris på kuldet (medmindre der er åbenlyse "fejl"), synes jeg giver rigtig god mening. Som opdrætter går man vel efter, at kuldet/kombinationen bliver god og ensartet.
    Til gengæld får jeg myrekryb, når jeg ser opslag om kuld, hvor priserne i den grad varierer ift. køn, pelsfarve, øjenfarve osv.
    DET er altså useriøst, og forhindrer i den grad, at den erfarne opdrætter kan finde de korrekte match mellem hvalp og køber! smiley


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 49 Emner: 13 Svar: 1.603
    #28   1. maj Jeg bryder mig afgjort heller ikke om at fx tæver i et kuld koster mere end hannerne. Jeg får tanker om fødemaskiner.
    Jeg fik en fantastisk flot rød han i et af mine kuld. Ham kunne jeg have solgt mange gange og helt sikkert til en højere pris end de vildtfarvede hvalpe - delvist nok slet og ret fordi han skilte sig ud smiley


    profilbillede
  • #29   1. maj "Til gengæld får jeg myrekryb, når jeg ser opslag om kuld, hvor priserne i den grad varierer ift. køn, pelsfarve, øjenfarve osv.
    DET er altså useriøst, og forhindrer i den grad, at den erfarne opdrætter kan finde de korrekte match mellem hvalp og køber! smiley"

    Karina, Det er jeg ikke helt enig i. Det er simpelthen svært at generalisere om sådan noget.
    Tag nu f.eks. pyreneerhunde, de kan fødes helt hvide eller hvide med aftegn. Begge dele er lige korrekt. Men de skal have absolut sort næse, og det er sjældent, at de helt hvide bibeholder den sorte næse, selv om de måske har det som hvalpe. Kravet om sort næse, skyldes koblingen mellem mangel på pigment og døvhed, så kravet er ikke så tåbeligt, som mange først tror.
    Ikke overraskende vil de fleste opdrættere gerne have flest hvalpe med aftegn, men racen er ikke talmæssig stor nok til bare at udelukke gode hel hvide hunde fra avlen.
    Jeg har solgt mine hvide hvalpe billigere, det var normen, da jeg startede som opdrætter, men det ændrede sig. Om jeg også ville have ændret min måde at prissætte dem på, kan jeg ikke sige. Det er rigtig mange år siden, jeg har haft en helhvid hvalp, så jeg har ikke stået i situationen, at jeg skulle tage endelig stilling til det.

    Det er ikke fordi, de helt hvide er sværere at sælge eller mindre efterspurgte. Jeg oplevede at mange som udgangspunkt gerne ville have en hel hvid. Nu er det så så smart, at mange af dem, der fødes med aftegn, afbleger så meget, at de som voksne fremstår næsten helt hvide, så jeg synes ikke, det har gjort det sværere at finde matchet.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 49 Emner: 13 Svar: 1.603
    #30   1. maj Er det generelt for alle racer, Lene - at mangel på pigment kædes sammen med døvhed?



  • #31   1. maj Det handler vel også om udbud og efterspørgsel? Hvis tæverne er nemmere at sælge, giver det vel på en måde vel mening, at de koster lidt mere, end hanhundene?

    Mit problem med, at priserne stiger så meget generelt er, at livsforsikringerne ikke følger med. Jeg vil få meget meget svært ved, at få råd til en ny vov, hvis den koster det dobbelte af livsforsikringen .. på den forrige


  • #32   1. maj Isabelle, ja.
    Det er kendt hos mange hvide eller overvejende hvide racer. Og flere racer med overvejende hvid baggrund testet som hvalpe.
    Det er næppe næse pigmentet, der gør en forskel men pigment ved ørene. Og pyreneere med aftegn har nærmest altid farvede ører.
    På det tidspunkt kravet om absolut sort næse kom i standarden, kendte man nok ikke så meget til hvad og hvordan, men reagerede mere på, at døvhed ind i mellem sås hos de dårligt pigmenterede hunde, og det er og var normalt de helt hvide.

    Det skal tilføjes, at jeg på trods af aktivt involvering i racen i 44 år, aldrig har hørt om en døv dansk pyreneer, og kun om enkelte i Europa. Men i USA hvor man tidligere gik meget ind for de helt hvide og til forskel for europæerne gerne parrede helhvid til helhvid, dukkede der døve hunde op. I dag bruger amerikanerne så også meget mere hunde med aftegn og er mere opmærksom på problemet.


  • #33   1. maj Jeg starter lige med at skrive stort set det samme som i den anden tråd smiley

    Nej, det kunne jeg ikke drømme om og evt. usolgte hvalpe herfra bliver heller ikke solgt billigere, bare fordi de evt. bliver et par måneder ældre, (har kun prøvet det med en hvalp i de otte kuld jeg har haft).
    Tilbageværende hvalpe vil blive miljøtrænet, som var det min egen hvalp.

    Med en otte ugers hvalp, kan man alligevel ikke give garantier for om det eksteriørmæssigt er den dårligste eller den bedste, meget kan ske, mens de vokser til. Jeg har selv prøvet at beholde den som var mest lovende som 8 ugers, men hun blev overhalet indenom af søster, da de var voksne smiley

    Generelt har jeg aldrig haft en hvalp, som er faldet helt igennem i forhold til sine kuldsøskende, hverken i eksteriør eller temperament, er der åbenlyse fejl gives der selvfølgelig nedslag i prisen, gennem årene har det været et par kryptorkide, en hvalp med et lille haleknæk og en med et blåt og et brunt øje.

    Sidstnævnte kunne jeg have solgt 20 gange og til højere pris, jeg har aldrig haft så mange henvendelser på en hvalp, som på ham. Han er for øvrigt som voksen den første whippet i Danmark, som har fået titel af Dansk Rallychampion, DKRLCH

    Hvis en hvalpekøber forsøgte at prutte om prisen her, ville vedkommende få besked på at kigge efter hvalp et andet sted.

    Med hensyn til hvide hunde og døvhed, så hænger det sammen med at farven i pelsen kommer fra enzymet melanin (sort, eumelanin eller rødt, fæomelanin), samme enzym er også med til at opbygge det indre øre og er der ikke nok til stede, vil hunden være døv.

    Mange hvide hunde er i virkeligheden cremefarvede, dvs. de mangler ikke pigment, da deres farve er en fortyndet rød.


  • #34   1. maj Lene - jeg er helt med på, at der er rigtigt gode grunde til en forskel i prisen ift. farve i din race. Fuldt forståeligt!

    Men når vi er der, hvor merle fx. konsekvent koster 25-50% mere end solid/tri - bare fordi det er "smartere" farver, så står jeg lidt af. Måske ikke så meget pga. opdrætterens hvalp, som pga. de købere, der vitterligt mener, at hunden er bedre pga. farven.


  • #35   1. maj Karina, ja præcis, der er forskel på situationerne. Og selv om det blev lidt langt, var det egentlig bare det, jeg ville gøre opmærksom på.

  • #36   2. maj Tak Lene - jeg elsker, at lære nyt. Så har det været en god dag smiley smiley

Kommentér på:
Prutter I om prisen - for alle

Annonce