{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
777 visninger | Oprettet:

Kædehalsbånd smitter af i pelsen {{forumTopicSubject}}

Helt kort - kan man gøre noget, så kæden ikke smitter af i hvid pels?

Det er en sprenger curogan, som skulle være blandt de mest skånsomme for pelsen. Men Dorits før så hvide bryst, er helt sort nu smiley

Hun har kun kæden på når vi går tur, og i sagens natur bliver hun hurtigt beskidt og våd på brystet, fordi hendes ben er så korte.

Kan jeg gøre noget - rense kæden ofte med noget særligt, måske? Eller må Don Dorit tilbage til et almindeligt, kedeligt halsbånd?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kædehalsbånd smitter af i pelsen
  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.150
    #1   16. maj Undskyld mig, men hvad faen er der galt med et almindeligt halsbånd? smiley
    Hvorfor skal din søde hund have sådan et raslende kædehalsbånd på?
    Nå, men det var jo ikke et svar på dit spørgsmål.
    Undskyld smiley


  • #2   16. maj Dorit har en meget pølset hals, og hvis hun går med et almindeligt halsbånd, taber hun dem ret tit. Nogle gange finder jeg dem, andre gange er de væk. Hun er glad for at gå med kæden - den er så smal, at den ikke generer, og jeg kan sætte snoren fast hvor som helst i kæden. Og så klæder den hende bare virkelig godt smiley

    Kæden er egentlig Ellies til brugstræning, men Dorit bruger den til hverdag smiley


    profilbillede
  • #3   16. maj Jeg ville prøve at rense det ved at tage en kop, fylde sølvpapir i, lægge kæden på sølvpapiret.

    fylde salt i og derefter kogende vand.

    når den kommer op så tørres af med en våd klud og ligges til tørre på et viskestykke.

    Det er sådan jeg renser halskæder og ringe, så det er skånsomt og man behøver ikke pudse og pudse smiley


  • #4   17. maj Frk Jensen, det er netop ikke stålfarvet, men “kobber”, så jeg tror at sølvpapir vil være en skidt kombi.

    Det er jo ret almindeligt at hunde der konstant går med kæde, har misfarvet pels. Men når nu hun kun har det på på ture (og egentlig kun på aftenturene), så havde jeg håbet at det ikke blev så slemt.


  • #5   17. maj Jeg har altid bare vasket kæderne i helt almindelig sulfo - men forholdsvist tit da fedt fra pelsen og snavs hurtigt laver den der sorte belægning, der så havner i pelsen smiley Jeg synes så heller ikke at de ringler og rasler mere end hundetegnet i et almindeligt halsbånd smiley Og har hunden halvlang pels så hører man dem da stort set ikke.


  • #6   17. maj Det kan være at jeg bare skal vaske det et par gange om ugen - tak, Mette smiley

    Jeg forstår heller ikke hvorfor kæder pisser folk sådan af. Det er uden tvivl det halsbånd, som generer mindst, fordi de er så fleksibelt, og så kan det nærmest "smelte ind i" pelsen, så det ikke bøjer, skubber eller trækker i pelsen.

    Folk associerer det åbenbart med en masse ting smiley


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.150
    #7   17. maj Måske ved folk (fx jeg) ikke nok om kædehalsbånd. Måske tænker folk (fx jeg) ikke på, at halsbåndet ikke rasler i en langhårspels. Måske associerer folk (muligvis jeg) med noget ubehageligt.
    Underligt egentlig, at ikke flere bruger kædehalsbånd, hvis det faktisk er bedre end et almindeligt af slagsen.


  • #8   17. maj Isabelle - jeg tror, det hænger sammen med, at der netop er mange, der associerer kædehalsbånd med "gamle hårde træningsmetoder", hvor man/vi på et tidspunkt kylede alle kæderne ud, og lovede vores hunde, at de aldrig, aldrig skulle udsættes for det igen.

    Men det ER jo ikke kædernes skyld, at folk bruger/brugte dem på modbydelig vis. Jeg har selv en tynd supersmuk kæde med små bitte led til udstillingsbrug. Den bliver naturligvis ALDRIG sat i kvæl, men hold nu kæft, den er flot på mine langhårede hunde smiley


  • #9   17. maj Isabelle: Kia brugte udelukkende kædekvæl i hele sit voksenliv. Det var praktisk, nemt af og på (mine dyr bruger ikke halsbånd hjemme), det kunne tåle vand, mudder etc., blev aldrig slidt og sled ikke på hendes pels (hun var sjældent i snor).
    Skye fungerer ikke med kædekvæl, og hun kan ikke passe Kias, så der er ingen grund til, at købe et til Skye,
    Så hendes er af snor, og et halvkvæl.
    Det bruger hun 99% af tiden, når vi er ude, ellers bruger hun sele sammen med.

    Jeg oplever at mange bruger kædekvæl, til de større hunde, fordi det er praktisk.

    Skyes halvkvæl ...


    profilbillede
  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.150
    #10   17. maj Det tror jeg faktisk, at jeg selv har gjort uden at tænke nærmere over det, Karina.

  • #11   17. maj Kias kædekvæl

    profilbillede
  • #12   17. maj Nu er det ikke kun kædehalsbånd som er blevet "misbrugt" i gamle dage, det blev læderhalsbånd også, og det er blandt andet en af grundene til, at man til konkurrencer skal bruge kædehalsbånd.
    I "gamle dage" var der en del som satte tilspidsede pigge på indersiden af læderhalsbånd, (nogle få idioter gør nok stadig), hvilket nok er værre end et kædehalsbånd, men derfor er der ikke nogen som hagler læderhalsbånd ned lige som med kædehalsbånd.
    Et kædehalsbånd ved man hvad er, der kan ikke skjules noget, med et læderhalsbånd ved man aldrig hvad der er på den indvendige side.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.150
    #13   17. maj Alt kan misbruges.
    Det er egentlig utroligt, at man kan købe kædehalsbånd med pigge i Danmark, selv om de er ulovlige at bruge.


  • #14   17. maj Jeg tror der er mange der associere kædehalsbånd med nogle særdeles oldnordiske strafbaserede træningsmetoder. Fx det man så i TV med Barbera Woodhouse engang i firserne. Hvis hunden trak i snoren så fik den et temmelig solidt ryk i et kædehalsbånd. Det blev også praktiseret på træningspladser fx under DKK midt i '80-erne. Det sker sikkert stadig rundt omkring at hunde får nogle gevaldige ryk i snoren hvis de trækker. Men på langt langt de fleste træningspladser er det ikke noget man ser mere. Kædehalsbånd er superpraktisk og holder nærmest evigt. Derudover så er et halsbånd med kvælerfunktion det eneste, som en hund med næsten 110% sikkerhed ikke kan vride sig ud af. Min Stormy gik altid med kæde i kvæl. Han var en sød og rar hyggeonkel og han trak aldrig i snoren. Men han var panisk for lyde, der mindede om skud og kom han løs så røg han bare afsted i panik, hvilket ikke var en risiko jeg havde løst til at løbe. Det halsbånd Stormy brugte købte jeg engang i '90'erne til min første irer Quenya. Nu er det Clintons skilt der sidder i det halsbånd smiley Og de næste irere i rækken kommer nok også til at bruge det.
    Og så en lidt sjov iagtagelse: Når jeg kommer med Penny iført et af sine lyserøde halsbånd, så er hun 'aaahhhh så sød og smuk' og folk vil så gerne nusse hende (det gider Penny så ikke). Har hun kædehalsbånd på så nøjes folk med at beundre hende fra afstand smiley Dobermann+kæde=farlig hund.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.150
    #15   17. maj Jeg har rundsyede halvkvæl-læderhalsbånd til mine hunde. De fungerer ret godt. Det ville kædehalvkvæl sikkert også gøre (er jeg nu blevet belært om smiley ), men vi vælger jo hver især, hvad der passer bedst til os og vores hunde.

  • #16   17. maj Jeg købte som sagt kæden, fordi vi nu skal snuse lidt til programmer i brugshundeverdenen. Og så gik det op for mig, at Dorit ELSKER kædehalsbåndet. Det er det første halsbånd som overhovedet ikke generer hende på noget måde. Hun går kun med halsbånd på aftenturene, og det er meget sjældent at snoren overhovedet sættes i halsbåndet - kun hvis vi går steder med snorepåbud eller hvis vi går ved vejen.

    Dorit er en lort, og hun smider tit halsbåndet hvis hun ruller sig. Givetvis ikke bevidst. Men det er helt bevidst når hun trækker sig ud af halsbåndet på ture, hvor hun skal gå i snor smiley Den ene gang stod jeg i Frijsenborgskoven og talte med skytten, og pludselig stod jeg med en flexline og et tomt halsbånd, imens Dorit vraltede afsted med sig selv smiley

    Når det sidder på Dorit, bruger jeg det i kvæl - netop for at hun ikke skal kunne smutte ud af det. Sidder det på Ellie, er det låst.

    Der var ramaskrig blandt flere fra min egen klub, da vi fortalte at vi skulle gå med kæde. Én mente også at vi burde klage til FCI og få dem til at ændre reglerne smiley Det er et halsbånd!!!! Som tilfældigvis er lavet af metal, men som teknisk set lige så vel kunne være flettet af læder.

    Men som Anni skriver, er det det ENESTE halsbånd der sikrer, at man ikke gemmer pigge eller strøm indenunder. Og så bruger jeg glad og gerne kæden, for jeg har absolut intet at skjule smiley


  • #17   18. maj Slider et kædehalsbånd mindre på en langhåret pels, end et rundsyet læderhalsbånd gør? smiley

  • #18   18. maj MC: Kommer vel an på hvordan det bruges. Kvæl sidder jo helt løst det meste af tiden, så slidet er ikke det samme som et tætsiddende halsbånd. Men hvis man hiver og flår i det, vil det nok slide mere ...

  • #19   18. maj Hvis man bruger kæden i kvæl, vil den nemt slide i pelsen, fordi pelsen trækkes igennem leddene. Men hvis det låses, tror jeg at det er det samme som et almindeligt halsbånd.

Kommentér på:
Kædehalsbånd smitter af i pelsen

Annonce