{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.173 visninger | Oprettet:

Hvad er Drifter for noget? {{forumTopicSubject}}

Jeg har gået og tænkt meget over hvad drifter er for noget hos hunde.

Jeg er med på at der er mad og køns drifter, men det der med at man ofte høre at en hund "køre højt i drifter" og at for at kunne træne visse ting, skal den kunne "køre højt" osv.

Hvad menes der med det ? - og hvordan finder man egentlig ud af, om ens hund har et højt eller et lavt niveau ?

Fx. har jeg ofte hørt at slædehunde og retrievere ikke har høje drifter (her tænker jeg ikke på mad og køns drifter) og derfor egner de sig fx ikke til bidearbejde.

Men hvordan ved man det og kan der være undtagelser som man fx kan teste eller som via deres adfærd viser, at de kan køre højt ?

Hvis man har en hund der som min er uhyre god til at jage og nedlægge et byttedyr som de små gnavere, er det så drifter eller er det bare noget den har opdaget at den kan og så lader sig stimulere/underholde af at gøre meget ofte?

Jeg har observeret en adfærd jeg ellers aldrig ser hos min hund, når hun fx får et stor plysdyr med slaskede og lang krop (på ca. 1 m.), køre hun helt vildt op under egen leg med denne ting. Hun bider helt dybt med hele munden og altid hen over ryggen eller nakken på tøjdyret (aldrig et ben, hale eller øre der ellers stikker mere ud), hun rusker meget voldsomt frem og tilbage med hele kroppen, får enorme mængder af dybe strube lyd på og bliver mere og mere optændt.

Ingen har "lært" hende denne adfærd, jeg har ikke selv sådanne ting i hjemmet der fremkalder den specifikke adfærd og når jeg har set hende på den måde, har jeg eller andre aldrig blandet sig, hun køre op alene ved egen "leg" og jeg har aldrig set eller hørt hende sådan i andre sammenhænge. Jeg har så prøvet om hun vil give slip, men når hun har rendt rundt og rusket, knurret og rusket endnu mere, vil hun dårligt høre efter hvad jeg beder om og så er det jeg tænker på om dette er de drifter der snakkes om i forb. med fx bidearbejde ?

Undskyld det blev lidt langt, jeg håber at nogen kan hjælpe mig til at forstå noget mere om hvordan i finder ud af om jeres hund "køre højt" i disse drifter og hvad det er for nogen, disse drifter ?

ps jeg er lige ud at træne, men vender tilbage lige bagefter.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad er Drifter for noget?
  • #1   16. okt 2007 Hunden har flere drifter, men den du beskriver er dens byttedrift - og det er den, man i høj grad benytter, når man træner bidearbejde.

Byttedriften hos en hund er en positiv drift, som er ønskværdig at arbejde med, da hunden ikke er belastet og fordi den er nem at stimulere.
    Det handler om at fange bytte - og hos en schæfer skal der ikke meget stimulans til at tænde denne drift.

Så oftest, når brugshundefolket siger, at hunden er driftet højt op, så er det denne drift vi taler om.

Når man skal finde ud af, om hunden er høj eller lav i drift, stimulere man den og ser hvordan den reagerer på stimulansen.
    Man læser hunden, lytter til hunden og vurderer, hvilken drift den er i, hvor i driftens faser den er, og om den har tendens til at glide ud af byttedriften og over i stress eller en anden drift - ofte forsvarsdriften, når vi snakker bidearbejde...

Byttedriften skal ikke indlæres, men stimuleres. Derfor kræver det bare en sok, der bevæger sig, så tænder den... Og det er jo ofte den type lege, vi laver med vores schæferhunde allerede fra de er helt små ;o)

• #2   16. okt 2007 Skal lige skynde mig at sige, at andre hunden end schæferhunde har en let-stimulerbar byttedrift - har selvfølgelig den som udgangspunkt når det nu er min egen race :o))

• #3   16. okt 2007 Uj ja - der er mange drifter... Og det er virkelig en videnskab.

Hvis du vil læse en masse om emnet, så har Anders Hallgreen skrevet en bog, der hedder "Motivation og drivkraft", som fortæller en del om, hvordan man finder ud af, om hunden har stor drivkraft, og hvordan man bedst udnytter det på en positiv måde.

• #4   16. okt 2007 Tusind tak for jeres svar :o)

Så har jeg forstået det ret, at begge de to ting jeg beskriver om Misja er byttedrifter?

Hold op et spændende emne og tak for info om Hallgreens bog, den skal jeg have kigget nærmere på ved lejlighed :o))

• #5   16. okt 2007 Det du har beskrevet er et par forskellige faser i hundens byttedrift... ;o)

• #6   16. okt 2007 CH - okay!

Iiiihh jeg vil vide mere jo *ss*

Jeg har set hende med den ruske og knurre adfærd to gange kun og der bliver rusket så tøjdyret slår hårdt ind på siderne af hende selv, hvilket ser ud til at få hende endnu mere op i gear.

• #7   16. okt 2007 Ok - du får en lidt længere version...

Byttedriften har flere faser, som hunden gennemgår.

Stand - hunden har set sit bytte og gør klar til jagt. Standfasen kan være meget meget kort.

Jagt/forfølgelse - det giver sig selv - hunden jager sit bytte

Spring - hunden foretager altid spring, når den fanger sit bytte, fuldstændig som en kat gør

Trækken/rusken - hunden kæmper med sit bygge. Fastholder det og slutter med at ruske det.

Bære - hunden bærer sit bytte hjem.

Når hunden leger vil den gennemgå alle faserne, men det er ikke sikkert, vi ser det... Du har observeret jagtfasen og trække/ruske fasen - og garanteret også de andre, når de nu er listet op ;o)

• #8   16. okt 2007 I øvrigt - hendes lyde hun siger, når hun leger med disse ting tyder på, at hun går en smule over i stress.

Du kan hjælpe hende lidt på vej ved at lege med hende - bevæge hendes "bytte" fra side til side, lade hende jage det, springe efter det og fange det mens du holder fast. Herefter skal hun forsøge at trække det fra dig - det gøres ved at du giver hende modstand og bevæger "bytet" fra side til side mens du selv stiller dig lidt med siden til... Når hun så trækker bagud, så lader du hende vinde... Så vil hun sandsynligvis ruske lidt og så stolt bære sin gevinst rundt.

• #9   16. okt 2007 CH - tusind tak :o))

Jeg kan se at jeg har observeret alle trinene (minus den sidste) når hun jager mus, hvilket hun gør med stor sussé flere gange om ugen - nedlægger og æder - hun bære intet hjem men fortsætter jagten på næste mus og næste mus og........*ss*

Gad vide om det er slædehunden i hende der gør det!

Jeg skal huske dine gode råd og se hvad det bringer med sig næste gang hun viser den anden adfærd med en legeting, måske jeg kan animere hende med det hun har herhjemme..... så mange tak for dine råd :o)

• #10   16. okt 2007 Garanteret hun har sin bærefase med - den behøver ikke at være længere end nogle sekunder... Men kan sagtens vare meget længe hos nogen... En halv time er ikke usandsynlig, men det har vi mennesker sjældent tid til at observere. Eller vente på ;o)

Så bare rolig, hun har den med, det er der ingen tvivl om...
    Dejligt for din hund, at den får lov til at udleve dette. Du kan sikkert se glæden hos hende, når hun gør det. Høj haleføring og stolthed stråler ud af dem. Således gør det også, når man laver bidearbejde med sin hund. De elsker det højt ;o)

• #11   16. okt 2007 CH - Nu du skriver at hun garenteret har den fase med, sidder jeg og tænker på at hun ngole få gange (som jeg har set) har gået rundt med en mus i munden. Men jeg har bare altid tolket det som at hun egentlig var mæt, men ikke kunne lade være med at fortsætte jagten og så af en eller anden grund - en meget sjælden gang - tog en nedlagt mus med, som hun ikke orkede at spise.

Men måske det er en fejl fortolkning, eller måske lidt af begge dele?

Misja startede med at nedlægge mus og mosegrise fra hun var 6 måneder med sussé og skulle jeg undgå at hun gjorde det, skulle jeg enten holde hende i stram snor, give mundkurv på eller aldrig lade hende komme i mosen.

Jeg valgte at lede hende gøre det hun elsker når hun går fri, at jage og spise så mange hun orker - og det er ind imellem mange *ss*

• #12   16. okt 2007 CH papirløs - tak for dit input.......jeg har aldrig været i tvivl om den stimuli og glæde jagtens alle faser var for hende, men måske betydningen stikker dybere end en glæde og posetiv stimuli ?

Hvilket er hvorfor jeg begyndte at stille mig selv det spørgsmål da jeg så hendes "anden" leg, om hun egentlig ville have gavn af at jeg gjorde mere ude af den side af hende?

• #13   16. okt 2007 Det er helt sikkert bærefasen, du har set - den er jo kort eller lang afhængigt af, hvad der motivere. Er hunden sulten er bærefasen kortere - men den er altid med.

Angående dit sidste spørgsmål, om hun vil have gavn af at få det stimuleret mere.
    Tjaa - hun tager ihvertfald ikke skade af det. Som sagt er det en positiv drift, som giver hunden glæde.

Spørgsmålet er så, hvordan du havde tænkt at du ville gøre mere ud af den side af hende? Hvad har du i tankerne?

• #14   16. okt 2007 Hmm noget med at være langt mere bevist over min rolle når hun fx leger på den måde, købe et eller andet, eller prøve at animere hende til at lege sådan herhjemme og ja, faktisk følge de råd du skrev længere oppe. For det lyder rigtig i mine øre, det du beskriver jeg kan gøre.

Men lige så meget har den adfærd hos hende vækket min nysgerrighed og lige det med hvad der er drifter og hvad der ikke er, har jeg vist egentlig aldrig bevidst beskæftiget mig så meget med.

Hun er retrivertrænet - mark- og lydighedstrænet, men om det var drifter eller noget andet, har jeg egentlig aldrig før spurgt mig selv eller nogen anden om.

Drifter var noget der hørte brugshundefolket til, misforstå mig ikke for det er ikke negativt ment *s*.
    Men det er ikke et begreb jeg i tidernes morgen har hørt så meget om inde for de områder hun er blevet trænet i........eller også har jeg ikke hørt efter *ss*

• #15   16. okt 2007 Når man laver boldmotivation og bruger det i lydighed, så er det også byttedriften, man arbejder med ;o)

Een ting er helt sikkert - det er drønspændende stof. Du kan glæde dig over, at din nysgerrighed har bragt dig til at søge viden om det..
    Der er masser at hente!

Nu vil jeg køre til træning med min lille vaps. Han skal gå lydighed og lave forsvarsarbejde i dag - det bedste i hans verden ;o)

• #16   16. okt 2007 CH - mange tak for alle dine uddybende svar, jeg vil søge videre og finde bøger om emnet :o)

Hav en rigtig god træning med den lille ;o)

• #17   16. okt 2007 Det er det man kalder byttedrifter og det er det man også bruger til bidearbejdet.Begge mine køre højt på deres byttedrifter når vi arbejder.Når mine hunde laver en øvelse der er i orden,får de bolden og den slåser vi med og når jeg siger slip skal de slippe med det samme og de får så bold nu.2,for det skal jo også være sjot for dem når de slipper.Det du beskriver med din egen hund viser også at den har de såkaldte byttedrifter og dem kan du udnytte når du træner.Du kan læse Anders Hallgren han har lavet rigtigt mange gode hundebøger og en af dem hedder drivkraft og movitation.og dem kan du købe på forlaget Trofast de holder også mange kurser med ham,dem kan du finde herinde på nettet.

• #18   16. okt 2007 Hej bettina H - tak for dit svar, jeg kan se der er en masse at lære om dette emne.....og - forhåbenligt - også om hvorvidt jeg kan bruge det til noget mere med min hund fremover :o)

Kommentér på:
Hvad er Drifter for noget?

Annonce