{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.971 visninger | Oprettet:

Fransk fodstilling ved store hunde... {{forumTopicSubject}}

Er noget min lille hvalp har, og det har rettet sig helt enormt for ellers skulle han have ordnet det på Fakse Dyrehospital, hvor han var til undersøgelse pga han var kommet til skade med sit ene bagben og skulle holdes i ro.

Men det har som sagt rettet sig helt gevaldigt, og heldigvis for det. Dyrlægen fortalte, at denne ekstreme fodstilling skyldes, at min hund bliver helt vildt stor, og hans knogler ikke rigtig kan følge med.
Hvis det ikke retter sig vil den enorme vægt fra hunden belaste led, knogler og sener og hunden kan risikere, at udvikle slidgigt, hvis det ikke bliver behandlet.

Er der nogen som har erfaring med dette fænomen, og i så fald har det rettet sig hos jeres hunde?

På linket kan i se, hvor meget det har rettet sig fra da han var næsten 7 uger og så til nu, hvor han er 5 måneder.

Han er under kontrolleret kost og opsyn fra flere dyrlæger, da jeg ønsker, at min hund ikke skal udvikle nogen form for sygdom, hvis jeg er istand til at forhindre det.

Tjek selv de to første billeder. Vender tilbage senere.

/ Trine


http://www.hundegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=11640


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fransk fodstilling ved store hunde...
  • #1   22. okt 2007 Altså det vil sige at grunden til at de kan ha den fodstilling er fordi de vokser for hurtige ????

    Vores labbe hvalp har det meget lidt....hmmmm


  • #2   22. okt 2007 Fransk fodstilling er jo arveligt, og i de fleste af de tilfælde jeg selv har set er det IKKE blevet bedre, på trods af overvåget fodring......

    På Goya var der intet at stille op...han var extremt fransk på forbenene og det var bestemt ikke yndigt..slet ikke på så stor en hund...(hans mor havde tendens til fransk)...

    Bonnie fransker også en smule, og hendes mor var det også.......det er værst på hende når hun står og slapper af..(fx i en udstillingsring!!!!)...men spænder hun pænt op og bliver meget opmærksom, så ser man det slet ikke.....

    selvom det er arveligt..vil jeg stadig bruge en hund med fransk benstilling i avl...men jeg vil KUN operere hvis det virkelig er meget,meget grelt......


  • #3   22. okt 2007 Louis havde det også som ½ årig, men dog ikke lige så slemt.. Ja har vel egentlig først rettet sig helt til indenfor det sidste ½ år...I års så jeg en newf, der havde det lige så voldsomt.. Der forklarede min opdrætter mig at det skyldes hurtig vækst og at det ville rette sig igen.( det var en hund vi så i ringen)

  • #4   22. okt 2007 Først tusind tak for jeres respons - dejligt med nogle personlige erfaringer !

    Vi elsker....
    Ja det skyldes at hunden vokser for hurtigt og knoglerne ikke kan følge med....

    Maria.
    Min egen dyrlæge, og Ken Lindeblad på Fakse mener ikke, der er grund til bekymring, da det allerede har rettet sig så meget, og i flg dem vokser han ikke for hurtigt, og det gør han heller ikke i flg opdrætteren som jeg stadig ser en hel del til og er i tæt kontakt med.

    Han får ikke C vitamin, og er stadig på hvalpe foder efter samråd med dyrlægen, men dvs at du kan anbefale mig at give C vitamin og gå over på voksenfoder?
    Jeg er lige skiftet tilbage til hans oprindelige hvalpefoder Regal large breed med lam da han fik voldsom kløe af Royal canin hvalpefoder....

    Tusind tak for dine altid viise ord!


    Brak´s
    Som jeg har forstået det skyldes denne fodstilling at hundene vokser for stærkt og knoglerne ikke kan følge med så om det er genetisk betinget skal jeg ikke kunne sige, men vil da undersøge om andre i hans aner har haft dette problem, men hans søskende eller forældre har ikke denne fodstilling, og hans far er kæmpe stor.

    Og selvfølgelig skal jeg ikke benytte en hund i avl, hvis de har en eller anden defekt - jeg elsker min race og vil gøre alt hvad jeg kan for at bevare den sund og rask.

    Som du kan se på billederne er der sket meget fra han var 7 uger og til nu. Ja kønt ser det bestemt ikke ud! Heldigvis har min hunds poter rettet sig, og er stadig overvåget af flere dyrlæger, og Ken Lindeblad har gjort det meget i knogler vækst m.m og han mener ikke der skal gøres noget - så det håber jeg da er rigtigt.

    Også tak for din personlige erfaring og respons!

    Mairanne...
    Jeg er fortrøstningsfuld når du også har oplevet at det kan rette sig selvom det ikke har været lige så grelt som hos Canto.

    Også stor tak for dit input!

    Jeg vil kontakte min dyrlæge imorgen og forhøre mig om at skifte til voksenfoder og give C vitamin. og se om det kan afhjælpe.

    Igen stort tak til jer alle!

    / Trine


  • #5   22. okt 2007 Jeg har fået forklaret at det er arveligt(det er vokseværk også)......og ligeså foderbetinget...... ;o)

    men fra egen erfarring kan jeg se det fra 2 sider.....

    Goya, som var af typen meget extrem...voksede i snit ALT for stærkt til at hans krop kunne følge med..han var en tysk import og fra Tyskland/Holland ser de gerne at overdrivelse fremmer forståelsen..G*...det er desværre bare ikke sundt for hunden......

    Bonnie som er ud af egen avl, vokser..hmm...for langsomt synes jeg...hun har hele tiden holdt sig lille af størrelse og lille i vægt, og uden nogle store udsving..og alligevel er hun fransk?.......

    jeg kunne aldrig drømme om at sætte en unghund eller forvokset hvalp på voksenfoder...der ved jeg af bitter erfarring også at det ikke virker(eller var jeg bare uheldig!).....Goya's opdrætter har efter eget udsagn praktiseret at sætte unghundene på voksenfoder i de sidste 20år..og jeg må da sige at jeg også forsøgte til at starte med da goya i 3mdr i træk tog 10kg på pr md...
    men lige lidt hjalp dét...(og senere har opdrætteren også indrømmet at det er langt fra alle som det hjælper på!)...

    man må jo også gå ud fra at de forskellige fodermærker som laver foder til giganterne, har det med i mente at det er sarte dyr så længe de vokser?......(dog ikke RC iflg de seneste rapporter hos dyrlægen min)

    Luna som er vores lille ny, er også fra en linie hvor de vokser extremt, og hun skal på Hill's så snart RC posen fra oopdrætteren er tom.....så må jeg se om det hjælper...for desværre kan man ikke vide noget med sikkerhed;o(

    (jeg har Claus Sloth med på sidelinien, så også dér er der en knogle/led mand til at vejlede...de jo næsten lige så gode som guder..haha)


  • #6   22. okt 2007 Brak´s
    Jeg skal ikke gøre mig klog på om det er genetisk bestemt eller ej, men det er selvfølgelig noget som jeg vil undersøge nærmere.
    Jeg havde et produkt med fra opdrætteren da jeg hentede Canto - hvalpepakke fra Regal large breed med lam hvor proteinindholdet ikke er så højt som i andre hvalpefodre. Dette produkt er ikke så nemt at få fat i her hvor jeg bor, så da pakken var tom købte jeg royal canin hos dyrlægen hvor jeg køber mine dyrs foder.
    Canto kunne imidlertid ikke rigtig tåle R.C og begyndte at klø sig helt vildt, ofte til blods så det stoppede jeg med promte, og fik fat i det foder han var vant til at få, og nu klør han sig ikke længere.

    Skal lige siges at min tæve altid har fået R.C som hoved foder og med stor tilfredshed, men det kan min hvalp tilsyneladende ikke tåle og i hvalpefoderet er proteinindholdet over 30% så vidt jeg husker....

    En ting jeg kom til at tænke på er at det jo kunne tyde på, at jeg har fået kontrol med hans vækst da fodstillingen har rettet sig så meget som tilfældet er.
    Skal have kontaktet min opdrætter for at høre om han er blevet fodret under kontrol/ opsyn - for han vil gøre alt hvad han kan for at få lidt ekstra at spise.

    Men han er altså ikke så meget end resten af kuldet og slet ikke i forhold til sin bror - selvfølgelig er han en smule større end tæverne men altså ikke alarmerende meget.

    Ja det er godt har være i kontakt med gode dyrlæger som man har tillid til!

    / Trine


  • #7   22. okt 2007 hov mangler lige et større i slutningen...: " Men han er altså ikke så meget STØRRE end resten af kuldet!...

  • #8   22. okt 2007 Tina *TullsTown *

    HOV havde slet ikke set dit indlæg SORRY! Hvis du ikke må sætte linket ind, hvilket jeg ikke ved nøjagtigt om man må... så må du gerne sende mig linket via BC - Tak så kan jeg sætte det ind her i tråden så andre kan få gavn af dine guldkorn.

    Tusind tak for input!

    / Trine


  • #9   22. okt 2007 neeeeeej...den klogskab må vi nok hellere overlade til dyrlægerne ;o)

    vi kan se på linierne fra Bullmastiff racen at der er en hel del af dem der lider af vokseværk i mindre eller mere alvorlig grad....og selvfølgelig er det nemmest at spotte på de linier hvor det virkelig er tæt avl...

    Goya tålte heller ikke RC..han's tarmflora kunne ikke rigtig harmonere, og det gik altså ud over os andre...(han ku ha været benyttet i et gas kammer!)....men det er nu ikke kun derfor jeg vælger at gå væk fra RC til mine unghunde..men sidst jeg talte med dem om deres foder, fortalte de uden dårlige miner at deres kalk indhold bla ikke altid svarer til det der står oplyst på posen(gigant)....dét kan jeg ikke rigtig acceptere når det er til en unghund...!

    resten af flokken får dog stadig RC.....

    Jeg håber da virkelig at du får bugt med problemet..(og gir en melding om hvad mirakelkuren evt består af så?;o)

    hvad med resten af kuldet...er de franske eller har de et fin stramt håndled?


  • #10   22. okt 2007 Åh ja jeg troede at jeg ved en fejl havde fået en fransk bulldog for Canto kan også virkelig fise af vellyst, og ved nærmere eftertanke har han faktisk ikke feset efter vi er gået tilbage til Regal large breed med lam - så tak fordi du lige gjorde mig opmærksom på det - selvom det var tilfældigt!

    jo jeg skal nok vende tilbage og holde jer a jour... igen tak for responsen!

    / Trine


  • #11   22. okt 2007 Hov glemte lige at sige at resten af kuldet ikke har disse problemer, og derfor tænkte jeg at han måske kunne være den der har fået mest foder mens han stadig var hos opdrætteren for han kæmper for et godt ord om maden og hvis det stod til ham var der kun en her i huset der spiste... nemli ham!

    MEn jeg vender tilbage!


  • #12   22. okt 2007 Vil lige tilføje.. Louis vokser super harmonisk, har aldrig lidt af vokseværk, han har aldrig spist " overdrevent" heller aldrig taget voldsomt på og hans linier har ikke lidt af dette.

  • #13   22. okt 2007 haha...det var da en besynderlig udgave af en Fransk..hmm..Bulldog... ;o)

    nej..Goya reagerede på det fedtstof som RC er gennemblæst med efter det er bagt...det fremmer smagen på foderet..men så sandelig også tarmgassen!..

    det stoppede efter en lille uge på Hill's og A38....og så kunne vi andre trække vejret ubesværet igen;o)


  • #14   22. okt 2007 Marianne synes også at Canto vokser som han skal altså ikke for voldsomt i forhold til andre hvalpe i racen. Men da jeg har utrolig stor respekt for HD har jeg lige fra jeg fik ham hjem haft ham til regelmæssige undersøgelser hos dyrlægen, og selvom han ikke har fået for meget foder har han været sat ned i mængde, men han blev utrolig mager - for mager efter blot ganske kort tid.
    Tror det ligger til min race at være rigtig glad for mad, og de tager hellere en skideballe, hvis de kan se sit snit til at stjæle noget der kan spises.
    Canto spiser hvert måltid som om det var hans sidste, og derfor får han noget af sin mad i et aktivitets kødben så han ikke forsluger sig, og samtidigt er han beskæftiget.

    Brak´s ja det er en noget særpræget udgave af den franske... han både pruttede, og snoker når han sover - og så drømmer han noget så dejligt - han har fantasi den lille mand.

    Nå skal på job nu men tak for jeres svar!

    / Trine


  • #15   23. okt 2007 Tina har benyttet disse produkter med god effekt så jeg sætter linket ind så i alle kan læse om det og danne jer jeres egen mening om produktet.

    (link fjernet)

    God aften

    / Trine


  • #16   24. okt 2007 takker for linket.......... ;o)

    Rocco v/d Mijadora som også er her inde på HG, er også på dét produkt, så om 2år´s tid kan de sikkert også komme med nogle erfarringer om det produkt...Ss.....


  • #17   24. okt 2007 kan også kun anbefale hokamix, hvis en hund skal strammes op - selv bruger jeg det altid i 2 mdr op til HD fotografering - i dobbelt op, som de anbefaler, når man starter

  • #18   24. okt 2007 Rocco kan ikke fordrage Hokamix'en, men han bliver alligevel fodret med det....der er ikke andet man kan gi, som ikke har en grim bismag??

    Platugler*
    Min tøs Bonnie skal fotograferes til Januar...ville det være en ide at gi hende Hokamix indtil da??

    og hvis det er: hvor meget skal små 46kg Bullmastiff så ha?


  • #19   24. okt 2007 braks - det ville jeg gøre - da agnes skulle fotograferes skrev jeg med skyescot og de anbefalede hokamix gelink, til hende, da hun er så stor og tung - ved boxer bruger vi normalt den alm hokamix. gelink er noget dyrer, så det skal man gøre op med sigselv - jeg ville give hende i 2-3 mdr og dobbeltop dosis - men skal alligevel dobble op når man starter op på hokamix - og det forsætter vi så bare med hele perioden

    har du prøvet at blande det i A-38, til Rocco - det hjælper nogen gange - eller en klat leverposteg

    ellers hælder jeg det på foderet og hælder vand over og lader det trække lidt


  • #20   24. okt 2007 hehe..han bliver simpelthen overhældt med A38...han får Hill's med A38+Hokamix, men det virker ikke til at fungere helt så godt for hans mave...han har en hel del tarmgas..........(mener det er hokamix gelink han får)

    altså Bonnie er jo ikke ligefrem tung, når man tænker på racen generelt.........hun er meget massiv i sin muskelmasse, så det er helt sikkert den der vejer..men hun overraskede mig dog i går, med at hun "kun" vejer 46kg........

    tror jeg vil forsøge at bestille det, og så lige prøve om det er noget hun vil ha.........egentlig burde jeg jo ta et for-fotografi af hendes hofter for at se om det virker,men jeg vil helst ikke smide hende i bedøvelse hos den lokale dyrlæge, og der er sku langt ind til skovshoved!.....så om det virker eller hun forhåbentligt har gode hofter i forvejen..det kommer jeg nok ik til at ku svare på...men det ville da være direkte dumt ikke at forsøge...hun er trods alt et C/B afkom hvor den dominerende linie har lavet mest HD afkom.....


  • #21   24. okt 2007 Athene bruger også hokamix gelink + og kan heller ikke fordrage det, men hvis der er lidt lakseolie over glider det bedre ned. Vi har brugt produktet siden brøndby udstillingen, og kan hverken se fremgang eller tilbagegang og fik at vide at det tog nogle måneder inden man kan se resultater.

    / Trine


Kommentér på:
Fransk fodstilling ved store hunde...

Annonce