28. okt 2005 Følger: 59 Følgere: 250 Hunde: 2 Emner: 162 Svar: 5.599
Jagthund {{forumTopicSubject}}
Min svigersøn har taget jagttegn og ønsker nu at kigge på hund.
Det skal være mest til at hente i vand, men sådan lidt allround, hvis man kan det?
Jeg har ikke forstand på hverken jagthunde eller jagt, så lidt hjælp kunne være dejligt
Den skal indgå i en familie med 2 voksne, og pt 3 børn ( der kan jo komme flere)
Selv har de nævnt labrador og spansk vandhund
apr 2018
Følger: 20 Følgere: 660 Emner: 124 Svar: 7.174
Mange jægere får hunden for tidligt og så er begge uerfarne siger min bror
Han har lab og jeg kan godt sætte dem i kontakt hvis han vil snakke med en rigtig hundemand der træner hund til jagt 24/7
Så send bare hans mail på hl5772@gmail.com så skal jeg give ham min brors nummer
okt 2005
Følger: 59 Følgere: 250 Hunde: 2 Emner: 162 Svar: 5.599
Jeg finder lige ud af det
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 57 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 352 Svar: 14.397
okt 2005
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 68 Hunde: 5 Emner: 34 Svar: 2.361
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.093
Ift spansk vandhund, så vær opmærksom på, at der er langt imellem nogen der avles til det formål - de avles primært som familiehund og ellers lidt i øst og vest mellem hyrdning, jagt og diverse. Så selvom de fleste hunde kan lære apportering til husbehov, så ville jeg ikke forvente, at jagtegenskabrrne ligger helt så lige for som med en god retriever.
- og så synes jeg jeg læste ret meget om gøen, da jeg kiggede lidt på den. Men virker ellers som en sød og sjov lille hund, og dem jeg var rundt at møde (primært på udstilling) virkede som nemme at have med omkring.
sep 2017
Følgere: 534 Emner: 148 Svar: 10.574
Lige nu bliver der lavet nogle mega lækre jagtlabber, hvor der er fokus på at de også skal kunne indgå i et familieliv. Tidligere har der været lidt for meget smæk på nogle af dem, så de havde svært ved tiden uden jagter, men det synes jeg det virker til at der er kommet styr på.
Ved goldens synes jeg der er langt imellem. De findes måske nok derude, men jeg synes dem jeg har set de sidste 5-7 år er af dalende kvalitet ift. sport. Om det også gælder ift. jagt, ved jeg ikke.
okt 2005
Anne, kender du nogle af de opdrættere?
jan 2006
jan 2019
jan 2019
jan 2006
Dem, du nævner er enormt bløde hunde, og hvis nu svigersønnen er som jeg, vil de på ingen måde egne sig ret godt til ham .. måske man skulle tage det med i overvejelserne ?
Og så tror jeg også at vi herinde, skal lade være med at lade vores egne utilstrækkelighed udi hundetræningens ædle kunst, komme andre til skade
De hønseting jeg iøvrigt kender, bor da som almindelige familiehunde når de ikke træner eller går på jagt.
Man kan jo altså godt træne sin hund til at slappe lidt af, imellem jagt og træning.
apr 2018
De ender med hunde der tyvstarter piver forstyrrer og ikke inviteres med på jagter
Ifølge min bror fører det til nederlag og hård træning ved mange i afmagt
Så man skal tænke sig om før man får en hund
Og det råd er jeg tryg ved. Han har en af landets bedste unghunde og ved hvad det kræver og har lavet alle fejlene
Labben er ikke nødvendigvis nem
Hans er engelske og helt vild PÅ og den gamle var den brede type og enorm selvstændig
Det er bare en skam
Ikke at skynde sig langsomt når det er jagt
okt 2005
Ungerne elsker hund, og den skal også kunne være god i deres selskab.
Min datter går heldigvis hjemme, og hjemmepasser sine børn, og de kommer alle til at være en del af hundes liv.
Jeg går også til dem, så de ved hvad det vil sige at have en jagthund.
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 23 Svar: 383
Men som Lens skriver, så overvej om der absolut skal hund til på nuværende tidspunkt. Under alle omstændigheder bør der gå 12-18 måneder før hunden kommer med på jagt.
okt 2019
Følger: 150 Følgere: 192 Hunde: 5 Emner: 20 Svar: 354
De skal undgå "tasco brimstone"
Ellers er der også hende her der har en tæve der skal have hvalpe til marts.
Og ellers er team Friis, team Broberg, vejsager gundog.
Ellers kan de måske kigge i djr på deres hvalpe liste. Og så skal de nok også finde en træner inde for området. Men der er stadig nogle af dem der, der syndes at hunden skal knækkets før den kan trænes… eller sultes...
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 23 Svar: 383
Enhver ansvarlig opdrætter, der har ham liggende i deres linjer har jo undersøgt for Stargardt og sørger for, at afkom enten er testet eller fri via aner.
En anden mulighed er at bruge 1 års tid på at holde øje med de hunde, der er med på jagterne. Ser han noget, som han synes arbejder godt, kan han jo spørge hvor den er fra og undersøge nærmere?
Jeg ved, at min opdrætter har solgt en del hvalpe på den slags henvisninger.
okt 2005
apr 2018
Mange jægere går enorm meget op i etik også og en dårlig hund kan ødelægge en hel jagt
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 24 Hunde: 5 Emner: 107 Svar: 6.289
okt 2005
Følger en der har den som servicehund. Super lækker race
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 7 Emner: 39 Svar: 1.485
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 82 Svar: 7.446
Det er lidt noget andet med goldens. De golden jagtmodeller jeg kender i DcH programmet. Det virker somom den kan være lidt af en mundfuld. Og så har de desværre nærmest allesammen en eller anden skavank (allergi som topscore.
Racer som spansk vandhund og den slags ville jeg gå udenom; det bliver alt for svært at finde en hund med en eller anden form for garanti for at egenskaberne man skal bruge på jagt rent faktisk stadig findes.
Med Engelsk Springer er mit indtryk at man skal man kigge sig rigtig godt for fordi der er mange der er komplet 'driftforladte' og så bliver det virkelig op af bakke at bruge hunden på jagt.
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 518 Svar: 12.523
Jeg ved godt, at det - ligesom den ruhårede - primært er en hønsehund, men som samtidig er glad for både vand og apportering.
jan 2019
jan 2019
okt 2019
Jeg ser rigtigt mange der kun er hundefører på jagten og en anden der skyder. Så de ikke både skal stå med givær og en hund der gerne vil hente.
jan 2006
Det er da mere “skørt” at foreslå en alt for blød hunderace til en person, der ikke fungerer med sådan en hundetype - det ER sket, at folk har udviklet sig med deres hund.
Som jeg skrev - jeg så ikke det med vandet og … lad nu ikke dine egne manglende evner, være tegnende for andre, der ikke er så begrænsede lige på det punkt..
jan 2025
Emner: 3 Svar: 43
Hvordan med en Irsk Setter?
jan 2006
jan 2025
Min morfar var skovfoged og havde Irsk Setter
Sådan en drømmer jeg stadig om.
jan 2019
Men jo det er en utrolig køn, blid og venlig hund;) det stik modsatte af en ruhårede hønsehund som kan bruges til andet en hønsejagt;) men som bestemt heller ikke er oplagt til andejagt.
Jeg tænker faktisk at det vil være smart at lade være med at anbefale racer til noget man ikke aner noget om.
okt 2019
jan 2025
Svar: 2
1. Skal det være en stående hund eller en drivende hund ?
2. Første gangs hundeføre ?
3. Skal den indgå i familien med børn ?
I så fald, ville jeg kikke på Labrador eller kliner Munsterlænder. Begge hunde er glade for vand.
Lige et lille trænings tips med på vejen: Inden hvalpen ankommer, skal der rulles aviskøller som placeres med en i stuen, en i soveværelset og en i køkkenet.
Når hvalpen ikke gør som du ønsker, tager du øjeblikkeligt en kølle og slår DIG SELV oven i hoved. Fordi DU har gjort noget galt.
Det er nemt at blive frustreret når man træner hund. Men husk, hunden kan det hele. Det svære er, at få den til at forstå, hvad du ønsker af den.
Med det på plads, kan du glæde dig til mange mange år med en god jagt kammerat.
okt 2019
jan 2025
okt 2018
Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 379
okt 2005
De er faktisk lidt hooked på stor puddel også.
okt 2005
Spørgsmål 2 og 3, er svaret ja
Spørgsmål 1 ved jeg ikke. Det må jeg spørge om
maj 2016
Følger: 14 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 17 Svar: 387
apr 2018
De har svært ved at holde fokus - mange af dem. Så man skal nok til udlandet og kigge linjer meget grundigt
En trænet hund er rigtig dyr og det er ingen garanti at den kan arbejde med ny ejer hvis denne ikke kan tingene i forvejen og selv skal lære
Min brors engelske labber er heller ikke bløde - jeg er enig i at der er linjer som virkelig kan arbejde og som har stort mod
Jeg ville vælge sådan en
Især som ny - hvis man ikke vil vente et år og få med på jagter og se hunde og linjer og vælge derefter
feb 2013
Jeg oplever ikke at de labber er hunde, der klapper sammen eller står af, hvis de møder 'modgang'. Så gør de sig bare endnu mere umage.
Pudel kunne i princippet sikkert også bruges, men det er vist ret svært at finde en der har egenskaberne i behold
Mht Kleiner Münsterlænder så bander min veninde lidt over en. En gut i det konsortie hun er med i har købt sådan en: Han fik sit jagttegn for et par år siden og nu har købt jathund - og har fået sin sag for. Den er lynhurtig og har meget vildtinteresse så han slås lidt med at den jager de forkerte ting og på de forkerte tidspunkter
okt 2005
Jeg tror det som bekymre mig mest er, at jeg ikke synes han er fuldblods jæger
Det kan sagtens ændre sig, men er bange for at de får en hund der ikke kan trives i det.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 30 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.710
Det kan sagtens ændre sig, men er bange for at de får en hund der ikke kan trives i det
Man kan også lave andet med hunden.
Kender en jæger som bruger deres Lab til jagt og konen gåt DCH program med den
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 965 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 239 Svar: 9.474
okt 2005
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 24 Hunde: 5 Emner: 107 Svar: 6.289
Det er vel også et spørgsmål hvilken psyke man ønsker. Skal det være en fuldblods jagthund eller skal det være en god anstændig jagthund til nogle jagter om året.
Da jeg for 28 år siden tog jagttegn, var jeg helt forgabt i den tyske langhår. Skulle jeg vælge nu, blev det helt 100% en Italiensk Spione, men den har et meget bredt sæg og fordrer store områder.
Storpudlen kan jeg sagtens forstå. Igen er det en 100% jagthund man vil have, eller skal den "bare" være anstændig. Jeg er jo typen der ikke gider have dem som mange andre har
okt 2018
Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 379
jeg har selv jagthund og går kun på jagt engang imellem. Resten af tiden er jagthundene normale familiehunde.. de kan lide lange løbe og gåture, spor eller lidt hyggetræning med lydighed eller jagttræning eller tricks..
men gode gå/løbeture og ud og bruge næsen lidt (spor eller bare finde aftensmad i haven) så er de rigeligt tilpasse. Man kan jo også inddrage familien i at gemme dummy eller godbidder rundt omkring. Det er god og meningsfuld aktivitet som også er sjovt at have børnene med i.
jeg har lab, ruhåret og gammel dansk hønsehund.
De apporterende jagthunderacer er altså ret nemme familiehunde - de skal bare bruge næsen, have gode gåture og så passer de rigtig fint ind når de ikke er på jagt.
De vil dog gerne bære på ting hele tiden også vaske tøj og legetøj
feb 2013
Jeg har en god træningskammerat i DcH programmet. Hun træner med en jagtmodel lab i A-klassen. Hendes mand bruger hunden til jagt. Det kan fint kombineres.
Ja, der findes mange virkelig spændende racer som potentielt ville kunne bruges men så er der endnu mere man skal sætte sig ind i som ny. Der er måske lidt meget at gabe over at sætte sig for at ville have en spansk vandhund, spinone, stabyhound, pudel (find selv på flere), finde en med egenskaberne i behold og samtidig være ny inden for hundetræning og jagt. Gå med det lidt mere sikre fx. lab, golden, ruhåret, kleiner, ft springer. Der er jo sket det sammen med rigtig mange af jagtracerne som der er sket med fx Dobermann; det at finde en der har brugsegenskaberne i behold er ikke helt nemt
Et andet aspekt som man kan opleve, når man har en race som ikke er specielt almindelig i en eller anden sammenhæng, er at man står lidt mere alene med sin træning. Altså ikke fordi folk ikke gider træne sammen med en, men fordi den måske har nogle 'særheder', som dem der træner med de mere gængse racer ikke lige har set før og som de ikke lige ved hvad de skal stille op med. Det er sådan jeg har haft det med Irsk Terrier og lydighedstræning
Det bedste er nok om din svigersøn (og datteren
I den jagtforning vi deler parkeringsplads med er der fx apporteringsprøver og nogle raceforeninger arrangere træningsdage og prøver derude. Fx er der en gang i mellem pludselig en masse Breton'er; de låner areal til træning - og hygge med madkurve - en gang imellem, så kan man møde dem og snakke med deres ejere
Nu jeg tænker mig om så er der faktisk en del i mit lokalområde, der bruger flat coated som jagthund og jeg træner da faktisk rally sammen med en, der både bruger sin flatter på jagt og til rally. Så måske også en mulighed
okt 2005
I skal vide at jeg læser hver en kommentar, men svært at nå og svare alle
( jeg er i gang med at pakke)
Jeg vil helt sikkert anbefale dem at tage ud og kigge træningsteder og opleve hvad træningen overhovedet går ud på, og få talt lidt om de forskellige racer.
Tusind tak alle sammen
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.093
Jagthund