{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.640 visninger | Oprettet:

Sig nu nej ! {{forumTopicSubject}}

Indlæg fra en af (hvis ikke DEN bedste) verdens bedste hundeførere - jeg er helt og aldeles enig ..

Mia Skogster
14 min. ·
“NO” - One of the first words you should teach your puppy ??
A puppy isn’t a baby when it comes home. It’s already learned to handle other puppies, defend its food, and even fight back when provoked.
Whether you get a Malinois, German Shepherd or any strong willed working breed dog, they need structure and boundaries. Without it, you’ll soon face issues with aggression or a dog that doesn’t listen when it matters most.
Strong-willed puppies need to learn to accept handling. Don’t let them squirm away.
The first word your puppy should learn after its name is “NO.” This helps break bad habits like chewing furniture or biting. If “NO” doesn’t work at first, reinforce it calmly with a firm hand. Don’t allow biting or aggression toward you. After correction, remember to stay calm: Speak to your puppy in a soothing voice, and pet them gently and calmly.
I can’t even imagine a situation where I wouldn’t need to explain these things to my puppies. Maybe because I’ve always had only high-driven or strong-willed ones. Within one week, sometimes even in a day, the puppy learns to stop any wrong behavior when I simply say “No.”
?? They stop biting
?? They stop trying to mate after being told no
?? And they quickly understand that barking isn’t a solution either.
The only solution for them is to accept that life is fun and games until mama says stop. And when she does, the solution is to calm down and ask for more direction.
In the end, it’s not about how quickly your puppy learns tricks or holds a dumbbell. What matters most is building communication, respect, and a relationship where the dog trusts and listens to you. That’s the foundation for a peaceful life together ????
#dogtraining #puppytraining #dogcommunication #workingdogs #malinois #germanshepherd #rottweiler #dobermann #miaskogster

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vask af lejlighed 1.700 kr.
  • Ordnet døre 1.000 kr.
  • Rådgivning om TV 1.000 kr.
  • Opsætning af lampe. 802 kr.
  • Utæt vandrør inde i gipsvæg 1.140 kr.
  • Fix bathroom sink drainage pipe 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sig nu nej !
  • #1   5. feb Sikke noget vås smiley Men hver sin smag.

• #2   5. feb Kom du igen når du har vundet VM tre gange smiley

• Indica J
    Indica J Online Tilmeldt:
    jan 2025

Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 54
    #3   5. feb Jeg har lige bestilt Mia's bog, den gælder jeg mig afsindigt meget til at læse smiley

• #4   5. feb Igen, det er rigtig, rigtig dejligt, når folk erkender deres grænser, og køber en sød og nuttet blandingshund i stedet for en driftig hund med temperament smiley

Jeg forstår slet ikke hvordan man mener at det kan være usundt at sætte grænser. Omvendt lever jeg jo af at fjerne børn fra forældre, der enten ikke selv har haft grænser, eller som ikke formår at sætte grænser. Så for min lønposes skyld, er det jo dejligt. Men det er ødelæggende for både dyr og mennesker ikke at have grænser smiley

• #5   5. feb Ja jeg har tænkt tanken efter jeg fik min nye hund smiley om hvordan man ville håndtere hende uden nogensinde at indlære nej

Men den kan jo selvfølgelig bare blive båret rundt og lade være med at være hund og så behøver jeg ikke indlære nej når hun æder alt hun finder på tur som en anden labrador smiley

Før hun lærte nej kostede det mig en dyr tur til dyrlægen med diarre fordi hun åd en kæmpe chokolade bolle der lå i græsset og som jeg ikke havde set

I morges på tur kunne jeg stoppe hende i at æde en død fugl - og jeg er sgu glad for at spare de penge plus jeg tror hunden gerne vil slippe for ondt i maven igen

• #6   5. feb Ja, man kan lære hunden nej eller man kan lære den at gøre noget andet i stedet for. Begge metoder virker, den ene er bare outdated i mine øjne men sådan er vi jo så forskellige smiley Tænk hvis man var enig i alt.

• #7   5. feb NHNG - og den anden, virker ikke - men sådan er vi jo så forskellige smiley

• #8   5. feb Jeg forstår slet ikke hvordan man mener at det kan være usundt at sætte grænser. Omvendt lever jeg jo af at fjerne børn fra forældre, der enten ikke selv har haft grænser, eller som ikke formår at sætte grænser.

Spot F.... !!!!! on !!!!!!!

• #9   5. feb Martine den anden virker ikke....for dig smiley

• #10   5. feb Indica - det skal du også gøre, den er virkelig god smiley

• #11   5. feb NHG - whatever ...
    Du er indehaver af en hund, der gøer når den høre "lyde i opgangen" .. og det er da også meget sødt.

Du aner blot ikke hvordan det er, at have en viljestærk hund, der ikke bakker fordi der letter en gråspurv på det lokale torv.

Og herfra stopper min kommunikation med dig - jeg har rigeligt med realitetsorientering på mit job at gøre. Lige nu har jeg fri og gider ikke engang begynde at forsøge med en person, så faktaresistent og uvidende som du er det.

God aften herfra smiley

• Indica J
    jan 2025

#12   5. feb Linus er jo desværre både stædig, viljestærk og reaktiv (på trods af hans nuttede ydre).
    Et velplaceret NEJ er jeg så glad for at have indlært når han f.eks. er lige ved at flegne på en hanhund smiley

• #13   5. feb Martine det er helt fantastisk så meget du ved om mig og min hund smiley utrolig imponerende.

Kan du også have en dejlig aften smiley

• #14   5. feb Nej og spyt ud, er det første vi lærer vores hunde. Et nej er simpelthen et must, ellers går det op i hat og briller. Vi kan ikke nøjes med at tilbyde noget andet.

• Blixen
    Blixen Tilmeldt:
    apr 2020

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 61
    #15   5. feb Hej NHG.
    Jeg skriver meget sjældent herinde, men jeg læste hele den (meget lange smiley ) tråd hvor emnet “nej” blev diskuteret, og jeg har siden reflekteret en masse over det, du og andre skrev.
    Jeg har flere gange læst dine indlæg, og jeg bliver ved med at læse din fortolkning af “nej” (eller tilsvarende ord) som noget i retning af “det må du ikke”/“stop din adfærd”/“fy skam dig”. Er det korrekt læst?
    Jeg har et nej-ord til min hund, men det betyder intet af ovenstående. Her betyder det nærmere “indtag neutralposition” -> ergo VED min hund hvad der forventes af den, når jeg siger nej. Når jeg siger nej, ved min hund fx at den ikke skal være i bevægelse og ikke skal have noget i munden, fordi rammerne for neutraposition er at den (1) står stille, (2) kigger på mig og (3) har alle fire poter på jorden. På helt samme måde som andre kommandoer indebærer at der er ting, man IKKE gør fordi man til gengæld SKAL noget andet (en sit-kommando indebærer at dyret IKKE har dørkarmen i munden, en fremadsendelse indebærer at hunden IKKE hopper ind i sit bur i bilen).
    Siger jeg nej fordi min hund er ved at stikke efter et rådyr, eller fordi den er ved at æde møblementet, stopper den uønskede adfærd helt naturligt fordi den position, jeg med et nej beder min hund om at indtage, ikke indeholder at gøre den uønskede adfærd.
    Jeg har svært ved at forstå at det er anderledes end det du gør, hvis du beder din hund om at sitte når den gerne vil løbe efter et rådyr?

• #16   5. feb https://spiritdogtraining.com/there-are-no-stubborn-dogs/

En god artikel der beskriver hvordan hunde altså ikke besidder 'stædighed' dette er en menneskelig egenskab. Men den bliver jeg nok sikkert også grillet på nu.

I øvrigt var der flere herinde der anbefalede mig at gå til hvalpetræning hos Trine Rafn. Tak for det vil jeg bare lige sige smiley Det var fantastisk. Og her blev vi da også instrueret i ikke at sige nej, hverken når de er hvalpe eller unghunde smiley Det var bestemt ikke noget hun brugte.

• #17   5. feb Jeg er enig med Blixen - det er et signal når det er indlært korrekt og det tager ikke lang tid at lære - lidt lige som sit

Min hund har ikke en god ballast mht skæld ud men nej indlært positivt kan hun bruge og navigere i

Hun opfatter det helt anderledes end skæld ud

Det er tydeligt og jeg tænker at modstanden simpelthen skyldes at man ikke kender til den korrekte indlæring af nej som signal/kommando

Det var et af de første ting jeg indlærte og det er tydeligt at se hvordan hun finder tryghed i det fordi det guider hende i en helt ny verden (hun har aldrig før gået en tur)

Jeg siger det i øvrigt heller ikke med anderledes stemmeføring end fx sit

• #18   5. feb Undtagelsesvis NHG så kommer der en kommentar mere herfra ...

For et par minutter siden fik min hund et chok af en anderledes lyd på opgangen og hun for op og gøede et par gange.

Fra den anden tråd om emnet .. jeg gætter ikke, jeg læser hvad du skriver.

Hvis din hund "får et chok af en anderledes lyd på opgangen" så er det ikke et stærkt nervesystem, den er udstyret med.

Sry, men jeg spilder ikke tiden på den slags hunde .. det er livet for kort til.

BTW - vil du smide en masse link til ubrugelige guruer, kan du så ikke oprette din egen tråd smiley

• #19   5. feb Martine det behøver du heldigvis heller ikke smiley :) smiley min "ødelagte" hund har helt og aldeles nok i mig og de dygtige fagpersoner vi omgås med.

• #20   5. feb Som ejer af en ødelagt hund tror jeg det er godt du ikke har en NHG

Altså sådan en virkelig broken en...

• #21   5. feb Lens, nå fordi en virkelig broken hund har bare endnu mere end "normale" hunde behov for at få lært nej? I så fald ja så er det vist godt smiley for mig er nej en hurtig "doven" løsning i afmagt. Men jeg reflekterer altid over hvordan jeg kan forhindre situationen og undgå at sige nej en anden gang. Jeg er fan af at sætte hunden op til succes, ikke til at fejle smiley

• Blixen
    Blixen Tilmeldt:
    apr 2020

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 61
    #22   5. feb Kunne du overveje at svare mig, NHG? smiley

• #23   5. feb Lens, nå fordi en virkelig broken hund har bare endnu mere end "normale" hunde behov for at få lært nej? I så fald ja så er det vist godt smiley for mig er nej en hurtig "doven" løsning i afmagt. Men jeg reflekterer altid over hvordan jeg kan forhindre situationen og undgå at sige nej en anden gang. Jeg er fan af at sætte hunden op til succes, ikke til at fejle smiley

Har du læst mit indlæg?

Men nej ikke derfor men fordi du ikke ville kunne magte opgaven - alene fordi du tror du ved alt og den indstilling ville blokere for at tage imod nødvendige råd når du kører fast - for det gør alle med sådan en hund fordi opgaven er massiv. Og oven i det kommer hele det psykiske pres

Men det ved man først når man har prøvet det og stået der helt forslået og fået et råd herinde fra alle de her gode folk som ved en masse og som måske ikke gør alt som en selv men netop derfor virker det

• #24   5. feb Uanset om man hører til den ene eller anden træningsretning ser jeg da ikke umiddelbart noget galt i at få indlært et nej/stop eller at der skal være grænser - om man så hører til en af de mere ekstreme "positive only camps", så er det jo ikke = ingen retningslinjer, ingen grænser og alt er tilladt (I hvert fald ikke hvis man agter at kunne holde hunden ud ret længe).

Hvordan man så indlærer og bruger grænserne eller et nej kan jo variere, men jeg er ikke sikker på, jeg forstår, hvorfor det på nogen måde skulle være kontroversielt at indlære nej eller sætte grænser sådan generelt, heller ikke selvom man er i super-meget-ekstra-positiv-træning gruppen.

• #25   5. feb Michelle

Mias skriv har intet med træning at gøre smiley

What matters most is building communication, respect, and a relationship where the dog trusts and listens to you.

smiley

• #26   5. feb Blixen, jeg siger ikke sit hvis min hund løber efter et rådyr. Jeg indkalder hende og hun har lært at festen i at vende omgående tilbage er langt federe end at løbe videre. Og for at forhindre jagten så har jeg i øvrigt benyttet mig meget af metoderne fra predation substitute training af Simone Müeller. Det går ud på at samarbejde med hundens instinkter og drifter i stedet for at lukke ned for dem. Helt uden tvang og nej. Tænk engang at man kan det....(nogle kan)

Som jeg forstår det så er dit nej ord en frys position? Det giver bedre mening i min verden end et "fy ha skam dig, du skal lære at det der må du ikke gøre og du skal have grænser-nej".

Selv er jeg dog bare større tilhænger at at lære hunden hvad man hellere vil have at den gør i situationen. Og så ser jeg helt anderledes på mange af problematikkerne hvor nej ordet opstår hos ejere. En hund der bider i dørkarmen har imo et behov der ikke bliver dækket eller også ligger der noget andet bag. Eller også smager den dørkarm bare virkelig virkelig godt. I stedet for at tænke hvordan man stopper adfærden (for selvfølgelig kan man ikke komme udenom at stoppe den i sådan et tilfælde) så ville jeg reflektere over hvordan man forhindrede det i at ske i fremtiden. Uden nej eller irettesættelse. Men fordi jeg er fan af at sætte hunden op til succes fremfor at sætte den op til at fejle.

• #27   5. feb Lens, uha jeg tror ikke at jeg ved alt. Tværtimod. Jeg lærer hver dag og bliver hele tiden klogere på min hunds sprog og adfærd. Gud ske tak og lov da.

• #28   5. feb Michelle, Folk skal gøre som de har lyst smiley
    Tværtimod er det nok hele min force free tilgang der er langt mere kontroversiel

• #29   5. feb Det er jeg med på Martine - men tilsyneladende er det det der trigger nogen. Ala "jeg vil i hver fald ALDRIG bruge nej i min træning/opdragelse, for jeg bruger positive metoder".

Jeg synes jeg kender folk mange steder på den "skala", og fælles for alle dem med fornuftige, harmoniske hunde er, at der er klare retningslinjer (inkl nej/stop) for hunden - HVORDAN de gør det er forskelligt, men de gør det allesammen.

Så ja, jeg undrer mig nok bare lidt over, at f.eks. NHG giver udtryk for, at man nærmest har spillet fallit, hvis man siger nej - det er jo ikke en straf (hvis man da har indlært det og ikke bare skriger af hunden).
    Det er lidt en misforståelse af "positive træning", at det betyder man skal bandlyse ord som stop/nej eller anden grænsesætning.

Og det siger jeg, der har sådan en pjevs, der bakkede ud af rummet den ene gang jeg troede jeg skulle indlære nej, da han var hvalp smiley
    Grænser er ikke kun for hårdhudede maller, det er også for små pjok, der trænes uden (eller så vidt muligt uden) straf, fordi de ellers går i stykker smiley
    Det er faktisk måske især for sådan nogen - kan jo kun tale for min egen pjevs, men uden klare retningslinjer er der ingen tillid, og derfra går det jo kun en vej.

• #30   5. feb Michelle - helt fair, det var bare for at imødekomme det, at folk måske troede at det havde noget med IGP at gøre smiley

Og jeg elsker, at folk med hunde uden jagtdrift, skal forklare folk med hunde med, hvordan man liiiige kan lave en "bedre fest" end den, at få lov til at spæne efter et rådyr smiley :D smiley

Det synes jeg at ejere af eksempelvis tysk jagtterrier skulle benytte .. eller noget .. aj, det er så dumt, så det er dumt hundrede gange mere.

Iøvrigt er Esh blød som en klat smør på en varm stegepande - og hans helbror Tjab, langt mere hårdhudet.
    At tage disse to individer, der ovenikøbet er brødre, ens, vil være en stor fejl !!!

Så sejt at se, at nogen seriøst tror på at en metode, virker til samtlige hunde.

Eller "sejt" er det sq ikke - snarere trist og synd for de hunde, der enten ender i tvangsmedicinering for deres "vildskab", for enden af en snor og dømt til aldrig at kunne løbe frit og gøre hvad man har lyst til ... eller for enden af dyrelægens sidste sprøjte !

Jeg har ikke ret meget andet end foragt overfor den slags hundeejere .. og føler BIG TIME med deres hunde ...

• #31   5. feb Martine det behøver du heldigvis heller ikke smiley smiley smiley min "ødelagte" hund har helt og aldeles nok i mig og de dygtige fagpersoner vi omgås med

Niklas Vega ??
    Dygtig fagperson??

Ih guder, hvis han i dine øjne er en dygtig fagperson, så vil jeg da nødig udsættes for en fagperson som du synes er elendig.

• #32   5. feb Det går ud på at samarbejde med hundens instinkter og drifter i stedet for at lukke ned for dem.

Jeg er simpelthen så INDERLIGT lykkelig for at du har en småangst hund, der er bange for fremmede lyde eller og ikke en driftig hund. Hvis du på nogen måde tror at man kan ”lukke ned” for en driftig hunds drifter ved at sige nej, så understreger det 1000 gange hvorfor du skal holde dig langt, langt væk fra dem.

Du taler jo som du har forstand, og man kan som bekendt ikke forpligtes over evne. Det er dejligt at du er så fast i din tro, så længe du holder dig til den type hund, som du har nu smiley

• #33   5. feb Jeg er fundamentalt uenig. Jeg mener ikke at hunde tænker i regler og grænser. Hunde tænker i safe/unsafe.

Jeg kan sagtens forstå at hvis man tænker at hunden har behov for grænser og retningslinjer, så er det jo helt langt ude når man hører sådan en som mig.

Men tro det eller lad være, hunde kan faktisk eksistere med os uden at de har "grænser". Og faktisk helt uden at kravle på væggene, spise og ødelægge alt.

• #34   5. feb NHG - du har bemærket, at I det Martine har sat ind, er der faktisk beskrevet, at der indlæres alternativ adfærd? Nej = stop med det der, gør det her i stedet.

And when she does, the solution is to calm down and ask for more direction.

Jeg gætter på, at når så hunden gør det, så er der faktisk en belønning I det for hunden.

Jeg bilder mig ikke ind, at forfatteren er hverken "positive only" eller "force free" - men nej er altså i dette tilfælde ikke beskrevet som en straf, skæld ud e.l. Men slet og ret "stop det der, gør det her i stedet".
    Og for en 35 kg adræt bulldozer ala en malle, så tænker jeg faktisk det gør livet noget sjovere for alle parter.
    Er der forskellige måder at indlære det på? Det er der ganske givet. Men er det et problem at indlære det - det kan jeg virkeligt ikke se det er. Tværtimod.

Sten bliver i øvrigt klikkertrænet, vi bruger frivillig håndtering og er i videst muligt omfang force free.... det betyder ikke, at der ikke bruges nej. Man kan faktisk, hvis man vil, indlære nej/leave it og hvad folk nu bruger indenfor force free proncipper/errorless learning, hvis det er hvad man ønsker smiley

Og livet bliver da noget mere gnidningsfrit/mindre konfliktfyldt, hvis vovse ved, hvad der forventes af den (den del er vi nok ikke uenige i).

• #35   5. feb Jeg læste startindlægget og tænkte "Der er da forhåbentlig ingen, som tvivler på vigtigheden i at lære sin hund et nej"...
    Men det kan jeg så se nu, at det er der smiley

• Indica J
    jan 2025

#36   5. feb Når Linus får sådan et velplaceret NEJ for at vi kan passere en hund der står bundet udenfor Føtex - dem render vi dagligt ind i, og de er ikke just venlige - så slapper han med det samme af og ved at jeg har styr på situationen. Det er helt tydeligt rart for ham at han ved at han ikke behøver flegne.
    Når vi har passeret venter der masser af ros og godbidder.

Så et nej er ikke automatisk skæld ud.

• #37   5. feb Michelle min hund har da også et leave it cue. Ligesom hun har signaler til at spytte ud, vente, kigge på mig, osv osv. Det har jeg da aldrig sagt at jeg ikke bruger. Jeg er fan af signaler. Men jeg er også fan i at lære hunden at tænke selv og at hjælpe den til at tage de gode valg som gavner alle bedst.

Og jeg siger det igen... Folk skal gøre som de har lyst.

• #38   5. feb NHG - men hvorfor er nej så et problem? Hvorfor er grænser/retningslinjer et problem?
    Det er jo ikke = at hunden ikke lærer at træffe gode valg. Men de valg træffes altså indenfor nogen rammer, som vi har sat.

• #39   5. feb Michelle fordi jeg ikke mener at min hund lærer noget at bare at få et nej. Det giver hende ikke noget stof til at tænke hvad hun så skal gøre.

Jeg kan ærligt talt ikke komme i tanke om en situation i hverdagen hvor at hendes manglende nej indlæring giver udfordringer.

Jeg er hardcore force free tilhænger, derfor siger det sig selv at jeg ikke er fan af nej smiley

• #40   5. feb Men.... leave it er jo også et nej "nej du må ikke tage det der".

• #41   5. feb Michelle ja det er rigtigt. Men den har dén ene betydning. At hun skal holde fokus på maden og afvente belønning. Super smart og kan bruges hvis hun skal til at spise noget hun finder på turen.

Forskellen ligger i at det ikke også betyder: du må ikke gø, du må ikke trække, du må ikke hoppe op i sengen, du må ikke gå over vejen, du må ikke hoppe op af gæster, du må ikke (sæt selv ind)

• #42   5. feb Jeg så den godt på facebook, og dejligt at det bliver taget op af trænerne igen igen smiley

Heldigvis er der jo en kæmpe gruppe (de fleste herinde vil jeg tro) der tror på balance, så man behøver jo ikke være 100% Nej eller skæld ud eller negativ eller hvad det nu er nogle er bange for. Ligesom man ikke behøver at alt skal være 100% positivt og lyserødt.

Jeg tror i øvrigt at Lucky har misforstået noget, hvis hunde ikke kan være stædige, for jeg ved virkelig ikke hvad jeg så skal kalde det. At være irriterende, belastende, selvbestemmende? smiley

• #43   5. feb Grænser er ikke kun for hårdhudede maller, det er også for små pjok, der trænes uden (eller så vidt muligt uden) straf, fordi de ellers går i stykker smiley
    Det er faktisk måske især for sådan nogen - kan jo kun tale for min egen pjevs, men uden klare retningslinjer er der ingen tillid, og derfra går det jo kun en vej.

Så sandt!

• #44   5. feb Spøjst at tilliden stadig findes herhjemme smiley I høj grad.

• #45   5. feb Hvad folk har af personlige grænser er op til dem selv. Nogle vil ikke have at hunden er i sengen. Andre vil ikke have den i sofaen. Nogle synes det er no-go af der bliver hoppet op af gæster. Nogle hunde skal aldrig trække i snoren. Osv. Men alle disse ting kan jo indlæres ved at sætte hunden op til succes og helt uden nej. Og så igen, det er folks personlige grænser.

Min hund må gerne springe op af gæster for hun gør det kun ved få udvalgte. Hun må være i seng, sofa, køkken, stue, ja over det hele. Hun skal som udgangspunkt ikke trække når vi går men hun må godt i meget svære situationer (ved synet af en bedste ven eller hvis hun ved at stranden er liiiige der). Hun skal ikke gø af postbudet, pizzabudet eller hundene hun ser fra altanen men i hendes univers er de lig med godbidder og så har man jo ikke tid til at gø. Hendes oplevelse er vendt til at der sker gode rare ting når man ser ting man kunne gø af. Så hun ved i princippet ikke at hun ikke MÅ. Hun har bare lært at det er federe at lade være.

Min hund har ikke mange regler..... Hun må faktisk det meste....... Det er helt utroligt at hun ikke har overtaget herredømmet herhjemme eller er blevet helt fortabt grundet manglende tillid til mig smiley

• #46   5. feb Men NHG du bruger jo en stop kommando, du siger bare ikke nej. Det er jo ligemeget hvad du siger, det får hunden til at stoppe med det du ikke ønsker.
    Hunden er da fuldstændig ligeglad med om du siger, stop, kom, sit eller nej, så længe den forstår hvad kommandoen betyder.
    Hvis jeg siger Nej kom, så får mine hunde jo også en godbid for at stoppe med det de ville og komme hen til mig. Hvad er forskellen?

Når mine hunde gøer i haven, kalder jeg dem ind, de får ikke en godbid, for så går de bare ud og gøer igen, så de kan komme ind og få en godbid. Dummere er de altså ikke. smiley

• #47   5. feb My little sunshine, min leave it cue fortæller hende helt præcist at hun skal holde fokus på dét hun har lyst til at komme i munden og afvente bedre belønning.

Det fortæller hende ikke at hun ikke MÅ.

Hvis hun gør af noget på altanen (det gør hun godt nok aldrig længere for det har vi jo trænet) så kan jeg jo ikke bruge mit leave it signal. Det ville ikke give mening for hende i dén situation.

Hvis dine hunde er nej trænet og de har helt styr på hvad det betyder, hvordan kan det så være at de stadig kan finde på at gø i haven? Bør de ikke for længst have lært at DET må man ikke..?

• #48   5. feb Spøjst at tilliden stadig findes herhjemme smiley I høj grad

Gør den det? Jeg synes ikke du beskriver en hund som hviler i sig selv herinde. I hvert fald er det ikke der målet ligger for min - barren er højere men ja vi er forskellige som du siger

På tre uger har jeg skabt sådan en ro inde at en chihuahua er tavs som graven. Den første uge reagerede hun på alt, inklusiv os

Se det er tillid- hun ved jeg har styr på tingene og hun kan fede den - hvilket hun virkelig trænger til spørger du mig

Det er det tydelige rammer gør ved en hund med en bagage- de skriger på de rammer og det er derfor de omplaceres

Tender Love and Care - og det er også kærlighed at have tydelige sunde grænser og kende sit job - samt hvad der ikke behøver være ens job når man er 20 cm høj usikkerhed med tænder og hurtig reaktion

Man gør sgu ikke sådan en hund en tjeneste ved at ignorere sig ud af adfærden

Gennemsigtighed er kodeordet

Hver dag

Også på de svære dage

Men det synes du ikke og derfor må vi bare erkende at vores syn på hvordan en hund med tillid opføre sig er forskellig

• #49   5. feb NHG, jeg bruger ikke Nej når de gør i haven. Og det er ikke sådan lige at lærer alarmhunde der jo er skabt til at give alarm, at det må de ikke smiley Derfor bliver de kaldt ind. (Ikke at det er umuligt, men det er ikke et stort problem for mig, så jeg kalder dem bare ind når de beslutter sig for at nu er der noget at give alarm om)

Leave it lærer hunden vel også ved at STOPPE med det den har gang i? for at få noget bedre. Altså gør det jo ingen forskel om du siger leave it, stop eller nej. Det giver det samme resultat.

Mine har i øvrigt lært nej ved at jeg har haft godbidder, lagt en som jeg siger nej til at de må tage, når de så lader være, får de en ja godbid. forklaringen er meget overordnet og simple sat op, men det er altså i store træk bare det jeg gør.

• #50   5. feb Lens, nå nu mener du også at du kender min hund ud og ind, det er alligevel imponerende.

Min hund har gode sider og knap så gode sider smiley

Hun får så meget ros af fremmede hver evig eneste dag "wauw, dét ville min hun ikke kunne finde ud af" "Nøj hvor er hun velopdragen" "hende har du opdraget godt" osv. Andre hundeejere roser hende til skyerne. Så et eller andet må jeg have gjort rigtigt smiley

Og så er hun ovenikøbet et resultat af dårlig avl og nogle uheldige oplevelser tidligt i livet. Men hun er sgu endt ret godt ud smiley

Men nej, du kender hende nok bedre....................

• #51   5. feb NHG

jeg kender din hund lige så godt som du kender folk og deres metoder mm herinde smiley

Det er fint du er tilfreds med din hund - min barre er højere

Jeg kommer ikke til at få ros for min for mit mål er nemlig ikke at pille chihuahuaen ud af hende - for så havde jeg valgt en anden race - og chi er der mange der har en holdning til smiley

• #52   5. feb Jeg bliver altså lige nødt til at spørge, for jeg misforstår muligvis noget, eller læser som djævelen læser biblen.
    Men jeg læser altså dine indlæg NHG, som at vi i virkeligheden ikke er specielt forskellige, blot siger tingene på forskellige måder, og kalder tingene forskellige ting.
    For som jeg læser det, er der grænser for hvad din hund må, og den kan stoppes?

Hvad er det du lægger i at man bruger nej og sætter grænser? altså hvad er det du tror vi andre gør, som du ikke gør? Altså udover at vores stop ord/leave it er et andet ord end dit?

• #53   5. feb Lens, nå er mit mål at pille noget ud af min hund måske? Så tolker du da godt nok mine skriv helt og aldeles forkert.

• #54   5. feb NHG

Hvorfor tror du jeg mener det?

Jeg taler om min egen hund og min barre. Det er dig der er ekspert på alle andre ikke mig

Fakta er at få roser en chihuahua fordi racen har et ry. Mange forsøger at undgå dem

De har nok mødt for mange af dem hvor der ikke var tydelige rammer

• #55   5. feb Lens bare rolig, du skal nok møde dem der roser også smiley
    Det kræver bare at Perle lige falder til og får bygget selvtilliden op, som du jo er godt i gang med. Så skal det nok komme. Det sker jævn tit at folk beundre Lucky for hans selvsikre måde at møde verden på. De behøver ikke rose ham for meget, for hans ego er rigeligt stort i forvejen smiley

• #56   5. feb My little sunshine.... Der er grænser for hvad min hund (i min verden må) i hendes verden ved hun ikke at hun ikke må. Heri ligger en af de helt store forskelle. Jeg tror ikke på at hunde skelner mellem ting de må og ikke må. Sådan en verden mener jeg slet ikke at de lever i. Eksempel. Jeg vil ikke have at hun står på altanen og gør af andre hunde. Men hun er slet ikke klar over at hun ikke "må". Hun lader være fordi: hun har lært at det ikke er farligt at de går dernede og at der har været fest og farver forbundet med synet af dem tilpas mange gange. Jeg påstår ikke at man ikke kan lære hunden at lade være fordi sådan er det bare og jeg bestemmer agtigt! Det kan man. Men det er ikke noget JEG har lyst til. Det bliver det aldrig.

Den anden store forskel er at hendes leave it cue bruges om noget hun vil tage i munden. Hun skal holde fokus og får så belønning. Det er indlært på samme måde med godbidder som du beskriver. Men det cue ville ikke kunne overføres til hvis hun eksempelvis allerede har samlet et kyllingeskrog op udenfor. Der har hun et slip signal. Her ville hendes leave it ikke give mening for hende. Forskellen er at jeg har forskellige signaler der fortæller hende helt præcist hvad hun skal.

• #57   5. feb Lens, nåh... Du havde bare flere gange skrevet om min hund. Den mente du jo du vidste alt om. Så undskyld min forvirring.

Din barre er højere...? End min tilfredsstillelse med min hund? Min hund er mit et og alt og der findes ikke noget større for mig end hende. Jeg har så heller ingen børn. Hun ER mit kæreste eje. Og jeg er fuldt ud curling hundemor.

Det er super. Sigt du bare højere end min tilfredsstillelse, eller hvad det helt præcist er du mener.

• #58   6. feb NHG

#16 - Jeg kalder ofte et par af mine whippets for æsler og associationen bliver så stædig, egentlig er det forkert, insisterende eller vedholdende ville dække bedre, det andet lyder bare sjovere smiley

Men når Tilla sidder et par timer foran et nylavet muldvarpeskud og venter på muldvarpen, så er hun døv, hun sanser intet andet. Det får hun så oftest lov til, for jeg ved at hun kommer ind når der har været gevinst smiley

Hun er også ekstremt vedholdende, hvis hun beslutter sig for, at hun vil have min plads i sofaen, så sætter hun sig og stirrer indtil pladsen bliver ledig, hun bliver siddende om der går 5 minutter eller to timer og selv om man forsøger at tilbyde hende passende alternativer, så er der intet andet der duer. Når hun så har fået pladsen ligger hun der nogle gange kun få minutter, før hun beslutter sig for, at hun hellere vil være et andet sted smiley

Med hensyn til indkald, så er det meget få whippets som har et sikkert indkald hvis de først har prøvet at jage, jeg har haft et par stykker som det var lykkedes at hjernevaske med fløjteindkald og som det aldrig lykkedes at finde ud af, at man kunne undlade at komme, når der blev fløjtet.

Med stor sandsynlighed fordi de enten aldrig oplevede rusen ved at sætte efter et stykke vildt eller simpelthen bare ikke havde så meget jagtinstinkt.

Jeg har også et par stykker, som havde fint indkald lige indtil den dag, de for alvor satte af efter et par rådyr, så kunne min fløjte og mine kaninskind godt pakke sammen.
    Der findes simpelthen ikke noget, som i belønning kan konkurrere med at jage på egen pote, når man er whippet og har det jagtinstinkt som racen efter min mening skal have smiley

• #59   6. feb Alle vores dyr har lært nej, selv kattene. smiley

• #60   6. feb Det er super. Sigt du bare højere end min tilfredsstillelse, eller hvad det helt præcist er du mener.

Ja det er bestemt en højere barre jeg har for min end du har ud fra din beskrivelse af din hund herinde - absolut da. Det forklarer uenigheden for mig. Jeg ville rette din hund op boede den her og du synes den er perfekt som den er - og derfor er vi ikke ens i vore grundlæggende syn på hvad en velfungerende hund er

Men jeg er heller ikke enig med Vega i meget andet så det overrasker mig ikke. Fx mener jeg ikke at leg stresser en hund, eller træner en masse ro. Jeg fremmer drift og handling i den i stedet og får derved en naturlig ro

• #61   6. feb Jeg har en meget viljestærk og egenrådig Ridgeback.
    Shit hvor har et NEJ klaret mange situationer for os.

Ja og et nej her er da sommetider også givet hårdt, ved at brøle det.
    Det er han aldrig nogen sinde stået af på.

Det kan være hvis han er ved at æde noget, han bare ikke må få fat i, eller hvis man er til konkurrence, hvor man er tæt ved andre hanhunde, og han lige skal spille op, her er et velplaceret NEJ genialt, så er vi ud over det pis, og skal ikke bøvle med det resten af konkurrencen.

• #62   6. feb Jeg har det med nej til hunde som til børn.
    Jeg synes det er SÅ vigtigt at begge lærer det fra start.
    Det er sundt at der er grænser og ingen dør af at få et nej.
    Mine hunde lærer deres navn og nej som noget af det første. Det skal jo ikke misbruges. Mine hunde ved godt at et nej = vi skal noget andet

• #63   6. feb Lens du ville rette min hund op? Hvad er der i vejen men min hund som du ved alt om, om jeg må spørge?

Øh, vild leg stresser. Det er alle forskere faktisk enige om. Men de er uenige om stressen er skadelig for hunden eller ej!

Og hvis Vega mener at stress er farligt så er jeg heller ikke enig med ham. Hvilket du også ville vide hvis du havde læst alle mine skriv igennem! Men du har nok haft mere travlt med at lære alt om min hund.

Jeg er 1000% enig med Vega i hans tilgang til nej og grænser.

Jeg gad godt vide hvilke grænser der er SÅ vigtige for alle hunde at lære. Er det de samme grænser for alle? Eller er det bare vigtigt at de lærer NOGLE grænser?

• #64   6. feb Jeg synes det er LANGT vigtigere den anden vej for det er her de alvorligt farlige situationer opstår. Når vi mennesker ikke kender vores hundes grænser! Det burde være helt obligatorisk at lære om hundens sprog inden man anskaffer sig en hund. For hold nu op hvor kan ejere ikke finde ud af at læse deres egne hunde, det er så sørgeligt.

• #65   6. feb Det må være pragtfuldt at være så klog NHG smiley tænk at vide alting bedre en dem som har haft hunde i 40-50 år smiley
    Jeg ville aldrig komme igennem en dag her med mine 6 hunde uden at bruge nej;) der er bare ting som ikke må ske i dagligdagen, fx løbe ud på vejen, løbe efter et rådyr eller tæve hinanden smiley mine hunde er ikke i tvivl om at når jeg siger nej, så mener jeg stop øjeblikkeligt det du har gang i og det skal være lige nu og her;) Sille nej, får Sille til at reagere, ikke resten af hundene, mine hunde er nemlig ret kloge, de går ikke i stykker af et nej og de ved oven i købet også hvem der er hvem smiley

• CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

Følgere: 27 Emner: 44 Svar: 921
    #66   6. feb Obligatorisk at lære hundesprog ?
    Hvem skulle så lære det fra sig og hvor mange racers hundesprog skulle man lære?
    Selv indenfor en bestemt race kan det enkelte individ gør brug af et andet kropssprog/signal smiley
    Jeg er enig i at det ville være en fordel smiley

• #67   6. feb Bodil, ja det er oftest svært for folk der har gjort ting på én måde hele deres liv at indse at man kan blive ved med at lære og gøre tingene anderledes.

Jeg kan huske da jeg fik min hvalp hjem og havde taget 3 ugers ferie hvorefter min mand havde én uge. Der blev jeg latterliggjort af nogle i familien der altid havde haft hund, så selvfølgelig vidste de bedre. Og det var da så åndssvagt at bruge tid på træne alene hjemme når nu de altid bare var gået fra hunden med det samme og så kunne den da ellers bare lære det.

• #68   6. feb CM, det ville jeg mene at certificerede adfærdsrådgivere skulle.

• #69   6. feb NHG, du skriver jo at du faktisk godt kan finde på at bruge et nej. Du skriver at NÅR du har brugt det, så reflekterer du over, hvordan du kan undgå det igen.
    Er det fordi du hovedsageligt har været nød til at bruge nej i pludseligt opståede situationer?
    Hvordan reagerer din hund, når du bruger nej?

• CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

Følgere: 27 Emner: 44 Svar: 921
    #70   6. feb certificerede adfærdsrådgivere er jo ikke bare én uddannelse, de har en del forskellige baggrunde og udgangspunkter i deres uddannelser, så hvis man håndplukkede dem fra de forskellige uddannelser ville de sikkert ikke kunne blive enige.

Læser ofte om at folk også synes at kørekort til hunde er en god ide og som grundtanke mener jeg det samme, men "Eksperterne" er alt for forskellige til, at jeg synes det er en god ide, når den skal føres ud i livet.

• #71   6. feb A-S Ja, jeg tror ikke at hunde går i stykker af at blive stoppet i en handling. Selvom folk herinde er overbevist om at jeg mener det....

Vi har et sted hvor jeg bor som når vi skulle gå forbi trak min hund imod stedet da hun forbinder det med at sjove ting sker dér. Her holdte jeg fast i snoren og sagde nej og hun opgav hendes forsøg på at komme derhen. Dette var ikke en holdbar løsning for mig os. Andet end at JEG blev sur. Så i stedet begyndte jeg at gøre det til en leg at passere området. Og indførte kontakt.
    I dag er der ikke noget. Hun kunne måske have lært at lade være ved tilstrækkelig mange nejer og sure miner. Men det gider jeg ikke. Det er jeg som sagt bare ikke tilhænger af.

En anden episode, da hun var unghund hoppede hun på et tidspunkt op af køkkenbordet da der stod noget lækkert mad ved kanten. første reaktion var NEJ. I stedet begyndte jeg at belønne hende for at være på gulvet når der var mad på køkkenbordet. Sværere var det heller ikke. Så hun har altså ikke lært grænser og at jeg bestemmer!! Fordi jeg er leder eller what ever. Hun har bare lært at det kan svare sig at gøre noget andet. Hun er blevet sat op til succes.

• Rikke
    Rikke Online Tilmeldt:
    okt 2011

Følgere: 5 Hunde: 5 Emner: 46 Svar: 1.523
    #72   6. feb Nogen gange er det vist glimrende, at visse folk har fravalgt børn. Jeg ville meget nødigt være lærer/pædagog for et barn, med grænsefri opdragelse.

• #73   6. feb Rikke, hunde er ikke børn. Hunde er ikke mennesker. Mennesker besidder morale og en masse andre egenskaber som hunde slet ikke gør. Det er derfor muligt at lære et barn at 'det må du ikke fordi sådan og sådan'. Vores hunde lever slet ikke i den verden.

• Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 101 Emner: 27 Svar: 3.200
    #74   6. feb Kan I med børn huske "hvorfor-alderen"? smiley smiley
    Her kan et velvalgt NEJ - eller FORDI! afgjort være nødvendigt smiley

• #75   6. feb NHG: OK, så forstår jeg godt din position. Du forbinder nej med følelser, negative, frygtsomme, oprevne, osv.
    Jeg håber du kan se, at for mange herinde er nej ikke en kommando som gives i afmagt, som det har været for dig.

Fx min Coco kunne finde på om aftenen at slikke på sine forben. Det gjorde hun som hvalp som en afstresser og det var åbenbart enormt selvbelønnende. Igennem livet vendte hun fra tid til anden tilbage til det om aftenen. Og ja, hvis man ikke lige opdager det straks, så når hun jo at få en del endorfiner udløst som jo så gør hun gerne gør det igen og igen smiley (bare lige ift at du tidligere skrev at hunden skal lære at vælge alternativ adfærd)
    Jeg kunne så med rolig stemme sige nej, og da hun var ældre var en enkelt lille lyd eller hendes navn nok til at få hendes opmærksomhed væk fra det/ud af "trancen". Som regel når hun så lige fik lidt tid til at kede sig, faldt hun i søvn.
    Her ønskede jeg ikke en alternativ handling, her ønskede jeg blot "stop", og så er det jo meget rart at kunne give det stop med rolig stemme uden at forstyrre den aftenro, som hun jo faktisk manglede for at kunne falde i søvn.

En anden ting: du skriver at hunde kun opfatter safe/unsafe. Jeg synes det er synd at simplificere hundes intelligens på den måde. De er meget bevidste dyr. Har du fx set den "talende" hund, Bunny på Facebook? Man får en helt anden opfattelse af hvad hunde begriber, når man giver dem muligheden for at udtrykke sig verbalt.

• Rikke
    Rikke Online Tilmeldt:
    okt 2011

Følgere: 5 Hunde: 5 Emner: 46 Svar: 1.523
    #76   6. feb NHG
    Jeg vidste, du lige skulle spille klog på børn også smiley

• #77   6. feb NHG

Hvis du ikke selv kan se hvilket billede du giver af din egen hund herinde så er det ikke mit problem

Men det billede du tegner er ikke en hund jeg ville bo med uden at rette op

Og der er vi ejere bare forskellige. Nogle synes fx en hund gerne må nå dertil at den stjæler mad fra et bord og har succes med det mens andre sørger for at det aldrig sker en eneste gang

Nogle synes en hund gerne må farer op og gø af folk i opgangen mens andre synes det er udtryk for at hunden har en opgave som den ikke magter og derfor skal trænes væk fra så den kan hvile i eget hjem.

Du og jeg har en helt grundlæggende forskellig syn på hvad en hund trives i og ikke og det er normalt. Hvert sit hjem hver sine regler og ønsker

• #78   6. feb Lens, uha ja. Vi er helt fundamentalt uenige i hundehold, det er da afgjort. Vi kunne ikke være længere væk fra hinanden og lad os da bare være enige om dén del.

Du giver mig associationer til Karina Rasmussen med dine "hunden tror den har en opgave den ikke magter" teorier. Så tror jeg aldrig vi nærmer os hinanden på nogen måde.

Hunde agerer ud fra følelser. Min hund tror ikke hun skal passe på mig eller hjemmet eller bestemme over mig på nogen måde. Tværtimod vil hun bare passe på sig selv!

Og hun har simpelthen lært i dag at lyde i opgangen ikke er farlige og kan nu slappe helt og trygt af i sit hjem, hvor er det skønt. Hører hun noget hun aldrig har hørt før så MÅ hun gerne reagere, hun er ikke en robot. Jeg kunne ALDRIG drømme om at sige nej til min hund for at udtrykke sig.

Og nu gider jeg ikke bruge mere tid på denne debat, jeg tror folk har forstået hvad min holdning er og den har jeg heldigvis ret til at have smiley God weekend til jer.

• #79   6. feb "...fordi jeg ikke mener at min hund lærer noget at bare at få et nej. Det giver hende ikke noget stof til at tænke hvad hun så skal gøre." Men nogen gange så hunden bare stoppe og ikke begynde at reflektere over hvad den så skal. Fx igår eftermiddags da Penny pludselig syntes det kunne være superfedt at jagt kalvene på den anden side af hegnet (hun tænder lidt på kalvene de første par uger hvor de har 'byttestørrelse' for hende). Det er bare et absolut no go for det kan gå hen og blive rigtig farligt, hvis hun får sat køerne i 'vi må hellere forsvare vores kalve mode'. Så det blev et 'NEJ'. Penny stoppede og luffede videre og fik 'dygtig'.
    Hele humlen er vel hvordan har hunden lært det signal, der får den til at stoppe en uhensigtsmæssig adfærd prompte. Vi gør det jo ikke ved at tæve vores hvalpe. Der er altså ikke hvalpe, der lider overlast ved at man lige 'knurre' en gang af dem med et 'STOP SÅ' eller et 'NEJ'. Efterfulgt af ros for at stoppe.

• #80   6. feb NHG - Den med at belønne hunden, når den har fire poter i gulvet bruger jeg også i vid udstrækning både ved spisebord og køkkenbord. Mine hunde må godt tigge, de får bare ingenting med mindre de står pænt og roligt.

De voksne hunde springer heller ikke på bordene (her snakker vi ikke om at sætte forpoter på bordet, men om at gå på bordene og undersøge, hvad der er), så længe jeg er i nærheden befinder de fire poter sig hovedsageligt i gulvet, men de er altså ikke dummere end at de godt ved, at så snart jeg eller min mand har forladt huset og ikke kan se dem, så er der fri bane og så kan man trave på bordene lige så lystigt det passer en smiley

Den ene Daisy, står altid på køkkenbordet og kigger ud af vinduet, når vi kommer hjem og er selvfølgelig nede lige så snart vi kommer ind i huset. Jeg har aldrig, som i aldrig nogensinde taget hende i at stå på køkkenbordet, når der er nogen i huset. Hunde er altså ikke så dumme og slet ikke racer, der er skabt til at agere selvstændigt uden føreranvisninger.

Generelt har mine hunde ikke mange grænser, de må være i møbler og senge, kan gå ind og ud som det passer dem og er lysten til det kan de være udendørs i timer uden indblanding. De må grave, løbe, lege, spise mus og hvad de ellers har lyst til.

I hvalpe/unghundetiden spærrer vi bare de ting af med gitre, som de ikke må komme til, vi har ingen hvalpegård, når vi har et kuld hvalpe, vi hegner tingene ind i stedet.

Men når både de voksne og hvalpe er ved at lave noget som er decideret farligt, så bliver der brugt et nej og alle er levende endnu smiley

• #81   6. feb At man ikke er '25' mere, at man har haft hund hele livet, og at man formaster sig til at sige nej til sin hund og snakke 'grænser', er IKKE det samme som at man træner og opdrager hunde på samme måde som man gjorde tilbage i fx '80'erne (hvor jeg startede til hundetræning for første gang). Meget LANGT fra. Jeg tror ganske enkelt ikke at der er nogen herinde der træner på den måde mere. Der er sket virkelig meget med synet på hunde og hundeadfærd siden dengang - og gudskelov for det. De ting vi gjorde dengang - og troede var gode træningsmetoder - er da virkelig ikke noget jeg er stolt af. Desuden virkede det langt dårligere end moderne belønningsbaseret træning.
    Jeg er virkelig stor tilhænger af at belønne for korrekt adfærd og ignorere uønsket adfærd langt hen ad vejen og jeg træner nogle øvelser og tricks med shaping. Mine hunde har ikke mange grænser og der er ikke en hel masse de ikke må. MEN jeg bruger altså NEJ når tingene er på vej ud af tangent og det er ved at blive farligt eller bare virkelig dumt. Nogen gange så kan et NEJ være en måde til at gribe noget i opløbet, der ellers kunne gå hen og blive en virkelig træls vane, med mindst muligt frustration for både hund og fører. Især når man har med hunde med kraftige instinkter/drifter at gøre, hvor trangen til at udføre en 'uønsket adfærd' er så stærk, at det at udføre adfærden er en belønning i sig selv. Mine hundes liv er på ingen måde et langt NEJ. Det er ikke noget de hører hver dag. De hører langt mere at de er verdensmestre smiley

• #82   6. feb Igen er jeg kommet lidt sent ind i en tråd, men hvis ikke Fido tåler et NEEEJ!, ja så er det kraftedme noget galt med avlen.

• Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 101 Emner: 27 Svar: 3.200
    #83   6. feb "Hunde agerer ud fra følelser. Min hund tror ikke hun skal passe på mig eller hjemmet"

- Og instinkter.
    At passe på flokken er en naturlig instinktiv reaktion hos hunde generelt, skulle jeg mene.
    Jeg oplever sådan set, at mine hunde er overbeviste om, at jeg kan passe på mig selv, men jeg har da oplevet, at fx min første eurasier stillede sig an med rejste børster, blottede tænder og en dyb ildevarslende knurren overfor en mand, der skældte mig ud på en genbrugsplads.
    At mine to nuværende hunde passer på hinanden er jeg slet ikke i tvivl om. Mig ville de helt sikkert også passe på, hvis de fandt det nødvendigt i en presset situation.

• #84   6. feb Vi er helt fundamentalt uenige i hundehold

Heldigvis smiley

Og du minder mig om Cesar Milan - han er lige så skråsikker og utilgængelig for andres input

• #85   6. feb Kirsten åh hvor er det genkendeligt. Jeg har kamera på, når hundene er alene. De laver som sådan ikke ballade, men den ældste af Sealyerne springer let og elegant op på sofabordet. Det gør hun ALDRIG, når vi er hjemme. Hun ved da godt,.at det er no go. Vi har ikke hunde i sengen. Magter ikke 5 ruhårede hundes efterladte sandkasse i min seng. Tillige har vi nogle gange oplevet, at der er efterladt en tissetår. De er på soveværelset i løbet af dagen, hvis de ønsker det. Når vi kører, så åbner de selv døren og går ind og lægger sig....i sengen. Vores yngste Airedale (1,5 år) løfter de løse gulvtæpper, og splitter det skridsikre gummi ad neden under. Hun rører aldrig selve tæpperne, og hun gør det aldrig når vi er der. Umuligt at irettesætte. Dette er kun 3 eksempler. Man skal altid være et skridt foran.

• #86   6. feb Louise det kunne være her smiley

Jeg elsker jo at de er så kreative, selv om det indimellem giver et par ekstra grå hår smiley

Jeg bruger jo altid min afdøde Alfa som eksempel på hvor kreativ en whippet kan være smiley
    Hun kunne åbne døre, vindueshasper, køkkenlåger, køleskab.

Den dag min mand vendte dørhåndtagene kiggede hun bare på ham, da han var færdig og gik hen og åbnede døren.
    Hun lærte hurtigere end familien, at der kom børnesikringer på skabslågerne, dem åbnede hun efter få dage.

Glas med skruelåg åbnede hun også, hun elskede marmelade, glassene hentede hun i køleskabet. Glemte min søn at lukke døren til sit værelse hentede hun dåsen med fiskenes flagefoder, åbnede og dryssede indholdet over gulvet (det stinker og er ret træls at skulle vaske af gulvet, når de andre hunde havde slikket på det)

Hendes yndlingsliggeplads var øverst på en 2 meter høj lagerreol (jeg havde virksomhed hjemme) hun kravlede bare fra hylde til hylde.

Hun kunne springe over 1,80 hegn.

Når vi spiste aftensmad, skulle man være meget obs på, hvor hun befandt sig, hun kunne springe over spisebordet og nå at snuppe en bøf eller andet fra panden i farten.

I mange år havde vi intet spiseligt, der ikke var i aflåste skabe eller aflåst kælder.

Hun havde en mani med lige at bide i de ting hun gik forbi, det kostede en del inventar på den lange bane.

Hun lærte aldrig at opholde sig i et bur, ikke at hun skulle være burhund, for det er mig inderligt imod, men det havde været rart bare engang imellem ikke at skulle have hende i snor, hvis man skulle have 100% styr på hende.

Hun var stort set aldrig alene hjemme og lavede aldrig ballade når hun var.

Et af hendes absolutte glansnumre var, at hun skubbede min kontorstol rundt, så hun kunne komme op, hvor hun ikke kunne nå fra gulvet. På billedet har hentet den for bedre at kunne trykke dørhåndtaget ned, hun har nemlig ikke opdaget, at der er kommet en krog øverst på dør og dørkarm, så døren ikke lige kan åbnes smiley

Hun var det blideste mest empatiske væsen overfor mennesker, mange af beboerne på den lokale institution for autister elskede hende, fordi hun altid kunne aflæse deres humør, hilste og var glad, når de var, gik stille og roligt forbi, hvis hun fornemmede dårligt humør

Min mand siger altid, at havde hun været vores første whippet, så havde vi ikke fået flere smiley

profilbillede
  • #87   6. feb Jeg har overvejet om jeg skulle have Whippet på et tidspunkt. Jeg tror ærlig talt ikke sprunget ville være så stort haha. Nu har vi jo også haft Bedlington, hvilket jo er en fin "blanding" af Whippet.og Terrier. Hold nu op ! Ja intelligente hunde det er de altså. Jeg ryster altid på hovedet af de der lister med de mest intelligente racer. For mig er intelligens ikke, at kunne lære en kommando hurtigt. For mig handler det om problemløsning, og her scorer disse hundetyper rigtig højt.
    Det er pudsigt at du nævner.det følsomme, og dét med at kunne læse følelser. Terrierne kan jo også være nogle hårde bananer, men de er nemlig meget følsomme på samme måde. Vores yngste er også autist. Han har altid været foretrukket af hundene.

• #88   7. feb @87: Jeg har jo en i begge lejre.
    Min Dobs ligger virkelig højt i de der 'inteligenstest' der handler om hvor hurtigt den lære en kommando. Som regel er de i top 5. Og ja, det går lynhurtigt så har hun styr på betydningen af et nyt signal. Hun er fed at træne lydighed med smiley Men når det kommer til problemløsning så kan hun virke temmelig 'blond' smiley
    Min irer er på nogle gamle lister over hunderacers trænbarhed kategoriseret som 'ca lige så trænbar som en sæk kartofler' smiley Det er jeg så ikke heeelt enig i smiley Men der hvor sådan en virkelig score højt er problemløsning. Og jeg ELSKER det. Shaping er sjovt med sådan en smiley Og så give det jo mange gange smil på læben i hverdagen smiley

• #89   7. feb Ja det er intelligens på 2 forskellige måder. D jeg gik DKK's LP-programmer med mine Kerrier, der var vi heller ikke de hurtigste på kajen, men det pudsige var, at var vi til prøve, så scorede de altid højt på point. Der skulle bare ikke trænes ret meget med dem, så lukkede de af.
    Jeg gik til noget ganske almindelig familiehundetræning med én af vores Sealyer. Det var bare næsen i jorden og ingen kontakt. Området var yndet af harer. I slutningen af en time, stiller instruktøren en masse "hundespil" frem. Vores Frida løste dem alle 9 hurtigere end de andre racer (retrievere, spaniels, Schæfer mfl) havde løst det første. Instruktøren kommer med en meget kompliceret spil og stiller det foran Frida. Da hun ikke lige fattede det indenfor et kort øjeblik, så tog hun det i munden og rystede det godt. Så faldt godbidderne ud og så havde hun jo løst det problem. Selv om det ikke var hensigten, så var jeg faktisk stolt.

• #90   7. feb Jeg foretrækker selv at bruge leave it, fordi JEG har svært ved ikke at bruge "nej" willy nilly i daglig tale og leave it er mere specifikt. Spyt ud bruger vi også.

At man indlærer en form for "lad den være" er da fint. Det er især vigtigt, synes jeg, nu hvor der ligger ting som fx snusposer over alt. Sprinkle skal da lære, at han ikke må tage alting.

Bruger jeg OGSÅ ting som "kom her", "se mig" og afledning. Selvfølgelig. Jeg gør også brug af at lære at let træk i snoren betyder, at han skal komme til mig. Det er også en fin måde at lære impulskontrol, da du kan øge sværheden med diverse genstande eller mad, han gerne vil have.

Jeg synes mest af alt, at det er vigtigt at have mange værktøjer i sin og hundens værktøjskasse. Man kan sagtens indlære et "nej" uden at det skal være negativt betonet for hunden.

Kommentér på:
Sig nu nej !

Annonce