1.521 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 7 Svar

Shelland Sheepdogs fordele og ulemper? Shelland Sheepdogs fordele og ulemper?

Hej HG..

Jeg har læst på flere sider omkring en Shetland Sheepdog, da jeg er meget interesseret i at anskaffe mig sådan én på et tidspunkt..
Mange hundesider "generaliserer" (hvilket er meget forståeligt), men derfor vil jeg gerne høre fra folk, der personligt kender til racen. Det kan være nogle, der kender nogle, som kender nogle med en Sheltie, eller nogle Sheltie-ejere. Altså helst ikke folk, der kun har hørt om racen i blade eller lignende..

Jeg læste bl.a. et sted, som nævnte, at Sheltien er meget reserveret og bange, at den kan hyle/gø meget, at den fælder meget (et sted gav den 5 ud af 5 i fældning, men samme sted giver også en Cairn høje "point" til at den ikke er god til børn, hvilket jeg slet ikke genkender).

Jeg håber meget på jeres hjælp smiley

Kh Julia

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Inspicering af opgave 205 kr.
  • Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Afmontering af defekt opvaskemaskine og montering af ny brugt 1.000 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.
  • Fugening af bordplade 1.100 kr.
  • Besværlig lås 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Shelland Sheepdogs fordele og ulemper?
  • #2   6. nov 2007 Jeg bor sammen med en dejlig sheltie uden at det skal gøre mig til sheltie-ekspert, men jeg har via min sport meget omgang med sheltierne.

Det er en sød og opmærksom hund, der er forholdsvis nem at arbejde med. Den vil gerne behage.

Den gør meget, hvis den bliver tændt på noget eller mener der er den mindste grund til at gø. Det er efter min mening en af de største ulemper ved racen. Det er som om al glæde skal ud som gøen smiley

Det er korrekt at en del sheltier er reserverede. De opsøger ikke så gerne andre/fremmede folk og afviser også ofte kontakt til fremmede. Men jeg vil ikke betegne dem som sky/bange, men reserverede.

Mange sheltier er bløde hunde. Dvs de er gode til huske dårlige oplevelser og bærer på dem. F.eks en hvis den har slået sig på en ting eller faldet ned, så kan det være svært at genvinde "tilliden" til tingen. Mange sheltier kan også "stå af" hvis ejeren bliver irriteret.

Efter min mening så er de amerikanske sheltier dem med det bedste temperament. Det er lidt mere tough og fanden-i-voldske.

Jeg synes ikke, at sheltierne fælder så meget. Og det pels som de smider er meget let at have med at gøre ifm rengøring. Det lægger sig nemlig bare ovenpå overfladerne og er lidt til at nulre af f.eks tøjet. I modsætning til pelsen fra mine terriere, som borer sig ned i alt!

Ja, det var bare mit syn på dine spørgsmål..... Håber du kunne bruge det til noget

• #3   6. nov 2007 Hej Julia.

Som ejer af 7 Shelties i alderen 14½ år til 15 måneder kan jeg godt fortælle lidt om Sheltien.
    Sheltien er en hund der er god til at tilpasse sig. Den vil gerne være aktiv sammen med sin ejer, men den kan også sagtens klare sig med lidt motion.
    Sheltien er generelt reserveret, det skal forstås på den måde, at de selv vil bestemme hvem de gider tale med, de er meget hengivne overfor deres ejer og det er ligesom nok for dem at have deres ejer. Der findes dog også Sheltier, som vil snakke med alle (sådan en har jeg selv). Der findes Sheltier, som er bange/angste. Jeg mener dog at kunne se en bedring indenfor de seneste 14 år på den front. Der findes mange flere Sheltier med et godt gå-på-mod nu end før i tiden.
    Gør dig umage med at studere en eventuel hvalp, når du er på besøg hos opdrætteren. Vælg en hvalp, som gerne vil tage kontakt til dig og kommer hen til dig.

Sheltien har tendens til at gø meget. De vil meget gerne gø, men hvis man fra starten vænner dem til at man ikke må gø, med en venlig men bestemt irettesættelse, så bliver det sjældent et problem.

Sheltien klarer sig fint med en ugentlig børstning. Jeg skal indrømme at der til tider går længere imellem at mine hunde bliver børstet og så kan der godt ligge en del hundehår. Men hvis den ugentlige børstning bliver overholdt og man giver hunden et bad, når den begynder at fælde, så synes jeg ikke det er så slemt. Kan fortælle at da vores Schæferblanding gik bort, blev mængden af løse hundehår i boligen mere end halveret og på det tidspunkt havde vi 5 Sheltier...

Alt i alt synes jeg sheltien er en herlig hund som du vil kunne bruge til mange aktiviteter. Mit råd til dig er at kigge dig grundigt for når du vælger kennel. kig grundigt på hvalpenes temperament og få lov til at møde forældrene til hvalpene.

God fornøjelse

Gitte

• #4   6. nov 2007 Hvor er det dejligt med hurtig og god respons..

Til Berit: Jeg kan virkelig bruge dine svar, og jeg søgte slet ikke en Sheltie-ekspert smiley Det er specielt ifm. rengøringen at jeg spurgte til fældningen, men også ifm. allergi. Hverken min kæreste eller jeg har allergi, men min kærestes mor har, og hun skal jo gerne kunne besøge os smiley

• #5   6. nov 2007 Til Gitte: Endnu engang tak for god respons med gode råd.. Det er også dejligt at vide at den kan trænes / øves med til ikke at gø... Jeg har slet ikke problemer med at skulle pleje pelsen ofte, så hårene burde ikke blive det store problem så..

Forresten, hvad med som førstegangskøber? Det er jeg nemlig; altså jeg har boet med en Cairn i familien i nogle år, men ikke alene..

• #6   6. nov 2007 Hej Julia.

Sheltien er generelt meget lærenem og plejer ikke at give de helt stor udfordringer hverken som hvalp eller teenager.

Jeg synes Sheltien vil være et fint valg til en førstegangs hundeejer.

Hvis du melder dig på et hvalpetræningshold vil du helt sikkert komme godt fra start.

Jeg var selv 16 år dag jeg fik min første hund og det var en Sheltie (Zita, som jeg stadig har)

Gitte

• #7   6. nov 2007 Gitte H:

Okay, jamen så er en Sheltie virkelig noget for mig smiley

• #8   7. nov 2007 Til Anja: Mange tak for rådene smiley

Kommentér på:
Shelland Sheepdogs fordele og ulemper?

Annonce