21. jun 2005 Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.177
Forskelle på jagtinstinkt?? {{forumTopicSubject}}
Jeg kom lige til at sidde ob lumre over nowet...
Jeg kan huske for en tid siden, at der blev oprettet tråde om to "røde amstaffer" der hærgede en park et eller andet sted..
De to hunde have angrebet flere hunde, og efter min hukommelse også slået en ihjel..
Jeg tænker så nu på, at der vat postulater om, at dette skyldes, at hundene pga sult så disse andre hunde som bytte.. at deres jagtinstinkt var vækket...
Hvordan forklares det så, at Emma (den store mastiff på 100 kg) IKKE har slået nogen eller noget ihjel??
Hunden har været alene i 7+ uger, og må da også være sulten?
Hvorfor spiser den ikke fru Hansens Fido når de er på tur?
Har det noget at gøre med, at mastiffer ikke har jagtinstinkt som "røde amstaffer", eller har det i virkeligheden noget at gøre med at disse "røde amstaffer" faktisk er trænet til at se andre hunde som bytte??
(og som fodnote - er disse "røde amstaffer" blevet indfanget, skudt eller på anden måde neutraliseret for deres hærgen??)
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Jeg er ret sikker på, at Emma har overlevet ved at spise madrester her og der - en del er jo også lagt ud til hende...
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.177
fandt den gamle tråd om de to "røde amstaffer"..
jun 2005
Altså ER en pitbull/amstaff kun fremavlet til at hapse andre dyr??
(pitbull/amstaff fordi amstaffen udspringer af pitten..)
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Tror ikke deres kæmpen har noget med mad at gøre - i så fald ville deres kampe se helt anderledes ud.
jun 2005
Følger: 24 Følgere: 21 Hunde: 2 Emner: 106 Svar: 3.577
Jeg tror at der i Pit'en er særdeles udviklede territoriale instinkter, og disse samt alle de andre karakteristika, gør at disse Pit's (du så smukt omtaler som røde armstaff's) angriber og dræber andre hunde *s*
jun 2005
CH - Jeg tror nemlig heller ikke, at disse hunde "jager for mad", jeg tror nærmere de "slåes for sporten"..
Men før var det jo svært at sige om ikke alle racer ville gribe det an således hvis de blev overladt til sig selv en længere periode.. men Emma har bevist det modsatte =)
for at fyldiggøre denne teori søges nu henholdsvis labrador, schæfer, dobermann, rottweiler og chihuahua til at rende løs i 2 måneder - hvwem mælder frivilligt sin hund? *GG*
(jeg jooooooooooooooooooker)
jun 2005
dec 2005
Følger: 38 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 82 Svar: 6.144
jun 2005
Du for sjov..
(mendeneraltsåFORtyk) *LOL*
jun 2005
Er det så ikke meget sikkert at sige, at disse to røde amstaffer IKKE skal have en chance mere i livet som familiehund?
Altså jeg mener...
2 hunde render løs i en park i en længere periode, hundene begynder at se påarken som DERES og æder/angriber andre hunde (også dem i snor), der er så frække at komme ind på DERES område..
Hundene bliver indfanget.. og efter min mening aflivet??
det er mere end hvad kiks og kærlighed kan rette op på efter min mening..
jun 2005
jun 2005
hunden er ikke til fare for sine omgivelser, den er bare i tvivl om, hvor den bor?
jun 2005
(og så var det slut med adfærdsobservationer på kampretriverne *GG*)
jun 2005
jun 2005
sorry.. my bad =/
jun 2005
Jeg vil umiddelbart mene, at en hund som er mentalt velfunderet, vil nøjes med at signalere (læs:true), måske højst give den "famøse" indtrænger, en gevaldig røvfuld, idet den respekterede at modparten overgav sig !
jun 2005
Citere dig lige:
Ja godt nok langt imellem dokumentarer fra savannen om geparder der fanger tigere, selvom de fanger andre dyr der har samme størrelse eller er større.
Måske fordi Tigeren ikke findes på savannen ?
Spøg tilside, du har en fin pointe der !
jun 2005
Men den lysebrune amstaff lever/levede (ved ikk hvor den er nu) i grøndlandstparken... dvs i Dk..
jun 2005
jun 2005
jun 2005
Aner heller ikke hvor den ligger, parken altså.. *s*
jun 2005
Nu siger vi bare lige at hunden ER trænet til kamp.. Men hvorfor bliver hunden så ved med dette selvom den ikke er i de vante "kampomgivelser"? Ikke har fået komandoen.. og ikke har den fornødne energi til at kæmpe som den plejer (tænker på mangel på mad)..
Du ser jo ikke en trænet hyrdehund hyrde rundt med får 2 måneder efter den er stukket af?
Du ser jo ikke en trænet agilityhund hoppe rundt og lave slalom efter 2 måneder i det fri?
Du ser jo ikke en brugshund passe mænd på og fastholde dem (tænker på rundering) efter 2 måneder uden ejer?
Hvorfor bliver den hund her så ved?
jun 2005
Der er eks masser af labradors som funker udelukkende som familiehund og ikke jagthund, men de har dog visse instinkter i behold.
Mine især Geister, er blevet væsentlig mere vildtskarp, trods dette er en medfødt egenskab, efter han har fået jagt oplevelser !
Pitten er jo avlet til... ja, det ved du jo godt..
Og har den haft oplevelsen, så bliver det medfødte instinkt iallfald ikke mindsket.
Jeg tror at mange af disse angreb, kunne være undgået om hundene aldrig havde haft muligheden ! Men jeg tror heller ikke at alle i den forbindelse kan skæres under een kam. Hos nogle hunde er egenskaberne så dybe, at det ikke kan undgåes.
Er der mon overhovedet en kommando på: "kæmp" ?
jun 2005
Nu ved jeg jo så heller ikke alverden om disse hunde.. de bor sikkert på kamppladsen i et bur og bliver kun lukket ud når det gælder...
- og så behøver man jo ingen komando..
Jeg synes bare det er tankevækkende at netop de instinkter er så svære at bryde med i forhold til andre instinkter..
Jeg ved da godt at hunden er et rovdyr, og at ulvene slår ihjel for at få mad..
Men der er ikke noget ulve-instinkt der siger at at dræbe er en sport?
Man slåes og dræber for overlvelse..
Synes sgu de hunde bliver mere og mere skræmmende =(
jan 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Hunde: 4 Emner: 99 Svar: 4.034
en ast er vedholdende, stædig, stærk ,også psykisk overfor andre hunde... men det er ikke en dræber eller en slås hund...i den forstand...
men de bliver trænet op til kamp og er nemme til det, fordi de vil gøre alt for deres ejere...og netop for deres styrke og udholdenhed og vedholdenhed..... også selv når de får tæsk og er i et bur dagen lang..
hvis man lægger mærke til de videoer, der efterhånden er blevet linket til herinde og ser hundene gå i kamp, er det lige som et job...
altså ligesom man sætter en hund på spor o.s.v.
Det er træls og ikke spor sjov....
Og så er det altså ikke lige kun AST.. der laver de numre...
var der ikke på et tidspunkt rotter/labber der gjorde det samme, bare mod får...
Synes folk er ret hurtige til at skære alle AST over een kam... men ok, er vi alle ikke det m.h.t. til de racer vi ikke kan li'....?
jan 2007
jan 2007
er der nogen der faktisk var klar over at inde på en amerikansk side om kamphunde, er der en race der hedder kerry blue terrier, nu hører man heller ikke så ofte noget om den... men den er faktisk også en kamphund... der findes jo ikke kun pit og AST som folk jo kun sætter i det dårlige lys og kalder kamphunde, der findes faktisk flere racer der ligger i det område...
jun 2005
Jeg har på ingen måde skåret alle hundene over een kam, men pointerer bare hvilken forskel der er på racer...
en amstaff løs i 2 måneder = dræber hunde
en mastiff løs i 2 måneder = æder fra skraldespande
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.864
Det kan dog ske dyrene forveksler de andre med byttedyrene, hvis de agerer på sammevis.
Hunde skulle så netop være nogle af de dyr som tolerer andre dyr omkring samme fødekilde ret godt, netop fordi de primært lever omkring mennesker og der derfor er rigeligt lettilgængeligt føde. Tit ser man vilde hunde foretrækker menneskeaffald fremfor jagter - da det "koster mindre" og succesraten ved den type føde er større.
Der ud over, så mener jeg, sult intet har med trick af jagtinstinkt at gøre. Et vildt dyr kan ikke vente til det er sulten med at jage, hvis ikke det tager alle jagter det kan, er det fordi der er et eller andet som gør den udygtig til jagt lige der (f.eks en fyldt mave).
Men spændende tanker Nina! Bestemt...
Forskelle på jagtinstinkt??