{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.285 visninger | Oprettet:

At tage fat i sin hund... {{forumTopicSubject}}

Gang på gang læser jeg herinde at folk undskylder og nærmest forventer verbale slag - hvis de omtaler at de er "kommet til" at hive fat i deres hund...

Og reaktionen på sådanne udtalelser er ofte at alt tolkes til at hunden nu er agst for sin ejer - fordi han / hun engang eller to har hevet fat i hunden -
Og alle tillidsbånd er nu brudt og det vil tage år at bygge det hele op igen - hvis det nogensinde kan lade sig gøre igen -

Jeg mener bestemt at positiv forstærkning er en god opdragelses og trænings metode - men nogengange er naturen stærkere og drifterne i dyret tager over - og så kan positiv forstærkning altså rende og skide...

Syns tiltider at det hele skal lyde så flot, - og korrekt - at virkeliggheden forsvinder en smule...

eller... !? !? !?






Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At tage fat i sin hund...
  • #1   20. nov 2007 det har intet med at gøre det hele skal lyde pisse flot, men der er altså en hårdfin balance på at tage fat i sin hund, og så - tage fat i sin hund....

    og hvis drifterne tager over, ja så håber jeg da ved gud ikke at du tager fat i din hund, for så straffer du din hund for noget uhyre naturligt.. - så hedder det træning på et andet plan,

    jeg har aldrig haft problemer med mine hunde, men jeg sotere i de råd jeg får, jeg hverken slår, sparker, vender min hund eller det der ligner.. jeg er bestemt konsekvent, OGSÅ UDEN godbidder... jeg tager mine hunde i halsbånd ned fra sofaen, for hunde er kloge dyr, og fatter hvad og hvornår de får belønning. hvis godbidstræning ikke virker, må man se uden om det og finde en anden vej, men IKKE fysisk som jeg forstår det du skriver


  • #2   20. nov 2007 dorthe der er jeg enig,,, stort set det jeg mener med, - at der er en fin balance imellem hvad man tolker som - at tage fat, eller tage fat -

  • #3   20. nov 2007 jeg må indrømme jeg har haft fat i min han 100 gange og vil stadig gøre det hvis han ikke hører efter. fesk. Tyson får besked på at skal gå ud og tisse før vi går i seng. Han brummer bare og gider ikke at rejse sig. Ja så får han en pladskommandon og kommer han stadig ikke så tage jeg ham i halsbåndet og hiver ham ud og ud det skal han sgu når jeg har sagt det.........ved godt nogle vil sige. Hvorfor ikke tage en godbid og lokke ham. NEJ FAndeme nej. han skal ikke belønnes for ikke at komme Og Som der er nævnt så tager moderen jo også hvalpen i nakken. Og andre store hunde ligger sig jo også ovenpå hinanden når de irettesætter.

  • #4   20. nov 2007 Har heldigvis en hund, det ikke er nødvendigt at "hive fat i" - ikke fordi hun er velopdragen *G* - men fordi hun ikke har "nogle drifter" der tager over. Det "værste" jeg har gjort var at skrige enormt højt af hende, da hun var lille, og bed i ledninger!!!

    Men ja... man er vel nødt til at skelne hvad det betyder "at tage fat i"!!

    -For ellers så har jeg da- så sent som i lørdags haft "fat i" min hund - da hun var på vej til at flyve ud gennem et åbent vindue - og nåede liiige at gribe fat i huden på ryggen - hvilket sikkert ikke var en behagelig oplevelse - men hun var sgu ligeglad og logrede bare videre af den hund, der var skyld i at hun var på vej til at flyve!!


  • #5   20. nov 2007 Julie........det har du ret i.......virkeligheden her hos os:

    Emma kan være noget "bisset" overfor hunde vi møder på vores gåture. Bare det at de passere os kan få hende til at piske en stemning op, med stift kropssprog, rejste børster og en brummen/fnysen.
    Når jeg ikke at bryde det hurtigt kommer hun helt udenfor pædagogisk rækkevidde og jeg taler for døve øre....... et enkelt greb i nakkeskindet kan bringe hende tilbage til, at have fokus på mig istedet for den anden hund.......

    Det er, hvad jeg vil kalde, at tage fat i sin hund :o))


  • #6   20. nov 2007 Anja og Kat... Tror du misforstår mig -

    Det jeg læser herinde er at hver gang ens hund har gjort noget forkert - Så "belønner" folk med godbidder - ved at tage opmærksomheden væk fra det forbudte - hen mod godbid og tilladte ting - som fx - "lad os lege bold istedet" -

    Jeg hverken kaster rundt med mine hunde ( ville også være lidt svært - deres størrelse taget i betragtning )
    Eller sparker rundt med dem - men jeg har ikke godbidder i lommen non stop, - til afledning og manørering udenom problemerne -

    Fx har min ene hund et fast tegn på "KØL AF" og det er at jeg tager fat i halen på hende - så ved hun at hun er på vild spor -

    Ligesom jeg forventer at hvis jeg fra stalden råber "EEEJJJJJJ" ud på gårdpladsen - så falder der ro på flokken -

    Og kan man ik finde ud af hvad vi skal lige nu - og kører en voldsomt op, - fx pga indestængt energi - så kan man godt få en TIME OUT - indtil jeg lige kan smide hvad jeg har i hænderne - og gøre noget ved at få energien ud af hunden -
    time out kan fx være at få besked på at gå i køkkenet og lægge sig i en kurv - eller ryge i boks, - fx med et kødben - og ligge der og slappe af... og så komme med ud nå rjeg kører - for at opleve og blive stimuleret -
    - ... Har som oftest en hund med mig når jeg kører - så de alle på skift eller et par stykker kommer med ud og oplever livet...



  • #7   20. nov 2007 Jeg har en meget følsom hund og hun ville ikke holde til at blive taget hårdt fat i, gang på gang. For hende kan et "NEJ" være nok til at hun kryber.
    Men har dog taget fat i hende et par gange. Den første gang var da hun var lille. Hun jagtede katten og havde fat i nakken på ham, så han skreg. Den anden gang var i en slåskamp med en anden tæve, som gik for vidt.

    Jeg mener at der kan være situationer hvor man må gribe fat i nakken på hunden, fordi ord mv simpelthen ikke er nok.


  • #8   20. nov 2007 LINDA A : NEMLIG - det er præcis den forskel jeg mener - jeg kalder det så bare at "tage fat i hoved og røv på hunden og få den udendørs" - men ja halsbånd eller nakkeskind - hvis hunden ik går m halsbånd...

  • #9   20. nov 2007 man ved jo også om man har en hund det er nødvendigt at tage "fat i". min tæve har jeg kun haft fat i da hun jagtede en kat udenfor grunden

  • #10   20. nov 2007 Smilende Susie - Nemlig - udenfor pædagogisk rækkevidde - griner - sådan en tøs har jeg også... Og der har vi hale metoden - ...



  • #11   20. nov 2007 Defineret på den måde, så tager jeg også fat i min hund:-). HUn har af og til dage, hvor hun (uanset hvor meget eller lidt hun er blevet aktiveret) stiller sig op ved siden af mig og knurrer og gør! SYnes absolut ikke "afledning" hjælper - for hun skal jo IKKE afledes. HUn skal lægge sig ned og slappe af! - Så når hun er så opkørt at hverken "Nej" eller "ud i kurven" hjælper, så tager jeg hende også i halsbåndet og sætter hende ud i kurven!

    -Og naaarj, det tror jeg nu heller ikke hun lider uopretteligt skade af:-/


  • #12   20. nov 2007 Irene Jarnved plejer at forklare det ret godt. At hun i videst muligt omfang er positiv og samarbejder med sine hunde i et fornuftigt demokrati. Men indimellem ER der altså noget hunden bare skal, og så nytter det ikke noget, at det er til diskussion.

    For hvis man skal vente på at hunden selv kommer og tilbyder, at NU vil den gerne have klippet negle, eller renset ører f.eks. - ja, så kommer man nok til at vente længe.

    Og den med at smide dem ned af sofaen f.eks. - den bruger vi altså også. De får en "ned" kommando, og hvis de ikke regarerer, så bliver de "vippet" ned, med en hånd nede under bagen. Ingen diskussion der.


  • #13   20. nov 2007 jeg mener da også at der er situationer der gør, at det er korrekt lige at tage fat i hunden.
    Heldigvis er alle hunde forskellige, og nogen behøver aldrig nogensinde tage fat i deres hunde, mens andre har grænsesøgende - dominerende hunde, hvor det ofte er nødvendigt.

    Så jeg tager da også fat i mine hunde - de to store - hvis det kommer dertil.


  • #14   20. nov 2007 jeg giver dig fuldstændig ret - Julie

    Jeg går også ind for positiv opdragelse - men nogen gange kan det altså ikke nytte noget at komme med en godbid. :-))
    Jeg tror også det har noget med hvilken hunderace vi har - nogen tester en hele livet og skal altså sættes på plads engang i mellem - andre er bare så bløde at bare du hæver stemmen - så stopper de.
    Jeg har da også haft fat i kraven på mine en del gange - og det er aktså ingen af dem der har taget skade af.


  • #15   20. nov 2007 Nææææ.......hvis Emma skulle opdrages med fløjeshandsker så ville vi have et rigtig bæst nu........hun er en bestemt og dominerende tæve........og var hun ikke blevet opdraget med en fast men kærlige hånd så ville hun da løbe totalt om hjørner med os.......nej hun ved godt hvor skabet skal stå når mutter her skruer bissen på......eller fatter for den sags skyld........men hun er jo heller ikke dominerende overfor os

  • #16   20. nov 2007 Jeg har lært en vigtig lektie i denne weekend, da jeg besøgte et vennepar, der netop har fået en tiugers lab-goldenblanding hjem.

    Jeg lærte, at hvalpe er MEGET forskellige og dermed også MEGET forskellige at opdrage.

    I forhold til, hvad jeg er vant til med mine schæferhunde, er denne lille tæve et rent dydsmønster og der skal ingenting til før hun reagerer.
    Hun kører ikke i selvsving, hvor hjernen kører sig eget ræs, hun er rolg, bruger ikke bisserne, vil hellere kæle end lege - osv.

    Jeg tror, at vi umuligt kan forestille os at være i andres sko, når vi har hund.
    De er så forskellige og jeg da nemt forestille mig, at når nogen sidder med en hund som vores vennepars, så forestiller de sig på ingen måde, hvad det vil sige at have en hund som min, som der virkelig for alvor er knald på.

    Jeg går 100% ind for metoder, som ligger lige midt i mellem Cesar Millan og Irene Jarnved.
    Begge er ubrugelige i sig selv i forhold til min hund.
    Jeg er tilhænger af Anders Hallgrens beskrivelse af hunden, og også tilhænger af, at man tilstræber at kommunikere med hunden på et plan, den forstår.
    Men jeg forbeholder mig ret til at nøkke i linen, at tage ham i halsbåndet og guide ham på vej, hvis han er i et gear, hvor drifterne har overtaget fornuften.

    Jeg slår ikke min hund, begår ikke fysiske eller mentale overgreb, men han får heller ikke lov til at køre mig rundt i manegen.....


  • #17   20. nov 2007 har man en stor hund og an tger fat i akken er det da ok.. det gør jo slet ikke ondt..

  • #18   20. nov 2007 malene a. en lille hund kan også have brug for det

  • #19   20. nov 2007 Mon det er hunden, der er brug for det?

    Jeg tror nærmere det er os mennesker, der har brug for det.....


  • #20   20. nov 2007 Giver Linda A ret - dog har mine de små ikke endnu haft brug for det - men mine store har da ind imellem prøvet mig lidt rigeligt af.

    Det skal så dertil siges at de store er to Rottweiler hanner, der begge har været mishandlet - så der måtte jeg med meget meget positive oplevelser bygge deres selvtillid op fra 0 af, og mange gange måtte jeg gå på kompromis med dem, fordi de dengang ikke kunne "tåle" andet, men da selvtilliden så blev på 110% måtte jeg jo lige sætte ind og gøre klart hvem der bestemmer.

    Og det sker da at jeg må have fat i en af dem, for lige at få ham tilbage til den "virkelige" verden. Så vi igen kan "tale" normalt med hinanden.


  • #21   20. nov 2007 CH........he he.......ja det er nok os mennesker der har brug for det.........hunden vil gladelig fortsætte hvad den har gang i :o)

  • #22   20. nov 2007 Ch. som sussie skriver. Men ja hunden har brug for en irretsættelse ellers løber den evt. om hjørnerne med en. Min han er meget intelligent og tro mig han ville styrre det hele hvis han fik lov. SOm jeg tit har sagt. var han havnet hos nogle som ikke turde at irettesætte ham gennem en konsekvent men kærlig opdragelse så var han ikke her i dag. Han var max blevet 2 år.

  • #23   20. nov 2007 Charlotte. hehe det lyder som et par selvstændige hanhunde du har der

  • #24   20. nov 2007 charlotte. forresten en forfærdelig historie med din rotter. havd fanden er det for nogle mennesker der har haft dem og behandlet dem sådan? de skulle seriøst have nogle BANK

  • #25   20. nov 2007 julie jamen så er vi helt enige! og det er personligt det jeg ser som en nødvendighed, med den slags hunde jeg har, pga psyken... de jo ikke dumme, specielt ikk rotterne, de fatter godt hvornår og hvordan de kan fixe sig til en godbid..
    MEN jeg har godbidder med når jeg ved der er mulighed for problemer, med problemer mener jeg at min tæve er ufattelig glad for andre hunde, hvis jeg ser hunden først, får hun et "kig" så hun skal kigge på mig, hvis hun ikk er 100% jo så har jeg en godbid, - men de får hun først i det vi har passeret den anden hund med 99.9 % kontakt til mig, hvis jeg råber NEJ, så stopper hundene, alt hvad de har gang i..
    - men som sagt skal der andet til end godbidder, bare ikk vold eller det der minder om

    jeg har 100% misforstået dig og indlægget..


  • #26   20. nov 2007 linda - ER ENIG, og igen drejer det sig for mig om rottens selvstændighed, selvsikkerhed, viljestyrke, og fysiske styrke.

    det er det samme fx. hvis jeg skulle lære loca en ned komando, så ville loca hurtigt finde ud af at hvis hun hopper ned, så får hun en godbid, og så er det jo op i sofaen igen, for at få en godbid når hun skal ned.. i det senarie, der tager jeg hende i halsbåndet, har en godbid i hånden, skubber hende ned, med komando, idet hun er nede, har fået nej til at gå i sofaen igen, der får hun godbidden... - det er indtil hun har lært komandoen "ned" hvis hun så ikke reagere på den efterfølgende, dvs når komandoen er INDLÆRT, og jeg ved den sidder fast, så blvier hun heven ned i halsbåndet, ikke vild og voldsom som at hun klasker hagen mod gulvet og slår en tredobbelt koldbøtte, men så hendes forben røre jorden og hun selv får røven emd sig


  • #27   20. nov 2007 Når jeg skriver som jeg gør - at det er os mennesker der har brug for det og ikke hundene, så er det jo for det første OS, der har brug for at gøre gavn af irettesættelsen.
    For det andet bruger vi (eller nogen ihvertfald) at tage fat i nakken, og det gør vi jo fordi vi mangler bedre redskaber til at kommunikere med hunden.

    Med garanti hunden ikke har brug for det - men det har vi, indtil vi finder ud af bedre måder at arbejde med hunden på...


  • #28   20. nov 2007 anja. ja der er jo forskel på en irretsættelse og vold. Vold går jeg bestemt ikke ind for. Et er at tage fat i halsbåndet og give hunde et bette skub, men jeg kan ikke snuppe dem der sparker, slår og sv. på deres hunde.

  • #29   20. nov 2007 Hvis man tager hundeverden, så er den opbygget på denne måde.

    Når hvalpen er ca. 8 uger gl. kommer hanhunden ind i billedet,

    Og det er hanhunden der opdrager hvalpen, det vil sige at hvalpen begynder at komme med på jagt mm.

    Og hvis hvalpen er ulydig så får hvalpen kærlighenden at føle..

    Men da det er mennesket der overtager hvalpen, så er det mennesket der sætter grænsen.

    Og så er det lige det med tålmodigheden, hvad skal man finde sig i og ikke..

    Nogen går meget langt, andre har en kortere lunte.. så det er et spørgsmål om ballance, der også kommer ind i billedet..

    Jeg ved godt at der er skrevet stolpe op og stolpe ned, en masse bøger om hundeopdragelse mm., og det er fint nok, men, der er bare ikke 2 hunde der er ens. hverken psykisk eller fysisk..

    Nogen mennesker ved bare ikke hvad der skal til, om de skal tage fat i hunden, eller bare lade det stå til.

    Jo mindre man opdrager jo selvstændiger bliver hunden, og det kan udarte siget til em kamp, fordi man ikke ved hvad man skal gøre..

    Jeg er ligeglad med hvordan folk opdrager deres hunde, bare det ikke går over genvind, og man man udstætter hunden for fysik vold..

    Hunden tager ingen skafe af at blive sat på plads, heller fotælle hunden, det første gang, end man bliver ved med at irrettesætte hunden.. da hunden ikke ved hvad man mener..

    Laver hunden ulykker uanset hvilken grad det så er, så kan det ikke nytte noget, at man afstraffer hunden når man kommer hjem, fordi den har splittet hjemmet ad, der er det allerede forsent..

    Hunden skal have det at vide lige med det samme, ikke et sekundt efter at handlinger er sket, men lige når den er i gang med det..







  • #30   20. nov 2007 Linda A - de er ihvertfald blevet selvstændige hen af vejen :0) og så er de meget gode til lige at skulle teste hinanden og til tider mig med GG

    Ja jag ville også gerne dele de BANK ud, men havde mere travlt med at redde Hundene - men vidnede mod den ene i retten, så han blev dømt - og må ikke have hund mere - men tror ikk det er noget han tog særligt alvorligt, desværre :0/


  • #31   20. nov 2007 vil dog lige sige, at med loca, min rotte, så sker det max 1 gang om måneden hun bliver modvillig, og det er helt fint med mig, så træner vi bare videre...
    hun er ikke end hund man skal rende rundt og ha fat i OVERHOVEDET, men hun er super inteligent, når hun ser snittet så er hun der.. - men hun reagere stort set altid på mine komandoer så det er intet problem herhjemme - og nej er et ord om de har stor respekt for og adlyder,,


  • #32   20. nov 2007 linda det er det, - jeg personligt hiver ikke i nakkeskind, men bruger halsb¨åndet, som sagt er dette faktisk uhyre sjællent at det er nødvendigt, men det er immervæk end hund med en super stærk selvvilje, selvtillid, og stædighed, som jeg/vi har at gøre med,,,



  • #33   20. nov 2007 Jeg bliver lige nødt til at nævne, at min hund faktisk gejler helt op, hvis man tager ham nakken. Han synes det er fantastisk sjovt med lidt fysisk mosleri.
    Her er det det psykiske overtag, der er vigtigt at have, ikke det fysiske..

    Hver hund sin metode...


  • #34   20. nov 2007 schæferbanden B - bedre kunne det ikek være sagt, vigtig pointe med at , at hvis hunden skal irettesættes er det uhyre vigtigt det blvie rgjort nåt skaden SKER, ikke er SKET

  • #35   20. nov 2007 Linda A - idag er Ikon så sikker på sig selv - at han er med en hundefører på arbejde ind imellem - og han elsker det.

    Det havde jeg ikke troet for 3år siden - da han lå på vores badeværelse og rystede og knurrede og skummede fra munden.

    Men han kæmpede og lod mig komme ind i hans verden - og idag er han den dejligste dreng :0)


  • #36   20. nov 2007 H - det er rigtigt, det er det psykiske, ikke det fysiske, men nu boxer jeg heller ikke emd min hund, vender hende på ryggen, eller alt det lort som der ellers bliver rådgivet om herinde, det ENESTE jeg gør, det er den SJÆLNE gang imellem , hvor loca synes hun er sej smiley at tage fat i hendes halsbånd, det er ALT det har i min verden intet med fysisk magt at gøre, - jeg nægter at sætte mig på gulvet foran hende , med en godbid og lokke hende ned, når det er en komando hun kan til fulde,,, det er rent og skær fordi hun ikke gider, - hvis jeg ikke gør noget, så slipper tøsen afsted med det og så sker det næste gang igen..

    som sagt tager jeg jo ikke fat i hende så hun slår hagen mod gulvet, og slår tre koldbøtter, jeg hiver knap nok i hende, for hun ved , hvad hun skal


  • #38   20. nov 2007 reagere han ikk bare på et nej?

  • #39   20. nov 2007 Pernille, når du må gøre det hver dag kan man konstatere, at det ikke virker :o)))

  • #41   20. nov 2007 haha - skønt billede ;o)

    Han må jo have haft succes med det, den Laban ;o)


  • #43   20. nov 2007 Jeg kan få Babett til at forsvinde.... "du lugter" .... det er nok. og så er hund forsvundet..

    Jeg har taget fat i Babett en gang, da hun var en lille hvalp, hund havde fået fat i en forlænger ledning (uden strøm) .. og jeg tog hende i kinden og sagde nej, siden den dag kan jeg lade ting ligge og flyde, uden at hun rør dem.



  • #44   20. nov 2007 Jeg har lært min hund hvad nej betyder. Så er jeg ude over at rive ham rundt hvis han gør noget jeg ikke vil have.

    Jeg synes til gengæld at der er stor forskel på at tage en hund i halsbåndet og føre den, til at tage en hund i nakkeskindet og slæbe den afsted. Førstnævnte kan jeg hellere ikke se skulle skade nogen.


  • #46   20. nov 2007 Altså jeg vil sige sådan, at hvis man tager fat i Baloo - så er det på eget ansvar... Ikke at han angriber, men han ser det som en invitation til leg og tager det absolut ikke seriøst... Vi brugte det da han var yngre og det virkede SLET ikke - på ham er der kun én ting der virker - kærlig konsekvens! Med andre ord - blød og positiv indlæring.... Alt andet giver bare et resultat hvor han lige så godt kunne sige "fuck dig".... hi hi...
    His Baloo skal have en "time out" får han det ved at jeg knipser og peger hvor han skal ligge sig... Og siger meget bestemt "lig dig"... Hvis jeg tog fat i ham for at ligge ham ville han uden tvivl stritte imod og løbe væk og håbe på at jegløb efter....


  • #47   20. nov 2007 søster - enig, jeg er også ude over det punkt, men som sagt sker senariet med sofaen en sjællen gang imellem,

    og ja der er en STOR forskel på de to ting, sidst nævnte vil jeg intet ha med at gøre


  • #50   20. nov 2007 Hvis jeg skulle gøre , hvad alle siger herinde .... ville mine hunde være ski** forvirrede.....man får 100 forskellige gode råd og ide'er..... men det er nok ens egen fornemmelse , der er den bedste.
    Hvis jeg f.eks skulle give mine cavalier'er alle de godbidder , der bliver anbefalet herinde, ville de ikke veje 7-8 kg.... men 70-80 kg........ men ok.. hi hi... så kunne jeg jo bare trille dem afsted, i stedet for at kalde på dem... *GG*


  • #52   20. nov 2007 Her i huset består belønningerne i hundens eget mad, så han bliver ikke fed..

    Og så bruges der jo færre belønninger, når tingene er indlært - så skal de bare bruges til lidt vedligeholdelse...

    Man kan nå rigtig langt med guffer, men jeg gider altså heller ikke at finde gufferne frem for at fjerne en hund, der ligger foran skraldespandslågen i køkkenet... Han får en pegefinger og et lille venligt skub ;o)

    Og at tage ham i nakken er også en invitation til leg... Tror han... Dur ikke ;o)


  • #53   20. nov 2007 Søster Kampræv - flere af mine hunde går uden halsbånd - bla Idun... så istedet bruger jeg at tage hende i nakkeskindet - ... det vil sige jeg tager fat med en hånd - på samme måde som hvis jeg lige tog i halsbåndet - og så ved hun at hun skal følge med - og så går hun ved siden af mig - og jeg fører hende derhen hvor hun skal -

    Det kan jeg ikke se hun tager skade af -

    Idun har helt sin egen vilje - og hi sjeg går i haven uden at tage hende med - fordi hun IKKE skal med - og hun så alligevel står i haven - så skal hun jo ik have lov at blive ( som hovedregel ) og lyder hun ik kommandoen "GÅ HJEM" - som hun godt kender - ( der betyder at gå til hoveddøren - og blive på den side af huset ) så bliver hun fulgt derom...

    Idun er nærmest UMULIG at holde inde - hun forcere det meste på den ene eller den anden måde - ss - og i min verden er det IKKE hende der skal bestemme om hegn etc er til at holde hende inde - eller om det reelt er spring til hendes fornøjelse...


  • #54   20. nov 2007 Sjovt egentlig - kommer i tanker om, at jeg ikke behøver at tage fat i vapsen for at han fjerner sig..

    Hvis jeg kalder på ham og går væk, så følger han mig lige i enden ;o)
    Herligt, egentlig..

    Sin mors skygge :o))))


  • #56   20. nov 2007 *GG*.... jeg har også 2 " hæmorider".... skvatter over dem konstant....... undtagen i eet tilfælde...... den røde bandit er helt uden for rækkevidde , når hen ser en anden hund gå forbi vores havelåge... eller når vi går tur og han ser en hund på laaaaang afstand..... hmmmm ski** irriterende. .... han gø'r så han kammer helt over....og der er INTET han kan høre.....først når jeg går helt op i en spids og RÅBER....... kan du SÅ komme ind.
    Her hjælper sgu ingen godbidder eller positiv træning..... han hører og ser INTET andet en den anden hund.
    Men jeg er MEGET modtagelig for andre gode råd.
    Jeg har vendt om, og gået den anden vej ( hjælper ikke) så går han bare baglæns og gø'r....


  • #58   20. nov 2007 Vi har ET sted, hvor godbidder eller legetøj på ingen måde virker, og det er, når der er vildt i nærheden.. så kortslutter hjernen og der er ingen kontakt...

    Det hænder, at han kan køre for højt op på sit legetøj og så går vi over til at afbryde kontakten.
    Og det er nok det mest voldsomme, der foregår i vores hus.
    Men han får altså ikke guffer for at skulle lette rumpetten - det gjorde han til gengæld da han var lille, så han kunne lære at det nytter at høre efter ;o)


  • #59   20. nov 2007 Pernille K *og de to bjæfer*

    HMMMM.... hvad gør vi så ved det.....vi kan jo ikke stoppe en klud i halsen på dem , hver gang der kommer en hund... *GG*


  • #60   20. nov 2007 Somme tider er det ski svært at finde ud af.... om han virkelig er sur... eller bare sån' la la....
    Når vi møder andre hunde han kender er der ikke noget. ... men folk vi ikke kender glor på min sindssyge hund og flygter ...de tror han vil æde deres vapser... *GG*


  • #61   20. nov 2007 nittib, kan du ikke høre på hans gøen om han er i forsvar eller i stress?

    I hvilket toneleje gør han?


  • #62   20. nov 2007 CH, kvinde, 33 år .

    Han kammer helt over... helt oppe i diskanten.... ender nærmest som en ulv.....
    Jeg har først fået ham da han var 10 mdr... har kun haft ham i 4 mdr...... mine andre hunde har aldrig gjort det, dem har jeg fået fra 8 ugers :O)


  • #63   20. nov 2007 Jeg har lige fået ham kastreret for 3 uger siden , i håb om det vil hjælre.... men kan endnu ikke se nogen forskel.

  • #64   20. nov 2007 Hans haleføring er helt oppe over ryggen... så måske virker det som stress.... håber det hjælper han er blevet kastreret..... det har allerede hjulpet lidt.... han pisser ikke 130 gange mere op ad ALT når vi går tur.....nu er vi nede på 2-3 gange.... *GG*

  • #66   20. nov 2007 Er der børster på ham NITTIB, og hvis der er, hvor er det så henne? I nakken eller nede vel halen eller hele vejen?

    Skal jeg forstå, at hans stemme er skinger, når han gør?


  • #67   20. nov 2007 Nu har hjeg ikke læst tråden igennem...

    Men kan da sige hvordan jeg gør 'mod' min hund....

    Hun er jo en forholdsvis lille hund så man kan ikke rigtigt tage fat i hende som man f.eks kan med en Rottweiler eller Schæfer...
    Og der er heller ikke rigtigt brug for det.... Hun er også ret følsom...

    Men f.eks her i søndags i hundelegestuen rottede hun sig sammen med en af de andre hunde, mod en amerikansk bulldog...
    De fik hunden ned på ryggen og respekterede ikke alle de tegn hunden lavede på at den havde overgivet sig.
    Normalt går jeg meget op i at hundene klarer det selv, men kun så længe at de kan finde ud af når den ene 'overgiver' sig...
    Men lige denne gang ved jeg ikke hvorfor de ikke selv stoppede...
    Men der gik jeg ind og hev Laura væk i nakkeskindet og tog så fat i kæberne på hende og kiggede hende lige ind i hovedet, mens jeg surt sagde 'nej!' ....

    De blev lidt ved bagefter men der var Laura så lydhør overfor mig når jeg sagde nej, til at hun ikke måtte være med til at bølle bulldoggen...

    Så på dét punkt har jeg taget fat i min hund...


  • #68   20. nov 2007 CH, kvinde, 33 år .

    Ja han er skinger...... der er ikke børster.....jooo måske en lille smule helt oppe i nakken..... kun nogen gange men ikke altid...:O)


  • #69   20. nov 2007 Skinger = stress og usikkerhed.
    Han ved ikke, hvordan han skal håndtere de andre hunde og han er usikker på, om du kan klare mosten for ham.



  • #71   20. nov 2007 NITTIB, med andre ord skal han ikke skældes ud, det vil øge hans stress.
    Du skal i gang med nogle kontaktøvelser uden der er hunde i nærheden, og så skal der lidt gang i lydighedstræningen, tror jeg.
    I skal skabe et forhold til hinanden, hvor han VED at du altid vil klare paragrafferne for ham - det er han usikker på nu.


  • #72   20. nov 2007 CH, kvinde, 33 år .

    Jeg regner også med det er stress... mon ikke det hjælper lidt nu han er kastreret......ellers må mor her jo hjælpe og stille mig foran ham.....
    Jeg har haft hunde i 40 år... jeg har aldrig været ude for det før...... men har jo altid fået hundene som hvalp... det er første gang jeg har fået en teenager...


  • #73   20. nov 2007 Pernille - mener også at det er en 'lovlig' måde at tage fat i sin hund på smiley

    Hehe, godt. Så længe det ikke går udover ens egne sko smiley
    Har da også tilbage haft talt med lidt større ord til Laura for at hun skulle lade være med at tage juniors legetøj ( dog har vi mest prøvet at fjerne det for at hun ikke skulle blive fristet ) Og det har så resulteret i at hun idag bare smider hvad hun har i munden ( uden frygt, men med tydelig skuffelse *G* ) istedet for at blive ved eller løbe væk med det..


  • #74   20. nov 2007 CH, kvinde, 33 år .

    Det lyder fornuftigt.... at jeg skal klare paragrafferne.... det vil jeg prøve.... han er bare svær at få kontakt med , når det står på......men ellers er han super-lydig... og gør hvad jeg siger.... det er KUN i ( andre hunde situationen ) det går galt


  • #75   20. nov 2007 TINNIB, mon ikke det netop er fordi du har fået ham sent, at der er noget, der mangler en anelse af?
    Det er trods alt lettere at skabe det nære forhold når man har dem fra små ;o)

    At stille dig ind foran ham er ganske givet en god ide... Og tør jeg mon nævne godbider.. Jeg ville tvangsfodre hunden så snart han holder mund og forlange kontakten af ham - belønne for det.


  • #76   20. nov 2007 JOW.... og så hvis der går en skade på vores terrasse... det vil han heller ikke have.... den skal bare fise af... og den gør den jo , når han kommer rendende og gø'r... hi hi... så har han jo "vundet".... *GG*

  • #77   20. nov 2007 CH, kvinde, 33 år .

    Finder straks godbidderne frem ... heldigvis er det en meget slank hund.... sååå mon ikke jeg kan lære ham det , inden han bliver for fed...*LOOOL*
    Det er værre med den anden vaps jeg har.... han må ikke tage på.... og han er en engel, så han må ikke snydes , når den anden får godbidder... hi hi.. så han må nøjes med gulerødder... *GG*


  • #78   20. nov 2007 min hund har hellere ikke halsbånd på indendøre. Men som skrevet forstår han "nej" og "ned", som altid følges af "DYYYGTIG"

  • #79   20. nov 2007 en hvalp bliver ikke udsat for fysisk afstraffelse, så længe den er hvalp - ca til den er 6 mdr - den kan blive væltet om på ryggen ellerudsat for en pinning - det er hvor den voksne hund lægger munden over hvalpens snude eller nakke - det gør ikke ondt, men hvalpe hyler oftest op, fordi den bliver bange/forskrækket. En fornuftig tæve bider ikke sine hvalpe - og det gør en hanhund heller ikke - hvalpene har laaaang line til at opføre sig trælse og bliver det for meget for de voksne, så går de og det lære hvalpen hurtig eller de laver en pinning.

    Julie: jeg vil give dig ret - det skal oftens lyde sååå fin og korrekt


Kommentér på:
At tage fat i sin hund...

Annonce