{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.281 visninger | Oprettet:

Hundehvalp
Hundehvalp
Følger: 10 Emner: 2 Svar: 2

Tand hos hvalp {{forumTopicSubject}}

Jeg er ved at lede efter min nye hund. Har været ude og se en hvalp som lever op til alle krav, men der er et lille men…. Den har en hjørnetand der vokser så den rammer kæben. Ifølge avler er dyrlægens råd at den skal fjernes og efterfølgende vil den nye tand vokse fint ud og der vil ikke være problemer. Hvalpen sælges med afslag.
Andre der har stået i lignende? Og bør jeg være mere bekymret eller kan jeg være tryg nok ved at efter indgrebet er alt fint?
Jeg har ringet til min egen dyrlæge som vil ringe tilbage.

På forhånd tak for jeres tanker om emnet ??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tand hos hvalp
  • Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 139 Emner: 32 Svar: 4.429
    #1   14. nov Jeg stod i noget meget lignende for nogle måneder siden. Jeg valgte at lade være med at købe hvalpen, da udgiften i forbindelse med tandfejlen ikke helt kunne forudses og nedslag dermed ikke nødvendigvis ville dække. Min sygeforsikring ville ikke dække (naturligvis) en hvalp med kendt fejl.
    Jeg spurgte opdrætter, om hun ville dække udgift til fjernelse af tand i stedet for at give nedslag i pris. Det ville hun ikke. Derfor sprang jeg fra.
    Jeg læste dertil, at det kunne blive nødvendigt med flere operationer.
    Overvej at rådføre dig med en tanddyrlæge mht til den nye tand - om det er sikkert, at den vil være problemfri.

Hvilken race drejer det sig om?

• #2   14. nov For mig vil det afhænge helt af om hvalpen på alle mulige andre måde er det jeg gerne vil have. Er det en race, hvor det er nemt at finde en anden hvalp.
    Hvad er prisen for en udtrækning af en hvalpetand? Hos min dyrlæge vil det koste lige under 4000 kr.
    Du kan også vælge at kontakte DKKs jurister og hører hvad de evt har at sige. Det er jo en hvalp med en fejl og det vil være meget svært for opdrætter ligefrem at garantere at den blivende tand vokser korrekt ud eller om den også ender med at skulle trækkes ud.
    Jeg har selv haft en hvalp med en hjørnetand der sad for tæt på modstående tand i overkæben og generede. Jeg må tilstå at jeg først så det da jeg havde hentet hvalpen. Jeg fik min dyrlæge til at trække den ud og jeg tror faktisk ikke engang jeg nogensinde fik fortalt det til opdrætter. Jeg fik vist heller ikke involveret forsikringen. Den blivende tand kom fint ud og sad som den skulle.

• Hundehvalp
    Hundehvalp Tilmeldt:
    feb 2022

Følger: 10 Emner: 2 Svar: 2
    #3   14. nov Det er jo lige netop det at jeg er ikke er sikker på at nedslaget i prisen vil dække omkostningerne. Og min egen dyrlæge kan selvfølgelig ikke give et præcist svar når hun ikke har set hunden.
    Jeg har også overvejet muligheden at sige jeg vil købe hvalpen hvis de får ordnet den tand. Så vidt jeg har kunnet finde frem til og efter snak med dyrlæge er det en tandstillingsfejl af en mælketand og når denne er fjernet og den nye vokser ud vil der være god sandsynlighed for at den nye tand vokser og sidder som den skal.
    Udfordringen er jo netop også, som du også nævner, at der kan være noget ift. fremtidig dækning af forsikring.
    Det er en Cairn terrier..

• #4   14. nov Jeg tænker at opdrætteren skal sørge for at mælketanden fjernes inden du eller en anden afhenter hvalpen, når det allerede nu er et problem.

Hvis opdrætteren gør det, kan der eventuelt laves en kontrakt, hvor køber får et afslag i hvalpens pris på x antal kroner(ikke fuld betaling af udgiften), hvis der skal laves yderligere.

Du skal afgøre, om du har det ok med at have en hund, hvor der eventuelt bliver behov for at fjerne enten hjørnetanden på sigt eller en af de omkringliggende tænder for at give bedre plads til hjørnetanden, hvis det viser sig at den ikke vokser rigtig ud.

Det har jo ingen betydning, hvis du ikke ønsker at udstille eller avle.
    Det er selvfølgelig ikke fedt for hvalpen at skulle igennem, men det skal den jo eventuelt uanset om det bliver hos dig eller en anden.

Jeg kender eksempler på begge dele, altså hvor den blivende tand vokser fint ud uden behov for efterfølgende justeringer/operationer, men også på det modsatte, hvor en mindre tand ved siden af blev opereret ud(mindre operation) og så blev der plads til hjørnetanden.
    Hjørnetanden blev hjulpet på rette vej med tyg på tennisbolde og lette pres/tryk flere gange dagligt af ejeren.

• #5   14. nov Jeg stod i samme situation - hvalpen fik ekstraheret tænderne inden den kom hjem til mig. Den ene blivende tand voksede fint og korrekt ud, men den anden krævede behandling. Først blev der lavet en vital overkapning, men efter et års tid døde tanden, og den måtte opereres ud. 4.000 kr rækker på INGEN måde bare i nærheden af, hvad de koster at operere en blivende tand ud.

Jeg ordnede det med opdrætter og sygeforsikring. Jeg endte selv med en del af regningen, da det var mit valg først at forsøge med en vital overkapning.

Jeg sørgede i øvrigt for at dimse og presse på tanden, hun gik med bold i munden de første mange måneder, og alligevel rettede den ene tand sig ikke. Til gengæld har jeg en hund, der ikke kan gå tur uden en bold i munden, for det er hun jo vokset op med smiley

• Isabelle
    Isabelle Online Tilmeldt:
    okt 2023

Følgere: 139 Emner: 32 Svar: 4.429
    #6   14. nov "Hjørnetanden blev hjulpet på rette vej med tyg på tennisbolde og lette pres/tryk flere gange dagligt af ejeren."

Dette blev jeg også anbefalet af opdrætteren til den hvalp, jeg valgte at lade være med at købe.

Da jeg engang lavede en hvalp med et bittelille navlebrok, som dyrlægen sagde aldrig ville blive operationskrævende, gav jeg et prisnedslag. Jeg skrev dertil i købsaftalen, at skulle navlebrokket en dag vise sig alligevel at kræve operation, ville jeg betale (minus nedslaget). På den måde holdt jeg køber skadesløs og kunne med god samvittighed sælge en fejlbehæftet hvalp smiley
    Det blev aldrig nødvendigt med operation smiley

• #7   14. nov Der er ingen dyrlæge som kan garantere at en blivende tand vokser rigtigt ud, heller ikke en tanddyrlæge, når der har været fejlstilling i hvalpetænderne.
    Man må gøre op med sig selv om det er en risiko man vil tage, når det er blevet opdaget ved den første dyrlægeundersøgelse af hvalpen og inden man køber hvalpen.

Jeg kendte en som købte en Mini Bull terrier hvalp fra Tyskland med kendt tandfejl også så alvorligt at det var operationskrævende ad flere omgange og det vidste man at det ville blive.
    Forsikringen dækkede operationerne... Keg skal ikke kunne sige om forsikring vidste at det var en kendt fejl på købstidspunktet.
    Stort set alle Bull terrier har åbenbart større eller mindre udfordringer med tænderne.

• #8   14. nov Spørg en dyrlæge med speciale i tænder om råd.
    Få som minimum opdrætter til at udbedre fejlen før salg.
    Vær obs på at forsikringen ikke vil dække ift tænder, når der før indgåelse har været fejl/skader.

• #9   14. nov Få som minimum opdrætter til at udbedre fejlen før salg.

Man kan jo ikke udbedre fejl på blivende tænder, før tænderne er vokset ud. Så hvad mener du?

• #10   14. nov Anne - Curie har fået fjernet en knækket mælkekindtand operativt, forsikringen dækker ikke skade på de blivende kindtænder, som gerne skal erstatte mælketanden, da der er en lille risiko for at de blivende tænder tager skade under operationen.

Mon ikke det er det Malene mener

• #11   15. nov Jeg ved det ikke, Kirsten. Men uanset hvad, kan opdrætter jo ikke fikse eventuelle problemer med blive tænder allerede nu.

Jeg gav 6.000 kr for at få fjernet to tænder operativt (hjørnetand og første nabo-fortand). Prisen for samme var i Århus 13.000 kr. Men igen, ikke noget der kan gøres som hvalp smiley

• #12   18. nov Er sikker på Lars nede i Gråsten kan ordene det billigt.

Kommentér på:
Tand hos hvalp

Annonce