4.859 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 60 Svar

Hunde VS. stødhegn Hunde VS. stødhegn

Der er noget jeg har tænkt over...

Her har været utallige tråde om det at hegne haven ind med elhegn ( IKKE elhalsbånd jeg snakker om )

Det er ikke selve holdningen jeg er ude efter... Det er mere facts....

Nogen siger : Det er da ikke værre end en hest eller en ko der skal lære at holde sig på den rigtige side af hegnet....

Andre siger at det er synd for hunden fordi at den ikke har svedkirtler som netop hest og ko, så strømmen gør istedet igennem kroppen eller sådan noget i den stil.....

Men så er det jeg har gået og tænkt på.......
Grise sveder ligesom hunden jo heller ikke.... Den har ingen svedkirtler.
Hvad er så forskellen på at en hund og en gris får stød ?
Der er vel ingen der tænker på de 1-2 gange en gris får stød, inden den lærer at holde sig på afstand af hegnet !?
Hvorfor er det så anderledes for en hund ? Jeg tænker hvis det smertemæssigt er det samme som en gris.. Ja, hvad så ?

Igen, det er et spørgsmål om hvad forskellen på en gris der får stød og en hund der får stød er....
Og nej, jeg overvejer ikke at hegne vores have ind med elhegn !
Det er et ganske stille, fysiologisk spørgsmål smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Stikkontakt 205 kr.
  • Rengøring 600 kr.
  • Move out cleaning 1.000 kr.
  • Nedtagning af tapet 5.000 kr.
  • Reparation af zinktagrende 1.800 kr.
  • Toilet og vaskafløb (små VVS-opgaver) 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hunde VS. stødhegn
  • #1   8. dec 2007 "Andre siger at det er synd for hunden fordi at den ikke har svedkirtler som netop hest og ko, så strømmen gør istedet igennem kroppen eller sådan noget i den stil....."

Øhhhh..................NÅ ?????

• #2   8. dec 2007 nææh forskellen er vel den samme. Det er menneskets holdning til landbrugs dyr der er fuldstændigt fucked up.

• #3   8. dec 2007 C E - ?

• #4   8. dec 2007 Sarah - Alternativet er vel at holde landbrugsdyrene inde så ???
    Kan ikke helt forstå hvad du mener ?

• #5   8. dec 2007 Stine

Det var bare den der el-tekniske forklaring jeg undrede mig over....*ssss*

• #6   8. dec 2007 Ser nu intet galt i at hegne med el-hegn. Hunde (og de fleste andre dyr) kan godt mærke/fornemme elektricitet uden at røre ved hegnet bare de er tæt nok på.

El-hegnet har til forskel fra el.halsbåndet osse en synlig afgrænsning af "hertil og ikke længere", samt at det virkelig KUN giver stød, hvis hunden rører ved det -og det kan den jo bare lade være med -el-halsbåndet kan "komme til" at give stød i utide.

• #7   8. dec 2007 C E - Ved godt at den er list tyndmasket, men kan sgu ikke lige huske hvad det er folk herinde plejer at forklare det med... Altså hvorfor at det er anderledes at få stød når man er en hund - End når man er en ko...
    Men der er et eller andet med svedkirtlerne/mangel på samme og så stød smiley

• #8   8. dec 2007 Stine: jeg tænker på at landmænd uden den mindste tøven bruger stød-pinde (ved ikke hvad de hedder ) på svin og skider på om de ligger med skader af diverse slags(ved godt det ikke er alle men ..). Vores måde at behandle størstedelen af DKs produktions dyr er så uhuman at det er helt uhyggeligt! Undskyld men du ramte lige en af mine hjertesager;-)

Men for at svare på dit spørgsmål så føler alle dyr jo smerte og derfor bør man da ikke påføre denne unødigt. Men jeg tror som sådan ikke du kan sammenligne en hund og en gris for hunde har jo pels osv.

• #9   8. dec 2007 Ps: men dyrene kan jo SE hegntråden hvilket gør den langt mere fair..

• #11   8. dec 2007 I forhold til det du skriver Sarah, så giver jeg dig helt ret.

Jeg er bare bange for, at der ikke er så mange alternativer, og så kommer de stakkels dyr til at betale prisen.

Det, der er lidt ærgerligt er så, at hundene i denne forbindelse nogengange bliver trukket ned til den laveste fællesnævner i stedet for at gøre det omvendt ;o)

• #12   8. dec 2007 Jeg synes ikke det lyder så slemt hvis jeg skal være helt ærlig, men er nok heller ikke den mest pylrede med min hund.

• #13   8. dec 2007 Oraklet - Jo, men det var nu også sammenligningen jeg søger svar over....
    Alle gårdhunde har vel fået stød på husdyrfoldenes elhegn, og lever stadig den dag idag *G*

Sarah - Snakker ikke om elstave, men om elhegn omkring folden/haven smiley

Og så tror jeg ikke at pels gør noget... Når man får stød så får man stød ...
    Tror ikke at et stød på hovedet af et menneske, hvor der er hår, er mindre smertefuldt end på hånden...

• #14   8. dec 2007 Self gør det ond på hunden -er der ikke nogen der har prøvet at få et ordentligt rap af et el-hegn?
    Jeg har, og er det et kraftigt af slagsen, kan det mærkes hele vejen ned gennem rygmarven:-O

Men som skrevet før (og udfra den betragtning at man nok ikke bruger et SÅ kraftigt hegn til hunde), så kan hunden SE "hertil og ikke længere", og gu gør det da ondt hvis den går imos -men det kan den jo så lade være med. Den kan jo se hvortil den kan gå.

• #16   8. dec 2007 Stine -pels gør noget. Får kan du hegne med MEGET kraftigt hegn og alligevel går de ofte gennem hegnet uden reaktion, for den tykke uld isolerer simpelthen så de ikke mærker der er strøm på.

Men tror så det gør ondt uanset om man er hund/gris/ko/hest og den slags dyr.

• #17   8. dec 2007 Kan nu heller ikke se den store forskel .
    Og mon ikke de fleste hunde på landet har fået et stød af elefanthegnet der holder kreaturene inde uden at dø af det eller komme til skade

• #18   8. dec 2007 Oraklet - Jeg var ridepige i mine unge dage så kender udmærket godt smerten *G*

• #19   8. dec 2007 Skal det virkelig være sådan, at det er ok så længe dyrene ikke dør af det?

• #20   8. dec 2007 når de får et stød fra et hegn og der står en ko eller en hest lige i nærheden, så tror jeg altså at det er koen eller hesten der får skylden for stødet..

det har jeg oplevet med min første hund. efter et stød på et hegn ved nogle heste vi hilste på, gik hun ikke i nærheden af en hest igen... de var nemlig meget farlige...

og diego har fået stød over ryggen af sådan et hegn og han pev højt og gik ikke lige hen til området igen bagefter... den bette muræne kunne ikke lige forstå hvad der havde slået ham...

• #21   8. dec 2007 Oraklet - *GG* jo jo.. meeen.. Der er pels og så er der PELS .... Får har jo eeekstreem pels/uld....
    Men jeg mener også bare... Pelsen skærmer lidt, men nedsætter ikke smerten....
    Når stødet kommer så er det fordi at der er direkte kontakt ind til huden og så er stødet jo stadigvæk ligeså meget av av... smiley

• #22   8. dec 2007 Daise: oh det har jeg prøvet det gør naller! Og jeg har også set Nova som hvalp skulle ind og slikke på naboens løsdrifts kødkvæg (det gjorde hun i stalden). Hun lagede sig ned og kravlede under snoren- troede hun. Hun rejste sig lige under snoren. SMÅKAGE!!!sagde det bare og der stod blå gnister fra snoren og så tog fanden ved hende. Hun piskede bare hylene ud over marken og kom tilbage 10 min. senere med en sveden plet på ryggen.Men okay der var altså også smæk for skillingen i det hegn. Så jo jeg har set det i aktion og de kan sagtens mærke det.

Stine: ved godt du taler om folde, det var også det jeg prøvede at svare - lod mig vidst bare rive lidt med.:)

• #23   8. dec 2007 Min gamle hund blev voldsomt forbeholden overfor køer efter at have fået et rap over mulen ;o)

Man ved aldrig, hvilket billede der dannes i knolden på hunden.

• #24   8. dec 2007 CH -nej self er ikke alt ok bare fordi de ikke dør af det. Men altså, vi taler om et hegn, ikke om at tæve hunden e.l. Den kan jo bare lade være at vade hen i hegnet.

• #25   8. dec 2007 jeg har før , desværre og undskyld, givet forkerte oplysninger i en anden tråd, m.h.t. stød hegn i 2009. Der må godt være stød i, når man opfører en ny fold, men strømstyrken er sat ned... de der stød man har nu, med fåre eller elefant hegn, må ikke bruges efter 2009 hvis man laver en split ny fold. Har man en gammel fold med "det gamle" hegn, må man godt beholde det...

• #26   8. dec 2007 CH - Du er da også så dramatisk... Synes måske at det er et lidt overdrevent spørgsmål at stille i denne sammenhæng !

• #28   8. dec 2007 Stine -vi er skam enige. Ville bare lige pointere at pels altså gør en forskel, hvis bare der er nok af den;o)
    Shetlændere med vinterpels kan gøre samme nr som fårene. Sååå træls at skulle på hestejagt en regnvåd, blæsende og hamrende kold decembermorgen *G*

• #29   8. dec 2007 Mit spørgsmål var faktisk afledt af, at flere skriver at hunden ikke dør af det og at det underforstået derfor er ok ;o)

Så det er ikke mig, der er dramatisk ;o)

• #30   8. dec 2007 Daisie -og det passer bare slet ikke, for jeg har dælme fået stød iført gummistøvler.
    -men jeg ville nu gerne se det alligevel *GG*

• #31   8. dec 2007 CH - Synes stadig at det er fjollet at skrive sådan smiley

Oraklet - Puha... I denne skrevne stund er jeg glad for ikke at ha' hest idag smiley :-D

• #32   8. dec 2007 ihh hi hi hi... diego med røde gummi støvler på... kan lige se det for mig.. griner højt...

nogen mener at det måske bliver værre med heste og køer der vil gå gennem hegn og ud på kørebaner... dermed vil der ske stor skade på både dyr og mennesker...

men jeg ved det ikke...

• #33   8. dec 2007 Stine, hvis man skriver at grunden til at det er ok, at de enten ikke kommer til skade eller ikke dør af det, så kan mit spørgsmål da ikke være fjollet?

• #34   8. dec 2007 Christmas time -
    Synes da at det ville være forfærdeligt hvis der kom til at ske ulykker pga nogen synes at stødet er for stærkt, derved nedsættes og resultatet så bliver at der er mindre respekt for hegnet, fra husdyrenes side.....

• #36   8. dec 2007 CH -
    Der er da ingen der sidder herinde og siger at det er ok at gøre ved dyr som man har lyst - Bare de ikke dør af det....
    Det er en talemåde og det ved du da godt .....

Ja undskyld, men er bare lidt trælst at alt nogen gange skal tages så bogstaveligt smiley

• #37   8. dec 2007 Jeg tvivler nu på der kommer flere løse heste pga den nye lov. Når heste render igennem hegnet er det jo oftest pga angst o.l.
    Så de løber altså igennem, og når man render med 20 km/t så tror jeg det er ret ligegyldigt om der er meget eller lidt stød i hegnet, det springer jo uanset og væk er hesten.

• #38   8. dec 2007 Arrj Stine - det er jo relevant.

Tråden starter jo netop fordi der stille spørgsmålet om hunden tager skade i modsætning til andre dyr..

Selvfølgelig skal det da tages bogstaveligt - det handler da om, hvor man sætter grænsen...
    En hund tager ikke skade af at man bruger pig... eller?

• #39   8. dec 2007 Daisie -jep det har jeg, så det kan lade sig gøre. Men om det skyldes dårlig bund på gummistøvlerne (mon man kan klage et sted *G*), at det var meget meget vådt ude eller hvad, det ved jeg ikke

• #40   8. dec 2007 Oraklet : tja angst og angst, min gamle araber tog konsekvent hegnet hvis man ikke havde åbnet leddet inden man åbnede stalddøren.Og hvis han var bange for noget var det da for at misse næste måltid.;-)

• #41   8. dec 2007 CH - Gids ikke diskutere petitesser idag *G*

• #42   8. dec 2007 Stine, hvis du ikke gider, så synes jeg da, at du skulle lade være ;o))))

• #43   8. dec 2007 stine P >> det bliver nedsat, fra 2009. Men kun hvis man laver en ny fold.

• #44   8. dec 2007 CH - smiley

Christmas - ok, bliver spændende at se om det har nogen følger så.....

Nå jeg smutter i seng...
    Har ikke rigtigt fået svar på mit spørgsmål, tror egentlig heller ikke at jeg får det....
    Tror at det er de færreste der kan svare på det *G*

• #45   8. dec 2007 Sarah -ja ok, sådanne tilfælde er der jo osse. Min vallak hoppede ud HVER DAG da jeg fik ham. Han rendte så bare ind i sin boks. Men træls at ville gøre hesten glad ved at lade den gå ude hele dagen, og så står den i sin boks ½ time efter den kome ud *GG*

Men i langt de fleste tilfælde er det jo i forbindelse med uvejr, militære øvelser (her hvor jeg bor altså hehe) og den slags ting, at hestene slipper ud.

• #46   8. dec 2007 ikke altid kun angst... næææh parring kan også komme på tale... kender nogen der har stutteri, og deres avlshingst, gik igennem 3 gange, for at komme ned til hopperne... han gik lige gennem 3 sæt hegn oveni også... han skulle da ned til damerne og vise sig... he he..
    og køer går også igennem mange gange fordi de er dumme...og ikke lige fatter at de får stød... smiler

• #47   8. dec 2007 Ja, men i sådanne tilfælde vil der jo osse ofte være fart på (har i hvert fald ikke set det gjort i skridt hehe), så stadig tror jeg ikke det gør en forskel om det gør meget eller lidt ondt. Når hesten VIL igennem er den ligeglad med de to sek strøm inden hegnet ryger.

• #48   8. dec 2007 He he militære øvelser har vi ikke mange af på fyn..m.m hjemmeværnet tæller med*fnis*

men ja der er altid smuttere...;-)

• #49   8. dec 2007 oraklet >> ja, det tror jeg også... he he..

• #50   8. dec 2007 Glem det ! der er lov for hvilke dyrearter der må hegnes med el og der er hunde ikke imellem

• #51   8. dec 2007 Sarah -her hvor jeg bor er hestene bogstaveligt talt bombesikre *GG*

• #52   8. dec 2007 Oraklet: hi hi - ja det kan jeg tænke mig;-)

• #53   8. dec 2007 Ghita... Stine skriver jo at haven ikke skal hegnes ind... En have kan nu godt være hegnet ind med strøm.. Hvis man har folde op til haven ;o)

Stine....Største parten af grisene går jo ikke i indhegninger udenfor.... Efter hvad jeg har oplevet, er det faktisk vores hunde der har reageret mindst på stød, men nok pga pelsen.... På et tidspunkt var der strøm mellem grisehusene, da de hoppede ind til hinanden.... ikke noget jeg oplevede som et skrækkelig oplevelse for grisene...

• #54   8. dec 2007 Manne -den slags har jeg ikke lige tænkt på. Jeg trænkte nu helt alm stødhegn. Altså sådan noget som man hegner hest/køer osv ind med.

Ved at nogen bruger det sammen med f.eks. sådan noget "nethegn" til at have øverst så hunden ikke kravler/springer ud.

• #55   8. dec 2007 Manne... det der er ulovligt er stødhalsbåndet som registrerer ledningen der ligger i jorden... Det andet hegn Stine nævner er ikke ulovligt

• #56   9. dec 2007 Ghita - Prøv at læs ordenligt hvad folk skriver i en tråd inden du kommenterer smiley

Marianne - Tænker også mest på frilandsgrise, 'private' grise osv smiley
    På min gamle efterskole var soen og hendes unger hegnet ind af elhegn.. Det var nu aldrig sjovt at skulle se når ungerne for første gang skulle udenfor og deraf lære om elhegnet.. Men de fik også kun stød en enkelt gang, så var det overstået...
    Hehe, jeres er jo også godt isolerede mod alt fra vind og vejr til elhegn kunne jeg forstille mig...

• #57   9. dec 2007 Stine.... Da vi fik vores hovsa føl for nogen år siden, drønede den også direkte ud i hegnet første gang den var i folden... Hold op hvor blev den bange......

• #58   9. dec 2007 Hej Igen
    Der må ikke anvendes elhegn i hundehold eller bruges stødhalsbånd til hunde dette er lov i danmark

• #59   9. dec 2007 Ghita... Hvis man har flere hestefolde omkring ens ejendom, ja så er det strømhegn hundene kan rende ind i... Ingen snakker om at lukke hundene inde i sådan en indhegning...

• #60   10. dec 2007 Ghita - Det er heller ikke det jeg snakker om !

• #61   25. dec 2007 En ting er sikkert her: Der er ingen grund til at bruge stød. Det er bedre at opdrage dem korrekt. Hvis hunden stikker af, gør mange den fejl at når den så endelig kommer hjem igen så skælder de den ud. Istedet skal den roses fordi den var så dygtig at komme hjem igen.
    En anden ting mht. el-halsbånd er at de er ulovlige at bruge her i dk. Og el-hegn er da kun at springe over hvor gærdet er lavest. Og alle hunde kan opdrages til at blive hjemme. Og til dem der tænker at deres hund ikke kan, må jeg sige at det IKKE er hunden der så er noget galt med, men ejeren der behøver træning i at opdrage sin hund.

• #62   25. dec 2007 Laila -jamen du kigger bare forbi og lærer Møffe det så. For trods indhegning (ikke el bare rolig) så kravler hun over/under/igennem osv.
    Hun får IKKE skæld ud, men ros når hun kommer hjem, hun kommer på tur flere gange dagligt, både med træning og bare for at snuse lidt til verden, søger foder i haven osv
    -Men hun bliver ikke hjemme hvis hun er uden opsyn mere end 2 min.

-her er løsningen så at hun jo bare ikke er i haven uden opsyn så. Men lære at blive hjemme, det tvivler jeg på hun kan.

• #63   25. dec 2007 Laila - Det er heller ikke selve brugen af hegnet til hunde jeg snakker om...
    Jeg satte bare spørgsmålstegn ved om det var værre for en hund end for en gris at få stød smiley

Oraklet - Det beviser bare at det er en meget snedig Møffe du har smiley
    Snakker med en gammel mand som har en lille Jack Russel Fætter.... Deres have er omgrænset af 3 forskellige hegn, men alligevel kravler Jack'en over som en lille kat.....
    Så kom ikke her og sig at det er pudlen, Schæferen og hvem det ellers er der er de klogeste *GG*

• #64   25. dec 2007 Stine -lol nej de små kan skam osse hehe

Kommentér på:
Hunde VS. stødhegn

Annonce