2.767 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 66 Svar

Så farlig er din hund Så farlig er din hund

Østrigske forskere har lavet en liste over, hvilke hunde de anser for de farligste familiehunde. Deres undersøgelse viser det sammen som den australske, nemlig at schæfer og dobermann er de hunde, der procentvis bider flest. Hele artiklen kommer her:

Af RIKKE BJERGE JOHANSEN (Lagt på www.bt.dk den 30. april 2006 kl. 13:14 )

Forskere har studeret børn, der bliver bidt af hunde og advarer småbørns-familier om at få hund. Det går oftest ud over de helt små børn, når hunden bider. Og visse racer er værre end andre (se liste nederst).

Sådan lyder konklusionen fra en gruppe østrigske forskere, som har studeret 341 hundebidte børn mellem 0 og 16 år. I de allerfleste tilfælde går det ud over de små børn på et år. Og i mere end syv ud af ti tilfælde har barnet kendt hunden, som angreb.

Det får forskere til at advare om, at hundebid er farligere end mange går og tror, og at børn i yderste konsekvens kan dø af hundebid.
Der er også visse hunderacer, som schæferhunde og dobermann, der er mere aggressive end andre hunderacer, mener forskerne.

Det har dog fået en kennelklub til at gå barrikaderne og melde ud, at det er et ejerproblem og ikke et raceproblem. - Det er begge racer, der er krævende og behøver en fast hånd, siger Hans Rosenberg fra Svensk kennelklub til den svenske avis Expressen.

Forskernes råd til folk er at vente med at få hund, til barnet begynder i skolen. Men det afviser kennelklubben også. Bare børn og hund opdrages ordentligt, burde der ikke være problemer.

Så farlig er din familiehund:

Hundebid kan resultere i voldsomme skader på børn. Østrigske forskere har lavet en liste over, hvad de anser for de farligste familiehunde. Listen viser, at risikoen for at blive bidt af for eksempel en dobermann er fem gange højere end at blive bidt af en labrador.

1. Schæferhund: 2,83
2. Dobermann: 2,71
3. Spidshunde: 1,81
4. Pekineser: 1,56
5. Gravhund: 1,35.
6. Schnauzer: 1,33
7. Collie: 1,30
8. Jagthund: 1,29
9. Puddel: 0,98
10. Rottweiler: 0,92
11. Beagle: 0,80
12. Terrier: 0,61
13. Bernersennenhund: 0,58
14. Labrador/retriever: 0,49
15. Blandingshund: 0,46
16. Spaniel: 0,31
17. Shi Tzu: 0,26
18. Malteser: 0,00

Fodnote: Forskerne er kommet frem til risikoen ved at dividere andelen af hunde af en hvis race med hvor ofte hunde af samme race har bidt et barn. Kilde: Pediatrics

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Utæt rørsamling 1.000 kr.
  • TV+tv bord og nogen hylder 700 kr.
  • Montering af induktionskogeplade 700 kr.
  • Fix a shelf 300 kr.
  • Opsætning af rullegardiner, 2 stk, og flytning af et rullegardin 800 kr.
  • Skiftet batteri på min Ford Fiesta fra 2013 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Så farlig er din hund
  • #2   20. dec 2007 Er den ikke en ældre model efterhånden?

• #3   20. dec 2007 Kig på de tyske link...

http://ksgemeinde.de/html/info_statistiken.html

• #4   20. dec 2007 Man kan da ikke bare lave en der hedder blandingshunde?

• #5   20. dec 2007 fra 2006??? Så ved jeg da ikke hvor gammel den er....?

• #7   20. dec 2007 Der er en KÆMPE fejl ved den rapport.

Hundene er ikke delt i lige kategorier. Nogen er repræsenteret ved deres racer, andre ved deres typer.

F.eks. ligger spidshunde ret højt -men spidshund kan jo være alt fra akita til finsk laphund, så det siger jo intet om racerne.

Og jagthund er en kategori, men labradog/retriever har sin egen -men det er jo osse jagthunde.

Så det er en om'er...

• #9   20. dec 2007 Jeg synes godt nok der er store variationer i de undersøgelser der....

• #10   20. dec 2007 Meget videnskabligt... Vil hellere se en liste over hvor stor skade den enkelte hund kan stå for, et bid er jo ikke bare et bid...

• #11   20. dec 2007 .... i danmark er det flest hunde bid som bliver anmeldt erfra Labrador/retriever kunne det mon være fordi der flest af dem i da ??

• Rasmus K
    Rasmus K Tilmeldt:
    jul 2007

Følger: 1 Emner: 32 Svar: 746
    #12   20. dec 2007 300 er ikke nær nok til at drage sådan en konklusion efter min mening.

Man vil aldrig kunne lave sådan en liste. Der skal tages hensyn til så ufatteligt mange ting, såsom ejer (top 2 er sjovt nok racer der tiltaler folk der vil have en rå hund), årsag til bid, bidets karakter (et bid er meget subjektivt, hvad nogen ser som et bid er ikke et bid hos andre), og sådan kunne jeg blive ved..

• #13   20. dec 2007 Tanja -i denne rapport er der taget hensyn til det, da de har regnet porcenten ud udfra hvor mange hunde der er af racen (eller typen eller hvad de nu lige har inddelt den som)

• #14   20. dec 2007 Ja da Tanja: Men folk efterlyster statistikker...og nu er der nogen og selvfølgelig er der jo noget galt med den...det er der sikkert også i den tyske....det er jeg slet ikke i tvivl om folk ville sige.....;o)

• #16   20. dec 2007 Tanja, det skulle der være taget højde for i deres beregningsmetode...

• Rasmus K
    Rasmus K Tilmeldt:
    jul 2007

#17   20. dec 2007 Havde de bare kaldt listen "Racer der står for flest hundebid" var den jo reel nok.. Men at drage en konklusion over hvilken hund er farligst kan man ikke. Så måske de bare har formuleret forkert.

• #18   20. dec 2007 Ok.....så har jeg bare set den så mange gange jeg synes den har været her i evigheder :o)

• #20   20. dec 2007 Andy -det er jo ikke bare at der er noget galt med den, men at den er enormt unøjagtig.

Kom der en rapport, som rent faktisk formåede at vise et nogenlunde sandfærdigt billede, baseret på MANGE skader, raceinddeling (eller typeinddeling, men ens for alle) osv osv... Ja så ville jeg da muligvis kigge nærmere på den
    -men det der er for useriøst

• #21   20. dec 2007 Man skal da også overveje at mange hundebid aldrig bliver anmeldt fordi de stammer fra mindre hunde, hvor skaden er så lille at der ikke opsøges lægehjælp....

Der er så mange fejlmarginer og fortolkningsmuligheder i statistikker, så de er svære at stole på....

• #22   20. dec 2007 Jeg savner bare en sådan liste fra DK.....

• #23   20. dec 2007 jeg mener at det er måden man opdrager sin hund på, mere end det er dens race.
    muskelhunde har jo et ret dårligt ry, men de er simpelthen så fantastisk dejlige, hvis de har de rigtige ejere.
    så sådan nogle lister der er ikk til at stole på

• #24   20. dec 2007 Rasmus -heller ikke med din titel er undersøgelsen reel, eftersom de ikke har inddelt ens.

• #25   20. dec 2007 Tihihih.....kald mig naiv og blind....jeg fandt bare denne og jeg synes da klart der er noget om den, men selvfølgelig er der ting der skal overvejes, i at det kun er 341 hunde og børn i alderen 0-16 år....men indtil videre er det vist den mest "nøjagtige" og nye jeg kan finde...men kom du bare med en ny hvis du kan....

• Rasmus K
    Rasmus K Tilmeldt:
    jul 2007

#26   20. dec 2007 Oraklet: Næ det kan jeg da godt se.. Sikke et fortræffeligt stykke forskningsarbejde smiley Håber ikke de har fået bevilget ret mange midler til det..

• #27   20. dec 2007 Det er ikke kun ejerne..

Hundene ER forskellige i deres sind både hvad angår deres aggressionsniveau og deres beskyttertrang...

Det vi som ejere skal er, at kompensere for disse naturlige luner gennem vores opdragelse af dem. Og det skal man se i øjnene ikke altid er muligt...
    Derfor giver det sig selv, at små børn og hunde ikke skal være sammen alene....

Aldrig...

• #28   20. dec 2007 Rasmus: Tror jeg nu heller ikke de har.....det er jo KUN 341 hunde.....og i sådan et stor land er der nok også flere racer end dem der..;o)

• #30   20. dec 2007 http://nyhederne-dyn.tv2.dk/article.php/id-7843792.html

Der findes mange teorier med tvivlsomme kilder...

• #31   20. dec 2007 CH, kvinde: Så længe en ejer bare vil indse deres hund er anderledes og kræver noget andet end en gravhund eller anden hund, så er vi kommet etlangt stykke...

• #32   20. dec 2007 CHarlotte: så kig på det link jeg har til den tyske hjemmeside...der mener jeg faktisk det står..;o) Og nej jeg har ikke set den liste eller artiklen hertil...så kan det være jeg bare ikke deltager i de kedelige debatter herinde...;o)

• #33   20. dec 2007 AMstaffen: Vi mangler bare en liste fra DK......og en real liste med ALLE hunderacer OG bid.....også fra hospitaler der ikke bliver registreret ved politiet eller dyrlæge....

• #34   20. dec 2007 Guuuuud.. så er min kampkøter derhjemme slet ikke så farlig... ;O)

• Rasmus K
    Rasmus K Tilmeldt:
    jul 2007

#35   20. dec 2007 amstaffen.dk: Og labrador er nok også den hund der er flest eksemplarer af her i landet smiley Desuden er der jo en tendens til at kalde alle korthårede sorte blandingshunde for labradorer..

• Rasmus K
    Rasmus K Tilmeldt:
    jul 2007

#36   20. dec 2007 Og de er endda formel 1 smiley

• #37   20. dec 2007 Tja efter den er Nova jo en ganske god kandidat....til at være potientiel børnebider.. det forklare jo også hvorfor hun er den eneste der lever idag af sine søskende.

• #38   20. dec 2007 Amstaaffen.dk problemet er jo heller ikke racen, problemet er klientellet der køber den. Racen har jo eksisteret i mange år uden problemer det er først nu hvor den er blevet in at problemet opstår fordi folk ikke aner hvad fanden de køber...

• #39   20. dec 2007 Denne statistik går på børn - hvad muskelhunde angår er problemet jo ikke bid på mennesker, men på andre hunde. Sådan en statistik tror jeg aldrig, jeg har set...

Vi må kalde en spade for en spade - jeg VED, at min race har en udpræget beskyttertrang og vil gå gennem ild og vand for at beskytte sin ejer. Og hvis det betyder at fare i flæsket på truslen, så gør den det...

Således har alle racer deres særpræg og det skal vi have in mente ALTID....
    Det nytter ikke at forsøge at glatte ud, vi skal se vores hunde som de er, med de problemer de har. Både når det angår sundhed og mentalitet..

• #40   20. dec 2007 Amstaffen.dk... Statestikken går på menneskebid, det er vist ikke det de racer er kendt som....

• #41   20. dec 2007 Statistikkerne viser ikke noget om bid af andre hunde - kun mennesker.

Det er arts aggression der bliver debatteret mest herinde, altså hund/hund.

• #44   20. dec 2007 Maria: ja og hun og jeg er alene hjemme og jeg har endda sovet i arm med hende... Jeg leger vidst med ilden;-)

• #45   20. dec 2007 Charlotte: Når ok...jamen så bid på mennesker er ikke relevant?? hhhm.....Jamen så kig du bare væk fra denne tråd fordi jeg synes da også det er vigtigt man kigger på bidetendensen til mennesker OG andre hunde...

• #46   20. dec 2007 Amstaffen- og den teori bygger han vel udelukkende på hans egen erfaringer?

• #47   20. dec 2007 Mogens: ej det behøver du da ikke fortælle os at du gør*Fniiiiis' (undskyld kunne ikke lade være)

• #50   20. dec 2007 Mogens og charlotte: sorry jeg er bare lige i det humør;-)

• #51   20. dec 2007 Helle L.. Hvis din teori holder stik. Så er newfoundlands ejere suveræne til at få børn og hunde til at gå op i en højere enhed ;o)

• #52   20. dec 2007 Charlotte: næææ men det er jo ikke vores skyld at der ikke sker andet en diskussioner....vores meninger og underskrift indsamlinger har jo absolut INGEN indvirkning på noget...så må vi jo forholde os til de dårlige og usle statistikker der e r...

• #53   20. dec 2007 Andy, nej, bid på mennesker er ikke relevant for den diskussion, der nu har kørt herinde igennem 2-3 år, og vi har stadig kun flyttet os nogle få skridt videre.

Skrev du

Jeg svarede med at vi prøver også at flytte diskusssionen....men vi kommer ingen vegne...

• #54   20. dec 2007 Charlotte, hvis der ikke var væsentlig forskel på hundes drifter og instinkter, og hvis ikke dette kom til udtryk hos de forskellige racer, så gav det ingen mening at fastholde racestandarderne.

For schæferhundenes vedkommende er der meget stor forskel på de to linjer, der avles på - højavlslinjer (udstillingshunde) og brugslinjerne.
    Opdrager du dem ens, får du meget forskellige hunde...

• #55   20. dec 2007 Maria: Tja hvordan tror du så vi andre har det med vores putte gøjer???

• #56   20. dec 2007 Charlotte jeg vil ikke tage ansvaret for, om din kommunikation når frem i den version du ønsker det, og den er tænkt. Det er dit ansvar ;o)..

Du skriver, at en hund er, hvad man gør det til, og det svarer jeg på...

• #57   20. dec 2007 Igen, Charlotte, jeg skriver intet om, at de er ens, jeg forholder mig til den første linje, og den er jeg uenig med dig i...

Skal vi stoppe her inden det bliver for kedsommeligt for de øvrige i tråden?

• #58   20. dec 2007 Maria... Hvis alle dobber var dræber hunde , lå tallet nok lidt højere *ss*

• #59   20. dec 2007 Maria... Nej det er jo fordi din ikke er sådan, men racen er jo på alle statistikker... Newfen er ikke på nogen, men så faktisk lige en kendte en der var blevet overfaldet af 4 stk.... Ja og jeg kender også en der opdrættede newfer i dru. Det var tikkende bomber... så vi ved jo alle de findes rundt omkring

• #60   20. dec 2007 Jae, men det er også derfor jeg har schæfer..

• #61   20. dec 2007 Hvad er en Pekineser?

• #62   21. dec 2007 MS: *LOOL*...jamen hvis du er så genial og følger alle de statistiskker vi andre efterspørger så kom sgu da med nogen på bordet istedet for at nedgøre andre. Måske denne statistisk kunne bruges af dem der ikke har set den før så som mig. Og NEJ jeg bruger ikke denne som viden men som et basalt udgangspunkt, fordi der er mange ting som er tidligere nævnt der er gal med den. Så jeg bruger den som et udgangspunkt til DU eller en anden genial person kan komme med noget andet.

Og for at en statisktik kan være troværdig SKAL hospitaler også inddrages idet mange tilfælde ikke bliver meldt, efter min mening.

• #63   21. dec 2007 Jeg synes det er sørgeligt at man altid går i forsvarsposition for sin race, og aldrig vil erkende at der måske er noget om snakken. Nææ nej.. Alle statistikker er dumme, ja ihvertfald indtil man oplever en hvor ens race ikke er repræsenteret *ss*

• #64   21. dec 2007 Marianne: min er på listen under terrier......og jeg forstår godt at folk hvis hunde står højere på listen end min reagere. Det er netop samme reaktion vi kommer med når nogen skærer vores puttegøjer over med 1 kam.....;o) Hunde er lige så forskellige og individuelle som mennesker, man skal bare erkande hvilken race og KØTEr..;O) man har mellem fingerne...

• #65   21. dec 2007 Tja -min hund er jo ikke i toppen af liste. Jeg reagerer udfra at den er upræcis og sløset...

• #66   21. dec 2007 Andy... Ja erkende at at man har en race, der godt kan finde på at bide mere end andre racer.... Hvis min egen stod på sådan en liste, ville jeg da ikke sidde og skrive at det passer ikke... Jeg har skam selv erfaret at en newf kan bide.....

• #67   21. dec 2007 Ha - jeg forstår ikke at min ikke er repræsenteret på listen .. det kan ikke være rigtigt at den ikke hapser et par stykker på sin vej :o)

så seriøst - næ, det er det nok ikk helt ...

• #68   21. dec 2007 Rockeren... Se det er noget helt andet......

• #69   21. dec 2007 Charlotte: Så er det jo bare med at finde nogen objektive personer....;o) Jeg nægter skam ikke min hunds oprindelse og herkomst.....MEN en ting jer står fast ved er at Andy er ingen kamphund i det han ALDRIG har været eller skal bruges til kamp....Muskelhund og fitnesshund og powerdog kan jeg godt gå med til..;O) Eller bare hund...

• #70   21. dec 2007 Emnet er følsomt ja... eller også er der bare mange der er sk... trætte af at folk uden synderlig megen forstand på de racer altid skal blande sig med mere eller mindre relevante oplysninger... Blot en tanke....

• #71   21. dec 2007 Fru B Y: Helt enig. Kunne ikke være mere enig....

• #72   21. dec 2007 Charlotte: Læs igen.....jeg nægter ikke andys herkomst og oprindelse eller Jasons...;o) og det er netop 1 af de grunde der gør jeg synes deres baggrund HAR relevans.....nemlig lige præcis derfor jeg siger det er vigtigt man sætter sig ind i den race man har fået og det den vil kræve af dig som ejer. Og for at kende din hund skal oprindelsen også have relevans....Det er jo netop det jeg skriver......

• #73   21. dec 2007 Charlotte: Nearj fordi det er ikke ordkløveri. Oprindelsen er 1 ting. Hva man kalder min hund for racebetegnelse udover hans race navn, det er en HEEEEEEELT 3 ting. Og jeg vil til hver en tid nægte at Andy er kamphund, men hans oprindelse er for at kæmpe med andre hunde...;o)

• #74   21. dec 2007 Charlotte: ja og nej...fordi jeg kan ikke grine når folk kalder min hund en kamphund. Kun trække på skulderne og vide at han har det godt uanset hva folk kalder ham....

• #75   21. dec 2007 Charlotte: tihiih...det var ABSOLUT ikke for at sige DU var nedladende...men for at sige: jeg kender til min hunds oprindelse og fornægter den skam ikke, og tager hensyn til hans "speciale race"...;o) MEN MEN MEN.....Andy og Jason har det ligegodt uanset hva andre kalder dem. Og kamphund om Andy ville jeg aldrig kalde ham....dræberhund på bamser måske....

• #76   21. dec 2007 Ikke mange racer der overhovedet er nævnt !
    Hvor mange racer det lige, at der findes ?
    Irriterende undersøgelse...humbuk....kategorier blandet med nogle få racer *S*

Kommentér på:
Så farlig er din hund

Annonce