{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.194 visninger | Oprettet:

Udstilling i hedebølge - tips søges {{forumTopicSubject}}

Åse skal udstilles på lørdag. Det er en dobbeltudstilling, så vi kommer til at være der nogle timer. Pt siger vejrudsigten omkring 30 grader smiley

Åse har klassisk corgipels, med en tæt underuld og en mere strid dækpels. Hun er i fæld, men det burde nærme sig slutningen. Hun kommer i bad onsdag, så pelsen lige kan lægge sig inden lørdag.

Men i løbet af dagen bliver der jo tonsevarmt, og uanset hvor meget skygge vi finder, og uanset hvor mange blæsere vi har med, så bliver det VARMT! Jeg bruger enten BOT’s køledækken eller en kølevest fra Hurtta. Begge er sådan nogle der vædes med vand. Og vandet får dækpelsen til at kruse. Jeg har køletæpper med, som fungerer uden vand, og dem skal hun selvfølgelig lille på.

Er der nogen der har fif til at få pelsen til hurtigt at lægge sig? Kan jeg evt. lægge silke under køledækkenet? Eller skal jeg tage dækkenet af hende en halv times tid inden hun skal i ringen, og sprøjte hende med en keratinspray og karte hende? Eller?

Kom endelig med gode råd! Uanset hvad, så kommer Åses velbefindende før pæn pels og rosetter smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ukrudtbekæmpelse i hæk 2.750 kr.
  • Skabeogglas 1.850 kr.
  • Rengøring af badeværelse 1.230 kr.
  • Beplantning og beskæring 4.690 kr.
  • Afmontering af gaskomfur 1.800 kr.
  • Opsætning af tv 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Udstilling i hedebølge - tips søges
  • #1   21. jun Jeg har ikke den store erfaring med underuld, men der hvor jeg træner, er det meget brugt at bruge sådan en svedskraber (til heste). De bruger den primært til at fjerne løse hår med, men jeg kunne godt forestille mig, at den retter krus/krøl ud også.

Held og lykke med Åse på lørdag smiley

• #2   21. jun Mine børnebørn og deres forældre var på besøg i går.
    De havde spurgt, om de måtte slå telt op i min have.

Vi hyggede os, spiste jordbær efter aftensmaden, med mælk, fløde og hjemmelavet is.

Efter aftensmaden gik vi en tur på skolens legeplads, hvor de to store fik krudtet lidt af, og Theo fik opfyldt sit store ønske om at gå tur med Sia (farmor havde godt fat i snor nr. 2). Sia opførte sig eksemplarisk og gik rigtig pænt smiley

Men det var voldsomt spændende at sove I telt, drengene kunne slet ikke falde til ro - varmen spillede måske også en rolle.
    Resultatet blev så at de pakkede sammen og kørte hjem ved halv titiden. De har heldigvis kun 15 minutters kørsel.

Vi prøver igen en anden gang.

• #3   21. jun En svedskraber fjerner vand og pels, men får pelsen til at kruse endnu mere smiley

Men nu har jeg testet BOT-dækkenet, og det lader til at hun ikke kruser vildt meget af det, og den smule der kommer, kan hurtigt lægges ned med en karte og lidt spray smiley

Åsen kommer til at sparke røv, for hun er uden tvivl den mest charmerende junior smiley Skidt med at hun ikke går til ringtræning - hun klarer sig igennem på charmen smiley

• #4   21. jun Jeg har været afsted denne her weekend, og det var næsten samme temperatur.
    Jeg ankom først lige til at vi skulle på, så hundene ikke skulle opholde sig ude i varmen længere end højst nødvendigt.
    Aircondition og blæser i bil på turen.
    Kølemåtte og kølehalsbånd mens vi ventede (i skygge selvfølgelig).
    Tilbage i bilen straks efter.

Man kan sikkert også finde køledækkener, der ikke skal vædes. Dem med vand er noget rod før udstilling.

• #5   21. jun Det er en dobbeltudstilling, så jeg kan ikke komme i sidste øjeblik og køre igen når vi er færdige. Desværre. Hun skal også stiles i opdrætterklassen.

Ift. køledækken har jeg testet (se ovenfor) “Men nu har jeg testet BOT-dækkenet, og det lader til at hun ikke kruser vildt meget af det, og den smule der kommer, kan hurtigt lægges ned med en karte og lidt spray”. Og det er sådan det bliver. Min hund skal ikke lide og svede uden køledækken, fordi det påvirker bedømmelsen.

Meget kan heldigvis ændre sig inden næste weekend, men hvis ikke, er vi tanket op på kølemåtter, køledækkener, heftige ventilatorer og telt med silvershade. Bliver det alligevel for varmt, kører jeg hjem med hende, og så er det sådan det er.

• #6   22. jun Oh shit.... vi skal sgu da også på dobbelt-udstilling på lørdag.....

Anne - jeg håber det er ok, at jeg spørger om noget HELT andet, men yderst corgi-relateret smiley
    Hvad er holdningen i corgi-kredse ift. at hyrde med dem?

• #7   22. jun Der er et hyrdeudvslg, men jeg synes at have læst at det er svært at få folk til at interessere sig for det.

Jeg er bestemt nysgerrig på det, men jeg synes at jeg har svært ved at gennemskue hvordan man starter det op, uden at det er med stakkels får der bliver jaget rundt af hunde uden kontrol smiley

• #8   23. jun Enig - der er virkelig stor forskel på, hvordan hyrde-instruktørerne håndterer såvel får som hunde!

Jeg har været tre andre steder igennem tiden, inden jeg landede trygt og godt, hvor vi er nu smiley

• #9   24. jun Hvis det var mig ville jeg blive hjemme!
    Ville du slæbe din gamle far eller bedstefar med ud og sidde sådan et sted?

Nogen gange får man meldt sig til noget man gerne ville blive væk fra, man mangler bare en undskyldning for at blive væk, her er undskyldningen at det bliver fantastisk ulideligt varmt, så bliv hjemme:)

• Jonas J
    Jonas J Tilmeldt:
    jul 2026

Følger: 12 Svar: 5
    #10   15. jul Nu er den jo ovre, men jeg så at mange havde køleveste på, dem man putter i vand og vrider før de bliver sat på.

Virker de efter hensigten?

• #11   15. jul Ja, de virker ret godt. Jeg har selv dem fra Hurtta (de er vist udgået nu) med lynlås i ryggen, og de er lidt klodsede og tykke, men køler fint. Jeg har købt Back on Tracks køledækken til mine, og dét er til gengæld super effektivt, blødt og lækkert. Det er vist i restordre alle steder, men jeg kan se at der er kommet mange lignende.

Fordelen ved dækken er, at der er lidt mere plads at gøre med, fordi dækkenet kan spændes ind og ud med stropperne, og derfor passer flere størrelser. Men fordelen ved vestene er, at hundene kan arbejde med vesten på. Ikke at de arbejder på udstilling, men hvis man træner fx rundering, søg eller andre frie øvelser, er vesten virkelig smart.

Prøv dig lidt frem. Hvis du er i østjylland, har jeg 3 veste og 2 dækkener du kan prøve på hunden smiley

• #12   16. jul Vestenen fra Hurttha med lynlås i ryggen - skal de også gøres våde?

• #13   16. jul Ja, de skal gøres våde. Det tror jeg egentlig at alle køleveste og -dækkener skal. Der findes dækkener med silvershade, men de køler jo ikke, men forhindrer bare det meste af solen i at nå ind til hunden.

Kommentér på:
Udstilling i hedebølge - tips søges

Annonce