1.382 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 63 Svar

Han bider - hva nu? Han bider - hva nu?

Hej allesammen.

Vi er lidt i en frustrerende situation, her i vores familie, og jeg opretter dette indlæg i håb om, at nogen i det store cyperspace kan give os et par gode råd.

For at få det hele med, vil jeg starte fra begyndelse.

For et par år siden fik min svigermor tildelt sin førtidspension og i den forbindelse anskaffede hun sig en lille sød hund, Lambo (blanding af en papillon og langhåret dværggravhund).

I starten var der intet at mærke men efterhånd begyndte han at være meget dominerende i form af at knurre og tilmed bide når min svigermor har sin ven på besøg og han sov hos hende. Han bed simpelthen så snart hendes ven ville ligge sig i sengen.

Både min kæreste og jeg har altid følt at vi har haft kontrol over ham, og at han har vidst at når han er hos os, så er han den underdanige.

Når han har sovet hos os har han dog knurret et par gange af mig, hvor jeg ville ligge med i sengen hos min kæreste men han er blevet dirigeret ned med det samme ham begyndte.

Én gang har han bidt ud efter mig. Han ville ikke høre efter og jeg tog ham i halsbåndet. Episoden snakkede jeg med flere om her på HG men de mente at det var MIN fejl da hunden havde lagt sig under bordet. Der skete ingen større skade og derfor lod vi det hvile og håbede på at det var en engangsforestilling.

Juledag skulle min svigermor så komme over og hjælpe med maden mv. Min kæreste og svigermor kørte efter et læs pakker og hunden blev hos mig. Vi gik en lang tur og trænede lidt på vejen - det gik fantastisk.

Da vi så kom hjem og der var gået få minutter kom hundens "mor" og min kæreste hjem - vi stod ude i baggangen og for at hunden ikke skulle løbe ud når døren blev åbnet sagde jeg til ham at han skulle gå ind i stuen og jeg gik selvfølgelig selv derind. Men nej, han kunne høre sin mor derude og skulle i hvert fald IKKE ind i stuen.

Derfor tog jeg ham i halsbåndet og hev blidt i ham i håb om at han ville følge med uden ballade. Der tog jeg igen fejl - hunden begyndte at knurre.

(Dagen forinden havde jeg været ude hos min veninde, og hun forklarede at det vi hidtil havde gjort med at tage fat i nakken var forkert - vi skulle tage fat om snuden og stirre ham ind i øjnene indtil han tog blikket væk)

Så som min veninde havde instrueret mig i, greb jeg ud efter snuden, hvilket resulterede i at han bed mig i den ene finger - helt ind til knoglen.

Efterfølgende bed han min kæreste i fingrene!

Mit spørgsmål er nu - hvordan forholder man sig i en sådan situation? Jeg tog selvfølgelig en meget alvorlig snak med min svigermor men hun behandler ham stadig som et lille barn og det er som om alvoren ikke er gået op for hende.

Hvad skal min svigermor gøre for at få hunden til at forstå, at han er nederst i ranglisten?

HJÆLP!

xoox Pil.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjernelse af et hvepserede på størrelse med en håndbold lige ved indgangen til mit hus 1.000 kr.
  • Sætte 2 lamper op 800 kr.
  • Handyman 500 kr.
  • Elektriker 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.126 kr.
  • Radiatorer på losseplads 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Han bider - hva nu?
  • #1   28. dec 2007 Hvad en en hundeadfærdsterapeut?? tror du ikke det kunne hjalpe? Umiddelbart vil jeg tro det er hundens "mor" der er gal på den. En hund skal behandles som en hund og ikke som et barn. Måske skulle grænserne være lidt tydeligere for hunden. Og problemerne i soveværelset kunne vil løses ved at hunden sov i et andet rum.

• #2   28. dec 2007 Det er en større mundfuld og jeg vurdere at I må have fat i proff.og få hjælp nu hos en dyrerådgiver

• #3   28. dec 2007 Jeg har selv haft samme tanke - men hvordan siger man til sin svigermor at hun opdrager sin hund forkert? Uden at hun tager det ilde op? Har også sagt til hende tusindvis af gange, at han simpelthen ender med aflivning hvis hun ikke gør noget og hun forstår det ikke.

Og sikke et ramaskrig der ville være hvis jeg forbød hende at komme her med hunden indtil hun har styr på den.

Jeg vil så gerne hjælpe hende men det er som om hun ikke forstår hvor alvorligt det er og at hun ikke tager rådene til sig, men bare regner med at han holder op.

• #4   28. dec 2007 Bodil : Så hunden skal have lov til ikke at høre efter og gøre som det passer den?

• #5   28. dec 2007 Tilslutter mig forslaget med den professionelle hjælp.

Hvis i får en "adfærdsdims" ud og ser på ham, så er i sikre på at det ikke er jeres fortolkning af situationen, handles ud fra, men istedet selve situationen (håber ikke det lød for indviklet smiley

Men held og lykke med vovsen...

• #6   28. dec 2007 Hvis det var min hund ville det første tiltag være at få ham ud af sengen..
    Jeg tror på at størstedelen af de hunde, der betegnes som dominerende og aggressive i virkeligheden er enormt usikre på hvor de har deres mennesker og de tør ikke stole på dem.
    Lav nogle tillidsøvelser, hvor hunden skal gøre noget, der er svært, og som den NÆSTEN ikke tør gøre, hvor du (ejeren) støtter og hjælper hunden.

Tit er det ikke et spørgsmål om at vise hvem der der bestemmer og er stærkest, men et spørgsmål om at gøre sig fortjent til lederrollen. Hunden vælger sin leder.. Det er ikke noget man automatisk bliver.

• #7   28. dec 2007 Ceteris Paribus- Cleo the VID - Very Important Dog : Så det du siger er, at hunden skal have lov til at gøre som det passer den, og lade være med at gøre efter. Grunden til at han er mere sikker hos sin "mor" er jo netop fordi, at hos hende er HAN den dominerende han.

• #8   28. dec 2007 Hvilken del er det så, at jeg har gjort forkert?

Fordi jeg ikke lader ham stikke af så snart han har gjort noget forkert?

• #9   28. dec 2007 Når han gør som det passer ham - når han bider ud efter kæresten til min svigermor fordi han ligger i hendes seng, når han pisser på vores nye gulvtæpper for at markere sit teatorie.

• #10   28. dec 2007 Så det i siger er at jeg hunden havde ret til at bide fordi den knurrede først?

• #11   28. dec 2007 Altså jeg står lidt i samme situation. For ca halvanden måned siden fik jeg en ny hund. Og ´det er gået fint med ham. Men idag har han så bidt. Altså ikke bare alm. hvalpe bid men et agresivt bid hvor der er gået hul. Der skete det at han lå og tyggede i en sok, som han ikke sku tygge i, og da jeg vil tage den fra ham bider han mig, faktisk op til flere gange! Hva gør jeg nu?!

• #12   28. dec 2007 Jeg tror at Alex har fat i noget af det rigtigte..

• #13   28. dec 2007 At han gør som det passer ham betyder ikke han er dominerende, blot dårlig opdraget.
    Eller meget enig med Alex og Very Important Dog!

• #14   28. dec 2007 Hvis min hund har taget noget den ikke må have.. En sok feks. .. Så siger jeg : "Dess.. Må jeg få den ?" Og så kommer hun og afleverer den til mig.. På den måde har jeg ikke taget den fra hende.. Hun har selv afleveret den.
    Det kan også gøres med kødben, som hun tidligere har vogtet meget ved at knurre og vise tænder og stivne når man kom i nærheden

• #15   28. dec 2007 Hvad mener i så, at jeg skulle have gjort?

• #16   28. dec 2007 Chelina T: Jeg ville også lære min hund at bytte sokken med en godbid, så bliver situationen positiv, og du får din sok igen, alle er glade.. (-;

• #17   28. dec 2007 Du kunne have afledt hunden.. Lokket den med ind i stuen ved at have noget legetøj eller godbidder.

• #18   28. dec 2007 Pil, du staffer hunden fordi den er dårlig opdraget, det er ikke fair, tal med din mor om hvordan hun opdrager hunden korrekt, så den er til at være i nærheden af, den skal først og fremmest ikke være i møblerne hvis den ikke kan administrere det. En prof. adfærdsbehandler ville sikkert være en god løsning..

• #19   28. dec 2007 Det synes jeg er rigtig flot at den kan det. Men min hund er jo bare en hvalp. En sådan kommando forstår han ikke. Men hvor alvorligt er det at en hvalp udviser denne adfærd? Og hvad kan man gøre?

• #20   28. dec 2007 Enig med Fæhunden

• #21   28. dec 2007 Jeg er egentlig også ligeglad med om han tror at han er den dominerende men jeg mener ikke at det på nogen måde er acceptabelt at en hund bider.

Min teori er, at han simpelthen ved at han derhjemme slipper afsted med hvad som helst - og da han kunne se at han ikke kunne slippe afsted med at ignorere min komando, gik han i panik og bed.

Det skal tilføjes af han også har bidt sin ejer flere gange.

Og mons tro der er nogen af jer der vil have jeres børn el.l. til at omgås en hund der pt. er utilregnelig??

• #22   28. dec 2007 Alex: Hunden ville ikke have reageret fordi han er så forbandet klæbrig overfor sin "mor" som behandler ham som et barn.

• #23   28. dec 2007 Jamen din teori kan vi jo ikke tage fra dig, men lad da være med at spørge om gode råd, hvad jeg mener du absolut har fået, når du alligevel ikke vil lytte, vi spilder jo vores tid på dig. Hvad synes du selv det korrekte svar havde været? Fysisk straf? Aflivning? Jeg undres???

• #24   28. dec 2007 Chelina : Jeg synes det er bekymrende at din hund er så usikker på dine intentioner at den føler sig nødsaget til at bide.

Det du kan gøre for at lære den kommandoen er at bytte med en rigtig lækker godbid. Et stykke frikadelle eller lignende

• #25   28. dec 2007 Om det er selvforskyld eller ej, så står vi stadig med et ret stort problem.

For hunden bider stadig - skal jeg blande mig uden om opdragelsen og forbyde dem af komme i mit hjem? Eller hvad skal jeg lige råde hende til at gøre?

• #26   28. dec 2007 Mette : Har jeg på nogen måde sagt at jeg ikke tager rådende til mig? Nej, vel? Så klap lige hesten inden du kaster med sten.

Og hvis jeg vidste hvad det rigtige var, tror du så at jeg ville spørge om råd herinde? Nej, absolut ikke!

• #27   28. dec 2007 Jeg synes du skal råde hende til at få besøg af en adfærdskonsulent. Hun må da også kunne se det bekymrende i at hunden bider mennesker i familien ??

Det er svært for os her på HG at råde rigtigt når vi ikke har mulighed for at opleve hunden og ikke mindst dens "mor"

Jeg fornemmer lidt at du føler dig angrebet.. Det er ment som hjælp, selv om det kan lyde hårdt

• #28   28. dec 2007 Alex: Nej, jeg er bare yderst uforstående over, at nogen mener at det er ok for en hund at bide hvis den giver tegn først!

Men ja, en adfærdskonsulent er nok den rigtig vej frem for hende. Nu må jeg heller komme i gang med at læse så jeg kan aflæse hunden til næste gang - har bestemt ikke lyst til at opleve dette endnu engang.

• #30   28. dec 2007 Jeg ville ikke have problemer med at sige til min mor at hun måtte lade hunden blive hjemme, hvis den bed mig når den var på besøg.
    Det er ikke rimligt at du i dit eget hjem skal være usikker på om du bliver bidt at en gæsts hund

• #32   28. dec 2007 Fæhunden : Arh, og så nej. han får vitterligt lov til alting. Han sover i sengen, spiser af "mors" mad, pisser indenfor, bider gæsterne osv.

• #33   28. dec 2007 Så når han knurre fordi han ikke høre efter- så skal man bare vende sig og gå eller??

• #35   28. dec 2007 Fæhunden : "jeg kan godt forstå at hunden bider" og "det er dig der er forkert på den" - det konkludere jeg ret meget som at sige " det er din egen skyld du blev bidt, du kan bare holde sig væk fra hunden når den er sur og dermed lade den slippe afsted med at knurre og udvise agressiv adfærd".

Ret mig, hvis det er mig der har misforstået det!

Og sig mig så hvordan JEG skal FORHOLDE mig til episoden - det har jeg nemlig endnu ikke fået et direkte svar på.

• #36   28. dec 2007 Prøv at tænke over din kropsholdning..
    Det er nem at komme til at bukke sig ind over en lille hund, og det virker meget truende. Måske derfor den knurrer ?
    Det er ikke et spørgsmål om at vende om, men at aflede hunden, så den kommer ud af den pressede situation

• #37   28. dec 2007 Daisie: Han knurre fordi han ikke høre efter og ved at det er forkert - det er mit bedste bud.

Anyway - hvordan siger man til sin svigermor at hun er nød til at få en adfærdskonsulent på din hund?? Når hun er lidt døv for alt andet man prøver at sige?

• #38   28. dec 2007 Fæhunden: Så du mener at jeg skal lade ham slippe afsted med sine unoder eller? Og hvad gør man så, når hunden er så optaget af sin "mor" udenfor at han ikke ænser andet end det? Hverken pølser, leverpostej eller godbider??

• #40   28. dec 2007 Det er ikke et spørgsmål om at den slipper afsted med at knurre.. Det er slet ikke det det handler om.

Hunde har mange signaler og mennesker mistolker det ofte.
    Når hunden knurrer så siger den : Jeg er utryg ved at du er så tæt på.. Jeg ved ikke hvad du vil og jeg stoler ikke på dig.
    Mennesket hører : Her er det mig der bestemmer.. Det her er mit område og du skal bare holde dig væk

• #41   28. dec 2007 Min første tanke er smerter.

Du skriver at der bl.a. er gravhund i ham. Gravhunden er som belendt disponeret for diskusprolaps, og hans adfærd tyder på smerter, så jeg ville sige til hende, at hun burde få ham undersøgt, for eventuelle smerter.

Hvis ikke det viser sig, at der er noget fysisk i vejen med ham, så ville jeg også søge prof. hjælp

• #42   28. dec 2007 Men HVORDAN afleder man en hund der er så opslugt af sin "moar" at den ikke ænser noget andet?

jeg kan heller ikke lade være med at synes det er lidt forkert at belønne en hund for at være ulydig.. hvordan hænger det sammen??

• #44   28. dec 2007 FÆHUNDEN : JEG PRØVER ENDNU ENGANG AT SKRIVE DET - HUNDEN ÆNSER INTET ANDET SÅ SNART DENS MOAR ER I NÆRHEDEN - HVAD GØR VI SÅ??

• #46   28. dec 2007 Belønne for at være ulydig ?
    Den skal jeg lige have forklaret

• #47   28. dec 2007 Daisie: Så det jeg skulle have gjort var at lade ham stikke af eller hvad?

• #49   28. dec 2007 Alex: Lad os nu sige at hunden har gjort noget forkert - og at han så stikker af ind under bordet fordi han udemærket godt er klar over at han er på gale veje - skal vi så lokke ham ud igen med godbider og alt godt fra køleskabet?

• #50   28. dec 2007 Dorthe : Ja, sådan vil jeg også mene at det skal være. Men jeg har vidst meget at lære ;o)

• #52   28. dec 2007 Fæhunden: Øhm.. var det en hentydning eller??

• #54   28. dec 2007 Daisie: Jeg er ked af at sige det, men så snart det har noget med hans moar at gøre ænser han hverken godbider, leverpostej eller de gode pølser fra slagteren..

• #56   28. dec 2007 Nu skriver jeg lige som jeg tror det hænger sammen.. Måske tager jeg fejl.

Når hunden gør noget forkert reagerer du. Hunden læser dit kropssprog som truende og stikker i sikkerhed.
    Den gør hvad den kan for at vise dæmpende signaler så den kan undgå konfrontationen.

Du synes stadig den skal have skældud for det den gjorde forkert, men på nuværende tidspunkt handler det om tillid... Tør hunden stole på dig ?

• #60   28. dec 2007 Alex: Hvordan bør jeg reagere når han gør noget forkert? Altså, som en god leder. For jeg har bestemt ikke lyst til at gøre hunden hverken utryg eller direkte bange. (hvilket er hvad han gør mig nu).

• #64   28. dec 2007 Fæhunden: Jeg synes faktisk det er dybt uretfærdigt at dig at trække en sæk ned over hovedet på mig sådan som du gør.

Jeg har ALDRIG sagt at jeg ikke tager rådene til mig!

Derudover er der en større risiko for misfortolkninger når man snakker på nettet da ens kropssprog ikke er med.

Men hvis du mener at jeg virkelig er så fatsvag, så forstår jeg ikke at du gider bruge din tid herinde.

• #66   28. dec 2007 Til Jer andre, tak for rådene.

• #70   28. dec 2007 Fæhunden: Hvorfor bliver du ved med at bruge din kostbare tid på et så meningsløst indlæg??

• #71   28. dec 2007 Daisie: Det har de faktisk - hunden høre bare ikke efter ;o)

• #73   28. dec 2007 Ceteris Paribus- Cleo the VID - Very Important Dog : Jeg er i fuld gang - tak for det!

Daisie: Jeg er enig!

• #74   28. dec 2007 Fæhunden: Me 2 ;o) Jeg mener nu ikke at jeg har ytret eller udtrygt at jeg ikke tager stilling til de ting der er blevet skrevet.

• #75   28. dec 2007 Svigermor ;o) Smiler. Mange tak for linket - det er meget spændende og lærerigt.

• #76   28. dec 2007 Fæhunden: For du kan nemlig se hvad jeg sidder og tænker på og snakker med min familie om eller hvordan??

• #77   28. dec 2007 Fæhunden: Ja ja - whatever you say. Over and out!

• #80   28. dec 2007 Jeps - enig med Helle.....

Og vil så bare sige, at det jo slet ikke er dig der skal opdrage hunden. Reelt kan du ikke gøre noget.

Når du passer hunden, er den et fremmed sted, og uden den flok hvor den til daglig finder tryghed - nemlig din mor.

At de tilsyneladende har et så symbiotisk,usundt forhold, tyder yderligere på, at det er en usikker hund.

Du kan reelt ikke gøre noget - når den knurrer, er det fordi den er bange. Bange hunde, kan ikke bankes på plads - hverken verbalt eller fysisk. Så alle forsøg på at dominere, har den modsatte effekt.

Jeg tager stor afstand fra din bekendtes forslag om at tage ham om næsen og nidstirre ham. Hvordan ville du have det, hvis din chef gjorde det med dig ?

Det er unødig magtanvendelse.......

Det eneste du kan gøre - er at sætte DIN grænse - og sige, at sålænge hunden har den adfærd, er den ikke velkommen. Og så kan du da oplyse din mor om, at det nok er en god ide med en adfærdsbehandler.......

• #81   28. dec 2007 og - m.h.t. at kastrere ved en sådan adfærd.....

Så er det helt, helt forkert.

Kastration påvirker kun adfærden, hvis den stammer fra noget hormonelt.

Man bliver ikke mindre bange eller usikker af at få fjernet nødderne - tværtom.

• #82   28. dec 2007 Helle: Tak for dit gode indlæg - jeg er allerede i gang med at lære mere om hundens kropssprog og hvad jeg skal gøre for at hunden ikke skal frygte mig. Men jeg er stadig meget i tvivl om, hvordan man skal "straffe" hunden for ikke at høre efter? Jeg vil også lige pointere at det ikke er min hund.

Nette: Nej jeg har nemlig ikke noget at skulle have sagt. Nu ligger landet bare sådan, at hun meget ofte kommer her og at han altså også skal adlyde os. Problemet her er nok, at min SVIGERmor behandler hunden som et barn.

Desværre vil hun ikke høre hvad både min kæreste og jeg har af råd(hun tager det i hvert fald ikke til sig) og det kan desværre ende med, at jeg ikke ønsker at have noget med hunden at gøre.. Og en sådan situation kan meget nemt være enden på min kærestes og mit forhold!

Hootchie: Jeg har samme holdning som dig.

Men jeg er i syv sin om, hvordan vi skal "straffe" ham når han er ulydig så.

• #83   28. dec 2007 Beklager Pil - så SVIGERmor smiley

Mit indlæg havde dog været det samme.....

Hmmm - som jeg ser det - så er problemet vist mere jeres forhold indbyrdes - dig, kæreste og hendes mor, end det er hunden.

Du skriver at du synes Helle skirver en masse godt - det er jeg enig med dig i.

Så skriver du lidt om, at du er låst fast, grundet forholdet til kæresten og dennes mor - og så ender du op med igen at spørge - som i starten : Hvordan du straffer ham.........

Svaret har ret entydigt været, at uanset om du så skulle straffe ham - så nytter det ikke.......

Synd det skal gå ud over hunden, at I ikke i familien kan finde en god fælles løsning........

Men den nemme - og bedste for dig og hunden er, at du melder ud at du ikke gider den mere.

Så oplever den ikke en for den udenforstående person, som overskrider dens grænser - og du slipper for at bliver konfronteret med en hund, som irriterer dig.......

Så er der Svigermors sårede følelser tilbage - og det må man så bare forholde sig til.

• #84   28. dec 2007 Og forskellen på en stor hund og denne, er nok ens egen adfærd.......

Hvis en - lad og sige en stor rottweiler, skulle passes her, mens den mor var væk - og den så knurrede af mig - så skulle jeg bestemt ikke nyde noget af at rykke den i halsbåndet eller prøve at straffe den. Den fik lov at være i fred.........

• #85   29. dec 2007 Hej Nette.

Hmm - jeg kan slet ikke følge dig i dine udsagn. Vi har ikke noget problem indbyrdes - andet end hunden som ikke kan styres af ejeren.

• #86   29. dec 2007 Pil -
    Nu har jeg læst hele tråden smiley Jeg svare dog ud fra det første indlæg.
    Det er en hanhund af en selvstændig blanding, han er Vant til at have sin Ejer for sig selv , sove i sengen og egentlig efter din mening agere som han har lyst til.
    Jeg har selv haft en lignene model, oskar. Han nægtede simpelthen at flytte sig rangmæssigt for min nye kæreste og kæresten var ikke mand/stærk nok til at tage kampen, så ergo bestemte Oskar - indtil kæresten selv fik hund gik til træning og fik lært hundesprog og adfærd, så rykkede oskar helt automatisk en tak ned af rangstien uden nogle magtkampe eller noget.

DIN svigermor skal lære at opdrage ham, det er hende der er hans ejer.
    Dig og ham skal kunne fungere sammen, men det du beskriver, må for ham føles som et overgreb. Du skal bruge gode forstærkninger, kropssprog og ikke dominant adfærd. Når hunden knurrer er det sikkert fordi hans grænser blir brudt.
    og DU skal ikke "straffe" ham for at gøre noget forkert - der er i min verden kun en person der kan tillade sig at straffe hunden og det er ejeren.. HVIs der overhovedet skal straffes.
    Brug godbidder legetøj klap kæl og alt andet godt for at aflede ham fra at lave ballade.
    Når de skal til at opdrage på ham, så send dem til noget træning/kursus omkring korrekt brug af metoderne - og tag gerne selv med..
    for Selvfølgelig skal han lære at opføre sig pænt - men ved god hundekorrekt opdragelse hvor der tages hensyn til sprog og adfærd - hvor gammel er han? en grund til anderledes reaktion kan jo være smerter- lømmelalder m.m.

Og hvad er det for en holdning at hunden ikke må knurre endsige bide når den blir presset? Hvad skal den så gøre? den føler sig måske truet på livet og det skal den bare stiltiende finde sig i?
    Alle mine har ret til at knurre og markere (eksempelvis når mine tæver ligger i hvalpekasse og mine trimmekunder/gæster ikke forstår at nej betyder nej og jeg måskeikke lige kan slippe den hund jeg har på bordet) og jeg har da tit min lille nevø på 1½ år rendende rundt med dem - der er ALRDIG problemer, han har lært at når hunden knurre eller flytter sig selv eller ham, så er det fordi han skal lade dem være, de har lært at han er let at løbe over ende og er derfor forsigtige..

Kommentér på:
Han bider - hva nu?

Annonce