1.065 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Chi, parring hvornår??? Chi, parring hvornår???

Jeg sidder lige og snakker med en veninde ang. avl af chihuahua. Hvor gammel mener i hunhunden skal være før hun er moden nok til at få hvalpe???

Jeg har hørt at bla. chi har bedst af at få hvalpe i en tidlig alder (hvis den altså skal ha hvalpe på et tidspunkt) mener jeg hørte efter 3 løbetid, altså ca 1 1/2 år. Der er feks store hunde alt for unge efter min mening. Det skulle eftersigende ha noget at gøre med at der så er større chance for at de så kan føde bedere selv, er der noget hold i det???

Bodil Jørgensen får et kuld hvalpe
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Oliering af terasse brædder 250 kr.
  • Skift af badeværelse håndvask inkl armatur og rør, skift af toilet og bruse amatur 8.000 kr.
  • Ophæng af 4 lamper 2.000 kr.
  • Græsslåning ved sommerhus 500 kr.
  • Rengøring af sommerhus 650 kr.
  • Reparation af plæneklipper 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Chi, parring hvornår???
  • #1   9. jan 2008 Man siger 15 mdr. men meget kan stadig nå at ændre sig i den alder.
    Men jeg vil så sige at det er ret indivduelt om tæven er parat der.
    Jeg ved at mange opdrættere synes at to år, er en mere passende alder.

• #2   9. jan 2008 Jeg synes personligt at 15 mdr. er for tidligt!!

• #3   9. jan 2008 Okey, det var et eller andet med at bækkenet så blev udvidet fordi der stadig er "blødt" i den alder, så der er større chance for hun også senere hen kan føde selv.... men det er måske en skrøne så smiley

Synes også det lød meget tidligt må jeg indrømme....

• #4   9. jan 2008 Minimum 15 mdr/ 3 løbetider, men så skal det sundhedsmæssige også være tjekket igennem.

Jeg syns på ingen måde det er acceptabelt at sætte en hund i avl allerede i 2. løbetid, uanset hvad der anbefales fordi racen i bund og grund er deform.

• #5   9. jan 2008 Ahhr, så var det ikke helt en skrøne alligevel det med bækkenet.

Men hvordan klarer de det så at være mødre i så tidlig en alder??? Det er måske meget forskelligt....

• #6   9. jan 2008 Kirsten.... er det ikke meget sjældent de kun er i løb en gang om året??? smiley Har hørt om det, men vist aldrig rigtig "kendt" nogen. Lidt interessant at vide om det er normalt eller hvordan smiley Altså ved godt det er normalt, men hvor tit det sker *Gg*

• #7   9. jan 2008 Mia. min hund var 2 år da hun fik sin 2. løbetid, men oppe i hovedet var hun langt fra voksen, det er først kommet mellem 3. og 4. løbetid, altså næsten 3 år.

Jeg mener stadig at 2. løbetid er for tidligt, uanset om hunden er 1 år eller 2 år.

Jeg mener så også at de hunde der ikke kan føde normalt bør tages ud af avlen og der skal avlsforbud på deres avkom.

Og så jeg ville jeg ønske at ekstemiteterne blev forsøgt avlet bort fra.

• #8   9. jan 2008 Mia.... Uha, folk gør jo nogen gange de mærkeligste ting når det handler om avl. Så selv om den måske ikke klarede det så godt i en ung alder, altså selve moderrollen (ikke fødslen), var der nok mange der ville gøre det alligevel for at undgå kejsersnit og store dyrlægeregninger..... smiley Men heldigvis ikke alle.

• #9   9. jan 2008 Jeg synes ikke rigtig at man kan tælle løbetider.. nogle tæver kommer i deres første løbetid ved 6 mdrs. alderen og andre først ved 10-11 mdrs. alderen.
    Det er vigtigt at kigge på sin hunds sind og bedømme om den er blevet 'voksen'..
    Og så skal hunden være færdigudviklet så sundheden kan tjekkes.

• #10   9. jan 2008 Kirsten.... Okey, mener at ha hørt det om ulven og blandinger deraf ihvertfald smiley

• #11   9. jan 2008 Mia... Ja og heldigvis for det smiley

• #12   9. jan 2008 Står det virkelig SÅ slemt til med de franske??

Hvad er grunden til at få/ingen føder normalt?

• #13   9. jan 2008 Er det ikke det samme med den engelske bulldog??? Altså at MEGET få kan føde selv????

Kommentér på:
Chi, parring hvornår???

Annonce