{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.542 visninger | Oprettet:

Rejse,ferie og regler med hunden {{forumTopicSubject}}

Vær at vide inden du rejser.. fortolkning af regler.

Vi skal ud at rejse en tur, hunden skal med, man går på internettet for at få oplysninger, og alt er i den skønneste orden.

Men NEJ.
Du skal jo også hjem igen.

Det glemmer næsten alle, for bare man er vaccineret og hunden er mærket på en eller anden måde. Så er det vel i orden..

NEJ
Det er det ikke.
Der kommer nemlig an på hvilket land du kommer fra.

Nogle af fælderne.

Id mærkning.
Din hund skal være ID-mærket med en tatovering eller en chips.

Er det nok??

NEJ.
Tatoveringen skal være tydelig og som der står – ”læsbar”.
Og det er faktisk dit problem, når du står ved grænsekontrollen.

Her får du lidt hjælp……(tips)

Er tatoveringen blevet lidt ”gammel”, så få fat i noget madolie og gnid øret ind i.
Vent et par minutter
Og se – så kommer mange lidt utydelige tatovering frem og kan læses. (olie er det bedste at bruge)

Er det så nok??

NEJ!
Hvis din hund er ID-mærket med en chips, så skal chipsmærkningen være fortaget FØR sidste rabiesvaccinations dato.
Det er for at vaccinationen kan ”kædes” til dyret.

Det nytter derfor ikke, at hvis du synes, at tatoveringen er for dårlig læsbar, så at gå til dyrlægen for at få den chipsmærket.
Så skal der laves en rabiesvaccination efterfølgende og den skal været 21 dage gammel, før du kan rejse…

(”HVIS VACCINATIONSDATOEN ER ÆLDRE END MÆRKNINGSDATOEN, VIL VACCINATION IKKE ENSTYDIGT KUNNE KÆDES TIL DYRET, SOM VIL BLIVE BETRAGTES SOM UVACCINERET, OG DERMED I STRID MED REGLERNE”…)

Er det så i orden?

NEJ!
Desværre..

Vidste du, at hvis du f.eks. rejser ind fra Tyrkiet, så skal der en blodprøve til??

Indrejse fra EU lande
Lad os tage det lidt fra en anden side.

Vi begynder med indrejse fra EU-lande – her gælder følgende regler og kun hvis hunden er hjemhørende i Danmark i forvejen.

DU KAN IKKE IMPORTERE EN HUND / HVALP TIL DANMARK FRA ET ANDET LAND. SÅ SKAL DER EN IMPORTTILLADELSE TIL….

Men altså hjemrejse med din egen hund fra EU Lande:
- ID-mærkning
- EU-Pas til selskabsfdyr. (Det blå pas)
- Rabiesvaccination i henhold til vaccineproducentens anvisninger – SPØRG DIN DYRLÆGE..

SIDSTE PUNKT BETYDER AT VISSE RABIESVACCINER HOLDER ET ÅR ANDRE OP TIL 3 ÅR.
Det fortæller fabrikanterne.


INDREJSE FRA IKKE EU-LANDE.
(Kaldes mere korrekt.: INDREJSE FRA TREDJELANDE):

Her gælder heldigvis fra lang de fleste lande – som vi almindelige danskere rejser ind til Danmark fra – de samme regler som indrejse fra EU-lande.
Men ikke alle.

Der er noget der hedder kæledyrsforordningen fra EU.
Det er en forordning, hvor du kan læse om bl.a. hvilke lande, der opfylder de betingelser, som EU forlanger, for at kæledyr kan indføres, som om de kom fra EU.
(EU Kommissionen har godkendt disse landes Rabiesvaccinationsprogram)

Disse lande har jo selvsagt ikke de blå pas, som vi har i EU, men det er også lige meget, for et såkaldt veterinærcertifikat eller tilsvarende dokument har samme gyldighed.

Så vidt så godt….

Er det så OK??

NEJ!
Ikke helt, beklager.
- Kommer du fra tredjeland, skal indrejsen forgå via grænsekontrolstederne i lufthavnene i Kastrup elleeller Billund og du må max indføre fem dyr.
- Undtaget er indrejse fra: Andorra, Island, Liechtenstein, Monaco, Norge, San Marino, Schweiz og Vatikanstaten.

DU SKAL SÅ MINDST 24 TIMER INDEN ANKOMST TIL DANMARK GIVE GRÆNSEKONTROLLEN BESKED OM AT DYRET ER PÅ VEJ.
(e-mail eller fax er OK).

Indrejse fra de øvrige tredje-lande,
SOM IKKE ER OPFØRT I KÆLEDRYSFORORDNINGEN.

Nu kommer det de fleste ikke forstår.
F.eks. ved indrejse fra Tyrkiet:
- ID-mærkning
- Pas, Veterinærcertifikatet eller anden dokumentation.
- Gyldig rabiesvaccination.
- BLODPRØVEMÅLING af indholdet af rabiesantistoffer – Udtages tiligst 30 dag efter vaccination.
- Blodprøven skal undersøges på et EU godkendt laboratorium.
- Resultat af blodprøven skal være mindst 0,5 IE/ml eller derover.
- FØRST 3 MÅNEDER EFTER BLODPRØVEDATOEN OG KUN HVIS RESULATET ER I ORDEN, KAN DYRET INDFØRES.

Det er dog ikke nødvendigt at gentage en blodprøve og rabiesantistofmåling, hvis dyret efterfølgende rabiesvaccineres INDEN udløbet af den forrige vaccinations gyldighed.


LÆSTE DU LIGE DET SIDSTE PUNKT ORDENLIGT!!!

”FØRST TRE MÅNEDER EFTER BLODPRØVEUDTAGELSEN” – KAN DYRET INDFØRES.

Indføres dyret før den tid, er det karantæne på dagsordenen.

Se at få lavet alt dette med blodprøvning hjemmefra og i så god tid, at reglerne overholdes.
Det kan være svært f.eks. i Tyrkiet at have en hund stående i tre måneder, før du kan få den med hjem igen.
Du kan også vælge at lade hunden komme i karantæne i tre måneder i Danmark, men det bliver rigtigt dyrt.

Kilde: Bille.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rejse,ferie og regler med hunden
  • #1   30. jan 2008 Hold lige min cykel, det er da godt nok lige noget af en mundfuld.
    Puha alt det man skal, før man lige kan få sin vuf med ud og rejse...
    Mange løber sig sikkert død inden de er nået til enden af listen...


  • #2   30. jan 2008 det er snart ved at være en helt videnskab at rejse med hund ...................

  • #3   30. jan 2008 Nej jeg gider ikke at holde din cykel.. du kan bare stille den.. HE HE.

  • #4   30. jan 2008 Sandra - Snart med lille vov også !

    Jeg vil forslå dig, når du skal til dyrlægen og ha den vaccineret alligevel, så få den raiesvaccineret med det samme, den skal så revaccineres igen forrabies, og så går der 120 dag, så kan dyrlægen udtage en blodprøv, som bliver sent til undersøgelse.

    Så kan dyu evt. nå det inden du tager til tyskland og svareige..

    Til sverige, så skal hunden ha en ormekur cas. 10 fdage før indrejse til sverige.



  • #5   30. jan 2008 Det forstaar jeg ikke. Jeg har absolut ikke nogen problemer med at rejse med Lupe. En rabies vaccination er alt de oensker at se i de fleste lande, siger min erfaring mig. Ved indfoerelse til DK fik jeg hende ogsaa id scannet, men thats it !

  • Bitten B
    Bitten B Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Svar: 7
    #6   22. maj 2013 Nu står der jo ikke alle steder en tolder ved en grænse - og EU er stadigvæk EU. Selv om jeg har styr på det hele, så har de, der har udfyldt min hunds pas-papirer det ikke. For på et stempel skriver dyrlægen, at han først skal rabies-vacccineres igen år 2015 og på et andet står der juni 2013. Så skriver I et sted "Spørg dyrlægen"....jamen, de er sådan set "på den ene side, på den anden side"....de er de sidste, man får hjælp far. Bitter erfaring. Træf dine egne valg - læs Fødevarestyrelsen, ring til samtlige Ambassader, ring til Udenrigsministeriet - ring til de Udenlandske Ambassader...etc. etc...og ja, fødevarestyrelsens hjemmesider er ved at blive opdateret....man bliver aldrig færdig med rejseforberedelserne. Alt kan gå galt!!

Kommentér på:
Rejse,ferie og regler med hunden

Annonce