{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
943 visninger | Oprettet:

Fordomme skal udryddes (dobermann) {{forumTopicSubject}}

Ja, det er desværre mig selv der er den skyldige her....

Jeg har altid været fascineret af dobermanns, har læst om de på div. hjemmesider, bøger osv. og kunne lige se det som en hund for mig, men har aldrig rigtig mødt nogle eksemplarer af racen live. Da jeg så for et par år siden begyndte for alvor at lede efter den hunderace jeg skulle have, så blev jeg jo også NØDT til at se på dobermannen (selvom jeg godt vidste at det ikke ville blive et seriøst valg som min allerførste hund samt jeg ikke kunne have en hvalp af den størrelse med på cykel nu jeg ikke havde/har bil) og møde den (VED godt det ikke er en race der kaster sig over fremmede og knuselsker dem med det samme og det var heller ikke det billede jeg søgte) men må indrømme at jeg blev SLET skuffet og ærgerligt til mode af hvad jeg så/ser: urolige, usikre og nervøse hunde der forsøger at flygte fra alt nyt/alle mennesker (knurrer og laver bluff-angreb hvis de ikke kan og ryster så man får helt ondt af at se på dem) og hopper 10 m i vejret hver gang de hører en lyd smiley Troede at racen var "ødelagt" (blevet for populær, avlet på revl og krat e.l.) og gemte min dobermann-drøm væk og glemte lidt det hele.

Så blev der spurgt om personlige erfaringer om racen på et andet forum og fortæller om mine dårlige erfaringer (altså med de 10-15 hunde jeg har mødt) og siger at man skal være meget påpasselig med hvilken hund man får (se temperament hos forældre, søskende, onkler, tanter osv.), men bliver så korrigeret. Får at vide at racen slet, slet ikke har taget skade så går i noget tid og tænker over det, indtil i dag, hvor jeg så ser en smuksak komme gående da jeg er på vej hjem fra arbejde (tæt trafik, støjende maskiner fra et byggeri i højre side helt ude ved fortorvskanten, cykler der blæser forbi og gående der skubber sig mellem hinanden på det alt, alt for smalle fortorv og hunden? ja, den fortrækker ikke en mine, men går roligt og velbalanceret gennem det hele, snuser til en kansten her, går udeno en cyklist der, lorgrer lidt da datteren snakker med hende, får en godbid af ejeren og går roligt videre, totalt uanfægtet af al virakken der foregår omkring hende... Og så var det jeg tænkte: NEJ; nu må det være nok, jeg VIL altså have nogle gode dobermann-møder der giver mig det billede af en dober jeg læser om ved div. racestandarder så hvis der er nogle dober-ejere derude i jylland der vil hjælpe mig så sig endelig til! (skal dog være i gåafstand fra stationer, da jeg ikke har bil) og skriv gerne jeres egne erfaringer ned smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fordomme skal udryddes (dobermann)
  • #1   5. mar 2008 desværre stemmer mine oplevelser, med dine første oplevelser - så jeg vil stadig sige at man skal se sig for

• #2   5. mar 2008 Men nu VED jeg de er derude, dem der passer med racestandarden, så de er ikke umulige at finde.... smiley

• #3   5. mar 2008 Om en Dobermann bliver som dit første indtryk eller som den sidste, du mødte, afhænger af, hvordan den håndteres/opdrages/trænes.

Den er stinkenden intelligent og har et følsomt sind, og den kræver derfor en erfaren OG forstående ejer, som formår at leve sig ind i hunden og tage de rigtige hensyn.
    Hvis ejeren f.eks er usikker eller træner hunden for hårdt, ja, så udvikler Doberen sig nemt til en af de ustabile hunde, du har mødt i nogle stykker af :o(

Som det er tilfældet med enhver anden hund, spiller det selvfølgelig også ind, om hunden kommer fra et seriøst opdræt eller ej.

Men det er IKKE en hund for enhver!

• #4   5. mar 2008 En doberman kommer meget an på træningen af den. Jeg kendte en der havde en, og nærmede man sig huset (selv når ejeren ikke var hjemme) så fandt man hurtigt ud af at man skulle passe på. Men i det man åbnede døren, var hunden mere bange end elefant er for en mus. Racen har flere gange fået udtalelser om at de er lidt nogle kyllinger, men en alletiders familie hund. Jeg har kun gode oplevelser med denne hunderace, men dem jeg kender der har haft en har også brugt en del tid på at træne racen. Den dag vi om mange år skal have en hund, når vores den ældre er gået bort, er det bl.a en af de racer vi har kigget på.

• #6   5. mar 2008 Jeg har haft en dober..
    Han var lidt DAMP agtig.. Men han ELSKEDE mennesker og andre hunde. Kunne godt være lidt anmasende og voldsom i kraft af sin størrelse

• #7   5. mar 2008 Dobertossen - Jeg ved godt at mange dobere pga deres udseende ender hos de forkerte, men mange af de ejere jeg har mødt har været ganske almindelige kernefamilier med børn, hus, have tur i skoven osv osv. og mange af de burde have været i stand til at få det allerbedste frem i hunden (kan selvf. ikke vurdere det over de korte møder jeg har haft, men det indtryk jeg har fået af nogle af ejerne var seriøse, engagerede og rolige ejere der ville det bedste for hunden)

Ved godt en dober ikke er for alle, bla. derfor jeg heller ikke ville have den som første hund, kan jo aldrig helt 100 % vide hvordan man er - her tænker jeg på om jeg måske ville være for usikker (er fx meget konfliktsky overfor mennesker jo mindre vi snakker dyremishandling- så ryger jeg op omkring det røde felt) overfor hunden, men synes egentlig ikke det er tilfældet. Er stadig syg efter at komme til at eje en dober, men som sagt så har jeg kun mødt den ene der fulgte mit billede af en stabil og velfungerende dober og jeg så hende kun meget kort...

Sanne, sille og foxy - ja, det er netop sådanne oplevelser jeg selv søger smiley

ch - ja ,de har det med at fare op med det samme, men man ved jo hvad der sker hvis andre omtaler sin egen race med sådanne fordomme smiley ved i hvert fald jeg er ved at være træt af at høre ord som "tomhjernet sofahund", "gø-monster" eller lignende (vælger dog bare at lade dem observere Jason i stedet for så skal de nok skifte mening, især når han efter 2 timers leg stadig søger nye udfordringer mens de andre hunde begynder at sætte farten en smule ned)

• #8   6. mar 2008 Desværre er en af grundene til de "mentalt usikre" dobere også, at mange partout vil have en kuperet hund, og derfor er tvunget til enten at købe dem i et af de gamle østlande, eller gennem en lyssky hundehandler. I de gamle østlande findes der en hel del hundefabrikker som avler på revl og krat, og resultatet er også derefter. Køb en dober gennem en velrenommeret kennel, og du får en mentalt velfungerende dober.

• #9   6. mar 2008 Jeg vil IKKE have en hund der er skåret til så den passer til et bestemt image, så hvis jeg skal have en dober engang så SKAL der dæleme være både ører og hale på den!

Men når det er sagt så var der også nogle hunde med ører der var blandt de knap så sjove møder....

Kommentér på:
Fordomme skal udryddes (dobermann)

Annonce