772 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

opdrætter opdrætter

Hvor meget kan en opdrætter egentlig bestemme ??

Kan en opdrætter fraskrive sig ansvar hvis hunden får det forkerte foder? eller hvis hunden bor på 1.sal?

Det er jo selvfølgelig når man sælger en hvalp at der er det købeloven der gælder.

Hvad hvis man skriver under på at hunden ikke må vidersælges men skal tilbageleveres til opdrætter uden at ejeren får penge, men simpelthen opdrætter skal have hunden.

Jeg mener når man køber en hund er det vel fordi man vil have sin egen hund, jeg syntes der nærmest er gået trend i at få udførlige købsaftaler der dækker alt til alt, hunden må næsten ikke slå en prut uden at opdrætter skal kontaktes.-

Hvad er jeres mening om dette og har i nogle erfaringer på området enten gode eller dårlige---

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Prop på ledning til stikkontakt 500 kr.
  • Assemble IKEA Hemnes and Ramnefjäll beds 1.500 kr.
  • Toilet vil ikke skylle ud 750 kr.
  • Fjerne og bortskaffe haveaffald 1.000 kr.
  • Samle ikea under og overskabe 1.500 kr.
  • Reparation af Siemens vaskemaskine 1.441 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  opdrætter
  • #1   15. mar 2008 jeg synes som køber, at det er rart med kontrakt, eks. hvis der skulle ske noget, og man ikke længere kan have hunden, at så opdrætter forpligter sig til, at finde hjem til den.
    Med en kontrakt, så ved man hvor man står

• #2   15. mar 2008 gitte
    Ja det er sandt, men nu tænker jeg mere på sådan noget som at opdrætter bestemmer at han /hun skal have hunden kvit og frit tilbage, at hunden skal have foder der kommer fra ham hvis ikke vortfalder garentien det er sådan noget jeg mener

• #3   15. mar 2008 Jeg har kontrakt på mine,med tilbage KØB.. Samt fodret jeg kører med er vendt med opdrætter og ingen problemer i det..

Som køber skal man jo ikke skrive under på hvad som helst og hunden er altså min,købt og betalt.. Skal de herfra skal opdrætter da betalt for hunden..

Jeg har lagt arbejde,foder osv i den...

• #4   15. mar 2008 Hvad mener du med "fraskrive sig ansvar"?
    Altså, hvis hunden bliver syg? Om opdrætter så kan tilskrive det forkert foder eller at hunden bor på 1. sal?

Tja, det kan vedkommende vel godt. De fleste opdrættere anbefaler et specifikt foder til deres hvalpe/hunde/race, og så er det jo op til køber om man har lyst til at følge en sådan anbefaling. Hvis man ikke har lyst til det, og istedet køber Chappi i Brugsen, så mener jeg ikke man har noget at klandre opdrætter hvis hunden på et senere tidspunkt viser sig at få problemer (og disse selvfølgelig ikke viser sig at være af arvelig karakter).

Det samme ang. HD. Arvegangen er jo ikke 100%, og man kan jo derfor godt fremprovokere HD ved at vælte op og ned af trapper med en stor, tung hund. Der er jo heller ikke så meget at klandre opdrætter for hvis linierne viser sig at være HD-frie..

Jeg forstår så til gengæld ikke de købere som slet intet samarbejde vil have med deres opdrættere. Man køber vel hund et sted man kan stå inde for, og hvorfor er man så som køber så modvillig til at benytte sig af opdrætterens ekspertise?

Jeg tror at de færreste opdrættere giver givne råd for at genere nogle, men derimod fordi de har en erfaring som gør at de udtaler sig som de gør. Det er da arrogant af en hvalpekøber at tro at man er alvidende og anser opdrætters råd og vejledning som forstyrrende og anmasende..

Min hund er da min hund. Men hun er min hund, der er skabt af et menneske som jeg har stor respekt for og som ganske naturligt vil være den første jeg spørger til råds i situationer hvor jeg er i tvivl om hvad jeg skal gøre..

• #5   15. mar 2008 Jeg er nu osse glad for sådan en kontrakt, MEN den skal self være rimelig.

Har jeg købt hund, synes jeg da ikke opdrætteren kan forlange den tilbag kvit og frit hvis jeg af en eler anden grund ikke kan have den mere. I sådan et tilfælde må man jo aftal en rimelig pris (eller hvis man SELV ønsker det, levere den tilbage uden beregning)

Ang trapper mm. -ja så synes jeg købeloven allerede giver ok betingelser. Det er jo sådan, at hvis hunden bliver syg det første ½ år, så er det opdrætter der skal bevise at det ikke stammer fra ham/hende, men er det over ½ år, ja så er det køber der skal bevise at det stammer fra opdrætter.

Jeg synes det er super med klare aftaler skrevet ned i en kontrakt. Og kan man ikke leve med de aftaler opdrætteren ønsker, må man jo endten prøve at aftale noget andet, eller finde en opdrætter man er mee enig med

• #6   15. mar 2008 ja det er godt med en kontrakt, ingen tvivl om det, men jeg læser flere og flere som skrevet under på de mest kryptiske ting, og så tænker jeg bare at jasmen manden har jo købt og betalt sin hund, hvor meget kan opdrættern tillade sig at blande sig-

Jeg kan godt forstå man vil have en masse ting ned på pair.

• #7   15. mar 2008 Men Amalie, hvis man som hvalpekøber er utilfreds med at der står i kontrakten at opdrætter kvit og frit skal have hunden tilbage i tilfælde af at ejer ikke kan have den mere, så har vedkommende vel ikke skrevet under på kontrakten?

Jeg er af den helt klare holdning at man må stå ved de betingelser man tilskriver sig når man sætter en underskrift på en kontrakt. Der nytter det altså ikke noget at begynde at tude over betingelserne senere hen..

• #8   15. mar 2008 Må sige at jeg indimellem ser ting, som jeg egentlig godt kan forstå opdrætter gerne vil prøve at sikre sig imod, men hvor jeg samtidig tænker at hunden jo ikke længere er opdrætterens -hvis man vil stille meget specifikke krav til alt, ja så skulle man måske udstationere istedet.

• #9   15. mar 2008 MIchelle
    Ja det er også noget i den stil jeg mener smiley

• #10   15. mar 2008 Overser du med vilje mine indlæg, Amalie?

• #11   15. mar 2008 Men igen (og som Mie siger) så står det jo køber frit for at vælge en anden opdrætter...

Sært emne synes jeg. Men vil da tro at hvis opdrætter stiller urimelige krav/ønsker at have medindflydelse på alt, ja så vil han/hun osse have svært ved at komme af med hvalpene
    -eller skriver folk bare under uden at tænke efter om de nu virkelig ønsker at opfylde de krav der stilles?

• #12   15. mar 2008 Hov -ikke sært emne me sVært emne *G*

• #13   15. mar 2008 mie
    nej det gør jeg ikke

• #14   15. mar 2008 Amalie, ok, så du springer dem bare over *G*

Jamen så finder jeg på noget mere givende at beskæftige mig med...

• #15   15. mar 2008 mie
    det er bare så lange indlæg du laver *SG* men jeg er enig med dig i det meste -

• #16   15. mar 2008 Jamen jeg skal da forsøge mig med ikke at have noget på hjerte næste gang... ;o)

Det fungerer jo fint for så mange andre, så det kan jeg vel også sagtens lære...

• #17   15. mar 2008 mie - Hmmmm det skal du aldrig sige . Jeg er vildt bælgøjet smiley
    så det er vist ikke aktuelt for mit vedkommende...

ei men jeg læser og læser og læser -

• #18   15. mar 2008 Jeg ved en opdrætter som ved alle sine hunde har indføjet i kontrakten at hun har tilbageKØBsret.
    Der var så en hvalpekøber som videresolgte hunden uden opdrætters vidende til et sted hvor man bestemt ikkeønsker sin hund skal ende.

Hun har aldrig fået hunden tilbage, men hun fik dog pengene. I dag er der desværre ingen der ved hvor hunden er.

Hvis jeg blev præsenteret for at opdrætteren skulle have hunden tilbage uden betaling, så blev der bestemt ikke skrevet under. Det er jo fuldstændig urimeligt. De fleste tager vel også penge for hunden når de sender den videre igen?

• #19   15. mar 2008 Lotte
    Jeg har selv den med jeg har forkøbsret i mine kontrakter, men man må jo respektere man sælger en hund, og så har man ikke råderetten over hunden mere.

• #20   15. mar 2008 loool Mie... blir du overset ,,, fniiis,,,
    det ski ellers et fint skrevent oplæg du bidrager med,,, og jeg kan nu godt læse det,,sss, så det ikke usynlig blæk du har brugt,,, hø hø....

• #21   15. mar 2008 Man kan jo skrive lige hvad man vil i sådan en kontrakt - det er helt op til køberen om de vil underskrive den eller ej.

• #23   15. mar 2008 Connie
    JEg kender så flere der først betaler for hunden når de har fundet et nyt hjem tilden og derved fået penge fra ny ejer.
    For ja, det kan blive en dyr fornøjelse hvis man skal købe for mange hvalpe retur.
    Hos tibberne falder en hund ikkei værdi fordi den bliver ældre

• #24   16. mar 2008 ja og så er der de sælger, der tilføjer i kontrakten at så fremt man ikke kan have hunden, så SKAL man aflevere den ved sælger. Uden kompensation. Det vil sige at sælger ikke betaler så meget som en krone for hunden, men kan tjene på den igen ved at vidersælge den.

Dette står ganske enkelt med småt i kontrakten, og jeg må erkende at det måske er liiidt frækt.......

Kommentér på:
opdrætter

Annonce