opdrætter opdrætter
Hvor meget kan en opdrætter egentlig bestemme ??
Kan en opdrætter fraskrive sig ansvar hvis hunden får det forkerte foder? eller hvis hunden bor på 1.sal?
Det er jo selvfølgelig når man sælger en hvalp at der er det købeloven der gælder.
Hvad hvis man skriver under på at hunden ikke må vidersælges men skal tilbageleveres til opdrætter uden at ejeren får penge, men simpelthen opdrætter skal have hunden.
Jeg mener når man køber en hund er det vel fordi man vil have sin egen hund, jeg syntes der nærmest er gået trend i at få udførlige købsaftaler der dækker alt til alt, hunden må næsten ikke slå en prut uden at opdrætter skal kontaktes.-
Hvad er jeres mening om dette og har i nogle erfaringer på området enten gode eller dårlige---
nov 2005
Følger: 18 Følgere: 23 Hunde: 1 Emner: 142 Svar: 3.900
Med en kontrakt, så ved man hvor man står
aug 2007
Følger: 51 Følgere: 50 Emner: 376 Svar: 3.641
Ja det er sandt, men nu tænker jeg mere på sådan noget som at opdrætter bestemmer at han /hun skal have hunden kvit og frit tilbage, at hunden skal have foder der kommer fra ham hvis ikke vortfalder garentien det er sådan noget jeg mener
nov 2006
Følger: 62 Følgere: 63 Hunde: 6 Emner: 84 Svar: 6.989
Som køber skal man jo ikke skrive under på hvad som helst og hunden er altså min,købt og betalt.. Skal de herfra skal opdrætter da betalt for hunden..
Jeg har lagt arbejde,foder osv i den...
feb 2006
Følger: 18 Følgere: 28 Emner: 123 Svar: 5.518
Altså, hvis hunden bliver syg? Om opdrætter så kan tilskrive det forkert foder eller at hunden bor på 1. sal?
Tja, det kan vedkommende vel godt. De fleste opdrættere anbefaler et specifikt foder til deres hvalpe/hunde/race, og så er det jo op til køber om man har lyst til at følge en sådan anbefaling. Hvis man ikke har lyst til det, og istedet køber Chappi i Brugsen, så mener jeg ikke man har noget at klandre opdrætter hvis hunden på et senere tidspunkt viser sig at få problemer (og disse selvfølgelig ikke viser sig at være af arvelig karakter).
Det samme ang. HD. Arvegangen er jo ikke 100%, og man kan jo derfor godt fremprovokere HD ved at vælte op og ned af trapper med en stor, tung hund. Der er jo heller ikke så meget at klandre opdrætter for hvis linierne viser sig at være HD-frie..
Jeg forstår så til gengæld ikke de købere som slet intet samarbejde vil have med deres opdrættere. Man køber vel hund et sted man kan stå inde for, og hvorfor er man så som køber så modvillig til at benytte sig af opdrætterens ekspertise?
Jeg tror at de færreste opdrættere giver givne råd for at genere nogle, men derimod fordi de har en erfaring som gør at de udtaler sig som de gør. Det er da arrogant af en hvalpekøber at tro at man er alvidende og anser opdrætters råd og vejledning som forstyrrende og anmasende..
Min hund er da min hund. Men hun er min hund, der er skabt af et menneske som jeg har stor respekt for og som ganske naturligt vil være den første jeg spørger til råds i situationer hvor jeg er i tvivl om hvad jeg skal gøre..
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.951
Har jeg købt hund, synes jeg da ikke opdrætteren kan forlange den tilbag kvit og frit hvis jeg af en eler anden grund ikke kan have den mere. I sådan et tilfælde må man jo aftal en rimelig pris (eller hvis man SELV ønsker det, levere den tilbage uden beregning)
Ang trapper mm. -ja så synes jeg købeloven allerede giver ok betingelser. Det er jo sådan, at hvis hunden bliver syg det første ½ år, så er det opdrætter der skal bevise at det ikke stammer fra ham/hende, men er det over ½ år, ja så er det køber der skal bevise at det stammer fra opdrætter.
Jeg synes det er super med klare aftaler skrevet ned i en kontrakt. Og kan man ikke leve med de aftaler opdrætteren ønsker, må man jo endten prøve at aftale noget andet, eller finde en opdrætter man er mee enig med
aug 2007
Jeg kan godt forstå man vil have en masse ting ned på pair.
feb 2006
Jeg er af den helt klare holdning at man må stå ved de betingelser man tilskriver sig når man sætter en underskrift på en kontrakt. Der nytter det altså ikke noget at begynde at tude over betingelserne senere hen..
jan 2007
aug 2007
Ja det er også noget i den stil jeg mener
feb 2006
jan 2007
Sært emne synes jeg. Men vil da tro at hvis opdrætter stiller urimelige krav/ønsker at have medindflydelse på alt, ja så vil han/hun osse have svært ved at komme af med hvalpene
-eller skriver folk bare under uden at tænke efter om de nu virkelig ønsker at opfylde de krav der stilles?
jan 2007
aug 2007
nej det gør jeg ikke
feb 2006
Jamen så finder jeg på noget mere givende at beskæftige mig med...
aug 2007
det er bare så lange indlæg du laver *SG* men jeg er enig med dig i det meste -
feb 2006
Det fungerer jo fint for så mange andre, så det kan jeg vel også sagtens lære...
aug 2007
så det er vist ikke aktuelt for mit vedkommende...
ei men jeg læser og læser og læser -
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 30 Hunde: 15 Emner: 96 Svar: 1.542
Der var så en hvalpekøber som videresolgte hunden uden opdrætters vidende til et sted hvor man bestemt ikkeønsker sin hund skal ende.
Hun har aldrig fået hunden tilbage, men hun fik dog pengene. I dag er der desværre ingen der ved hvor hunden er.
Hvis jeg blev præsenteret for at opdrætteren skulle have hunden tilbage uden betaling, så blev der bestemt ikke skrevet under. Det er jo fuldstændig urimeligt. De fleste tager vel også penge for hunden når de sender den videre igen?
aug 2007
Jeg har selv den med jeg har forkøbsret i mine kontrakter, men man må jo respektere man sælger en hund, og så har man ikke råderetten over hunden mere.
apr 2006
Følger: 72 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 51 Svar: 4.190
det ski ellers et fint skrevent oplæg du bidrager med,,, og jeg kan nu godt læse det,,sss, så det ikke usynlig blæk du har brugt,,, hø hø....
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 30 Hunde: 15 Emner: 96 Svar: 1.542
JEg kender så flere der først betaler for hunden når de har fundet et nyt hjem tilden og derved fået penge fra ny ejer.
For ja, det kan blive en dyr fornøjelse hvis man skal købe for mange hvalpe retur.
Hos tibberne falder en hund ikkei værdi fordi den bliver ældre
jan 2008
Følger: 21 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 76 Svar: 770
Dette står ganske enkelt med småt i kontrakten, og jeg må erkende at det måske er liiidt frækt.......
opdrætter