1.129 visninger
|
Oprettet:
Blandingshunde? {{forumTopicSubject}}
Jeg har en berner sennen og i mine øjne er det den skønneste hund i verden. Men også noget dyr. Ikke fordi jeg skal have en ny hund nu men alligevel kigger man jo. Og har kigget på nogle blandinger med berner sennen i sig for de er jo knap så dyre og så skønne ud, men så sagde min søster at blandingshunde tit er skøre i bolden. Er det rigtigt??.. Nogle erfaringer?
feb 2008
Følger: 34 Følgere: 37 Hunde: 6 Emner: 190 Svar: 1.893
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
De er mig bekendt ikke oftere "skøre i bolden" end alle andre hunde...
Tilgengæld har du ikke mulighed for at tjekke sundheden i linierne, forældredyrene er sjældent testet for arvelige sygdomme og du er udelukket fra nogen hundesportsgrene på højere plan (hvis du ikke interesserer dig for de slags sport er den del jo ligemeget)
jan 2007
feb 2008
jan 2007
Forskellen er at de racerene bliver testet inden avl (hvis de da har tavle), så man opdage hvis de skulle have noget osse selvom de ikke viser symptomer -blandinger opdager man normlt kun hvis de viser symptomer og man derfor tester
aug 2007
Følger: 20 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 56 Svar: 890
feb 2008
jan 2007
Og ikke en eneste undersøgelse viser at det skulle være rigtigt at blandinger er sundere end racerene (og hvorfor skulle de osse være det? Det er jo ikke forskellige arter)
jan 2006
Følger: 47 Følgere: 44 Emner: 137 Svar: 5.809
Forskellen ligger i at du med racehunde kan sikre dig at forældredyrene og dennes aner er fysisk og psykisk i orden ved hjælp af stamtavlen, med blandinger, har du kun opdrætters ord.
Hvis man bevidst går efter en blandingshund, er det mindste man bør gøre, at sørgefor at de racer der er i hunden, er inden for samme gruppe. Altså, hyrder, vogtere, terriere, selskabs osv bør ikke blandes. Der udover stil krav om at forældredyrene er tjekket for arvelige sygdomme (husk at se papirerne fra dyrlægen) Mød gerne begge hunde, han og tæve, så du kan danne et lille billede af hvad du kan forvente af størrelse og sind. Tjek op på hvad opdrætteren egentlig gør med hvalpene, præges de fornuftigt, fodres de ordenligt osv.
Man kan sagtens stille samme krav til opdrætter af blandinger som af stamtavlehunde.
Hvis du er forelsket i en bestemt race, kan jeg ikke anbefale dig at få en blanding, da du ikke aner hvordan den vil udvikle sig.
Hvis du 'bare vil have en hund' uden at have krav til størrelse, sind osv så er en blanding ganske fin (har selv én)
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 12 Emner: 85 Svar: 1.807
Og ikke om jeg fatter den samme glose bliver fyret af igen og igen... "man har ikke mulighed for at tjekke om hundens gener er ok, når det er en blanding"
Det har man da !? Kan man ikke tjekke en blanding for HD - Kan begge forældre ikke være avlsgodkendt ? Kan begge forældre ikke have a - hofter ?? Joo det vil jeg da vove at påstå...
Min hund er en blanding - hun er tjekket i hoved og røv - Begge hendes forældre er avlsgodkendte.... Hvad mere skal man gøre ??
Blir idiot...
feb 2008
Følger: 37 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 163 Svar: 1.190
Michelle *strid kælling *
det du skriver er ikke helt sandt.. selvom det er en blandings hund kan forældrene sagtens være testet. enhver hundeejer med respekt for HD for sin hund tjekket. eller burde ihvertfald.
jan 2007
Majse -og vi andre er ligeså trætte af at høre "blandinger er sundere end tavlehunde" hvilket der nemlig ikke er belæg for (siger ikke de er dårligere eller oftere syge, bare at det modsatte heller ikke er tilfældet)
Det jeg har skrevet gælder desværre for de fleste blandingshunde, men SELF er der osse avlere af blandingshunde der gør arbejdet ordentligt:o)
feb 2008
jan 2007
Men nå det var jo ikke det det handlede om.
En blandingshund er ikke nødvendigvis sindssyg -ikke oftere end andre, det kan vi vel blive enige om allesammen:o)
Dog er jeg enig med Tanja -har man forelsket sig i en bestemt race er det ikke en blanding man skal købe -man ener jo ikke om den nu vil falde ud efter den nskede race
mar 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 8 Svar: 29
jan 2007
Er det en berner du vil have, så skal du købe sådan en og ikke en blanding. Er racen ikke så vigtigt ja så er der jo intet ivejen for at købe en blanding.
-bare husk at stille krav til opdrætter osse når det er er en blanding:o)
mar 2008
Hvis jeg skulle købe en blandingshund skulle det da helt klart være en blanding af racer jeg kan lide. Fordi det er en blandingshund kan man da sagtens gå nogle generationer tilbage.. Jeg synes Charlotte P er lidt grov. Man kan vel riskikere at få en hund med HD uanset hvor fine generne er. Riskikoen er der da altid. Men måske er det bare mig der ikke fatter det..
mar 2008
mar 2008
mar 2008
feb 2008
jeg syntes at det er meget forskelligt på hvilken race det er. jeg har en onkel som havde en tavle labrador, og den var fuldtstændig skør i hoved. og efter de havde undersøgt det til bunds fandt de ud af at forældrene var i familie. men fordi det var to forskellige stamtavler havde dem der havde godkendt forældrene til alv sammen ikke tænk over at de kunne være i familie. så det er ikke alle der har styr på det der. det en af de grunde til at jeg ikke vil have en tavle hund. plus flere andre jeg kender også har haft dårlige erfaringer med tavlehund bl.a. HD som 1½årig.
min mand og jeg har valgt en blanding hund da vi føler det er det bedste for os, også vil vi ikke gå til stævner eller sådan noget så vi føler at det er spil af penge at bruge 8-14000 på en hund også får man et papir med om forældrene og bedsteforældrene. vi har valgt at beholde kontakten med forældrene til vores hund. og mødes en gang om året. og det syntes jeg man burde, da hvis der sker noget med vores hund, så er forældrene kun en opringning væk.
feb 2008
korthåret hønsehund, rottweiler, bullmastiff og mastiff. og jeg viste faktisk ikke at man helst ikke skulle blande mellem "grupperne" men det har vi jo så altså korthåret hønsehund som jo er jagthund. men jeg har snakket med flere og set forældrene og det virker ikke til at der er noget. han er den dejligt og kærligste hund. han er så sød og dejlig og han gør ikke eller noget. så jeg fortyder bestemt ikke at vi har fået en hund der er så blandet og som har risiko for at få HD bare fordi de ikke har tavle. nu er forældrene også tjekket og har fine hofter.
jan 2007
Jamen det har jo så heller ikke meget med seriøs avl at gøre -og en tavle er ikke = sund hund. Tavle = værktøj til at undersøge om linierne er i orden. Så din far skulle jo INDEN købet have undersøgt anerne så havde han vidst mere om hvad han fik.
Og to forskellige tavler -jamen så havde den jo i hvert fald ikke kunne stambogsføres i DKK
jan 2007
Blandingshunde?