Racetypisk newfoundlænder?? Racetypisk newfoundlænder??
Min kæreste og jeg skal have hund engang i fremtiden, - ganske vist først om nogle år. Men vi begynder så små at overveje racer, sætte os ind i de forskellige osv.
Jeg selv er opvokset med newfoundlændere, og min erfaring er, at det er de mest fantastiske hunde. Vi er dog også faldet pladask for Berner Sennen. Hvad er forskellen på disse to racer? Nogen bemærkelsesværdige? Jeg forestiller mig, at begge hunde er store, rolige og børnevenlige hunde. Dog er newfoundlænderen vel generelt lidt større?
- Nu til mit egentlig spørgsmål ang. newfoundlænderen. Jeg har set på en del newf.-profiler herinde, og det undrer mig, at så mange har så 'fladt' et udtryk.. Eller så kraftige 'hængeøjne'. De newfoundlænderen vi selv har haft har været 'spidse' og 'friske' i ansigtet. Hvad er det racetypiske? For vores havde også stamtavle. Er der et klart ord for, hvordan man skelner disse to meget forskellige newfoundlændere fra hinanden, da jeg meget kraftigt hælder til den 'spidse' type Ja, - det er lidt svært at forklare, men jeg håber, I forstår, hvor jeg vil hen.
På forhånd tak for svar.
Mvh. Mie
maj 2007
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 15
Lige meget hvad, vil jeg helt klart tage kontakt til forskellige opdrættere.
Ang. newfoundlænderen så tror jeg nu ikke, det er fordi den er videreudviklet.. Der er stadig hunde herinde som ser ud, 'som jeg gerne vil have den'... Måske det er optil den enkelte opdrætter, hvilke linjer han/hun vælger at opdrætte?
dec 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 770
Der er stor forskel på temperamenterne for newfer og bernere.
jeg ved godt hvor du vil hen, mht typen for newfer. Den type som du kan ide er den gamle type. Der er sket en hel del udvikling indenfor racen (ikke nødvendigvis til det bedre). Og ja, man kan stadig finde den mere spinkle type, men det er ikke noget du finder hos kenneler der bruger hundene til udstilling.
okt 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 43 Svar: 705
<i>..... og at visse linjer kan have tendens til aggressivitet</i>
Hvor har du dog hørt det henne??? og hvilke linlier er det du mener der er tildens til aggressivitet i - gerne over PB -
Jeg sidder som et STORT ? over for den påstand!!! har snart harft racen i 15 år og har ikke lagt mærke til den aggressive tildens racen åbenbart har... i vise linier???
dec 2007
Jeg skal ikke kunne udtale mig om der er tendens til aggresivitet i visse linier, men jeg har set eksempler på nogle rigtig grimme temperamenter på udstillinger. Jeg har ikke styr på linierne i den race, men de oplevelser jeg har haft har ihvertfald fået mig til at udelukke at det nogensinde kan blive en race for mig.
mar 2008
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 46 Svar: 280
Jeg har både haft Golden Retriver og Rottweiler og INGEN af dem kan på nogen måde samlignes med Antonio, han er nok noget af det mildeste og gladeste og største nusse hovede jeg nogensinde har oplevet og det er mit indtryk at det er generelt hos Berneren.
okt 2006
dec 2007
Sidst jeg var ringpersonale hos bernere måtte vi dele 0'er ud pga dårlige temperamenter. Dommeren nåede lige at trække hånden til sig ellers var den hapset.
Det oplever jeg bare rigtig sjældent hos andre racer.
maj 2007
Godt du forstod mig mht. de to forskellige typer newfoundlændere.. Jeg må vel bare prøve at besøge nogle forskellige opdrættere. Er der nogle opdrættere, der bevidst stadig vælger den 'gamle type'? Ved du der?
maj 2007
dec 2007
Bernerne er noget mere reserverede end newferne. se ovenstående. Jeg kommer på både berner og newfudstillinger, og det er mit klare indtryk at der er temperamentsproblemer hos bernerne (som opdrætterne desuden har bekræftet når man spørger ind til det)
Ja, mig bekendt findes der et par opdrættere som laver den gamle type, men det er ikke nogen jeg vil anbefale, da jeg synes de er blevet så atypiske at jeg synes de falder helt uden for standarden.
Prøv at tag på et par udstillinger og se de forskellige opdrætteres hunde.
mar 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 17 Svar: 358
Jeg ved ikke rigtigt om du ikke har fuldt med men for omkring 30 år siden var der et par problemmer med det men det er langt væk fra racen men vi kan gøre alle vores hunde skøre i boldten det gælder alle racer men jeg kan selvfølgelig kun gå ind for denne race jeg har ikke oplevet det du siger der jeg kommer ellers meget rundt omkring til udstillinger og trænningspladser så undskyld hvis du har den indformation fra DKK stå jeg uforstådene.
sep 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 9 Svar: 439
Det med at de er spidse, det er avlet ud af dem, idag skal de have brede hoveder med så nogenlunde korte snuder... Det giver dem det rigtige bamseudtryk efter min mening. Der kan selvfølgelig forekomme hunde som ser sådan ud, men det er bestemt ikke det opdrætterne går efter.
en newf er dejlig, men den kræver pelspleje, de savler, de sviner og så er det ike en hund som er nem at danse med.. Hvis du forstår.. Udover det så får man ikke bedre hund efter min mening. :o))
okt 2006
Sarah S
Selvfølgelige skal hunde da napper ud efter dommeren have 0, og syndes da også at det er noget der skal slåes hårdt ned på, så sådanne hunde ikke kommer i avl. - men som skrevet ikke noget jeg kan genkende. har set det 1 gang at der er blevet nappet ud efter dommeren, og der går jo et sus igennem publikum når det sker. ellers et par hunde der ikke vil lade sig føle på , prøver at stikke af, og de har fået kip.
Hvis DKK syndes der er tempraments problemer for racen - Hvorfor får klubben (DBSK) det så ikke af vide??? Kan du/i selvfølgelig ikke svare på
Kan heller ikke genkende det at det skulle stå i flere race bøger, måske reseverthed men ikke agressivitet.
mar 2007
Følger: 51 Følgere: 75 Emner: 250 Svar: 10.640
jul 2005
Følger: 29 Følgere: 31 Hunde: 3 Emner: 199 Svar: 1.223
jeg har selv en newf. blanding og han er da en kanon dejlig ingen tvivl om det... men hvis jeg skulle vælge mellem ægte med papir så ville jeg vælge berneren...
jeg kan ikke svare på hvad der er forskel på dem... og hvorfor jeg ville vælge berneren men jeg kan mærke forskellen (kan ikke svare bedre)
mar 2007
jul 2005
Følger: 29 Følgere: 31 Hunde: 3 Emner: 199 Svar: 1.223
mar 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 17 Svar: 358
mar 2008
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 46 Svar: 280
nov 2006
Følger: 62 Følgere: 63 Hunde: 6 Emner: 84 Svar: 6.989
Men har da mødt nogen bernere der er reseveret og sig selv nærmest..
Mon ikk det er dem man tænker på
Har passet en del i min tid i pension og har nogen stykker til svøm..
mar 2007
Følger: 20 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 1.393
Personligt går jeg langt udenom den mere kleine og spidse type newf, men det er jo en smagssag. Synes også de ligner blandinger af newf og lab.
dec 2007
Hvad mener du? Hvor er jeg henne hvor jeg ikke kan bunde. Jeg beskriver mine oplevelser omkring temperamenter som jeg har oplevet på udstillinger. Det er ikke mig der har nævnt noget om linier hos bernerne, for det aner jeg helt ærligt intet om.
Mine oplevelser begrænser sig til udstillinger hvor hundene har vist skidte temperamenter, At en race er reserveret er ikke ensbetydende med at den skal 1) vige for dommeren når denne vil røre den. 2) hapse ud efter dommeren.
Jeg har faktisk kun oplevet ovenstående i bernerringen, aldrig i newfringen/leonbergerringen/pyreneerringen mv. hvor jeg også kommer.
Jeg har spurgt opdrættere på udstillingerne vedr. temperamenter, og de har overfor mig erkendt at der er et problem i racen.
Når ovenstående er sagt har jeg bestem også set gode temperamenter. Men skal man sammenligne dem med newferne, så synes jeg bestemt newferne generelt set har meget blidere sind.
Jeg kan ikke gennemskue hvorfor du mener jeg skal lave en tråd om bernersennen temperamenter. Det der var spørgsmålet her var hvad forskellen var mellem berner og newf. -Det var ikke fordi jeg ville lave en generel sviner omkring bernere. Men der er forskel på temperamenter og jeg kan da lige så godt beskrive her hvad min oplevelse er omkring raceforskellene.
Typen jeg beskrev angik newferne.
mar 2007
Følger: 20 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 1.393
Og man kan altså godt finde newf'er uden hængeøjne, hvilket du også vil se hvis du kigger alle newf'er på HG igennem ;o)
I øvrigt vil jeg sige præcis som Lykke:
"En newf er dejlig, men den kræver pelspleje, de savler, de sviner og så er det ikke en hund som er nem at danse med.. Hvis du forstår.. Udover det så får man ikke bedre hund efter min mening. :o))"
Men tjek lige min pb til dig.
dec 2007
Dit gæt er vist ikke helt i skoven
Selv om jeg har set en opdrætter bevidst importere hund fra Holland for at holde stilen.
Man kan sagtens finde en newf uden hængeøjne. Du skal bare kigge godt på forældredyrene. Hvis man så også kan finde en uden løse læber, så er man godt hjulpet mht. savleriet.
mar 2007
De amerikanske hunde vi ser i DK er jo creamen af den amerikanske linie.. Alle de andre bliver jo i USA
dec 2007
-præcis.
Det er der hvor jeg synes man har ødelagt newfen lidt (mht. show/løbemaskinerne). (Men det er jo en helt anden diskussion)
mar 2007
man skal også være obs på at når man går på en udstilling ser man måske kun 1-2 hunde ud af et kuld på 10. Man falder måske i svime over hovedet , men hvordan ser resten af kuldet ud.. Der er mange opdrættere der har problemer med at " holde fast i typen"
dec 2007
men alligevel ser man dog en forholdsvis stor procentdel af de newfer der bliver lavet i landet på udstillinger i forhold til så mange andre racer.
-og standarden af de danske newfer er jo generelt meget høj, hvorfor eksemplarer der falder uden for normal-typen falder igennem meget tydeligt.
dec 2007
At jeg vil give dig ret i at mange opdrættere ikke kan holde typen, men det er mest fordi mange af dem idag er blevet overtypede og man kommer derfor til at balancere på en knivsæg for hvad der er acceptabelt i forhold til standarden.
At man har mixet linier gør det heller ikke nemmere at holde ensartetheden. Nogen vil jo uvilkårligt enten falde ud til den ene eller den anden side. Som du skriver, så ser vi jo kun cremen af US newfer herovre, men hvad med cremens kuldsøskende.... _hvis du nu typemæssigt har været noget bras, så er der jo en pæn stor chance for at cremen også kan give bras videre.
mar 2007
Racetypisk newfoundlænder??