566 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
28 Svar
hjælp!! hjælp!!
R der nogle der har kendskab til allerifoder til hunde. Var til dyrelægen idag med Nalla og lægen har en formodning om, at Nalla har allergi og rådede mig til at skifte hendes foder.
Nalla får p.t Olivers. Lægen anbefalede noget det hed H/Z vist nok og det var Hills tror jeg, købte ikke noget endnu. Ville først forhøre mig.
Kender I til mærket eller er der andet der er bedre????
Håber nogle eller en har kendskab til allergi foder;o)
0 synes godt om
jan 2005
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 16 Svar: 207
jan 2005
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 7.990
Du kan også få noget der hedder Hyperallergenic Diet. Der er nok at vælge immellen. Eller lam/ris and/ris
Du skal jo vide om det er allergi for foder eller noget der er i omgivelserne. Hyppigst er der overfor lagermider.
jan 2005
jan 2005
jun 2005
Følger: 33 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 70 Svar: 1.118
Det som gør disse fodre allergivenlige er at proteinerne i foderet er hydrolyseret, hvilket vil sige at molekylerne er gjort så små at de ikke kan bindes til de receptorer i kroppens celler som udløser allergien. Det er derfor kontrollerede produkter med en dokumenteret virkningsmekanisme.
jan 2005
jan 2005
jun 2005
DVS. at man fodrer med allergifoderet i 12 uger, OG KUN DET OG INTET ANDET, HELLER IKKE GODBIDER. Hvis det er foderet der er problemet vil hunden blive bedre i løbet af de 12 uger (det er altså ikke noget der sker i løbet af et par dage). Derefter kan man begynde at give andre ting, hvor man starter med en ting i en uge og hvis hunden ikke slår ud indenfor en uge er det ikke det den er allergisk overfor.
okt 2004
Følger: 78 Følgere: 76 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 1.265
Knus Inge
jun 2005
jan 2005
Dt kom sig af, at hun har øregangsbetændelse og har dt jævnligt og har desuden tendens til at få røde pletter på kroppen samt bumse lignende knopper(dette primært om sommeren), så lægens umiddelbar konlusion var den at hun muligvis er allergisk over for et eller andet. Og at vi tager udgangspunkt i foderet.
Jeg tror jeg vi prøve dt du anbefalede Camilla.
I skal ha´ tak allesammen dt. har været rigtig brugbart og jeg vil undersøge dt nærmere;o)
Fortsat god dag til jer alle.
sep 2005
sep 2005
http://dog-inn.com/wwwboard/messages/701841.html
jan 2005
Tak for jeres besvarelser allesammen:o)
sep 2005
Følger: 33 Følgere: 33 Hunde: 4 Emner: 63 Svar: 2.227
sep 2005
Følger: 33 Følgere: 33 Hunde: 4 Emner: 63 Svar: 2.227
jan 2005
jan 2005
Som sagt overvejer vi dt nøje....altså barf metoden. Dt kræver noget af en bla. tid, men når man alligevel står i køkkenet;o) -og vi vil jo Nalla´s bedste.
Var også lidt skeptisk jf. bare at købe noget allergi foder, derfor valgte jeg at lade være og forhøre mig herinde først;o)
jan 2005
jan 2005
jan 2005
jan 2005
Endnu engang tak for hjælpen;o)
jun 2005
Det som betyder noget ved allergi er hvad hunden er allergisk overfor. Om det så kommer ind gennem munden eller luftvejene (inhalation) eller et hvilket som helst andet sted betyder jo intet.
Det som Jørgen kalder inhalationsallergi er formodentlig allergi overfor støvmider eller græspollen eller andre ting som er i luften, men igen, disse ting er ligeså allergifremkaldende hvis de kommer ind i hunden på andre måder.
De prøver Jørgen snakker om kan enten være hudbiopsier (hvor man kun kan konstatere allergi, men ikke overfor hvad) eller en priktest, som i bedste fald er temmelig upålidelig i forbindelse med foderallergi (kan bruges til nogle andre ting, men bruges stort set ikke idag). Foderallergi kan til dels ses via blodprøven, men der er stadig diskussion om hvor pålidelig blodprøven er. Den eneste metode som dyrlægerne er enige om virker er eliminationsdiæten. Håber dette kunne udrede et par misforståelser.
Og forstå mig ret, jeg mener også BARF-fodring er godt til nogle hunde, men ikke til hunde med foderallergi, for der er det jo nogle af fodermidlerne de er allergiske overfor. Er det derimod lagermider som hunden er allergisk overfor kan BARF være det helt rigtige (lagermider trives jo fint i tørfoder og ikke nær så godt i friskt mad)
jan 2005
Men må konverserer med min bedre halvdel om hvad vi besluttet os for.
Tak for hjælpen folks;o)
nov 2004
Følger: 89 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 434 Svar: 7.968
Jørgen, man kan ikke bare teste for foder allergi ved fx en blodprøve men ja det er da et godt sted at starte - man tjekker for pollen, lagermider og husstøvmider som er det som rigtig mange hunde er allergiske over for.
Nelly har været igennem forskellige tests og forsøg på at udrede hvilken allergi og vi finder aldrig ud af det - hun tilhører den sjældne gruppe af hunde med atopisk dermatitis som man ikke kan teste for med fx en blodprøve.
Prøv blodprøven og hvis den er negativ så prøv eliminationsdiæten med fx Hills Z/D ultra. Det var Nelly på i 6 uger - man skal helst gøre det længere men det er virkelig svært for de må ikke få andet end det foder - ingen rester, ingen godbidder, ingen kødben og bare de samler noget mad op når man er ude og gå tur så er det bare forfra!
Jeg synes det var urimelig hårdt og derfor holdt vi ikke ud længere end 6 uger.
Nu bruger vi BARF men jeg vil pointere at det ikke er en mirakel kur overhovedet!
Det har hjulpet lidt men hun får stadig prednisolon, anti -histaminer og fiskeolie...
kig forbi min hjemmeside - jeg har skrevet meget om allergi og lagt en masse links ind til gode artikler om allergi.
Bor du på sjælland? Så ville jeg fluks tage ud til Flemming Kristensen som er ekspert på området - han har status som en special læge til mennesker og er ikke bare alment praktiserende!
Som menneske går du jo også selv til en special læge hvis man har et specielt problem!
Flemming skal i øvrigt stå for DKKs Viden på Bordet i 2006 og hudlidelser - han er super dygtig!
Skriv endelig hvis du har spm - men bru også tid på at læse på nettet.
Jeg vil også råde dig til at kontakte Nalla's søskende og spørge om de har lign. problemer!
Py det blev langt ; )
nov 2004
nov 2004
Kender flere med rigtig gode resultater men desværre også en hvor hunden fik for mange bivirkninger til at behandlingen kunne fortsætte.
Men som sagt - det er sgu et godt sted at starte!
Held og lykke!
hjælp!!