{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
866 visninger | Oprettet:

råd omkring allergi-fodder. {{forumTopicSubject}}

Var ved Dr. dyr idag... Bergkamp har kørt meget på numsen i weekenden og efter, samt har han i weekenden lige pludselig, uden videre, hoppet op, pevet og løbet under sengen... som om noget bed ham.
Han har altid haft problemer med analkirtlerne, da han ikke selv tømmer disse... så fik bestilt en tid til idag så de kunne blive tømt.
Dr. dyr siger så, at hun ikke synes kirtlerne virker store, men tilgengæld hævede og irriterede.
Hun kigger i ørerne, som er lettere røde... men uden snask eller andet.

Så nu skal vi prøve allergi-fodder...

Jeg er meget glad for min dyrelæge...
men jeg kan ikke lade helt være med at tænke på, at de fleste dyrelæger har en aftale med et fodder-firma, og derfor tit henviser til netop det produkt..
je har fået nogle prøve-poser med hjem...
men ville lige høre om nogen af Jer har erfaringer med allergi-fodder, positive/negative.
Nogle råd?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  råd omkring allergi-fodder.
  • #3   8. maj 2008 Jeg har arbejdet som veterinærsygeplejerske et år, før jeg kom ind på dyrlægestudiet og der så jeg RIGTIG mange allergihunde.

    De allergidiæter Hill's og Specific laver er rigtig gode og jeg har set mange hunde fungere rigtig godet på dem. Nogle folk laver selv allergifoder ud af f.eks. hest og kartoffel, som ikke er almindelige at finde i normalt hundefoder.
    Når man fodre med en allergi-diæt, skal man huske, at hunden IKKE MÅ FÅ ANDET!! I hvert fald de første måneder, til man har set virkningen. Derefter kan man begynde at introducere andre ting og se, om hunden reagerer.

    Og ja, dyrlæger tjener penge på foder - ligesom dyrehandleren gør! Der er ikke specielle aftaler med et enkelt firma. Kender ikke mange dyrlæger, der ikke forhandler flere produkter og vælger det produkt, der er bedst for hunden. De produkter dyrlægen sælger er som oftest gennemtestede og virkningen er dokumenteret, så dyrlægen kan stå inde for foderet.
    Selvfølgelig skal vi som dyrlæger tjene penge - det siger sig selv - men jeg tror egentlig, vi ville tjene mere, hvis vi bare lod folk finde deres foder-produkter selv, evt. med hjælp fra en salgsassistent i dyrehandlen, med de følger det kan få for en hund med specifikke behov.


  • #5   8. maj 2008 Fik Specifik med hjem...
    bekymrede mig bare at på ingredienser stod ris først... mente ellers at tommelfingerregelen var at der skulle stå et kød- eller fiskeprodukt først...

    kostede 170kr for 1 kilo... så pænt dyrt!


  • #6   8. maj 2008 P.s. ikke at prisen betyder at jeg vil droppe allergifodderet... alt for min lille skat! Siger sig selv. ;0)
    Men det er fact: DYRT! smiley


  • #8   8. maj 2008 dr. dyr sagde jeg skal give det mindst 4-6 uger...

    men meget rart lige at høre folk ad med deres erfaringer...


  • #9   8. maj 2008 Daisie: Tror du har misforstået mig :o) Jeg siger jo netop, at hvis man køber i en dyrehandel i stedet for hos dyrlægen, får dyrlægen nok mere at lave. Det er selvfølgelig en overdrivelse, men man risikerer nemmere at skade sin hund, hvis man køber af uvidende folk. Dyrlægen ved, hvad han/hun taler om!

  • #11   8. maj 2008 Daisie: hvordan udbrud? Ligesom jeg beskrev?
    Ved ikke om jeg kan overskue barfe... kan så godt lide tørfoder, og det kan Bergkamp også... han gider ikke f.eks. grisehaler og sådan noget.


  • #13   8. maj 2008 Hmmm.... må dropper godbidderne og give tørfodder som godbidder.


    Skal jeg bekymre mig om at største delen af ingredienserne er ris og råfedt?


  • #14   8. maj 2008 Dorte: hvordan viste din hunds allergi sig? Og kan I så slet ikke give andet end tørfodder... ingen godbidder, bidestænger osv?

  • #17   8. maj 2008 Du skal ikke være bekymret for indholdsstofferne. De produkter er gennemtestede! Ellers kunne de ikke få lov at kalde dem sygdomsdiæter. I et allergifoder er det vigtigt, at der kun er meget få ingredienser og Specific har garanteret en grund til at bruge de ting, som de gør. Og som Daisie siger, er ris ikke slemme, men korn er. Proteinet kommer, så vidt jeg husker, primært fra æg i i Specific's allergidiæt og der er ikke noget at bekymre sig om.

    Hvis du er glad for tørfoder, så se om ikke du kan få ham til at fungere på det. Hvis det bare ikke går og du måske har prøvet andre mærker også, kan du altid prøve at BARF'e.


  • #18   8. maj 2008 Har nu siddet og googlet nogle af de mærker der ellers er nævnt, og fodder som Acana og Diafarm ser også spændende ud...
    jeg gav 170kr for 1 kilo...
    de koster 200 kr for 3 kilo...
    det er da mærkeligt der er så kæmpe forskel.

    Synes også Orijen adult Barf ser vildt spændende ud...
    nogen der har erfaringer med dette??

    (Nu har jeg købt en 1-kilos pose, så det rækker til forsøgsperioden... men hvis det er allergi, vil jeg nok skifte til et andet mærke... bliver alt alt for dyr i længden... 170 for 1 kilo... 1 kilo!!)


  • #19   8. maj 2008 Karina kan det ikke have noget at gøre med hans slankemad?

  • #20   8. maj 2008 de fleste hunde er er allergske over for kornprodukter og for vores vedkommen er det også ris. vi har også været de fleste tørfoder mærker igennem og har en historie der ligner daisis´s meget. barfen ville have reddet s for mange dyrelægeregninger hvis vi var startet før. og idag er hun stortset også symtomfri. men vi har kun barfet siden januar. vi har også billeder og historie i vores profil.

    men nu har jeg gennem tærsket alt hvad jeg kunne om råfodring og hundes anotomi og ville ALDRIG give min hund eller fremtidig hunde tørkost. de er slet ikke opbygget til det. og det er jeg ligeglad med hvor mange dyrelæger der siger det. og der er heldigvis flere og flere der får øjnene op og tænker på dyrene og ikke på forretningen


  • #21   8. maj 2008 Jeanette: Nej, intet med diætkosten at gøre, da vi har snakket om allergi det sidste år, så intet med de sidste 3 uger at gøre. ;0) (Forresten dr. dyrs vægt sagde 9,4, hvilket jeg slet ikke forstår! Det er 300g under det jeg har skrevet... mærkeligt!)

    Dorte og Jenne: Men Bergkamp har på ingen måde eksem eller bare den mindste form for rødmen... kun en smule i ørene og så problemer med analkirtlerne... han slikker ikke poter eller har andre tegn... Jeres lyder mere eksem-præget...
    Er Orijens Barf-tørfodder en god mellemvej, eller bruger de bare ordet Barf for at lokke, men det har intet med Barf at gøre?


  • #22   8. maj 2008 Hej Karina
    hvor er jeg ked af at høre den lille Bergkamp ikke er helt på toppen...
    Du skal være velkommen til at begynde på BARF sammen med mig smiley


  • #24   8. maj 2008 Og så lige min mening om Orijens foder: Det er sikkert rigtig godt, har hørt om mange der har været glade for det. Men i mine øjne har det intet med Barf at gøre.

  • #25   8. maj 2008 Det er sguda bare fedt Karina.. Men husk at bruge den samme vægt hver gang *S*

    Okay, ja så må du finde noget andet *S*


  • #26   8. maj 2008 Dorte: Det var præcis hvor du linker til jeg fandt mærket du referere til...
    synes også det er en voldsom forskel i pris!!
    Så skal Bergkamp permanent på allergifoder, vil jeg prøve noget andet!


  • #27   8. maj 2008 BARF er jo ben og råfodring. men orijen er der intet korn i og det er ikke varmet på så mange grader at det mister så mange vitaminer. det har intet med råfodring, men det er et skridt den rigtige vej

  • #28   8. maj 2008 Karina: Jeg kan godt forstå du stejler ved prisen på Specifik, men husk nu at overveje, om der kunne være en grund til den store forskel. Jeg siger ikke, at andet foder ikke virker, men de fleste af dem er ikke videnskabeligt dokumenterede. Kender ikke meget til de andre mærker, men ved, at der er en stor kvalitetssikkerhed hos Specific og Hill's. Man er sikker på, at der altid er det samme i og at råvarerne er af god kvalitet. Samtidig er det vigtigt ved et allergifoder, at maskinerne det bliver lavet i, er renset grundig, før allergi-diæten bliver produceret.


  • #29   8. maj 2008 Iben: Du rammer med din historie lige præcis der hvor jeg er så øm, fordi jeg netop selv har mine tvivl!!
    Jeg ved godt mennesker og dyr ikke reagerer end, menneske og menneske og hund og hund reagerer endda ikke ens, men jeg har selv allergi, og det er altså udbrud der ikke helt er at tage fejl af... ligesom Daisie og Jeanne forklarer...
    synes det er gået meget stærkt at råbe allergi...
    ja, jeg er skeptisk...
    men vil da gerne prøve et allergifoder hvis det kan be- eller afkræfte noget..

    Synes altså Orijens adult barf lyder virkelig godt...
    http://petfoods.dk/?filenavn=varedetalje.php4&vareid=2003&gruppeid=716&rowStart=0&tilbud=&soegeord=&visFavoritvarer=&anker=anker10

    Hvis nogen har direkte erfaring med dette vil jeg meget gerne lige høre!!

    Og ellers står Diafarm og Acana på listen.


  • #30   8. maj 2008 pyh... smiley
    It's a jungle out there.
    haha.



    ok... planen er:
    De næste 2 måneder bruger jeg mit indkøbte foder fra Specifik... uden godbidder eller noget som helst andet!!
    Så må jeg tage den derfra!

    Håber inderligt Bergkamp vil beholde interessen for fodderet og ikke bare lader være med at spise... har cavalierer jo en tendens til... til at være kræsen.


  • #32   8. maj 2008 Ved ikke helt hvad jeg håber på...
    hvis det hjælper har han jo allergi... og det er sådan et minefelt... man kan ikke se minerne, ved ikke hvor de er, og man kan træde ved siden af hele tiden... allergi er en meget svær størelse.


  • #33   8. maj 2008 Dorte: ja, det er en jungle...
    men synes det er vigtigt at kombinere 3 ting: det jeg kan læse mig frem til, råd fra dyrelægen og andres erfaringer!!
    Jeg har de to, nu ville jeg have andres erfaringer. ;0)
    Og det hjælper alt det i har skrevet til mig!


  • #34   8. maj 2008 Menneske-allergi har jeg ikke meget forstand på, men hundeallergi ses meget tit kun som øreproblemer og/eller problemer med analkirtlerne. Sommetider holder det sig til det og andre gange kan det udvikle sig - det er aldrig til at sige.

    Allergi behøver ikke være et minefeldt, men man skal se sig for og have god kontakt til sin dyrlæge. Med tiden lærer man sin hunds allergi at kende og så bliver det hele lettere. Man ved, at når man har haft familien på besøg, så får den nok lige lidt symptomer i dagene efter og man ved, hvad man kan givi af godbidder og hvad man skal holde sig fra. Mange hunde lever med allergi og der er nok en tendens til, at man oftest hører om de værste.


  • #35   8. maj 2008 Som sagt er røde ører og analkirtelproblemer stort set altid lig med allergi. Havde jeg tilset Bergkamp, havde jeg nok i hvert fald taget et øresvab, for at se om der var svampe eller bakterier i. Man finder ofte en eller begge dele - også hos hunde, der har problemet pga. allergi.

    Løsningen med allergifoder er god, når nu Bergkamp ikke har flere symptomer, end han har. Det er en forholdsvis billig "test-metode" og så kan man lave videre udredning, hvis foderskiftet ikke løser problemet eller symptomerne forværres.


  • #36   8. maj 2008 iben r jeg vil nok give dig ret. det er en underlig dianose. men tror at dyrelægerne efterhånden har så mange allergihunde at de sætter alle symtomer over i den bås.... og de har nok ret de fleste gange!

    men det kunne jo også sagtens være øremider og analkirtlerne.


  • #37   8. maj 2008 Maj-Britt:
    Det er altså virkelig rart at læse om... at få begrundet det noget mere... det er svært at spørge ind til noget man ikke ved noget om, for hvordan skal man spørge og hvad skal man spørge om?
    Kunne havde været lækkert ar Dr. dyr tog sig 2 minutter mere og gav mig den lange forklaring, som du lige har skrevet... jeg er en person der ikke bare vil have løsningen, men gerne alle mellemregningen, så jeg an forstå hvordan man er kommet frem til det resultat.
    Mange mange tak for din forklaring... så er du og min dr. dyr enig, og det er jo dejligt... så er jeg ikke på den gale vej.
    Som skrevet, jeg kører 2 måneder med Specifik, og så tager jeg den derfra.


  • #38   8. maj 2008 Øremider vil dyrlægen have set, når hun kiggede i øret og de forekommer i øvrigt sjøldent hos ældre hunde - men selvfølgelig skal de med som en mulighed.

    Dyrlægen har tjekket analkirtlerne og de var ikke fyldte, så jeg vil nu stadig mene, at allergi er det bedste bud. Det er blevet mere og mere anekendt, at analkirtler og allergi hænger virkelig meget sammen og det er der heldigvis mange af de lidt ældre dyrlæger, der er ved at forstå.


  • #39   8. maj 2008 Maj-Britt: hov hov... nu kalder du både Bergkamp og min dr. dyr for gammel. *GG*

  • #40   8. maj 2008 Karina: Doktoren har sikkert sagt noget lignende, men man får sjældent det hele med, når man står der inde. Og man kommer altid først i tanke om spørgsmålene, når man kommer hjem :o)

    Godt råd til alle: Hvis I er i tvivl om noget jeres dyrlæge har sagt eller synes I, I mangler info, så ring og spørg! Kender ingen dyrlæger, der tager penge for det :o) Det er fint at høre folks mening her inde, men dyrlægen har som regel tænkt nogle kloge tanker, som man ikke sådan lige som udenforstående kan sætte sig ind i.


  • #41   8. maj 2008 Karina: *s* Nej, kun Bergkamp. Siger bare at de aldre dyrlæger generelt er begyndt at tænke anderledes... kan jo ikke sige, om din dyrlæge ikke har været med på moden fra starten ;o)

  • #42   8. maj 2008 okey vidste ikke at analkirtlerne havde noget med allergi at gøre. men man bliver jo klogere hele tiden.
    øremider kan de ikke kun ses under mickroskop? for det gjorde de da lulu havde nogen.


  • #43   8. maj 2008 Jeanne: Øremider kan i langt de fleste tilfælde også ses i et otoskop (forstørrelsesglas med tragt og lys), men et mirkoskop er mindst lige så godt og lige så nemt.

  • #44   8. maj 2008 Maj-Britt: Der er jeg ligesom en hund, en enkelt dårlig oplevelse og så er man mærket i lang lang tid, og der skal 50 gode oplevelser til at opveje én dårlig..
    og ja, jeg har haft en dårlig dr. dyr, der netop kun tænkte på penge... derfor er jeg så mistænksom. og det første jeg tænkte var: Mon hun sælger dette til mig for at tjene penge?
    Og det kan jeg jo ikke rigtig spørge om vel. *S*
    Så rart nok at du siger præcis det samme uden at vide det er det hun har sagt.

    Og hun er en meget und dyrlæge... lige rundet de 30... og det kan jeg godt lide! Så er der større chance for hun ikke kører i rutiner og gerne tænker nyt.


  • #45   8. maj 2008 okey tk for oplysningen, men det kommer vel an på hvor mange der er.

    jeg havde samme erfarring med min dyrelæge, men nu hved hun at hun ikke kan kører om hjørnet med mig mere. og jeg ville ikke skifte for alt i verden. vi er på et ærligt stadige nu og hun står også altid til rådighed over telefonen.


  • #46   8. maj 2008 Jeg har gode erfaringer med Hypoallergenic DR21 fra Royal Canin, det er det enest min allergi hund kan tåle - og ja, det er hulens dyrt, men sårn er det bare, når hun ikke kan tåle andet :o)

  • #47   8. maj 2008 Jeanne: Jo, antal spiller ind. I mikroskopet kan man se mider, men man kan også se æg. Man kigger kun på en meget lille smule "snask" og det er ikke sikkert, at der er mider i, men æggene vil nok altid være der.
    I otoskopet kan man få et bedre overblik og derfor nok nemmere finde miderne, hvis der ikke er mange.


  • #48   8. maj 2008 så er det derfor, for de fandt kun en død og det ville de nok ikke kunne se med et otoskop

  • #49   9. maj 2008 Karina:
    Har sendt dig en PB omkring min oplevelse med diagnosticering af allergi hos hunde hos Dr. Dyr (navne på nogle af de dyrlæger i vores nærområde jeg vil fraråde i denne forbindelse, og en af dem jeg vil anbefale) og omkring foder, tørkost vs. BARF :o)

    I øvrigt så har jeg for nyligt hørt at en bestemt dyrlæge i Givskud skulle være særligt dygtigt i forbindelse med udredning, diagnosticering og behandl. af allergi hos hunde ... Kom lige i tanke om det :o)


Kommentér på:
råd omkring allergi-fodder.

Annonce