668 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 32 Svar

kviksølv i tun på dåse kviksølv i tun på dåse

Jeg har tit tænkt over at der er mange herinde der skriver at de gir deres hund ½-1 dåse tun om dagen i maden for at den skal spise (hvis kræsen) Men er det hunde som med mennesker at det kviksølv der er i tun på dåse kan være farligt ved forgiftning osv, hvis man giver for meget?

I min desperation over at Aslan bare ikke vil spise noget som helst tørfoder (kan ikke engang narre ham med at bløde det op længere) overvejer jeg at lokke ham lidt ekstra med måske tun. Han får bare stadig mad 4 gange om dagen da han skal tage på, så ½ dåse tun rækker kun lige... Overvejer også at skifte lidt mellem tun, leverpostej og måske fiskeboller.

Kan jeg evt. erstatte fiskeolien med tun eller skal han have begge dele hver dag?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sæt TV op med stativ og 3 rammer på væggen 500 kr.
  • Lægge sten i indkørsel 4 kvm 800 kr.
  • Diverse ophængninger 4.500 kr.
  • hæk klipning 1.950 kr.
  • Stoppet håndvask i badeværelset 1.400 kr.
  • Hækkeklipning 2.400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  kviksølv i tun på dåse
  • #2   16. maj 2008 Har lige haft kørt ham over på olivers foder til large breed, men han gider det ikke rigtig mere, og dyrlægen fraråder det desuden på det stærkeste til en hund der bliver så stor pga. kalcium/fosfor forholdet i olivers kan give ret misdannede knoglebygning i benene så det tør jeg da heller ik fodre med mere, så nu fortsætter jeg med hills P/D og så må jeg lokke ham til at spise...

• #3   16. maj 2008 Du kan jo skifte mellem tun/makrel/leverpostej/fiskeboller etc. for ligesom at variere. Der er så mange muligheder :o)

• #4   16. maj 2008 Lucy H: Okay, godt at høre... Aslan vejer nemli de der 16 kg efterhånden, og et barn på den vægt må kun få 25 gram tun om ugen står der i sådan en undersøgelse på nettet, og så tænker jeg bare at det forbrug hunden har er noget større

• #5   16. maj 2008 De dåser tun jeg køber, er almidelig menneskeføde. Og jeg går da ud fra at kviksølvet i dåsen ikke går i tunen. Der ER kviksølv i tunen i forvejen pga forurening. Tun er en stor rovfisk og har flere tungmetaller i kødet end andre små fisk som fladfisk, sild m.fl. Det er jo en af grundene til at gravide frarådes at spise tunbøffer, f.eks. :o)

• #6   16. maj 2008 Sanne M: Må de godt få makrel i tomat? eller er det en alm røget makrel du mener?

• #7   16. maj 2008 og arrghh mht det med Olivers... :oS skal ud og hente en sæk på søndag. Suk. Det er noget BØVL at dyrlæger og andre med forstand på hundefoder ikke kan blive enige om, hvad der er godt eller skidt for hunde at æde... :oS

De æder jo selvdøde dyr, lort, rådne muslinger (min gør - yiks!) og andet lækkert. Men hundefoder er en hel videnskab... Phew

• #8   16. maj 2008 bruger i tun i vand eller olie? Der er mest fedt i tun i olie, og vil jo gerne give ham ekstra fedt, men det er jo oftest solsikkeolie det ligger i

• #9   16. maj 2008 Olie :o) prutterne bliver bare lede af fisk... maaams! *GG*

• #10   16. maj 2008 Ja de må gerne få makrel i tomat. Mange hanhunde der har bøvl med forhudsbetændelse kan lindre/fjerne dette ved at spise tomat. Og her er der mange der giver fx. makrel i tomat når vapperen ikke ville spise det på anden måde.

Røgede madvarer kan give løs mave ved en del vappere så dette bruger jeg ikke ret meget af til dgl. Kia får kun lidt røget kallun en enkelt gang imellem som en godbid :o)

Hunde kan spise rigtig mange ting og har også godt af at få noget forskelligt, medmindre selvfølgelig at de er allergikere ...

• #11   16. maj 2008 Jens og Maria: Ja jeg er simpelthen også ved at være pænt forvirret, men min veninde er veterinærsygeplejerske ved vores dr dyr og stoler på hende når hun siger at de har de tilfælde inde hos dem, så tør simpelthen ikke tage chancen - specielt ikke når han ik fik et godt nok foder som baby...

• #12   16. maj 2008 Kia får tun i olie i hvert fald 2 gange i ugen da dette giver en flot pels og lindrer tør hud ...

• #13   16. maj 2008 Men hvis du putter noget i hans tørfoder så forventer han også at det ALTID kommer i, har du lavdet det stå? Der kan godt gå 2-3 dage inden han spiser det, men så ved han også at det er det eneste han får.
    Det er bare det at hvis du putter alt muligt i hans mad så bliver han forvent!!! Som er en skidt ting..

• #14   16. maj 2008 Hmm prutterne her er pænt lede i forvejen, i nat blev mig og kæresten gasset i søvn og har helt ondt i hovedet stadig - tror han lukker lidt nervegas med ud hver gang smiley

• #16   16. maj 2008 Christina: Ja jeg har prøvet det tricks med at lade det stå, men han er bare så tynd at jeg ik kan holde ud han ik skal spise i 2-3 dage, har han slet ikke nok sul på kroppen til at klare... Så vil hellere have bøvlet med en forvent hund, er jeg kommet frem til, selvom jeg længe har været modstander af det.. Bliver forhåbentligt også nemmere når han engang kun skal have mad 2 gange om dagen smiley

• #18   16. maj 2008 Maria P - det er altså utroligt, at der er så stor forskel på svarene. Vores dyrelæge sværger til Hills, men Pumas pels skæller og klør pga soya'en i Hills. Suk. Så defor er vi på anbefaling fra hundetrænere og andre dyrefoder-sælgere ved at gå igang med Olivers fra på søndag.

Men når du specifikt nævner, at din hund fik for lidt foder som lille. Så ved du jo præcist, hvad der skal til. Vores problem er et andet. Måske derfor, at der er forskel i anvendelsesmåden? Jeg håber det jeg skriver er forståeligt *G*

Maria

• #19   16. maj 2008 Christina: Er det ikke vigtigere at hunden spiser end at frygte at den bliver forvænt? Det problem kan man vel handle på når hunden er i sin habituale tilstand ... :o)

Det eneste min hund indtil videre IKKE kan tåle er tørkost ...

• #20   16. maj 2008 Men skal jeg så ikke stoppe med at putte fiskeolie i hans mad også? Bliver det ikke for meget eller er det ligemeget?

• #21   16. maj 2008 Pas på med at vænne din hund til alt muligt.

Det skal lige siges at Mickey da også får en dåse tun eller leverposteg mad i maden, men absolut ikke hver dag.

• #22   16. maj 2008 Jens og Maria: Ja jeg forstår hvad du mener, har også haft problemer med skæl pga hills (mener dr.dyr også). Aslan havde stort set ikke pels på maven og halsen og halen da jeg fik ham og P/D gjorde at han fik pelsen tilbage, det er generelt godt til hunde som er fodret forkert og som skal have en stabil hurtig vækst. Så derfor passer det nok godt til Aslan, og så må jeg prøve at afhjælpe det der skæl med fiskeolie, god shampoo osv, hvilket også har gjort at det stort set er væk nu. Synes også personligt at Olivers foder er mere lækkert i foderpillerne og virker ikke så tørt som hills gør, men det tænker Aslan åbenbart ikke på han kunne lide det den første 1½ uge og nu det slut smiley Så skal have det afleveret på mandag smiley

• #23   16. maj 2008 Vil ligesom Sanne M mene at det lige nu er vigtigst for Aslan at få den rette vægt og sul på kroppen, så han kan fungere optimalt. Så må jeg kæmpe for forvænningsproblemerne senere..

• #24   16. maj 2008 Sanne; tror der er mange herinde som vil svare at det er møghamrende irriterende med en hund som er forvænt.! Jeg har selv haft det med Sonja da hun var hvalp, (så dum og uviden jeg var dengang, at jeg begyndte at putte leverpostej ind i det, SKAL man ikke gøre) for så spiser den kun når der kommer leverpostej i... Sonja ventede i 3 dage, hun vidste da godt at når den stod længe nok og hun ikke spiste ville jeg putte leverpostej i, dum er hunde ikke) men på 3 dag var hun så sulten at hun måtte give op og spise.. Og siden da, lader hun stadig sin mad stå en time eller 2 for at se om vi ikke lige kommer noget i det..!

• #25   16. maj 2008 Jeg vil hellere give ham hans foder og lade det stå og når han så har spist sit foder op så kan man give han godbidder af frikadeller..

• #26   16. maj 2008 Bare man ikke blander...

• #29   16. maj 2008 Christina: Jeg kan så bare ikke forstå den holdning at man bliver ved med at give sin hund mad den ikke vil spise og tydeligvis ikke trives på?

Jeg gad ikke æde det samme dag ud og dag ind så jeg kan godt forstå at de sultestrejker (ved godt at deres smagssans er anderledes end vores) ... :o)

Heldigvis for Kia, viste hun mig ved iat holde op med at ville spise sin tørkost, at dette ikke var den rigtige kost for hende. Hun nægtede simpelthen at spise det (og var ellers en meget madglad hund) og var derfor konstant underernæret.
    Jeg fandt så langt om længe ud at hun rent faktisk var blevet allergisk overfor tørkosten og blev da ked af at jeg så godt som havde tvunget hende til at spise mad hun reelt ikke kunne tåle.
    Jeg ser det som at jeg ikke havde forståelse for de signaler hun sendte mig ved selv at holde med at ville spise tørkosten.

Og nej hunde er ikke dumme :o) Men jeg vil stadig hellere have en forvænt hund end en underernæret hund ...

Med BARF er der ikke noget problem. Hun spiser det der bliver "serveret" og hvis ikke faster hun bare den dag og spiser det så den næste.. Har på ingen måde en kræsen hund nu hvor hun får mad hun kan tåle ... Og hun er nu i sin habituelle vægt og holder denne uden problemer :o)

• #30   16. maj 2008 Vi koger et par kyllinge bryster og blender dem til atomer og blander dem i hans tørfodder når han ikke vil spise. Det har hjulpet os de gange han har været syg og ikke vil spise.

• #31   16. maj 2008 Sanne M: Er helt enig, tror virkelig man skal se efter hundens signaler. Jeg tror at Aslan bare er gement kræsen, og jeg kan sku os godt forstå at de ikke gider æde de tøre piller dag ud og dag ind.

Tror også du får en sundere hund ved at give den varieret kost

• #32   16. maj 2008 Kunne også godt tænke mig at barfe når han bliver stor - men tør ikke nu mens han vokser så meget

• #33   16. maj 2008 Marie med Thor: I den undersøgelse/stikprøekontrol jeg fandt på nettet var der altså dåsetun der have kviksølv værdier på op til 0.8 og grænsen ligger på 1,0 et eller andet måleenhed i DK så synes da det er værd at tænke over

• #34   16. maj 2008 (link fjernet)

Link'er lige til den smiley

• #35   16. maj 2008 maria p: har i prøvet at skift til de forskellige slags foder? Vores hund har også vværet underernæret og ikke ville spise, og så pruttede han hele tiden. vi Prøvede også med alt og skiftede foder mange gange. vi bruger nu foderet sportsman pride, vores hund har aldrig haft det bedre og tog rimelig hurtig på af det. han får engang imellem a38 i sin foder, da det er godt for maven og for at gøre det mere spændende.

• #36   16. maj 2008 Altså har kun prøvet 2 slags hills foder og så olivers, Jeg vil helst ikke skifte til for mange slags foder, det kan ikke være godt mener jeg.
    Skal lige prøve at tjekke det foder du skriver og evt. høre min veninde hos dr. dyr om de kan anbefale det til ham smiley

• #37   16. maj 2008 Maria p: det er da hver at forhøre sig om, det har i hvert fald hjulpet os meget. Men hunde er jo forskellige ligesom mennesker, så det kan jo være der skal noget helt andet til, for at din får det bedre.

Kommentér på:
kviksølv i tun på dåse

Annonce