Hjerte-lunge orm {{forumTopicSubject}}
Nu var emnet kort oppe forleden.
Jeg har nu fået lavet en aftale om at tage til dyrlægen med et par "lorteposer" fra 3 dage i træk her på mandag da der har været en enkelt gang mikey har spist af en, hmm, lort og græs hvor der kan have siddet snegle på.
MEN så er det så at jeg sidder og læser i mine diverse bøger skrevet af dyrlæger osv. Der står i alle at man tager Blodprøver og derved påviser om de indeholer Mikrofilarier som er "afkom" af selve ormene. Mikrofilarierne lever i mindre blodkar og kan tilstoppe de finere af dem. Disse kan ikke udvikle sig til voksne parasitter da deres udvikling skal ske gennem en mellemvært, fx en myg. Selve ormen, hunnerne kan blive op til 20 cm lange. YAK !!
Nå, spørgsmålet lyder således: Er der nogen af Jer som har fået påvist det gennem en blodprøve? Der står det er bedst at påvise disse mikrofilarier om sommeren og om aftenen.
Jeg kan ikke rigtigt selv komme frem til om blodprøven er bedst, eller "lorte" prøven er det?
Mvh Camilla - som er lidt nervøs på sin hunds vegne.
okt 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 403
Vega havde slikket på en snegl, så du er ikke den eneste småpylrede hundeejer
jun 2006
Følger: 5 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 21 Svar: 191
Derfor betaler det sig måske nogle gange at være hønehundemor og reagere på selv helt små ting.. Selvom jeg dælme da ikke håber prøven viser sig at være positiv!
apr 2008
Følger: 56 Følgere: 52 Hunde: 1 Emner: 601 Svar: 8.288
okt 2007
Held og lykke med ham.
jun 2006
MEN efter samtale med dyrlægen er jeg blevet det klogere på advocate. Nemlig at det kun forebygger den franske hjerte-lunge orm og derfor giver en falsk tryghed, så vidt jeg kunne forstå. Da den er mest udbredt i frankrig og skal man derned, er det selvf klogt at forebygge.
jun 2006
okt 2007
Så vi samlede lort fra 3 dage og afleverede det hos dyrlægen, man føler sig nu lidt dum ved at aflevere en pose på disken med 3 hundelorte. Hehe..
apr 2008
Følger: 56 Følgere: 52 Hunde: 1 Emner: 601 Svar: 8.288
Der står ikke noget om den franske orm på vores pakke, den skulle være god nok ! Du skal bare fortælle din dyrlæge at du gerne vil have det der hedder advokate så skal han nok fortælle dig det ! Vi havde det også til vores katte, men det kan man åbenbart ikke få mere, så de må nøjes med frontline som ikke er så godt :-S
jun 2006
Anne A. Jeg har også tænkt det igennem til det lidt komiske side, "værsgo' her er lortene". Aadd...
Sandie. Okay, det kan jo være min dyrlæge har misforstået mig så, men det var advocate/advokate vi talte om, og hun sagde så det kun var til den franske. Mærkeligt. Hvis det er forebyggende mod den som er udbredt i dk så vil jeg da KLART købe det og straks starte op kort efter de prøver. Tak for hjælpen.
jun 2006
Det var dog dejligt med 2 negative svar! Sikke en ro det må give
feb 2008
Følger: 39 Følgere: 36 Hunde: 1 Emner: 343 Svar: 3.608
Det var i hvert fald det jeg fik og vide da jeg undrede mig over at de tog blodprøver af Gizmo for at teste for hjerteorm (vi bor i Vietnam)
okt 2007
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 3 Emner: 14 Svar: 732
Så jeg vil lige høre om mine alarmklokker ringer unødigt( den ene hoster og nyser lidt, men jeg havde næsemider i kikkerten, da han oprindeligt er fra Sverige og de vile vise sig når han skal i narkose torsdag)
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.923
I DK har vi ikke tropisk hjerteorm, det er den der kan ses i en blodprøve.
Vi har fransk hjerteoem, og den kan spores i afføringsprøve, måske.
Hjerteorm findes efterhånden i det meste af landet, så vær opmærksom.
Hunden bliver smittet ved at spise snegle og græs hvor sneglen har siddet på. Slimen fra sneglen smitter også.
Begge mine hunde bliver behandlet forebyggende med Advocate, et middel der sprøjtes i nakken på hunden, ligesom loppemidler. Det er ikke dyrere end de gængse loppemidler, og der er til 3 mdr. i en pakning
Hjerte-lunge orm