{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
542 visninger | Oprettet:

Hjerte-lunge orm {{forumTopicSubject}}

Nu var emnet kort oppe forleden.

Jeg har nu fået lavet en aftale om at tage til dyrlægen med et par "lorteposer" fra 3 dage i træk her på mandag da der har været en enkelt gang mikey har spist af en, hmm, lort og græs hvor der kan have siddet snegle på.

MEN så er det så at jeg sidder og læser i mine diverse bøger skrevet af dyrlæger osv. Der står i alle at man tager Blodprøver og derved påviser om de indeholer Mikrofilarier som er "afkom" af selve ormene. Mikrofilarierne lever i mindre blodkar og kan tilstoppe de finere af dem. Disse kan ikke udvikle sig til voksne parasitter da deres udvikling skal ske gennem en mellemvært, fx en myg. Selve ormen, hunnerne kan blive op til 20 cm lange. YAK !!

Nå, spørgsmålet lyder således: Er der nogen af Jer som har fået påvist det gennem en blodprøve? Der står det er bedst at påvise disse mikrofilarier om sommeren og om aftenen.

Jeg kan ikke rigtigt selv komme frem til om blodprøven er bedst, eller "lorte" prøven er det?

Mvh Camilla - som er lidt nervøs på sin hunds vegne.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hængt 3 lamper op 1.200 kr.
  • Ophængning af lampe 400 kr.
  • Hænge tre lamper op 800 kr.
  • Samle Ikea Pax to skabe 1.000 kr.
  • Hænge 2 billeder op 450 kr.
  • Udskift kontakter 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjerte-lunge orm
  • #1   20. maj 2008 Altså vi fik det af påvist af en lorteprøve..
    Vega havde slikket på en snegl, så du er ikke den eneste småpylrede hundeejer smiley

• #2   20. maj 2008 Anne A: Det var da rart at vide jeg ikke er det! Én af grundene er bl.a. at han d 2 juni skal have udført et mindre indgreb, han skal have fjernet en vorte der sidder på det øverste øjenlåg på venstre øje, under dette skal han selvfølgelig i narkose og dyrlægen mente det var bedst at få ham tjekket for hjerte-lungeorm inden da hans hosteri, lort spisen og græsspisning kan pege i retning af det, og det kan jeg jo KUN give hende ret i.

Derfor betaler det sig måske nogle gange at være hønehundemor og reagere på selv helt små ting.. Selvom jeg dælme da ikke håber prøven viser sig at være positiv!

• #3   20. maj 2008 Drypper i ham ikke i nakken for de orm ? Vi har lige købt noget der hedder , advokate der også er forebyggende for hjerteorm !

• #4   20. maj 2008 Lige med hjerte lunge orm tror jeg ikke, at man ikke skal være pylret.. Konsekvensen er ihvertfald stor hvis man ikke er.. Vega havde også hostet lidt efterfølgende, men hendes prøve viste sig så at være negativ..
    Held og lykke med ham.

• #5   20. maj 2008 Sandie. Nej det gør jeg/vi ikke. Indtil forleden anede jeg ikke at det fandtes men jeg var meget interesseret i at vide mere om dette produkt da jeg hørte om det herinde.

MEN efter samtale med dyrlægen er jeg blevet det klogere på advocate. Nemlig at det kun forebygger den franske hjerte-lunge orm og derfor giver en falsk tryghed, så vidt jeg kunne forstå. Da den er mest udbredt i frankrig og skal man derned, er det selvf klogt at forebygge.

• #6   20. maj 2008 Anne A. Tak skal du have. Det må have givet ro i sjælen at vide hendes prøve var negativ smiley

• #7   20. maj 2008 Meget.. Så må man kalde mig pylret, men jeg syntes at hun havde nogle af symtomerne og jeg vil sq hellere være pylret end ligeglad!
    Så vi samlede lort fra 3 dage og afleverede det hos dyrlægen, man føler sig nu lidt dum ved at aflevere en pose på disken med 3 hundelorte. Hehe..

• #8   20. maj 2008 Camilla C !

Der står ikke noget om den franske orm på vores pakke, den skulle være god nok ! Du skal bare fortælle din dyrlæge at du gerne vil have det der hedder advokate så skal han nok fortælle dig det ! Vi havde det også til vores katte, men det kan man åbenbart ikke få mere, så de må nøjes med frontline som ikke er så godt :-S

• #9   20. maj 2008 MG det har jeg også læst om i de bøger, at der sker tilfælde hvor hunden er positiv men at det er yderst svært at påvise. Årstider og tidspunkt på dagen har vidst en del at sige når det kommer til prøverne. Det er altså lidt klamt at skulle have de lorteposer i køleskabet?

Anne A. Jeg har også tænkt det igennem til det lidt komiske side, "værsgo' her er lortene". Aadd...

Sandie. Okay, det kan jo være min dyrlæge har misforstået mig så, men det var advocate/advokate vi talte om, og hun sagde så det kun var til den franske. Mærkeligt. Hvis det er forebyggende mod den som er udbredt i dk så vil jeg da KLART købe det og straks starte op kort efter de prøver. Tak for hjælpen.

• #10   20. maj 2008 MG ja det har jeg også "forstået" ud fra bøgerne,behandling først. Grunden til at jeg skrev som jeg gjorde var, at jeg bestemt regner med han er negativ og derfor straks evt får gang i noget forebyggende hvis det bliver nødvendigt og dyrlægen mener det er bedst, når nu han gnasker lidt græs i ny og næ. smiley Men ellers mange tak for råd! Det er virkelig rart man kan spørge om erfaringer herinde!.

Det var dog dejligt med 2 negative svar! Sikke en ro det må give smiley

• #11   20. maj 2008 Der er 2 slags hjerteorm, den du får taget blodprøver for får den fra myg, findes så vidt jeg er oplyst om ikke i DK. Den anden som du skal aflevere bæprøve for er den den får fra snegle osv.
    Det var i hvert fald det jeg fik og vide da jeg undrede mig over at de tog blodprøver af Gizmo for at teste for hjerteorm (vi bor i Vietnam)

• #12   20. maj 2008 Hmm. Er der nogen som kender til udbredelsen i landet? Hvilke egne er ramt af ormen(jeg har hørt at det er mest på Sjælland, men er ikke opdateret)? Jeg har et stk hund med identitetskrise(han tror han er kanin) og et stk som holder sig til tusindfryd, men der kommer sneglene jo også.

Så jeg vil lige høre om mine alarmklokker ringer unødigt( den ene hoster og nyser lidt, men jeg havde næsemider i kikkerten, da han oprindeligt er fra Sverige og de vile vise sig når han skal i narkose torsdag)

• #13   20. maj 2008 Aller først, det er mig der mistede en hund sidste år. Han fik hjerteorm og blev behandlet for det, men fik nyresvigt, p.g.a. hjerteormene, og måtte aflives. Afføringsprøven kan godt være negativ og hunden have hjerteorm, det skete for min hund. Han blev testet regelmæssigt og hver gang, negativ. Det blev opdaget ved hjerteskanning og røntgen.
    I DK har vi ikke tropisk hjerteorm, det er den der kan ses i en blodprøve.
    Vi har fransk hjerteoem, og den kan spores i afføringsprøve, måske.
    Hjerteorm findes efterhånden i det meste af landet, så vær opmærksom.
    Hunden bliver smittet ved at spise snegle og græs hvor sneglen har siddet på. Slimen fra sneglen smitter også.
    Begge mine hunde bliver behandlet forebyggende med Advocate, et middel der sprøjtes i nakken på hunden, ligesom loppemidler. Det er ikke dyrere end de gængse loppemidler, og der er til 3 mdr. i en pakning

Kommentér på:
Hjerte-lunge orm

Annonce