2.916 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 8 Svar

Chihuahua vs. malteser Chihuahua vs. malteser

Jeg har en drøm om at få en Chihuahua. Det er simpelthen en dejlig hund hvis den er opdraget ordentligt smiley for nogle af dem er skam nogle små hidsig propper . smiley hehe

Men næsten alle jeg kender mener jeg skal holde mig fra dem, ihvertfald indtil de ikke er så populære. da det meste af det er indavl. Eller ihvertfald at der bliver avlet meget på dem med sygedomme osv. Så jeg er lidt i tvivl nu om det virkelig skal være sådan en.

For mange nogle år siden da jeg var i praktik ved en hundefrisør havde hun en lille malteser. Og det var bare en skøn lille en . Men hun så heller ikke racetypisk ud , for hun fik klippet håret "kort" Så hun lignede bare en lille uld tot. Da jeg ikke rigtig vil have sådan en rigtig langhåret en . Men har hørt det ligger meget til den race at de har dårlige tænder .

Hvad taler for og i mod for begge racer, og hvad har i af erfaring smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning udendørsstik 750 kr.
  • 4 timers rengøring af 100 kvm kontor 1.000 kr.
  • Et kabel er gravet gravet over, der mangler ca 10 cm ledning 890 kr.
  • tilpasning af dør 1.500 kr.
  • Hjælp til at male og spartle 1.500 kr.
  • Samle kommoder 880 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Chihuahua vs. malteser
  • #1   30. maj 2008 Jamen er det en chi der passer til dig, og som du gerne vil have, så er der skam intet i vejen for at købe sådan en.
    MEN du skal gøre forarbejdet ordentligt. Vælg en opdrætter der avler med DKK-tavle. Det giver mulighed for at tjekke sundheden på www.hundeweb.dk (her ka du iøvrigt osse tjekke indavls% hvis det skulle have interesse) Samt der er nogen minimumskrav til hvad man må avle på hvis man vil lave hvalpe med tavle.

Dvs at hunden skal være racetypisk (minimum 2.præmie på udstilling), en tæve må ikke få alt for mange kuld, eller kuld i hver løbetid, så der drives ikke rovdrift på tæverne.

Ja -der er mange fordele.

Chihuahua er desværre en hund hvor der avles på revl og krat. ALLE med en tæve skal da have hvalpe, og alle med hanhund stiller deres til rådighed uanset sundhed.
    -så husk at forældrene skal være tjekket for patella luxation osse.

Der sidder en lille flok ganske kompetente chi-folk herinde, der helt sikkert kan hjælpe dig med at finde en god opdrætter -men bare du husker at være kritisk og vælge med hjernen, ikke kun med hjertet, skulle det ikke gå helt galt.

• #2   30. maj 2008 Du skiver jo selv du gerne vil have en chihuahua og ikke en malteser fordi den har langt hår,
    så svaret må da være at du skal have en korthåret chihuahua...

Angående opdragelsen og tandplejen, ja så er det jo op til dig hvordan den skal være ;o)

• #3   30. maj 2008 Jennie. Ja men en malteser kan man jo også holde kort håret. Det gjorde hende hunde frisøren jeg var hos. smiley så det er det jeg mener.

Men som jeg selv mener. Er hunden hvad man gør den til. Selvfølgelig har de deres egen personlighed. Men man kan gøre rigtig meget for at præge sine dyr i de rgtige retning så man ikke får en lille hystade. bl.a ved at behandle dem som dyr og ikke som en dukke smiley

• #4   30. maj 2008 Stine -du har kun delvist ret. En stor del af dyrets senere personlighed ligger jo i opdragelse og prægning, det er ganske rigtigt.
    Men meget ligger osse i generne, og derfor er det en god idé at udvælge opdrættere man mener kunne være interessant, og så tage ud at besøge dem og se deres VOKSNE hunde.
    -en hvalp er så nem at forelske sig i, men det er faktisk forældrene man bør se på før man kigger på hvalpen.

• #5   30. maj 2008 M&S -jeres konkrete situation blander jeg mig udenom;o) Men nej, en shar pei/amstaff blanding er så absolut ikke nem, og vil uanset prægning efter al sandsynlighed aldrig blive det.
    Fatter ikke lige helt hvem der har lavet en sådan blanding, men det er jo så osse tråden uvedkommende.

• #6   30. maj 2008 Selvfølgelig, dit indlæg/spørgsmål er måske bare lidt svært at forstå ;o)

Synes det er en ting kun du kan beslutte, altså om det skal være en chihuahua eller malteser du skal have :o)
    Men som jeg læser det har du en drøm om en chihuahua, og lyder egentlig ikke helt overbevidst om en malteser, derfor synes jeg det er en chihuahua du skal há ;o)

Men vil da foreslå dig at søge læsestof om begge racer, og på den måde selv finde hvad der er fordele og ulember lige præcis for dig og dine behov (hvis man kan sige det sådan) ;o)

• #7   30. maj 2008 Mit råd er som de andres - læs om racerne og vælg ud fra det smiley

Jeg synes så også personligt. det er lidt en skam man ofte bare klipper de langhårede racer ned. Istedet for at finde en race, som ikke kræver den store pelspleje i første omgang. Det kan også give bøvl med, hvis man senere ønsker pelsen lang (hvis man f.eks. fik lyst til udstilling eller avl) , så er den endnu sværer at holde, og kan være så ødelagt den aldrig bliver racetypisk.
    Men det er noget man skal gøre op med sig selv smiley

Jeg er overbevist om, du kan finde en god chihuahua fra en god opdrætter, uden at den er spækket med sygdomme. Måske du kommer til at vente lidt på den - så tag allerede nu og kontakt opdrætterene og mød deres hunde og find det sted du ønsker hvalp fra smiley
    Er du i tvivl om hvor du skal starte - så kan www.canis-minor.dk være et godt sted - der er flere opdrættere organiseret inden for racen. Og der er også en racerepræsentant du kan rådgive dig med smiley

Held med at finde hunden smiley

• #8   30. maj 2008 Ginne . det med at korte pelsen kan du have ret i. Men jeg kommer aldrig til at komme til udstilling og sådan smiley Og synes de små maltesere med korttet hår er ekstremt dejlige. Det helt vildt. hihi

Men tak for tippet. vil lige gå ind og tjekke den hjemme side smiley

Kommentér på:
Chihuahua vs. malteser

Annonce