Beagle til 1. gangshundeejer Beagle til 1. gangshundeejer
Hej alle
Jeg har brug for at samle noget viden om Beagler og om de egner sig til en familie som aldrig har haft hund. Det er en kollega med mand og 4 børn. 2 af dem er omkring 18 år, de 2 andre vil jeg kalde halv store. Den ene ønsker sig brændende en Beagle, og familien vil gerne opfylde ønsket med en familiehund. De har læst en del om racen på nettet, og har fået den opfattelse at Beaglen er den perfekte begynderhund.
Det jeg kender til Beagle, fra min familie, er at hvis man ikke er konsekvens, vedholdende og viser hvem der er leder, så kan det gå gruelig galt. Jeg håber selvfølgelig at min historie er et enkeltstående tilfælde.
Så jeg har lovet min kollega at spørge i forum, så jeg kan fortælle hende enten gode eller dårlige nyheder, inden de går ud og køber hunden.
Kom frit med dine erfaringer af enhver art, det er trods alt bedre at spørge inden, end når det måske er for sent.
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 128 Svar: 395
aug 2007
Følger: 34 Følgere: 32 Hunde: 1 Emner: 192 Svar: 926
aug 2007
Følger: 34 Følgere: 32 Hunde: 1 Emner: 192 Svar: 926
dec 2006
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 4 Emner: 43 Svar: 477
maj 2008
Følger: 14 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 35 Svar: 322
Har et skønt temperament og er intelligente. (ihvertfald dem jeg har mødt)
(NU kommer den der historie Åndercåver . Nævnte!)
Gik i klasse med en pige hvis familie startede med at have en labrador (som de faktisk ikke magtede) Den fik aldrig gået tur, aldrig rigtigt leget med og den gik bare og tullede rundt på deres gård. Den spiste så noget dårligt foder og blev helt opsvumlet og døde (skrækkeligt
Derefter besluttede familien at de skulle have en anden hund, en mindre hund. Så fandt de en avler der havde de sødeste små beagle hvalpe og de fik en hanhvalp som kun var beige/hvid farvet. Han var godt nok skøn.
Men endnu en gang, familien havde overhovedet ikke styr på hvordan man holder hund. Så den løb jo hjemmefra i tide og utide (haven var ikke indhegnet) og den hørte aldrig efter hvad de sagde. Men det er jo klart når familien var så inkompentente. Så efter nogen tid fik han et nyt hjem, også var historien fra deres side selvfølgelig at det var hunden der var noget galt med.
Så jeg tror ikke man skal tro på alle de historier man hører om forskellige hunderacer, for somregel er de mennesker der fortæller dem, nogle som slet ikke magter at have en hund.
Så jeg vil sige at din familie skal lægge hovedet på blokken og gøre sig 100 % klar til at få en hund og det ikke bare bliver et impulskøb. Også rådføre sig med nogle dkk kenneler
apr 2007
Følger: 101 Følgere: 100 Hunde: 3 Emner: 846 Svar: 3.539
Det er MEGET vigtigt at man er konsekvent overfor en Beagle, for hvis de først får lov til noget én gang vil de altid have lov til det.. En Beagle er meget egenrådig og selvstændig og tingene foregår på hundens kompromisser.. Derfor skal man heller ikke regne med at den er den helt stor kælehund, for den kommer kun når den selv vil kæles for..
Det med at de er umulige at træne, er en skrøne.. Beaglen er en meget madglad hund, så hvis de bliver trænet med konsekvens masser af godbidder, kan de lære stort set alt.. Det er dog ikke sikkert de vil lystre uden indkald..
Med hensyn til det at løbe væk, så skal man huske på, at Beaglen er en støver som følger spor.. Hvis en Beagle får færten af et spor, så følger den det gerne indtil det slutter, medmindre man har været MEGET god til at træne indkald og bruger godbidder og ros når den kommer..
Vi har jo som sagt selv Beagle og vi har ofte været ved at få grå hår.. Især fordi vi ikke forstod vigtigheden af at være konsekvent og vise vi var lederne.. Derfor havde mig og Aiya også en del magtkampe og har i det hele taget haft et hyr med at få hende til at opføre sig ordentligt... Derfor tog vi os selv i nakken og strammede op i opdragelsen og efter det og efter Aiya fik sin første løbetid har vi fået den dejligste hund og har aldrig fortrudt købet af en Beagle..
apr 2007
Følger: 101 Følgere: 100 Hunde: 3 Emner: 846 Svar: 3.539
okt 2005
Følger: 31 Følgere: 30 Hunde: 2 Emner: 427 Svar: 3.671
Sofus er vores første hund (han er en beagle) (også har vi Ludvig, Entlebucher som der klart er mere arbejde med).
Mener bestemt godt beaglen kan være en 1. gangs køber hund, men man skal vide hvad man går ind til...men det skal man med alle hunde racer.. Eneste egentlig minus jeg kan nævne er at Sofus IKKE kan gå uden snor.. Det er jo ikke fordi de vil stikke af, det er jo fordi de er så drevet af deres snude, og når de så får færden af noget, så glemmer de alt andet. Sofus har aldriv været væk, men at dømme efter når beagler herinde fra er stukket af så går der i reglen mellem 5 og 7 timer, så formår en del af beagler faktisk at finde hjem igen også er de totalt trætte fordi de har været på jagt.
Beaglen er forholdsvis intelligent og madglad; så det er klar vi mennesker held, for man kan lære en beagle utrolig mange ting, bare med godbidder (evt klikker hvis de har mod på det?) Men man skal vide den kræver aktivering både fysisk og mentalt.. Så gider man ikke gå så er det IKKE en beagle man skal have. Og har de mulighed for at komme i en indhegnet hundeskov vil jeg også anbefale det.. Der er ikke noget de nyder mere at løbe frit og snuse til alt det der er i en hunde skov.(og meget får beagler kan som andre har nævnt gå løs, og det har ikke noget med opdragelse at gøre, det er jagt indstinket der ligger så dybt i dem).
Den passer også fint ind som familie hund; flere af dem vil dog gerne være "leader of the pack".. altså overhovedet i familie, og det skal man være opmærksom på..Det må den ALDRIG blive, for det er svært at få den ned i hirakiet igen.. En beagle er overbevist om den er øverst, når så far sig nej det er du ikke, det er mig der bestemmer, jamen så må beagle da komme lige efter ham ihvretfald, også kommer mor og siger næh lige vov jeg er højere end dig i den her familie. nå ja ok da men beaglen er ihvertfald højere end børnene så.. og hvis børnene er mindre og ikke forstår det, så skal man som forældre være meget opmærksom på det, men den her familie har vist halvstore børn. Også skal man altså være opfindsom for at få den til at bruge sin snude, som den jo elsker helst 10% mere opfindsom end beaglen. lad den f.eks. spise sin mål tider ved den selv skal "søge" ude på græsplænen hvor man har spredt aftens maden (så den får lov at bruge sin snude). Lad den blive i sit bur når i kommer i skoven.. Tag nogle brækkede grene og "plant" dem igen og sæt små pølsestykker på (her i huset hedder de pølse træer, og Sofus elsker det).. Så luk beaglen ind og få ham til at søge løs.. En beagle bliver generalt ikke træt af at løbe, men træt af at bruge hovedet... og har man det i baghovedet og ellers vil det at have hund, så er man godt på vej med en beagle..
Nu ved jeg ikke hvor de er fra, men jeg vil lige slå et slag for Ulradi kennel (Sofus er IKKE derfra). Hun har smukke hvalpe, men mest af alt fik hun sin første beagle i 1977 og fik sit første kuld hvale i 1981 (mener jeg) og har været aktiv beagle ejer siden.. Så hun ved virkelig hvad hun snakker om og deler gerne ud af sin viden.... Bare sp ørg Åndercåver, hendes Figo er derfra.
( http://www.ulradi-beagles.dk/ )
okt 2005
Følger: 31 Følgere: 30 Hunde: 2 Emner: 427 Svar: 3.671
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.219
maj 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 23 Svar: 471
Beagle kan sagtens være 1.gangs hund. Det kræver bare den rette familie - Nemlig!!!
Jeg vil helt sikkert råde dem til at kontakte nogle seriøse opdrættere før de bestemmer sig. Men pas på.... Lige for tiden er det svært at komme af med beagler, så det skal være virkelige gode kenneler, der tør at sige nej, hvis de ikke mener familien er egnet. hmmm... vil ikke skrive her hvem jeg anbefaler og ved heller ikke hvor i landet familien befinder sig, men skriv gerne en besked til mig, så vil jeg gerne være behjælpelig med at finde en god kennel.!
Mht. børn, så synes jeg de har en rigtig god alder til at få hund. De vil også kunne være akive omkring hunden. Vi sælger aldrig til familier med små børn...
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 19 Svar: 417
Bider beaglen og er den aggressiv mod børn....det kommer jo også an på hunden, opdragelsen, opdrætteren, generne osv osv osv. Man kan sgu aldrig sige at den og den race ikke gør det. Alt kan jo ske. MEN....den BUDRE ikke gøre det. Jo jeg har set usikre beagler der snapper ud efter flot...PÅ UDSTILLINGER, så man skal altså aldrig sige aldrig...Dog vil jeg ikke tro på at "det er oplevet flere gange"...
Min Ruby er noget for sig selv...ikke specielt madglad, tager ikke mad fra bordet, kan gå løs...indtil den dag der dukker en hare op, sover helst til kl.10-11 stykker, er super nem at træne, er usikker over for børn men hun vælger bare at gå væk, fik hun lov skulle hun leges med 4-5 timer om dagen og kæles for de næste 4-5 timer. Det samme gjorde sig gældende for min tidligere han, lige på nær det der med at rende løs....
Beagle til 1. gangshundeejer