Norjyken {{forumTopicSubject}}
Ved ikke om stedet har været oppe herinde, men her er lige en lille beretning.
Min forældres underboer har for ca. 14 dg. siden købt en lille Cocker hvalp på Norjyken hundeformidling, det på trods af de mange advarsler fra mig og mine forældre, de ville bare ikke vente.
De følte at hvalpe virkede harmoniske og moderen glad da de var der, så de købte en lille han.
For det første så er han meget sky, tisser i stride strømme, og ar meget tynd mave - men det kan jo være tilvæning til det nye hjem.
Men i forgårs begyndte han at kaste blod op, de valgte alligvel at vente til dagen efter med at kontakte dyrelægen da han alligevel skulle vaccineres denne dag (i går) naturligvis beholdte dyrelægen ham, for han havde også høj feber.
Min Mor har så lige ringet og sagt at den lille fyr har fået diagnosen hjerteorm.........bliver det taget i god tid, så er chancerne gode, men dyrelægen mener han har haft det længe pga. hans tilstand - han skal lige havde taget nogle flere prøver og en røntgen, og når den røntgen kommer, så kan han sige hvordan det hele ligger.
Og han er kun 13 uger - sikken en start:-(
Så endnu engang, køb ikke hund på denne fabrik - har advaret nogle stykker inde fra dyrenettet om dem, kender rimlig godt til stedet da min veninde er veninde med datteren af huset.
nov 2004
Følger: 89 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 434 Svar: 7.968
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.758
De avler på alt der har puls deroppe.
sep 2005
Følger: 71 Følgere: 68 Hunde: 12 Emner: 641 Svar: 9.594
De valgte at lade dyreløgen tage sig af hvalpen, da de ikke havde nogen steder at begrave den.
Min Mor ringede til Norjyken for dem og forklarede dem sagen......og sagde at dyrelægen at havde sagt at de andre hvalpe i kuldet højst sandsynligt også havde hjerteorm.
Hans svar til det var at det kunne alle komme og sige, og ville de havde deres hvalp byttet, så kunne de komme op med den, min Mor sagde at de havde dokumentation fra dyrelægen ang. sygdommen og diagnosen - men han var helt kold, min mor er gl. Journalist og der skal meget til at ryste hende, men hun var rystet.
Men hun hjælper dem med at gå videre i sagen, for kender jeg min Mor ret, så får det ikke lov at ende her.
Og kender i nogen der inden for de sidste 14 dg - 3 uger har købt Cocker hvalp hos Norjyken, så afsted til dyrelægen med lillehunden.
sep 2005
Følger: 11 Følgere: 11 Emner: 7 Svar: 113
okt 2004
Følger: 26 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 470 Svar: 8.275
Jeg sidder og spekulere på om det simpelthen ikke høre ind under straffeloven om vanrøgt - misrøgt. Især når nu "avler" er blevet gjort bekendt med fakta, hvis der så fortsat bliver avlet og solgt hvalpe der ikke er undersøgt for de nævnte orme - ja så må det være strafbart.
Jeg tror sørme jeg ringer til mine dyrelæger i morgen tidligt og høre dem ad - det der svineri kan ikke bare få lov at fortsætte.
sep 2005
Følger: 71 Følgere: 68 Hunde: 12 Emner: 641 Svar: 9.594
okt 2004
Følger: 26 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 470 Svar: 8.275
okt 2005
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 27 Svar: 429
dec 2005
Følger: 22 Følgere: 21 Hunde: 2 Emner: 9 Svar: 19
Nu skal i høre. jeg har købt en lille Lhasa Apso hvalp af dem for ca. 6 måneder siden. vi var til dyrlæge med ham forleden da vi havde lagt mærke til at det klukkede lidt fra han's bagparti. Det viste sig desværre at han havde HD. Først tænkte vi på en aflivning men da vi fik valget mellem det og en operation der kunne give walder(hunden) et nogenlunde normalt liv, valgte vi så det. Da vi så ringede op til norjyken selve dagen hvor walder skulle opereres for at informere ham om situationen og om han var villig til at give et tilskud til operationen eller pengene tilbage for hunden blev han gal og smed røret på, det ville han slet ikke høre tale om for der er ingen garanti på en hund, selvom det står på deres hjemmeside at "Skulle Norjyken Hundeformidling sælge en hund der senere viser sig at have en medfødt defekt såsom dårligt hjerte eller andre dårlige organer vil den blive erstattet. Endvidere er vi efter køb også behjælpelig med råd og vejledning"
Der står så også "Vi laver ikke stamtavler for vi har lige så gerne hunde der er registreret under DKK, DRU eller DHL"
Det er de ikke og bliver det ikke, de siger at han er hundehandler og ikke hundeformidler. Der står på han's hjemmeside at han avler på 11 forskellige racer så hvor mange hunde sælger han årligt der er problemer med og som desværre må aflives. Kan forstå det er de færreste der vælger en operation i tilfælde af hd men vi kunne ikke andet. Vi er jo glade for den lille hund.
Jeg er rystet over dem og MEGET ked af jeg ikke havde tjekket lidt mere om ham inden jeg købte hund ved ham. Sagen er ikke afgjort endnu så vi har desværre ingen afgørelse men skriver den med det samme vi har den.
Walder er i bedring
apr 2006
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 7
Han blev så 6 måneder, og stadig kun en testikel, men vi valgte at holde os fra denne formidling, da vi frygtede for vores hunds behandling hos dem.
Her i ferien fik han så en aften kramper og spyttede spyt ud af munden konstant, jeg fandt ham livløs på badeværelsesgulvet begravet i sit eget spyt. Jeg styrtede hen til min mor, der heldigvis bor tæt på mig, og så fik vi ham ellers til dyrlæge kl.21.30, dyrlægen mente at han måtte være epiteptiker, og han fik pencilin og andet medicin der skulle hjælpe ham og holde kramperne nede, pencilinen skulle modvirke det næste år.
I går aftes kl.21 fandt jeg ham igen, livløs, der var intet at gøre, denne gang var han død! Pludselig fik han kramper i to sek hvor min kæreste holdte ham, og så var han væk igen. Jeg elskede den hund i næsten 11 måneder og han var nok det bedste der er sket mig, og så tidligt skulle han slet ikke dø!
så endnu en anbefaling herfra om at holde jer langt væk derfra.
Norjyken