Menneskemad til hunden? {{forumTopicSubject}}
Hey
Vi står i den situation at mine forældre er kommet på en tåbelig idé om at hunden altså har RIGTIG godt af menneskemad! En eller anden dyrelæge har fortalt dem at det skulle være sundt at give hende akkurat det samme mad som os, ja endda i samme mængde!
Selvom vi prøver og forklare at det altså ikke er sundt for hunden, især da hun er en golden / labrador og ikke har nogen mæthedsfornemmelse, og der er alt for meget energi i maden til at hun kan bruge det hele.
Hvordan kan vi forklare dem at det ikke er sundt for hunden? Hun får stortset ikke tørkost mere da det er gået over til at hun , som sagt, får det mad vi spiser
sep 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 139 Svar: 1.056
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.326
Der er sådan set ikke noget galt med at hunden får kød og grønt, det skal bare være på en fornuftig måde uden krydderier og den slags
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 35 Hunde: 2 Emner: 161 Svar: 3.259
Den er svær. Når først folk og især forældre har sat sig noget i hovedet...
Men det lyder da som en rigtig "god og dygtig" dyrlæge , de har snakket med . Mon han kan ha' været ironisk ?
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
Der sker ikke noget ved at hunde får lidt rester når der lige er nogen, men nej, hunde skal ikke have helt samme kost som mennesker, så at leve af det er ikke sundt.
Måske de har forvekslet hjemmelavet mad med menneskemad?
maj 2004
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 2
Det ku godt tænkes at de måske havde forvekslet hjemmelavet mad med menneskemad? Kan lige høre dem ad ..
Jeg er på besøg hos mine forældre, hvor hunden også bor, så skal have dem overbevist om at det ikke er sundt..
Mig og kæresten er de eneste der går ture med hunden for at holde hende lidt i form. Det er bare lidt svært når de stop fodrer hende når vi er væk! Hun er nemlig også blevet overvægtig, men når vi siger det, svarer de bare at hun ikke er overvægtig i deres øjne..
feb 2008
Følger: 16 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 18 Svar: 382
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 85 Hunde: 9 Emner: 528 Svar: 12.741
Som udgangspunkt er der ikke noget som helst i vejen med hjemmelavet mad (jeg laver selv til vores, da jeg vil være helt sikker på, hvad de får) men hvis de fodrer hende i en grad der gør, at hun bliver overvægtig, så er jeg temmeligt sikker på, at de også ville gøre det, selvom hun fik tørkost. Og det er det, der er det virkeligt "farlige". Mange hunde lever et godt, langt liv uden tørkost - men overvægt er noget fanden har skabt.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
Menneskemad er jo ikke direkte skadeligt -det skal bare ikke være eneste mad (mennesket har behov for mange fibre, hvilket hunde ikke har, blot for at nævne en enkelt forskel)
mar 2008
Følger: 77 Følgere: 75 Hunde: 9 Emner: 1.503 Svar: 10.017
men vil give dig ret i at det lyder underligt at dyrlægen har sagt dette - langt de fleste familiehunde trives fint på en alm tørkost - men skulle den få en frikadelle i ny og næ dør den ikke ligefremt af dette hvis altså den får den tilstrækkelige motion -
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 85 Hunde: 9 Emner: 528 Svar: 12.741
Jeg mener selvfølgelig IKKE det er en optimal måde at fodre på, og det er absolut heller ikke det jeg laver til mine hunde. Men når man i misforstået godhed fodre på en (efter vores andres mening) håbløs måde, og ser igennem fingrene med at hunden f.eks. bliver overvægtig, så er der som regel ingen gode argumenter, der hjælper.
maj 2004
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 2
mar 2008
Følger: 77 Følgere: 75 Hunde: 9 Emner: 1.503 Svar: 10.017
når man ikke kender indholdet - så er det jo også rigtig svært at bedømme om hun får den rigtige mængde - det er en af fordelene ved at give tørkost - der kan man beregne og justere fodret så det passer optimalt til hunden -- og det med at hunden skal have store potioner er noget fis -- de fleste hunde er ALTID sulten - skal man så ALTID fodre den...... så nej hun skal ikke have en større potion - heller ikke en mindre nødvendigvis --æ hun skal have så hendes behov for vitaminer og mineraler er dækket - så hun får de esentielle fedtsyre og så hun er normal vægtig... og det er ikke nødvendigvis en større potion
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.326
aug 2007
Følger: 106 Følgere: 101 Hunde: 1 Emner: 354 Svar: 2.543
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 26 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 245
Mine hunde får også menneskemad -dog suppleret op af Olivers, da de jo alle spiser pænt meget
Tror nu ikke de tager skade af det, men tror heller ikke det er helt godt kun at få menneskemed som hund...... Er da ik helt sikekr på, at der er alt det i som de har behov for
Menneskemad til hunden?