{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
571 visninger | Oprettet:

Menneskemad til hunden? {{forumTopicSubject}}

Hey

Vi står i den situation at mine forældre er kommet på en tåbelig idé om at hunden altså har RIGTIG godt af menneskemad! En eller anden dyrelæge har fortalt dem at det skulle være sundt at give hende akkurat det samme mad som os, ja endda i samme mængde!

Selvom vi prøver og forklare at det altså ikke er sundt for hunden, især da hun er en golden / labrador og ikke har nogen mæthedsfornemmelse, og der er alt for meget energi i maden til at hun kan bruge det hele.

Hvordan kan vi forklare dem at det ikke er sundt for hunden? Hun får stortset ikke tørkost mere da det er gået over til at hun , som sagt, får det mad vi spiser smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Menneskemad til hunden?
  • #1   2. aug 2008 Herhjemme hos os har Costa altid adgang til tørkost og han spiser det også - men hver aften når vi har spist så får han resterne - han har dog en mæthedsfornemmelse, så det at de får menneskemad i begrænset mængder skader altså ikke hunden, dog skal den også have dens tørkost.

• #2   2. aug 2008 Watson får også det mad jeg spiser (plus ting som jeg ikke kan lide), dog får han det råt og i en mængde der svarer til hans størrelse.
    Der er sådan set ikke noget galt med at hunden får kød og grønt, det skal bare være på en fornuftig måde uden krydderier og den slags

• #3   2. aug 2008 Daniel J

Den er svær. Når først folk og især forældre har sat sig noget i hovedet...
    Men det lyder da som en rigtig "god og dygtig" dyrlæge , de har snakket med . Mon han kan ha' været ironisk ?

• #4   2. aug 2008 Bor du hjemme? Hvis ikke er det jo meget nemt: hvis ikke de lader være st fodre hunden, kommer du ganske enkelt ikke på besøg med hundene mere.

Der sker ikke noget ved at hunde får lidt rester når der lige er nogen, men nej, hunde skal ikke have helt samme kost som mennesker, så at leve af det er ikke sundt.
    Måske de har forvekslet hjemmelavet mad med menneskemad?

• #5   2. aug 2008 Tak for de hurtige svar ! smiley

Det ku godt tænkes at de måske havde forvekslet hjemmelavet mad med menneskemad? Kan lige høre dem ad ..

Jeg er på besøg hos mine forældre, hvor hunden også bor, så skal have dem overbevist om at det ikke er sundt..

Mig og kæresten er de eneste der går ture med hunden for at holde hende lidt i form. Det er bare lidt svært når de stop fodrer hende når vi er væk! Hun er nemlig også blevet overvægtig, men når vi siger det, svarer de bare at hun ikke er overvægtig i deres øjne.. smiley

• #7   2. aug 2008 Jeg er mest tilhænger af at hunden får tørkost. Det er jo tilpasset efter hunden og det renser tænderne mens de tygger på de hårde kugler. De kan godt få lidt rester i ny og næ, men det skal selvfølgelig være noget som hunde kan tåle. For krydrede mad kan f,eks give diarré hos vores hunde.

• #8   2. aug 2008 Daniel - det er beundringsværdigt det du forsøger, men jeg er ked af at sige, at jeg ikke tror du får held med at overbevise dem om, at det de har gang i, absolut ikke er sundt for hende.

Som udgangspunkt er der ikke noget som helst i vejen med hjemmelavet mad (jeg laver selv til vores, da jeg vil være helt sikker på, hvad de får) men hvis de fodrer hende i en grad der gør, at hun bliver overvægtig, så er jeg temmeligt sikker på, at de også ville gøre det, selvom hun fik tørkost. Og det er det, der er det virkeligt "farlige". Mange hunde lever et godt, langt liv uden tørkost - men overvægt er noget fanden har skabt.

• #9   2. aug 2008 Karina -igen: der er forskel på hjemmelavet mad til hunde og menneskemad.

Menneskemad er jo ikke direkte skadeligt -det skal bare ikke være eneste mad (mennesket har behov for mange fibre, hvilket hunde ikke har, blot for at nævne en enkelt forskel)

• #10   2. aug 2008 altså igennem de sidste tusinde år er tamhunden opforstret på rådne kartofler og skidtfisk --- jeg siger ikke at hunde ikke skal have den bedst mulige kost - men jeg kan ind i mellem godt komme til at grine en anelse af den dyrkelse der er blevet omkring foder til hundene - for bare 10 år siden var der sku ikke det udvalg der er idag - og der var der bla ikke helt så mange hunde med livstilssygdomme -

men vil give dig ret i at det lyder underligt at dyrlægen har sagt dette - langt de fleste familiehunde trives fint på en alm tørkost - men skulle den få en frikadelle i ny og næ dør den ikke ligefremt af dette hvis altså den får den tilstrækkelige motion -

• #12   2. aug 2008 Jeps... Min barndoms hund blev 14 år, og levede af leverpostejsmadder, og rester fra aftensmaden. Han havde aldrig en sygedag, fik ikke skyggen af gigt, og havde pæne tænder og blank pels til den sidste dag smiley

Jeg mener selvfølgelig IKKE det er en optimal måde at fodre på, og det er absolut heller ikke det jeg laver til mine hunde. Men når man i misforstået godhed fodre på en (efter vores andres mening) håbløs måde, og ser igennem fingrene med at hunden f.eks. bliver overvægtig, så er der som regel ingen gode argumenter, der hjælper.

• #13   2. aug 2008 Hun får en portion tørkost om morgenen, og resten af dagen lever hun af det samme som de får. Portionen om aftenen er større end den vi selv spiser, fordi som de siger "hun spiser jo kun et par gange om dagen" - er det rigtigt eller forkert, at hun så skal have en større portion om aftenen så?

• #14   2. aug 2008 altså ulempen ved at de giver hende menneskemad er jo at de ikke kender fedt og protein indholdet og derfor højest sandsynligt giver hende for meget fedt.

når man ikke kender indholdet - så er det jo også rigtig svært at bedømme om hun får den rigtige mængde - det er en af fordelene ved at give tørkost - der kan man beregne og justere fodret så det passer optimalt til hunden -- og det med at hunden skal have store potioner er noget fis -- de fleste hunde er ALTID sulten - skal man så ALTID fodre den...... så nej hun skal ikke have en større potion - heller ikke en mindre nødvendigvis --æ hun skal have så hendes behov for vitaminer og mineraler er dækket - så hun får de esentielle fedtsyre og så hun er normal vægtig... og det er ikke nødvendigvis en større potion

• #15   2. aug 2008 Det er ellers svært at give hunden for meget fedt når det er kød beregnet til menneskeføde. Hunde skal egentlig helst have mere fedt end mennesker fordi deres stofskifte er højere, men det skal ikke være stegt inden - det er ikke sundt

• #16   2. aug 2008 tasso har altid fået den mad vi får. og det har han gjort hele sit liv og han har aldrig været det mindste syg og dyrlægen siger han ikke mangler noget, så holder med dine forældre ;D

• #17   2. aug 2008 OBS! -Har ikke læst alle indlæg smiley

Mine hunde får også menneskemad -dog suppleret op af Olivers, da de jo alle spiser pænt meget smiley

Tror nu ikke de tager skade af det, men tror heller ikke det er helt godt kun at få menneskemed som hund...... Er da ik helt sikekr på, at der er alt det i som de har behov for smiley

Kommentér på:
Menneskemad til hunden?

Annonce