375 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Hjerte/Lunge Orm.. Hjerte/Lunge Orm..

Ved ikke om der er blevet advaret imod det, men det er nået her til sydsjælland og i rigtig slem grad, så jeg vil bare opfordrer folk i området til at få tjekket deres hunde.
Der er rigtig mange der er blevet tjekket der INGEN symptoner havde, men deres prøver har været posivtive.. :o(
Så det er ingen garanti hvis man tror at hunden er rask.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skal have fjernet hvepsebo 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.149 kr.
  • Møbler på plads efter gulvslibning 2.500 kr.
  • Nedtagning og bortskaffelse af trampolin 300 kr.
  • Elektriker - opsætning af lamper plus stikkontakt 1.400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjerte/Lunge Orm..
  • #2   8. dec 2005 Kat - hvis du bor i et område med H/L orme så ja cirka hver 3 - 4 måned..

Finder lige de mange, mange links til tråde om emnet smiley

• #3   8. dec 2005 (link fjernet)

(link fjernet)

• #4   8. dec 2005 KV - Hosten og snøften, men der behøver ikke at være nogle symptoner, de kan sagtens ha det alligevel.
    Min dyrlæge mente ikke hendes hund havde det, men tjekkede den alligevel og den var posivtiv, så når dyrlægen ikke kan se det kan vi vist heller ikke.

• #5   8. dec 2005 (link fjernet)

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=703/sprog=1/grp=3/menu=9/

• #6   8. dec 2005 vil lige tilføje at jeg blev ringet op af en hvalpeejer igår - Bassen er 3 mdr ´1 uge - NUL symptomer - og havde hjerteorm!!

Advarslen blinker - så følger Mettes råd og tager prutprøver af hele familien snarest.

• #7   8. dec 2005 (link fjernet)

• #8   8. dec 2005 (link fjernet)

• #9   8. dec 2005 Karin - Ja vi starter osse på at samle ind imorgen..
    Vil lige sige osse, at de havde tjekket 7 hunde i denne uge hos min dyrlæge og de 5 af dem havde det, så det er rigtig mange...

• #10   8. dec 2005 Jeg kunne blive ved - her har været mange gode tråde og råd om emnet, søg inde i general forum under orm.

• #11   8. dec 2005 En beskrivelse her:

(link fjernet)

• #12   8. dec 2005 citat:

sætter lige lidt mere ind om emnet ;o)

Hvad er hjerteorm?

Hjerteormen er en parasit der kan forårsage en snigende, alvorlig sygdom hos vores hunde. Her er smitterisikoen størst for hvalpe og for aktive hunde der færdes meget i naturen. Sygdomstegnede ved hjerteorm minder meget om sygdomstegnene ved lungeorm og det er da vigtigt at kende til begge sygdomme. Begge sygdommene viser os, hvor vigtigt det er, at vi samvittighedsfuldt fjerner hundens afføring, når vi går tur på grønne områder.
    Hjerteormen er en parasit der kan give alvorlige hjerte- og luftvejsproblemer hos vores familiehunde. Der findes flere forskellige slags hjerteorm. Her i Danmark ser man hyppigst den franske hjerteorm (Angiostrongylus vasorum) som kan angribe hunde. Den eksotiske hjerteorm (Dirofilaria immitis) kan angribe hund og kat. Fransk hjerteorm findes lokalt i København og i Nordsjællandsområdet, men har efterhånden bredt sig til andre steder i Danmark. Fransk hjerteorm blev første gang konstateret i Danmark i 1982. Eksotisk hjerteorm ses ikke så ofte, idet den især findes hos importerede hunde fra f.eks. Sydeuropa, Afrika og USA.
    Hjerteormen kræver snegle eller frøer som mellemvært og har ræven eller hunden som slutvært. Hunden smittes ved at æde snegle eller frøer der indeholder smitsomme hjerteorm-larver. Hjerteormen har fået sit navn, fordi den lever i hundens højre hjertehalvdel, hvorfra den pumpes op i lungernes blodkar og lungevæv. Hunden hoster de smitsomme larver op for herefter at synke dem. Når laverne udskilles med afføringen kan de smitte vildtlevende snegle og frøer. Afføringen spises da af snegle og frøer, hvorefter en sund hund indtager en snegl eller frø der er smittet. Smittede familiehunde kan føre hjerteormen videre i deres afføring og det er da meget vigtigt at de behandles hurtigst muligt. Smitterisikoen er ekstra stor for hvalpe og unghunde der jo er glade for at putte ting i munden. Smitterisikoen er også stor for hunde der æder græs eller aktive jagthunde der færdes meget i naturen.
    Hjerteorm kan vise sig som hoste, vejrtrækningsproblemer, træthed, blodmangel, faste, mavetarmproblemer og hjertesygdom. Det er da vigtigt at ejeren holder øje med evt. sygdomstegn hos familiens hund. I visse tilfælde tror ejeren at hunden er blevet ulydig - i virkeligheden bliver hunden dog hurtigt forpustet, og orker derfor ikke at lystre ejerens kommandoer.
    Din dyrlæge kan påvise hjerteorm vha. 3 afføringsprøver. Sygdommen kan f.eks. behandles med en lav dosis ormemiddel. Det anbefales ligeledes at hunden holder sig i ro i den tid den behandles, idet der vil være forøget risiko for at de døde orm virker som blodpropper i hundens blodkar. Hvis ormene har fremprovokeret en lungebetændelse, vil dyrlægen også tildele antibiotika
    .
    http://www.hundeleksikon.dk/index.html

citat slut.

• #13   8. dec 2005 Mette? Hos DIN dyrlæge? HRMF!!!

• #14   8. dec 2005 Karin - *LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL*
    Hos din/min dyrlæge som du jo har været så sød og rar at anbefale mig.. ;o)
    De kan jo være svære at opdrive de rigtig gode..
    Men nu er det jo osse min dyrlæge nu, har jo været der merer end to gange.. *GGGG*

• #15   8. dec 2005 Skal da nok huske at skrive hos Karin´s og min dyrlæge næste gang HRMF !!!!

• #16   8. dec 2005 Nååh nu forstod jeg det HRMF - hehe :o))

• #17   8. dec 2005 Karina - Ja det sure løg til Karin *GGGG*

• #18   8. dec 2005 LooooooooooooooooL

• #19   8. dec 2005 LOOOOOL - host-host - fnissss

• #20   8. dec 2005 Taz blev også testet positiv her for knap 4 uger siden, havde ingen symptomer, men har siden udviklet lungebetændelse, som han er blevet behandlet for, lige pt. er han så i anden behandling for infektion, da han stadig har mislyd på hjertet, samt hævet lymfekirtler, løbende næse... Alle disse infektioner er følgevirkninger på hjertelungeormen, som altså er fjernet nu....

• #21   8. dec 2005 Ulla - sikke en hård omgang for stakkels Taz - sender et ekstra krammer til ham *S*

• #23   8. dec 2005 Hvordan tester lægen for det?

Kommentér på:
Hjerte/Lunge Orm..

Annonce