668 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

M. I
M. I
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.000

Jagthunde - slidt op? Jagthunde - slidt op?

Overhørte en samtale i dyrehandlen her den anden dag, hvor en kvinde, der så vidt jeg kunne forstå ville forsøge sig med et kvalitetsfoder for første gang, sagde, at ingen af deres hunde var blevet mere end 8 år gamle, men nu var de jo jagthunde og blev brugt til jagt, så de blev jo slidt op.

Og så er det jeg studser lidt. Jeg er klar over at de drivende hyrdehunde, der virkelig arbejder for føden, men hyrdning hver dag og stort set hele dagen, har en lavere gennemsnitsalder end de hyrdehunde, som kun hobbyhyrder, dyrker agility, lydighed m.m.

Nu er jeg ikke jæger, men jeg kan ikke forestille mig, at en dags jagt er lige så fysisk krævende som en dags hyrdning og man kan jo ikke gå på jagt hver dag, der er jo jagtsæsoner, folk går vel på arbejde m.m.

Så nu må jeg jo spørge jagtfolket om der er hold i kvindens udtalelse?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hylde mursten 500 kr.
  • Rådgivning støbning gulv 205 kr.
  • Rengøring af hel lejlighed 900 kr.
  • Hand curtain rail on ceiling 400 kr.
  • Afhente mindre fældet nåletrå 1.000 kr.
  • Ophæng af ting 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Jagthunde - slidt op?
  • #1   17. sep 2008 Jeg er ikke jæger, men jeg kunne forestille mig, at det tit og ofte er sådan, at hundene måske ikke bliver brugt så meget udenfor jagtsæsonen og ikke bliver trænet ordentligt når jagtsæsonen går ind.

Uden at vide det, men så kunne jeg godt tro at hunden bliver slidt utroligt meget på den måde.

• #2   17. sep 2008 de fleste fåre hunde som arbejder hver dag, bliver dag eller ikke meget mere end 8 år så er deres hofter slidt op.. hvis man bruger sin hund til brugshund bliver den slidt.. men et kvalitets foder kan nok hjælpe en del, end hvis man bruger det billige fra spar

• #4   17. sep 2008 hvis du er skovløber er der mange som har hund med, de skal jo tage sig af udtyndning af bestanden også uden for jagt.. men hvis den kun kommer med om søndagen lyder det mærkelig.. hvorfor spurte du ikke damen??

• #5   17. sep 2008 Jeg ved at jagthunde måske ikke bliver brugt året rundt MEN dels så går nogen af dem i vand og det selvom vandet er nær frysepunktet for at hente ænder, gæs osv.. disse op og nedkølinger er en af grundene til at en jagthund bliver slidt hurtigt op. Den største trussel for en jagthund er Slidgigt og døvhed og det bla. nedsætter alderen for en sådan hund.

• #7   17. sep 2008 men heller et kort indholdsrigt liv, end et lang på sofaen

• #8   17. sep 2008 Iben K

Det har du ret i ! Selvom Asta nok ikke er helt så enig med dig ;O) Hun er stor tilhænger af sofaen..

• #9   17. sep 2008 Min jagthund blev 10 år. han fik en hjerneblødning, så han måtte aflives.
    Han blev brugt lidt til jagt, men ellers var han konkurrence hund på højt plan.
    Og han var slidt op. Men han havde 10 gode år

• #10   17. sep 2008 Min mand har en jagthund som altid er blevet brugt til jagt - selvfølgelig har han levet af kvalitetsfoder - Han er 11½ år nu så de kan altså blive gamle....Det er først indenfor det sidste halve år han er blevet mærket af sin alder.

• #11   17. sep 2008 Damen stod længere fremme i køen end mig og jeg ville ikke til at råbe gennem hele butikken. smiley

Men tak for info, så lærte jeg, at jagthunde bliver slidt på samme måde som hyrdehundene også selvom de måske ikke arbejder så konstant.

• #12   17. sep 2008 Pt har jeg en på 13 og hendes farfars bror jeg også havde blev næsten 16. Men jeg passer sandlig også på dem - de sidder aldrig i en kold bil eller ikke bliver tørret efter andejagt. Så ligger det nok også i linien da de er sunde hunde.

Kommentér på:
Jagthunde - slidt op?

Annonce