{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.067 visninger | Oprettet:

Beh. af angst for fyrværkeri. {{forumTopicSubject}}

Jeg ved godt at dette blev langt, men jeg håber alligevel i orker at læse det igennem. Det er måske noget, nogen af jer kan have glæde af :o)

citat fra netdyredoktor:

Der findes mange forskellige måder at behandle hundes angst for fyrværkeri:

En type angstdæmpende medicin indeholder clomipramin.
Medicinen har en indkøringsperiode på mellem 2 og 4 uger, før den maksimale effekt kan ses, og det anbefales derfor at starte behandling i løbet af efteråret. I behandlingsperioden anvendes lydterapi med CD og de skud, som kommer i løbet af december som tilvænning.

En anden type angstdæmpende medicin indeholder stoffet apozepam. Det virker ikke fremmende for indlæring, men er udelukkende angstdæmpende. Denne type gives typisk i december måned alene eller i kombination med sløvende medicin.

Sløvende medicin indeholder oftest acepromazin.
Dette lægemiddel er det mest udbredte til behandling af nytårsangst hos hunde. Det skal dog understreges, at det ikke har nogen angstdæmpende effekt, og at hunden derfor stadig er bange nytårsaften.
I nogle studier hævdes det, at acepromazine skærper hørelsen, og derfor anbefales det, at man bruger det i kombination med angstdæmpende medicin, f.eks. apozepam.

Endelig findes en række naturlægemidler f.eks Serene Um som anvendes i forbindelse med angst for nytårsfyrværkeri.
Den nyeste forskning har vist effektive behandlings resultater ved brug af duftferomonerne DAP, som hunden vil forbinde med en tryg tilværelse. Alt efter intensiteten i afskydning af fyrværkeri i december kan man vælge at behandle hele december måned, men for at opnå fuld effekt skal hjemmet være behandlet minimum 14 dage før nytårsaften.

citat slut.

Hos rigtig mange hunde (langt de fleste) kan meget frygt/angst trænes væk, men der skal man træne hele året og vedlige holde. Det vigtigest når hunden er bange er, at du ALDRIG på nogen måde må ynke eller trøst den. Du skal have is i maven og lade som intet er hændt, søger hunden dig så lad den det, men lad være med at tale til den i en ynkende stemme.
Lad det hele være så normalt som muligt hvis det er muligt, afled den via leg, sjov, mad øevlser (mad giver ro på) osv - og forhold dig rolig og dæmpet både i stemme og din adfærd over for hunden.

Ikke alle hunde kan trænes ud af angsten for fyrværkeriet - uanset om du har trænet målrettet og med kyndig hjælp fra den var hvalp. Lige som nogle hunde altid vil være skudræd, vil nogen hunde også altid reagere med behovet for flugt (angst = ønsket om flugt), når der fyres af med høje lyde, grim krudt lugt og voldsomme lysglimt.

Min første hund havde is i maven og var hammer-lige gald med alt der sagde BANG osv - han kiggede med når jeg kiggede op og han ignorerede det hele når vi var ude og gå *S*

Min nuværernde hund høre til dem jeg beskrev sidst, intet kan få hende til at tro på at det hele er harmløst og hun vil allerhelst flygte i vild panik og ikke stoppe med at løbe før det hele er væk igen.

Hun får nogle piller hen mod aften hvor det hele er værst, de sløver IKKE hendes krop, men gør hende lidt træt i hovedt og ''stiver'' hendes nerver af. Ja, hun bliver stadig forskrækket, men jeg kan nu aflede hende og når der kun kommer et enkelt fyrværkeri eller to, bliver hun nu liggende o kigger bare.

Nytårs aften hvor det hele herude er et inferno i flere timer, er det stadig svært for hende. Men igen, jeg har ikke længere en hund som går i chok og bliver så mat og slap af angst i hele kroppen, at hun ikke kan gå eller stå op og heller ikke kan holde på vandet men bare ligger og tisser i angst.

Det er hvor langt vi er kommet herhjemme med Misja, det er blevet bedre i forhold til de 2 første år - men helt godt er det ikke og jeg ved heller ikke om det bliver meget bedre så længe vi bor dette sted, hvor de allerede er startet med at fyre af hver dag og aften.

Næste år vil jeg prøve det produkt som hedder Serene Um kombineret med en lille dosis af de piller, så må jeg se om det gør det endnu bedre for hende.

Til jer som ikke ved det endnu, så HUSK lydtræningen hele året rundt med jeres hund *S*

Kærlig knus og godt hunde-nytår når den tid komer,
fra
Karina og Misja.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Beh. af angst for fyrværkeri.
Kommentér på:
Beh. af angst for fyrværkeri.

Annonce