Hjerteløse ejer Hjerteløse ejer
Øv hvor startede min morgen bare skidt. Hele 7 katte mødte jeg på vej til arbejde, som var blevet kørt ned. Katte mennesker må være helt spicelle.. At tænke sig man anskaffer sig et dyr og så bare lukker den ud, for at blive kørt ned, og løbe ind i naboens hund som ikke kan li katte... Tænk at folk kan være så hjerteløse, og uansvarlige. At de ikke en gang, for det første, gidder at passe på deres kat, og for det andet overholder loven, og hegner deres have ind så den ikke kan kommer eller føre den i snor, hvis den skal ud af haven..
håber virkelig snart der kommer en holdnings ændring, så folk mener at deres katte også er værd at passe på
feb 2008
Følger: 34 Følgere: 37 Hunde: 6 Emner: 190 Svar: 1.894
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.567
okt 2007
Følger: 63 Følgere: 76 Hunde: 4 Emner: 49 Svar: 5.758
Almindelige bestemmelser
§ 1. Enhver er pligtig til på alle årets tider at holde sine husdyr på sit eget.
Stk. 2. Under husdyr henregnes pelsdyr, som er opdrættet i fangenskab, og tamkaniner. Såfremt et i fangenskab opdrættet pelsdyr undslipper og ikke indfanges inden 2 måneder, anses det som vildt. Afkom, der følger moderdyret, er underkastet de for dette gældende bestemmelser.
§ 2. Det ansvar, som efter denne lov er forbundet med, at husdyr kommer ind på anden mands grund, indtræder også, når husdyr kommer ind på en dets ejer tilhørende ejendom, hvorover en anden har udelukkende brugsret.
Stk. 2. Som besidder benævnes i denne lov enhver, der holder husdyr, uanset om ejendomsretten over disse tilkommer en anden.
Stk. 3. De i nærværende lov for veje givne bestemmelser omfatter tillige gader, pladser og stier.
okt 2007
dec 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 847
lise der står at katten skal holdes på egen matrikkel.. et øjeblik så skal jeg se om jeg kan finde det, det har været linkede herinde mange gange
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.079
dec 2006
okt 2007
Ifølge lov om mark og vejfred har man pligt til at holde katten på ens eget område.
Dette vil man kunne få problemer med, hvis man lader sin kat gå frit ud og ind. Man skal derfor være klar over, at ens nabo har ret til at indfange og tilbageholde katten, hvis han eller hun snarest muligt og senest inden for 24 timer efter indfangningen, underretter dig om det.
Man kan desuden blive gjort ansvarlig for den skade, som ens kat laver, for eksempel ved at ødelægge andres ting eller angribe husdyr. Har ens kat ødelagt noget, og bliver man dømt ansvarlig, har man økonomisk erstatningspligt.
apr 2008
Følger: 51 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 228 Svar: 1.176
okt 2007
dec 2006
feb 2008
dec 2006
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.793
jan 2007
Følger: 41 Følgere: 40 Svar: 270
Jeg bor på landet... og skal jeg holde mine katte i indhegninger... så bliver der fest i stald og udbygninger.... mus vil så flytte ind i paradiset... og eksplodere i antal.....
Ja der ryger da en kat en sjællent gang... bliver den kørt ihjel.... så gik det heldigvis stærkt.... kan den "lappes" sammen bliver det gjort.... ellers bliver den ved dyrlægen hjulpet af dage....
Kattene har samme status her i huset om hundene hvad dyrlæge angår... de kan være i stald og bebeboelse som de lyster.... bliver holdt med loppemiddel og ormekur... flere gange årligt...
dec 2006
nej jeg synes at katten skal holdes på samme måde som hunden. katten har ikke mere eller mindre brug for stimullering end hunden har
okt 2007
Og uanset hvor man bor - så gælder den lov jo altså - selv på landet - og derved kan man blive gjort erstatnings ansvarlig hvis der sker skade på ting eller mennesker pga ens løse kat
jan 2007
I områder er disse katte faktisk en stor plage.....
Har hørt om en kattemor der på en sæson fik 28 killinger.... så en kat kan i løbet af et år blive til rigtig mange.....
Da jeg boede i Esbjerg ved jeg at kattefængeren satte fæller op i baggårdene for at komme katteplagen til livs.... de var vilde og blev gasset til døde....
dec 2006
men hvis nu folk ikke lod dem rende løs ville de ikke have samme mulighed for at reprodukser sig så meget, og så ville vores arbejde ikke være nytteløst
jan 2007
På landet gælder "de samme regler" ikke helt, da jeg ikke tror der er så mange nabostridigheder... som i byen.... for her i området har vi mere eller mindre alle samme katte... og dem der ikke har har så høns og vil gerne have besøg af vores katte en gang imellem....
Alle vores katte er neutraliseret... og det bliver også gjort ved fremtidige katte.... så vi ved hele tiden hvor mange vi har....
Det tror jeg ikke alle på landet gør......
Jeg ser faktisk så at sige aldrig mine katte med en fugl.... men det er ikke ualmindeligt at de kommer hjem med et par mus hver om dagen eller en mosegris... Muldvapper har jeg også en der er god til at tage...
maj 2006
Følger: 20 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 93 Svar: 774
jul 2006
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 114 Svar: 491
jan 2007
Arbejdet i at holde "vildbestanden" ned vil aldrig være spilt arbejde....
Som før skrevet.... ikke alle katte har ejere... og hver år bliver der efterladt sommerhus katte.... katte løber hjemmefra.... du vil aldrig kunne rydde en vildbestand helt... men man kan være med til at holde den ned.... som før skrevet.... en kat kan på en sæson blive til rigtig mange....
okt 2007
hvis en kat forvolder skade - det være sig på motorkøretøj - beplantning - andres hjem - dyr eller mennesker - ja så kan man dømmes til at betale erstatning
Hvor mange katte ejere mon er forsikret så en sådan ulykke af større karakter - med personskade - ikke bringer dem i økonomisk ruin???
jan 2007
Ja man kan her tydeligt mærke hvem der er fra landet.... og hvem der er fra byen....
Jeg kan sagtens se problemet i byområdet... men det er nok heller ikke lige i byen hun har mødt 7 katte der er kørt ned... og på landet er der mange katte der både har ejer og andre der ikke har... og hvem skal erstatte og tage ansvar for de sidst nævnte.....??????????
apr 2005
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 81 Svar: 2.123
Hundene har da lært det igennem tiderne, de lever da fint i det menneskelige samfund. Så mon ikke også katte kan.
Vores ambull hader katte, og vil gøre alt for at plysse dem. Så syntes egentlig også det er en form for respektløst at de bare kan rende rundt i det fri, men slipper jeg min hund så er helvede løst.
Men sådan er tankegangen nok bare hos de der holder katte.
maj 2006
gad vide hvad folk sagde hvis mine hunde løb rundt i hele byen
dec 2006
om den med at katten er sin egen og det er syn for den at holde den inde.. hvad er det for noget pjat.. det ligger ikke mere til katte at strefe rundt en for hunde, fulge, køer, heste, får. heste er et steppedyr det er byggede til at gå flere hundret km om ugen... så kan det skulle være meget mere syn for katten kan jeg ikke de.. eller børnes kæle dyr hamster, musne, og rotterene..
dec 2006
jan 2007
Der er IKKE de samme regler for forsikring af katte som for hunde......
For hunde er det et lovkrav....
Gider du linke noget der fortæller eller viser hvor jeg kan ansvarsforsikre mine katte....?
Jeg ved godt at jeg kan sygeforsikre men det er jo noget andet.....
okt 2007
Jeg har intet imod katte - på ingen måde - men jeg har noget imod uansvarlighed - og at få slæbt kattelort med ind af hundene dagligt - fordi der skides i haven - som er hegnet ind
det jeg gør opmærksom på er at - loven er lige for alle - om man bor i byen eller på landet
Iben - det er så desværre det
okt 2007
Hvor mange MON har en forsikring der dækker hvis deres kat er skyld i en ulykke?????
maj 2006
sep 2007
maj 2006
dec 2006
apr 2005
dec 2006
hvis alle begynder at stjæle ville du så også gøre det
jan 2007
Nej for den kan ikke forsikres... og bliver ikke betraktet på samme måde som hunden..... og du bliver ikke draget til samme ansvar som til hunden....
Tror ikke man får noget ud af at køre sag på noget hvor katte er skyld i ulykker.... den er ikke registeret hvem ejer den...? måske den er helt sin egen...?
Faktisk må du ikke bremse for en kat... kører ham bagi op i dig.... får du ansvaret... Den har en af vores bekendte prøvet.... katten slap for at blive kørt ned. Og vores bekendts forsikring måtte betale hele gildet...
Derimod hvis det er for en hund....skal hundens forsikring dække... for den skal være registreret og forsikret....
Så de samme regler er ikke for kat som de er for hund.
sep 2007
ja så må jeg jo erstatte bilen, lyder nu ret usansynligt at det vil ske, men sker det så er det jo sådan
det har ikke noget at gøre med at jeg mener at min kat har ret til at være løs, har aldrig hørt om den lov, har altid holdt kat på den måde
og iben selvfølgelig vil jeg ikke begynde at stjæle.
synes bare det er sjovt at jeg er den eneste i sådan en tråd (eller næsten eneste i hvert fald) der tør indrømme at jeg holder kat som langt de fleste gør det
apr 2005
apr 2005
Hvad er grunden så til at du ikke vil følge den?
jan 2007
Ifølge forsikringen.... så havde skaden været helt dækket uden selvrisiko hvis det var en hund der var blevet kørt ned.....
Prøv at ringe til din forsikring.... så tror jeg du vil få at vide at der er samme regler for rådyr og katte...
dec 2006
plus hvis katten eller hunden ikke bliver direkte indpliseret i en ulykke kan ejeren for dette ikke stilles til ansvar
sep 2007
fordi jeg ikke vil have dem inde
apr 2005
okt 2007
Ifølge lov om mark og vejfred har man pligt til at holde katten på ens eget område.
Dette vil man kunne få problemer med, hvis man lader sin kat gå frit ud og ind. Man skal derfor være klar over, at ens nabo har ret til at indfange og tilbageholde katten, hvis han eller hun snarest muligt og senest inden for 24 timer efter indfangningen, underretter dig om det.
Man kan desuden blive gjort ansvarlig for den skade, som ens kat laver, for eksempel ved at ødelægge andres ting eller angribe husdyr. Har ens kat ødelagt noget, og bliver man dømt ansvarlig, har man økonomisk erstatningspligt.
Kapitel II
Erstatning for skade forvoldt af husdyr
§ 3. Kommer et husdyr uden hjemmel ind på anden mands grund, skal dyrets besidder erstatte den skade, dyret forvolder ved at nedtræde, afbide eller fortære afgrøder, beplantning eller bevoksning, beskadige hegn eller vandløb, oprode eller sammentræde jordbunden. Samme regel gælder om skade, dyret forvolder ved at angribe et andet husdyr eller på anden voldelig måde tilføje det legemsbeskadigelse.
Stk. 2. Erstatning kan dog ikke kræves, hvis skaden er fremkaldt med forsæt eller uagtsomhed af skadelidte selv eller af en person, han har ansvar for. Er der skyld på begge sider, afgøres det efter fejlenes beskaffenhed, om erstatningen skal nedsættes eller helt bortfalde.
Stk. 3. Om erstatningskravets gennemførelse gives der regler i kap. VII.
§ 4. Denne lovs regler finder ikke anvendelse på erstatningsansvar for skade voldt af hunde.
Stk. 2. Det ansvar for skade voldt af husdyr, som kan påhvile andre end besidderen, berøres ikke af nærværende lov. Det samme gælder besidderens ansvar for skade, som ikke omfattes af erstatningsreglen i § 3, stk. 1.
§ 18. Ønsker nogen at fremsætte erstatningskrav i henhold til § 3, stk. 1, skal han inden 3 dage, efter at skaden er blevet ham bekendt, begære den vurderet af de i § 21 nævnte vurderingsmænd.
Stk. 2. Begæringen rettes til formanden for vurderingsmændene, der samtidig såvidt muligt skal underrettes om navn og bopæl på besidderen af de dyr, der har forårsaget skaden.
Stk. 3. Undlader skadelidte at lade skaden vurdere som fastsat i stk. 1 og 2 uden med dyrets besidder at have truffet overenskomst om erstatningens størrelse eller om dens fastsættelse på anden måde, bortfalder ethvert krav mod dyrets besidder på erstatning for de i § 3, stk. 1, omhandlede skader. Dette gælder dog ikke, såfremt det ved dom fastslås, at skaden er voldt i ond hensigt eller ved grov hensynsløshed.
§ 19. Når skaden er vurderet og det findes godtgjort, hvem der var det skadevoldende dyrs besidder, afgør vurderingsmændene ansvarsspørgsmålet ved en kendelse, der tillige fastsætter, hvorledes der vil være at forholde med hensyn til omkostningerne ved vurderingsforretningen.
Stk. 2. Findes det ikke godtgjort, hvem der var det skadevoldende dyrs besidder, vurderes skaden, og skadelidte kan, såfremt dyret afhændes i henhold til § 9, kræve sit erstatningskrav fyldestgjort i overensstemmelse med reglerne i § 10, stk. 1.
--------------------------------------------------------------------------------------
jeg tror den eneste årsag til at der ikke er hørt om retsager - er at folk ikke er klar over det
bare se hvor mange der her - som katte ejere - slet ikk kender loven vedr de dyr de selv holder
sep 2007
nej jeg synes på ingen måde man kan sammenligne hunde og katte.
men der er vidst ingen grund til at diskutere videre her fpr vi kommer ikke til enighed og der er ingen sammenligner der kan passe på det med kattene hverken løse hunde eller at begynde at stjæle
jan 2007
"ungen" som du kalder børn.... er dækket ind under forældrenes ansvarsforsikring til de er myndige....
Som person er du forplgtet til at have en ansvarsforsikring....
En kat er slet ikke i samligning med lovkravet om børn og hunde....
Tror ikke du får noget ud af at køre sag på katte... udover en masse advokat udgifter...
okt 2007
apr 2005
dec 2006
men hun blev meget overraskede over loven og vil sætte sig ind i det, og måske kommer der så en ændring, så også katteren skal holdes ansvarlig når det nu står i loven..
okt 2007
for det står klart og tydeligt at man kan holdes erstatnings pligtig
maj 2008
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 200
maj 2008
Følger: 26 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 116 Svar: 614
dec 2006
man kan gøre privat erstatnings sag på katten, og den vil man højst sandsynlig vinde efter som det står i loven de ikke må rende løs rundt uden for egen matrikkel..
apr 2005
Vores hund ville da helt sikkert også elske at få lov til at jagte alle de katte der render løst, for han er altid helt elektrisk når han ser en kat. Men derfor kan jeg da ikke bare slippe ham, bare for at gøre ham glad.
Hvis man har katte må man ja aktivere dem, gå med dem, lege med dem eller hvordan man nu aktiverer en kat.
jan 2007
mange katte er også vildt..
Og du må ikke bremse for en kat... hvis du har bilister bag dig... så får du hele skylden....
Det er et fint langt indlæg.... om loven....
men...
det handler kun om hvis katten forvolder skade på en andens matrikkel... ikke på offentlig vej....
hvis min kat æder 3 af naboens kyllinger... skal jeg nok erstatte dem...'
hvis min kat ridser lakken på hans bil... skal jeg nok erstatte det....
eller hvad det ellers kan være...
det enest han bare skal gøre er at bevise at det er min kat.... og ikke den anden nabos kat der har gjort det....
Det er ikke nok at have indfanget katten.... han skal bevise at det er lige nødagtig den....
okt 2007
jeg forstår ikke at det er så svært at forstå loven - det er sådan set meget simpelt
dec 2006
apr 2005
dec 2006
sep 2007
hvor har jeg skrevet at loven ikke gælder katte ??
iben k
jeg synes det er hyggeligt med katte, men vil ikke have dem permanent inde, jeg vil fx ikke have katte oven på hvor vi sover, og det er svært at undgå hvis de er inde når man ikke er hjemme, desuden er det fysisk umuligt at holde dem inde når man har børn der går ud og ind
okt 2007
apr 2005
Følger: 16 Følgere: 16 Hunde: 2 Emner: 62 Svar: 736
feb 2008
dec 2006
apr 2005
jan 2007
Kunne lige se at Iben havde fået svar på sagen da hun ringede til Top Danark.....
Man skal IKKE betale for skader katte forvolder men hunde skal man betale for....
Det var så det.... kan i have en god formiddag....
maj 2008
aug 2008
Følger: 24 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 329 Svar: 3.974
Og Jep loven siger de skl holdes på egen grund, folk sætter sig bar ik ind i loven sådan er det generalt med alt jo...
Bare lidt bøvl herfra en hus ejer der igen idag måtte kaste vand efter en kat der syndes den sku jage mine kaniner stressede....
apr 2005
Jeg mener bestemt ikke man kan sætte eget behov over loven.
Iben - Nåå okay, det vbar bare fordi de bruge et 4års barn som eksempel. Men det var så størrelses mæssigt.
okt 2007
det bliver de sgu nok glade for derinde -men nu er det altså ikke Top dk der afgører hvad der skal dækkes - det står klart og tydeligt i loven
Så den holder IKKE i retten
apr 2005
apr 2005
okt 2007
apr 2005
okt 2007
sep 2007
maj 2008
Du siger at man har brug for katte på landet, de fattige har brug for penge. Men derfor bliver de stadig straffet hvis de overtræder loven.
jeg siger på ingen måde man har brug for katte på landet hvor ser du det LOL
apr 2005
Hmm, måske den lov skal laves om. Så det kan blive lovpligtigt at have katten mærket og have ansvarsforsikring på den.
Men lige et nyt spørgsmål, hvis en hund slår en kat ihjel på åben gade, hvem bliver så ført ansvarlig. Hvis hunden er i snor, må det jo være katteejeren der har skylden, men hvad nu hvis hunden er løs?? Så er de jo begge lide gode om den? Eller hvordan?
dec 2006
apr 2005
I kan jo også lade være med at hedde det samme... *GG*
Ej blev helt forvirret over du pludseligt skrev sådan, for var da helt sikker på at det var blevet skrevet.
maj 2008
dec 2006
okt 2007
Følger: 40 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 201 Svar: 4.807
Men min kat er udelukkende indekat, tanken om at hun skulle blive kørt ned, taget ind af en anden, eller for den sags skyld blive ædt kan jeg bare ikke holde ud.
Dog er jeg igang med at bygge løbegård til hende, da hun meget gerne vil ud når Wictor er i haven, så på den måde kan vi begge få vores vilje
apr 2005
jan 2007
Hvem har ansvaret for dem.....??????????????????????
Når du møder en kat på din vej....... kan du så se om den har en ejer eller ej......??????
Man kan ikke sidestille en kat og en hund.....
En kat KAN IKKE ansvarsforsikres...... det SKAL en hund.....!!!!!!!!!!!!
Hvor mange mennesker der bor på landet tror i holder kat som man måske burde gøre hvis man bor i byen....????.
Tro i at de har indhegninger til katte....????????
Hvor mange gårde tror i IKKE har katte til at holde musebestanden nede....????????????
Og tror i de har "styr" på hvor mange katte de har....?????????
Man kan tydelig mærke hvem der er fra landet og hvem der er fra byen i denne her tråd......
Gad vide hvorfor der er så mange "løse" katte..... der er godt nok flest "Hjerteløse ejer" i denne verden....
Hvis katten er så heldig at have en ejer......!!!!!!!
dec 2006
dec 2006
jan 2007
Det får du aldrig.... dertil er verden for stor....
De er vilde.... og formere sig mere en du aner....
Se hvordan de prøver at bekæmpe rotter.... dem kommer de heller aldrig til livs.....
Man kan holde bestanden ned... men man får dem aldrig udryddet.....
dec 2006
jan 2007
Jeg har ikke et problem med mine katte.... og det har mine naboer i området heller ikke...
Mine katte er her for at holde musebestanden nede.... blive kælet for når det lyster DEM... som tak får de tørfoder til at suplere op med... en ormekur og loppekur hver anden måned... og skulle de komme galt afsted... bliver de lappet sammen hvis det er humant ellers får de en sprøjet til at sove ind på......
Mange her fra landet ryster endog på hovedet af mig... fordi kattene får den forplejning de gør.... deres er kun stalddyr.... og må leve af de mus de kan fange.... og kommer de til skade får det et skud hagl.....
Sådan er virkeligheden de fleste steder på landet.....
maj 2008
Mine katte har gået ude i to år nu, og der har ikke været nogen problemer endnu.
Jeg elsker at stå i mit køkkenvindue og se mine to katte slå sig løs ude i haven. De springer rundt i træer, fanger insekter og "mus" og nyder bare livet i fulde drag. Om vinteren render min hankat rundt og fanger "ting" under sneen,og dét er bare det sjoveste at se på. I haven overfor mig, bor der en lille Jack Russel Terrier, og den kan bestemt ikke lide katte, og så holder kattene sig bare væk. Hvis der skulle ske et uheld, ville jeg aldrig stille hunden eller hundeejere til ansvar.
Jeg elsker mine katte, men det betyder ikke at jeg holder dem indenfor, når jeg ved at de trives bedst udenfor. Det er ikke for min skyld at de går ude, det er for deres skyld.
Vi ser åbenbart meget forskelligt på det, og lad det være ved dét. Men lad dog være med at kalde mig en hjerteløs og dårlig ejer.
Folk må gerne melde mig til politiet, fordi mine katte går længere end til havehegnet. Så må jeg tage den derfra.
maj 2008
maj 2008
mar 2007
Følger: 24 Følgere: 23 Hunde: 1 Emner: 52 Svar: 1.306
fordi vi katte ejer har vores katte og render løse , er det ikke ensbetydning med at vi ikke elsker vores katte tværtimod .
jeg elsker mine katte over alt på jorden , men de bliver lukket ud og ja det kan da ske at de måske vil blive kørt ned . og det er noget som vi katte ejer må apseptere ,da det er naturens orden da katte jo er et frit dyr. men tro ikke at vi ikke græder når vi finder vores lille kat kørt ned .
men jeg bliver sgu mere ked af det hvis folk køre en kat ned og bare forsætter uden lige lige at stoppe og se om katten er død elle ligge den ind til siden ..
så jeg synes det er lidt langt ude at sige at katte ejer er uansvarlige.
der er en risiko ved alt .
dec 2006
mar 2007
at holde katte inde er i mange tilfæde umugligt
og jeg har så heller ingen naboer der klager over mine katte.
selv om her er mange naboer .
og katte har i alle årene været et frit dyr .
men jeg er ikke en hjertejøs katteejer da jeg elsker mine katte ..
okt 2007
jamen hr dommer - ved mig render alle katte løs - så derfor gør min det også - hr dommer min kat er dens egen, så at den er skyld i at gamle fru olsen snublede og brækkede lårbenet det er ikke min skyld, det må være med ind under naturens orden
eller nowet Gg
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Det gør de i deres egenskab af rotte og musefængere... De lever et godt liv - risikoen er, at deres liv er kortere end hvis jeg havde haft dem lukket inde.
Det er en bevidst prioritering, jeg har lavet.
maj 2008
Man må kun køre 50 km/t i byområder, men mange kører 10 ekstra for at nå på arbejde.
Osv...
maj 2008
jeg har tre katte fedtøre og nazi render ude og inde de hopper selv ind og ud af vinduet som de vil.
freja er . inde da hun er drægtig og ikke ville risikere hun føder uden for. men der hvor hun kom fra var hun inde og ude kat så det bliver hun igen hvis hun vil det.
aug 2006
maj 2008
maj 2008
jeg nægter at holde mine katte i fangeskab da de nyder at lege i græsset klatre i træer springe efter sommerfulge.
mar 2007
hvad mener du med det ??
tror du da at katte der render frit har det elendig
tror du at de katte der render frit har ejere der ikke elsker dem eller holder af dem ?
mine katte har det godt og lider ingen nød .
og de er skam meget højt elsket .
og ja jeg ved der er en risiko ved at de render ude ..
men der er jo en risiko ved alt hvad man vælger at gøre på denne jord :S:
aug 2006
Vores fire katte lever ude hehe året. De lever i vores lade, hvor vi har alt vores halm vi bruger til fyr. De har alle vores udebygninger til rådighed og de har et kælderrum til rådighed, hvor de om vinteren nyder at ligge på den varme vandvarmer.
De er neutraliserede, vaccinerede, tatoverede, bliver holdt med orme- og loppekur. De spiser Olivers og alt, hvad de fanger. De er kælne, vi snakker med dem hver dag.
De lever et fuldstændig frit liv, hvor de kommer og går som det passer dem. De har alt det til rådighed, som de har brug for - plus det frie valg.
Hvordan kan nogen sige, at det er uempatisk at holde kat på den måde? ALENE fordi de ikke er lukket inde 24/7?
Var jeg kat foretrak jeg livet i frihed.
mar 2007
lyder til at dine katte lever et rigtig katteliv *SS*
mine får også sine årlige vaciner og loppe kure og orme kur .
så tror ikke at udendørs katte lider nogen nød .
jo self vildkatte
men alm huskatte der render ude lider ingen nød og lever bare et skønt katteliv som mange katte ville misunde dem ..
maj 2008
okt 2007
men det ændrer ikke på at loven siger andet
aug 2006
For os er det nemt - vi bor så langt væk og alle har en fælles forståelse for kattehold på den måde. Det er gårde herude, og alle har brug for at have katte ansat.
Derfor er der ingen, der klager over noget. De er kun til fordel herude.
Jeg synes der er en del flere hensyn at tage når man bor i en tættere bebyggelse.
mar 2007
er glad for at se vi har en ærlig borger her i i danmark..
det er sjældent man oplever en der følger alle paragraferne .
og følger alle lovene der er i DK må sige det er flot .
jeg prøver også at rette og følge loven . men den smutter da nogen gange . inten får jeg kørt 4 km for stærk .
eller gået skråt over en vej .
og glemte lige at få snor på laika i et område hvor der ingen andre hunde var ups .
o.s.v
men så lige den sidste mine katte render ude og nyder livet ..
aug 2006
Det er ikke ok at bryde loven...
maj 2008
Det er 100 % mit eget valg, og jeg tager de konsekvenser der kunne komme.
okt 2007
maj 2008
aug 2006
Ligeledes kommentaren om at vi skulle være uempatiske. Vedkommende vælger da også ikke at kommentere det yderligere. Tror også det er lidt svært at forsvare.
maj 2008
aug 2006
At hunde i den grad er domesticeret skal vel ikke komme kattene til last?
Fugle - jeg selv holder dem ikke, da jeg mener de hører til i det fri.
maj 2008
1. Lad være med at sammenligne det med hundehold. Det er ikke de samme dyr vi snakker om.
2. Affald? Påstår du, at jeg ser mine katte som affald, fordi de kan vælge at gå udenfor?
mar 2007
mine katte er langt fra affald .
jeg elsker mine katte og vil ikke at der sker dem noget .
men at jeg ved at fare lure ved at de render udenfor ja .
men faren lure alle steder .
men mine katte lider ingen nød tværtimod nyder de det frie liv hvor de kan rende ud og ind når det passer dem .
så de er langt fra affald i mine øjne ..
okt 2007
Jeg kan kun sige at jeg ofte er træt af at have naboernes katte rendende i haven - træt af at mine hunde skal have ekstra ormekure pga de æder deres lort - da min have er hegnet ind...
Miin ene Rotte tog kattene hvis han kunne fange dem - og det vil de to små sikkert også forsøge - og det er jeg ked af - for jeg ønsker ikke at mine hunde skal dræbe katte - og det er desværre ikke nemt at være hunde ejer - når katte ejerne står og græder når man afleverer deres kat
mar 2007
jeg kender konsekvenserne ved at have mine katte rende ude .
og jeg tager også det fulde ansvar for dem hvis de har lavet noget .
og ja mine katte kan komme i gabet på en hund .
og ja mine katte kan blive kørt over .
og ja mine katte kan så gal blive mishandlet af mennesker .
men det er den risiko man bære som katte ejer der vælger at have katten til at leve det frie liv ..
og hvis min kat gik ind i en indhegning hvor der var en hund der fik fat i den og ejeren til hunden kom til mig med katten ville jeg da græde og blive så ked af det . men jeg ville da aldrig blive gal på på ejeren af hunden der har skambidt min elskede kat da det er faren ved at have udendørs katte..
maj 2008
Jeg tager mit ansvar for mit valg og mine katte.
Jeg forstår godt at det er træls at naboens katte render ind i haven, hvilket jeg synes er utroligt, eftersom de bliver jagtet af din hund?
Prøv at strå hvidløgssalt ud over din have, og de ekstra udsatte "prutte"-områder - det skulle vist hjælpe. Kattene gider ikke skide dér, og det er ufarligt for hundene
okt 2007
Og du har også sat dig ind i konsekvensen ved et erstatningskrav, for dig økonomisk - hvis din kat forsager skade eller ulykke ?? for det er jo bare de jeg prøver at vise med loven
undskylder at den var henvendt til Lea før - min fejl
mar 2007
ja self har jeg det . ligsom med alt andet .
så er ansvaret kun mit .
så kan folk bevise at min kat har lavet skade . er jeg villig til at betale for evntuelle skader den har forvoldt .
okt 2007
Og ja - kattene boede her før mig og hundene - de vader sågar ind af døren i huset hvis de ser deres snit til det
aug 2006
Jeg vil ikke skydes i skoene, at jeg er hjerteløs og uempatisk fordi mine katte får lov at leve det frie liv.
maj 2008
Frem med SuperSoakeren ! De skal absolut ikke gå ind til dig, hvis du ikke vil have det.
maj 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 23
Vi er katteejere - 2 cornish rex, værdi 4500 kr stykket - og jeps - de er udenfor! Jeg har nemlig katte for 9000 kr for at du skal blive harm over at nogen rent faktisk lader en kat være kat.
En kat hører ikke hjemme i en lejlighed eller i en indhegning. Risikoen er at en kat blir kørt ned, ja - men hellere et halvt år med en energifuld kat fuld af krudt, som kan lege og fange mus end 10 år med en sølle kat i lejlighed!
LK
okt 2006
Følger: 50 Følgere: 47 Hunde: 6 Emner: 125 Svar: 4.332
Vores katte bor på gården og har det fede katteliv!
De er selvlært med at holde sig langt fra den store tæve ellers må de færdes over hele matriklen og i stald fyrrum hundebokse osv.....
Jeg er meget påpasselig med de får deres vacciner ormekure og har mad og vand hver dag de er chippet og det der det jeg syntes man som ansvarlig katteejer bør tænke over!
og vores husforsikring dækker skader fra alle dyr på ejendommen!
Jeg er af den opfattelse at en kat ikke skal spærres inde hvis den har set verden derude, ej heller er jeg en type der vil putte dem i små halsbånd med bjælder i for at gå tur og dermed påstå de elsker det!
for så naiv syntes jeg ikke man bør være.......
Ville i øvrigt også hade at tømme kattebakken hver dag...eller at hundene gjorde det...G
En kat er et selvstændigt dyr der nyder sin frihed, og efter min mening i den grad har krav på det,
Jeg er meget glad for mine katte, og er da helt klar over i ikke er enige men det er for mig den eneste måde at ha kat på...
og ja en enkelt gang har det forsaget at min kat blev kørt over, det gør umådeligt ondt, men det er prisen for at leve i frihed!
Heldigvis er der langt op til den store vej og hun havde et langt og godt liv....
jun 2007
Følger: 37 Følgere: 38 Hunde: 5 Emner: 979 Svar: 7.778
okt 2007
Og Ja - hvis bare man forsikrer sig og er bekendt med loven så tager man jo sit ansvar hvis katten skader andre
jun 2005
Følger: 84 Følgere: 76 Hunde: 5 Emner: 119 Svar: 8.030
De er da begge dyr vi selv anskaffer os og kalder kæledyr.
Der er ikke andet end brok over løse hunde, men det er helt ok med løse katte?
Mine naboer har fået besked........Kat på min grund uden invitation = Hundene lukket ud med det samme.
Ikke om jeg gider deres lystmord af små fugleunger i mine hække eller deres lort over det hele.
Og nej........jeg er ikke kattehader, har selv haft i mange år :o)
okt 2006
Dog ser jeg heller ikke problemet i de går ind i min have, de skal nok komme ud igen når zera får øje på dem...... c",)
okt 2007
okt 2006
mar 2007
siger selv hmmm
nu har det altid i alle de 42 år jeg har levet og jeg ved ikke mange år forinden . hørt til at katte er et frit dyr .
og at hunde er noget man har mere styr over .
så synes ikke man kan samligne de ting du kommer med der ..
hunde kan man opdrage .
det kan man alså ikke med en kat ..
jan 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Hunde: 4 Emner: 99 Svar: 4.034
men nu bor vi i byen, så de må nøjes en voiliere... smiler
jan 2007
Du bliver ved med det med at forsikre.... man kan ikke ansvarsforsikre en kat....
Iben ringede til et forsikringsselskab.... Top Danmark.... og alm. brand siger det samme....
linker lige Iben´s besked igen...
Skrevet: 29-09-2008 10:11:55
nå ringede lige topdanmark op.. og man skal ikke betale for skader katten forvolder, men skal betale for hunden..
men hun blev meget overraskede over loven og vil sætte sig ind i det, og måske kommer der så en ændring, så også katteren skal holdes ansvarlig når det nu står i loven..
jun 2005
Jeg skriver kun min mening i forhold til hvad jeg oplever som et problem i min hverdag :o)
okt 2006
Hos vores forsikrings selvskab er alle vores dyr på gården under også.
vi har indleveret chipnummre og navne og dyrerace!
Så den er altså ikke helt sandfærdig!
jun 2005
Her er det et spørgsmål om respekt.
Det er ok naboens kat pisser op ad min bil på min grund. Hvad tror du der vil se hvis min hund gør det samme om det så er på offentlig vej?
Hvordan tror du reationen ville være hvis en af mine hunde drøner ind og tager maden på havebordet hos naboerne?
Lægger deres lorte i deres børns sandkasser?
Tror næppe de ville synes det var ok, hvorfor skal jeg så???
okt 2007
altså ud over at man mener at loven ikke er lige for alle
aug 2006
Man kan ikke med almindelige forsikringer.
okt 2006
så kald mig bare blank, men forsikringen findes altså! c",)
aug 2006
Ved lidt hurtig googling kan jeg se, at den ikke vil være relevant i særlig mange tilfælde.
jan 2007
Mange mange katte.... har slet ikke noget hjem... hvem skal tage ansvaret for dem...??????
Vi har mange vildtlevende katte.... både på landet og i byen.... men ingen vildtlevende hunde i Danmark.....så vidt jeg ved....
Man kan ikke samligne hvad en kat gør med en hund....
Loven er som den er.... helt rigtigt.... det kan vi ikke lave om på... men hvor mange advokater og politi tror i gider tage sig af at den ene eller anden tisser op af bilen....
Det tror jeg bliver en strid mellem nabo´er og ikke noget der ender i det danske retssystem.....
- og gider man nabokrig... så kan husdyr være en god måde at starte den på......men træls hvis det var aktuelt her...helt sikke......så ville jeg nok vælge at snakke med katten eller hundens ejer frem for at gå og ødelægge min hverdag.....
jun 2005
Jeg kunne da ikke drømme om at fare i flæsket på nogen uden først at have kæmpet for en løsning der passede alle.
Og jeg lavede da heller ikke større sag ud af det end tilsidst at meddele katte på min grund = Hunde ud med det samme.
Det hjalp da med det samme, for mine hunde er ikke små og de tolererer ikke katte i deres have.
De vilde ? Samme løsning.......Der er ikke forskel på deres lorte eller strinteri end naboens kats
aug 2008
Følger: 24 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 329 Svar: 3.974
prøv at læs det, evt de nederste 2 linier, man skal ikker erstatte hvis hund eller kat omkommer når man skal jage dem væk fra ens grund...
jan 2007
Hvem kan jeg så klage til når jeg er pisse træt af muldvappeskud... i haven.... træt af alle de rådyr jeg konstant skal passe på når jeg køre til og fra arbejde... er i klar over hvilke skader de laver når de komme en tur op på køleren.... og hvad det koster at få lavet bilen igen.... kan jeg her drage nogen til ansvar... eller alle de skide kaniner der endevender marken så mine heste er ved at brække benene....
Jo der er nok dyr i Danmark til at sætte pis i kog.... og en synder og nogen at kaste skylden på det vil vi have....
Istedet vil jeg heller nyde hverdagen... lappe hullerne rundt omkring og slappe af, nyde dyrene og drikke en kop kaffe eller en øl med naboen....
Vi har nemlig ingen problemer her med vores naboers dyr. Vi har alle hunde vi holder hjemme ved os selv... og katte der holder områdets muse- og mosegrise bestand nede.
okt 2007
Og de vilde dyr nyder jeg hellere end gerne
aug 2006
Katte er ikke domesticerede som hunde. Langt de fleste hunde vil ikke kunne overleve i det fri - det vil langt de fleste katte til gengæld.
Det giver ikke mening at tale om, hvem det er mindst synd for - til gengæld giver det mening at tale om, hvordan man kan gøre det bedst for sit kæledyr samtidig med, at man respekterer sine omgivelser.
maj 2004
Følger: 32 Følgere: 33 Hunde: 3 Emner: 152 Svar: 1.317
At folk vælger at have dem inde, er helt og holdent deres valg, men får jeg nogensinde (påtvunget mig) en kat, skal den satme ikke leve sit liv indenfor...
aug 2006
Det jeg skrev er, at man må lave en afvejning.
For mit eget vedkommende ville jeg ikke have kat, hvis jeg boede i et byområde.
aug 2006
Min indstilling er, at skal jeg have kat, skal den kunne komme ud og få stillet sine behov der.
Jeg vil ikke have en kat, der kun var indendøre. Jeg vil heller ikke have at andre bliver generet af min kat, så jeg ville ikke have en, hvis jeg boede i byområde.
maj 2004
For det første gad jeg slet ikke have en kat, men hvis man vil have én, så synes jeg helt sikkert man bør kunne tilbyde den at komme ud.
At der så er nogen der holder dem inde, er deres sag, jeg synes bare slet ikke det er optimale forhold for en kat.. Men det er nu ikke noget der kan hidse mig op.
apr 2005
aug 2006
Her kan vi ikke undvære de frie katte - det ville blive et mareridt.
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.373
okt 2007
sep 2007
hvordan har du indhegnet 2000 m2 have så kattene ikke kan komme ud ???
nov 2006
Følger: 62 Følgere: 63 Hunde: 6 Emner: 84 Svar: 6.989
Man ved hvem der ejer,hvilken kat og ja man må gerne jage dem hjem..
De blir ikke kørt over og der er ingen der har et problem,heller ikke de mange naboer,der er jægere..
Men vi har sommetider vildkatte rendene..
De blir indfanget,da de ofte er i en sørgelig tilstand..
Jeg har skam haft indekatte,persere og osse da vi flyttede herud..
Ja de ville osse gerne ud og det fik de lov til.
Mine katte er passert og plejet,som de skal være..
desuden er de fixet,da jeg ikke vil bidrage til bestanden af katte vokser..
Nå ja og de er alle hentet ved dyrlægen,hvor de var sat af som affaldskillinger efter det års kuld
maj 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 23
Gud, hvor er der mange tumpede holdninger herinde. Kvindehjernen er i sandfærdighed ikke særlig kvik!
Kattelort i sandkasserne? Det kaldes et låg eller et dække - det har eksisteret de sidste 50 år og kan laves for tja, 30 kr.
Katte æder mus, og fugleunger - jeps, så dem der kalder det lystmord - de burde måske tænke over om de ved noget som helst om dyr, natur og fødekæden. Jeg kan ´garantere at hverken gråspurven, solsorten eller nogle af de mange andre fugle, som ynder at yngle i Danmark er på randen til udryddelsen - pga. katte!
Folkens - I har for lidt at lave. Tag dog lige at slappe af.
apr 2005
Hvorfor kan jeg ikke have lov til at have min grund i fred for andres katte??
Og hvorfor kan folk ikke overholde loven omkring katte?
maj 2004
apr 2005
maj 2004
Jeg kommer aldrig til at overholde den lov, hvis jeg da allligevel nogensinde skulle få en kat.
Der er jo nok også en grund til at loven ikke bliver håndhævet, den er sikkert bare blevet vedtaget 'for en sikkerheds skyld', ligesom du i Cannada ikke må fange hvaler når du kører i bil...
mar 2007
jeg kan kun være enig med dig ..
jul 2008
Følger: 4 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 34 Svar: 126
Bare min mening.
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 242 Svar: 15.317
Herude render naboernes/byens katte rundt overalt, sidder uden for mine vinduer/hopper op og sidder på de udvendige karme og chikanerer min kat.
Der er pga. naboernes katte ikke fugleliv at nyde for de af os der kunne tænke os det og hver dag er der en risiko for at få en skamflået hund ind fra haven eller at komme ud og finde en halvdød misser da min hund bestemt ikke er katteelsker :o(
Jeg synes ikke at det er fair at pådutte andre mennesker ens kæledyr.
Det skal ikke misforståes for jeg kan bestemt godt lide katte og har selv en dejlig missekat på 6 år som jeg holder uendelig meget af. Hun er indekat og forbliver dette til jeg har fået bygget en kattegård :o)
Det er mere tanken om alle de katte der bliver kørt ned herude og skal lide en frygtelig pinefuld død som gør at jeg ikke kan have uansvarlige udekatteejere. Mit absolutte minimumskrav hvis man som katteejer absolut skal have en udekat der strejfer rundt er, at disse er steriliseret samt vaccineret efter alle gældende retningslinier for at minimere risikoen for at der fødes endnu flere uønskede mislinger og for at katte-AIDS og deslige ikke spreder sig yderligere.
okt 2007
okt 2007
Selvom det umiddelbart kan lyde som et svimlende højt antal fugle og pattedyr, der må lade livet til vores hjemlige katte, så har katte her til lands sandsynligvis ingen mærkbar betydning for den samlede bestand af vores hjemlige fuglearter. http://www.dof.dk/index.php?id=nyheder&s=nyheder&m=visning&nyhed_id=291
Så på sin vis har du ret i det med fuglene Jimmi ... :o)
aug 2006
MEN - at det skulle være tankeløst, hjerteløst og uempatisk i forhold til katten, at den render ude MÅ affødt af en eller anden form for fortræningningsmekanisme.
Det er da fantastisk for katten - hamrende ufedt for naboerne.
Bild mig ikke ind, at hvis man spørger en kat, så siger den, at den helst vil være spærret inde i en lejlighed eller et voliere i forhold til at løbe frit som det passer den.
Synes man skal kalde en spade for en spade... Det er altså ikke katten, det er synd for, når den får lov at være udekat. Tværtimod.
apr 2005
Men nej selvfølgeligt er det ikke synd for katten at den løber løst, medmindre den selvfølgelig vælger den forkerte have.. ;o)
Men nu har jeg selv boet på landet, og ved hvordan man har kat derude. Men vil så lige sige at den smule katte der er derude, og som render rundt i ens have er meget minimal. Det er sjældent jeg så en kat i vores have, eller faktisk bare generelt var det sjældent.
aug 2006
Jeg synes i høj grad jeg mangler den skelnen i denne tråd - at der faktisk findes steder, hvor kattene gør et godt stykke arbejde og bestemt ikke kan undværes. OG at man meget nemt kan have katte på en rigtig god måde, som i øvrigt ikke generer nogen.
apr 2005
Men indrømmer blankt at jeg syntes det er respektløst at folk siger at det er ens eget problem hvis man har uønsket katte i ens have. Det er en naiv og egoistisk måde at se tingene på, i følge min mening.
sep 2007
nu bliver jeg lidt provokerende, for hvad er det der gør at du mener det er Ok at ude hos din mor bliver loven ikke overholdt, synes du så det er ok at din mors hund (hvis hun har sådan en) render frit rundt?? for det var vidst den sammenligning du skrev til mig.
apr 2005
sep 2007
apr 2005
Jeg er meget imod at jeg skal leve med andres kæledyr, og når vi køber hus, vil jeg bestemt undersøge hvor langt jeg må gå for at holde folks katte ude af min have.
sep 2007
tidligere i debatten var du meget sort/hvis omkring det at holde katte på egen grund, uanset hvad for sådan er loven.
apr 2005
Jeg er som sagt stadig meget sort hvid som du kalder det, omkring loven. Og mener stadig at det er helt forkert at folk har løse katte. Dog kan jeg tilgode se at folk har en kat rendende hvis de bor ude på landet og den ikke kan genere andre. Men mener bestemt stadig at det er forkert ikke at følge loven når det gælder katte,
sep 2007
jan 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 6 Svar: 652
Jeg har selv kørt en kat ned, og det var ganske forfærdeligt. Den var død på stedet. Jeg tog den med og afleverede den hos dyrlægen for at de kunne se om den var mærket.
Hjerteløse ejer