Afghansk mynde Afghansk mynde
Er der nogle som kan fortælle noget om denne smukke og unikke race?
Jeg har været lidt fascineret af dem i et par år. Først da jeg var yngre var den godt nok grim syntes jeg, og vi har altid kaldt den en "gurli" hund hjemme i min familie, fordi det ligner en Gurli:) hehe..
Men jeg er blevet klogere og og i dag synes jeg bare at den er ekstrem smuk..
Har hørt at den skulle være "snot" dum og svær at opdrage og så kan den ikke gå uden snor.
Jeg har aldrig mødt sådan en men på Onsdag kommer der en ned i salonen hvor jeg nu er i lære og jeg glæder mig så meget til at møde den og hilse på den! Wauw.. Lie før jeg ikke kan sove..
Men nogle som kan fortælle hvad for nogle arvelige sygdomme denne race er disponeret for?
Hvad med Temp?
Nogle som kender gode opdrættere?
Nogle som kender afghanere som er opdragede?
jul 2008
Følger: 19 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 153 Svar: 2.343
Og grunden til at den ikke kan gå uden snor er fordi den vidst nok har et lille jagtinstinkt. Så hvis den lugter en hare eller får færten af noget så er den væk.
Men har ingen erfaring.
jul 2008
dec 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 16 Svar: 320
http://www.rashwas.dk/rashwas.html
Generelt er der ikke mange problemer med mynder, da der er så få af dem i DK.
Jeg har kun oplevet af de afghanere, der er på Hundevæddeløbsbanen er enormt velopdragede.
Mange tror, at mynder er dumme, fordi de har et lille hoved, men det er vist mere dumhed blandt menneskene end det er hos hundene.
Du kan også læse om dem på www.mynder.dk eller www.myndeklubben.dk
Afghanere er meget smukke og yndefulde hunde, men mynder er generelt meget reserverede, så du skal fortjene deres tillid og ikke mase for meget på.
dec 2006
dec 2006
Følger: 48 Følgere: 45 Hunde: 2 Emner: 469 Svar: 4.719
Men dum mener jeg ikke så hurtig opfattende at de skal have det hele ind med ske.
Jeg er vilde med dem og kunne godt tænke mig sådan en om 5-8 år.. Så det er langt ude i fremtiden.
Om de er reservede gør ikke mig noget. Jeg har selv en sheltie som også kan være reserveret. Kan godt lide at hunde ikke fiser hen til alle og alt..
Når opdrætterne avler, så går de ikke efter jagtinstinket? For må dette jagtinstinkt ikke på et tidspunkt bliver avlet væk eller meget lille..?
dec 2006
Min hund er fremavlet med henblik på udstilling, men hun var kun 2 sekunder om at opfatte, at hun skulle løbe efter "haren" på væddeløbsbanen, så jagtinstinktet er 100 % intakt, og hun jagter også fugle og andet vildt, hvis hun kan komme til det. Jeg har fra første dag fået at vide, at jeg skulle passe meget på andres katte, da hun så let som ingenting ville kunne knække halsen på dem, men det er endnu aldrig sket, men hun er også blevet sat godt på plads af min egen gamle kat.
Jeg vil smutte hjem fra arbejde for nu, men hvis jeg kan hjælpe dig med myndespørgsmål, så skriv endelig en pb.
Jeg synes at hende fra Myndeklubben, som jeg lagde et link til er altvidende omkring afghanere, og hun er meget aktiv i Myndeklubben. Prøv at spørg hende, hvis ikke andre ser dit indlæg herinde. Der er jo desværre så få afghanere, at der sikkert ikke er mange her i debatten.
Fortsat god lørdag.
dec 2006
Greyhounds har en tophastighed på 70 km/t, og det er grunden til, at de simpelthen ikke må gå løse. De har en reaktionstid der også er meget hurtigere end andre hundes.
nov 2007
Følger: 33 Følgere: 46 Hunde: 3 Emner: 182 Svar: 2.661
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.827
De er ikke på nogen måde behagesyge, altså du skal ikke forvente, de gør noget fordi du beder dem om det, altså heller ikke kommer når du kalder, medmindre du samtidig vifter med en kvart okse, så det virkelig kan betale sig.
Du skal ikke forvente en hund der kommer dig glad logrende i møde! Sommetider løfter den ikke engang blikket når du træder ind af døren!
Den kigger dig direkte i øjnene, er din jævnbyrdige ligemand, logrer ikke dæmpende og finder sig ikke i respektløs behandling.
Opdrager du din Afghaner hårdt, risikerer du en hund du ikke kan stole på.
Den bryder sig kun om børn, så længe den finder dem underholdende, og altid på egne betingelser.
Den elsker dig ikke fordi du ejer den, men kun hvis du fortjener det!!!!
Den lader sig ikke dressere, men kan for egen underholdnings skyld godt vise dig nogle indbringende tricks, men den er fænomenal når det drejer sig om at problemløse i forhold til at opnå den bedste plads i sengen, eller den bedste bøf på bordet.
Til den er 2 år er den en hyperaktiv terrorist, derefter en selvoptaget primadonna.
Derudover skal du sætte 5-6 ugentlige timer af til pelspleje. En fuldpelset Afghaner skal bades, tørres og børstes mindst en gang om ugen.
Hvis der ikke er tid til det, så køb en Saluki, der minder meget om Afghaneren, men er mindre skarp og med meget meget mindre pelspleje.
dec 2006
Tak for hjemmesiden. Bare ærgeligt at hun har så dårlig en hjemmeside, synes ikke den er nem at forstå..
jul 2008
dec 2006
Jeg siger tak. Det vil jeg da gøre når jeg skal have sådan en, for den skal sku have et godt eksteriør så jeg kan udstille den..!
Jeg er vild med den.
Sheltier skulle også være aktive og gøende, det er min absolut ikke. hun sover hele dagen og er stille og rolig og hun er kun 2 år. Der er forskel på individerne og håber at opdrættere avler med afghanere med prægtige sind.
feb 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 162
Mynder er ikke dumme tvært imod. De er kloge nok til at vise, at de kan alting - een gang, så må det være nok. Utrolig selvstændige, meget følsomme... Tja, rigtig dejlige hunde. I hvert fald Irske Ulvehunde, ingen tvivl om den sag.
feb 2008
Under alle omstændigheder. Hvis vi bare er en lille smule ansvarsfulde, så har vi ikke hundene uden line, hvis der er risiko/chance for at møde vildt. En whippet løber jo også rigtig stærkt. Og så er det jo i virkeligheden fuldstændig ligegyldigt, om der er en lov eller der ikke er en lov.
Vores den største er meget sikker i indkald, men jeg har set ham løbe efter en krage (den fløj godt nok - så han kunne ikke få fat i den), og det er helt vildt, så hurtig han kan være, hvis han vil. Og det virker som om, at når der skal bruges så mange kræfter, så bliver der lukket for høre sansen.
feb 2008
I forhold til trådens emne, så tror jeg vi er helt enige: Mynder er dejlige hunde. Om man er til Wippet, Afghansk Mynde, Irsk Ulvehund eller en fjerde, ja det er jo lidt smag og behag eller temperament.
Og jov da - en wippet er afsindig hurtig. Og ikke bare når det går lige ud - de drejer også rigtig hurtigt. Nyder at se dem løbe - ingen tvivl om den sag. Men en rigtig hund er mindst 90 cm over skulderen :-))
feb 2008
Afghansk mynde